Gå til innhold

Papegøye eller hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene og ulempene ved å ha en stor papegøye som ara, kakadue, grå jacko, grønn Amazonas eller hund?

Jeg må velge en av delene.

:fnise:

Har hund nå og bor i hus men siden hunden bjeffer veldig så må jeg vente til å flytte til leilighet til den kommer i himmelen.

Papegøyer bråker jo de også, men er det like ille som bjeffing?

Hva hadde dere valgt? Gjerne masse info om hund og de store papegøyene. Vet at de store papegøyene sammenlignes med hund så hva er likheter og ulikhetene ?

Trenger hjelp til å velge 

:fnise:

Anonymkode: 381ad...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en nabo med kakadue, mye mer bråk enn noen hund jeg har hatt som nabo. Absolutt ikke egnet hvis du vil bo i leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en grå jaco.

Den er veldig sosial, med andre ord den trenger mye oppmerksomhet. Når den kjeder seg lager den mye bråk for å få oppmerksomhet. Men den er rolig og stille som en mus fra ca 2000 til det blir morgen igjen.

Så driter papegøyer ofte også, du kan lære den til å ikke drite på deg og andre men utenom det blir det mye drit du må tørke opp på gulvet rundt buret og ellers der den sitter.

Den lever i 50-70 år så du burde tenke nøye over om du vil ha ansvaret for en papegøye i 50-70 år, kontra en hund som lever 10-20 år.

Tenk på ferieturer du eventuelt tar fremover der du må ordne slik at noen kan komme innom huset mate/bytte vann og holde papegøyen med selskap.

Papegøyer er koselige kjæledyr, men tenk deg nøye om før du skaffer deg en.

Les rundt på nette, tenk hvordan fremtiden vil bli gjennom de 50-70 årene.

Anonymkode: d9ed8...e22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har erfaring med Blågul ara, og det er ikke en god ide om du ønsker ett dyr som er mer stille enn en hund. Papegøyer generelt er en dårlig ide om du ønsker ett stille kjæledyr.

Store papegøyer krever mye oppmerksomhet og variert kosthold. Er du så heldig å få en papegøye hvor nebb og klør vokser veldig fort og den ikke liker å bli klippet må du belage deg på ganske høye veterinær kostnader iløpet av ett år.

Skulle gjerne hatt en stor fugl igjen, men det må vente til jeg bor i enebolig med ett godt stykke til naboen, i leilighet er det helt uaktuelt.

Anonymkode: eb07a...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en nabo i bygården jeg bodde i da jeg bodde i Oslo, som hadde en diger ara av noe slag.
Naboen bodde to etasjer over meg, men fy filler å den papegøya bråka om vinduet sto åpent!
Den var ekspert i å høres ut som en sirkelsag, eller noe annet bråkete verktøy, og den holdt på i timesvis når den satte i gang.

Spesielt festlig var det når den fikk sitte på balkongen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fugler generelt bråker og roter mye. 
I min faste dyrebutikk har de en blå og grønn amazonas papegøye. Enkelte dager er det umulig å få snakket med personalet når man møter opp personlig. 
Så hvis du vil ha et rolig dyr er fugl, og papegøye spesielt, et dårlig valg. 

Og hund... De blir jo akkurat som du gjør dem til, og det rasen er avlet for. 
Hvis du vil ha en rolig hund så velger du ikke en varslende rase, eller en rase med mye vokt. Ergo de skarpeste bruksrasene og egentlig alle miniatyrer utgår. Det finnes de miniatyrer som ikke bjeffer konstant, men det er heller sjelden er min erfaring. 

Jeg ville lagt ned et ordentlig arbeide i å finne en passende hunderase, og deretter sørge for å trene den ordentlig og ikke tillate all bjeffinga. 
Eller... personlig ville jeg ikke flyttet til leilighet om jeg allerede hadde hus, men det er nå meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2017 den 1.43, AnonymBruker skrev:

Hva hadde dere valgt? Gjerne masse info om hund og de store papegøyene. Vet at de store papegøyene sammenlignes med hund så hva er likheter og ulikhetene ?

Trenger hjelp til å velge 

:fnise:

Anonymkode: 381ad...344

Vi har begge deler (papegøyefugl og hund).
Du har fått mange gode svar her, men det jeg føler er viktigst, er at mens du kan ta med deg hunden ut, er papegøyen mer avhengig av at du er mye tilstede hjemme for sosialisering.

Vår papegøye er liten, men har samme behov som en stor papegøye.
En papegøye er veldig sosial, og en som er mye alene blir frustrert, og da blir de sure, skrikete, og bitete.  De har behov for minst 2-3 kvalitetstimer daglig sammen med flokken sin for lek, sosialt samvær, og intellektuelt stimuli.
Vi har overvåkningskamera på fuglen vår, og vi ser at den sturer når den er alene.

De er også avhengig av gode rutiner, og 10-12 timers uforstyrret søvn, for ikke å bli sure.
Det vil si at de timene fra du kommer hjem fra fulltids jobb/skole, og til fuglen må legge seg, må være forbeholdt fuglen.

Hunden har samme behov, men som sagt er du ikke husbundet på samme måte med en hund, siden du kan ta den med deg.

Vedrørende bråk:
Papegøyefuglen vår er stille, bortsett fra når vi går ut, da skriker den etter oss i 2-3 minutter før den blir stille.


 



 

Anonymkode: c7015...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2017 den 1.43, AnonymBruker skrev:

Jeg må velge en av delene. Anonymkode: 381ad...344

Hvorfor må du velge en av delene? 

Anonymkode: e1af0...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en blåpannet amazon.. myyyye bråk, intriger og sjalusi.

Måtte omplassere ham til slitt da han etterhvert angrep mannen min daglig, hver gang han snudde ryggen til ham. Ikke ville jeg ha en fugl som bare satt i bur og ikke var det noe kjekt å gå å kjenne på spenningen dag ut og dag inn.

Amazoner, eller papegøyer generelt har timer hver dag der de bråker. Det blir litt sånn som kråker i skumringstimene bare at det blir mer høylytt. 

En slik fugl kan leve lenger enn deg selv, du knytter deg voldsomt til den og det blir vanskelig å reise på ferier osv på et helt annet nivå enn med en hund da det kan være en del vanskeligere å få pass til den.

Hadde hund i mange år og det er mye mer trivelig, et kortere eierforhold pga levetid men mye triveligere, friere osv.

 

Anonymkode: e8832...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en blåpannet amazon.. myyyye bråk, intriger og sjalusi.

Måtte omplassere ham til slitt da han etterhvert angrep mannen min daglig, hver gang han snudde ryggen til ham. Ikke ville jeg ha en fugl som bare satt i bur og ikke var det noe kjekt å gå å kjenne på spenningen dag ut og dag inn.

 

 

Anonymkode: e8832...c96

Dette er veldig typisk papegøyer, de knytter seg til en person, og blir sjalu hvis en annen får oppmerksomheten til den utvalgte!

Vår lille papegøye har heldigvis evnen til å knytte seg til flere familiemedlemmer, men det har jeg forstått er uvanlig.
Men også han blir sjalu.
Jeg er "favoritten", og hvis jeg gir mannen min et kyss når jeg skal ut, må papegøyen få et kyss også, hvis ikke blir han sinna!

Familiesituasjon (spesielt barn), og sjalusi, er også noe å tenke på før en går til anskaffelse av en papegøyefugl.
 

Anonymkode: c7015...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papegøyer er mer som små barn, de har som regel en intelligens lik et barn på MINST 2 år, noen er like intelligente som et 6 år gammel barn. De krever altså veldig mye om de skal ha et optimalt liv. Det er ikke et enkelt dyr som synes det er gøy å tilbringe mye tid alene uten å ha noe å gjøre på. Om du jobber mye og de må være i bur mye av dagen, så ville jeg skaffet hund. Det kan også være lurt å være to slik at det oftere er noen rundt den. Noen papegøyer knytter seg lettere til en eprson, men det gjelder ikke alle arter.

Ville tippet det er vanskelig for deg å få tak i en stor papegøye om du aldri har hatt noen før. De fleste som selger eller omplasserer ønsker ikke at en jaco eller ara skal være førstegangspapegøye. Disse kan gjøre stor skade med nebb om de ikke får god oppdragelse eller er understimulert. De er begge intelligente fugler. En understimulert papegøye er en sint eller deprimert papegøye. 

Anonymkode: 873fa...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...