Gå til innhold

Er så kvalm og får nesten ikke i meg mat


Riskrem

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og har blitt så utrolig kvalm de siste dagene. Er bare 6+0. Men jeg er så kvalm og får nesten ikke i meg mat. I dag har jeg bare spist flatbrød, en tørr brødskive og litt agurk! Pluss drukket en del Farris. Det sier seg selv at jeg kan ikke leve på flatbrød og vann... Har vært hjemme fra jobb i 3 dager nå pga. kvalmen. Det er helt forferdelig. Har prøvd det meste, bortsett fra medikamenter.

Hva skal jeg gjøre? For det første får jeg nesten ikke i meg næring i det hele tatt. For det andre blir kvalmen verre for hver dag som går. Har noen erfaring med kvalmestillende medisiner på resept?

Det finnes sikkert mange tråder om dette, men jeg orker ikke lete :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt lege for å få det du :) Hva som fungerer for andre er ikke nødvendigvis det som fungerer for deg. 

Anonymkode: 91668...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke ni og ble kvalm for tre uker siden. For meg var det farris som hjalp, og salt potetgull, men det kan jeg jo ikke spise hele tiden. Den siste uken har jeg begynt å kaste opp, og lurer på hva slags mat magen vil holde på? Jeg har blitt sykemeldt pga kvalmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt vann med ingefær skal hjelpe sier kjerringråd. Jeg fikk i meg noen krus med varm cola med skivet ingefær og synes det lindret litt (mamma brukte dette som drikk da jeg var syk som barn, med ingefær og sitronskiver, godt for halsen og magen sa hun). Finnes flere medikamenter du kan få på resept, medisiner som heldigvis ikke er skadelig :) Hør med legen din. 

Er du mest kvalm og morgenen eller kvelden? Dersom det er om morgenen skal det hjelpe å spise før du i det hele tatt står opp, saltkjeks på nattbordet er et tips der. Kaster du opp også, eller er du "bare" kvalm? 

Jeg er selv gravid i uke 12 og kjenner at ved dette svangerskapet så gir kvalmen seg nok tidligere enn sist (uke 17). Går flere og flere dager uten at jeg er kvalm nå :) Det er fryktelig når det står på, men det varer relativt kort tid av livet (den tanken pleier å hjelpe meg noen ganger). 

Anonymkode: d2d4b...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cocosa skrev:

Er i uke ni og ble kvalm for tre uker siden. For meg var det farris som hjalp, og salt potetgull, men det kan jeg jo ikke spise hele tiden. Den siste uken har jeg begynt å kaste opp, og lurer på hva slags mat magen vil holde på? Jeg har blitt sykemeldt pga kvalmen.

Jeg holder ikke på noe, men kaster opp bare på kveldstid. Så passer på å spise godt både til frokost og lunsj. For middagen kommer i retur, som regel. Spiller liten rolle hva slags mat man spiser, det kommer opp likevel. Jeg ser at jeg unngår mat som smaker mye, rett og slett fordi det er ubehagelig å kaste det opp. 

Heldigvis skal du ikke være kvalm hele svangerskapet, så hva du spiser akkurat nå når det er som verst med kvalme tror jeg betyr ganske lite. Jordmoren min sa iallfall at man skal spise det man har lyst på og krysse fingrene for at det ikke kommer opp igjen :) Prøvd ingefær-te eller lignende? Kanskje før et måltid og etterpå, så holder du på maten :) 

Anonymkode: d2d4b...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er det eneste som stiller kvalmen. Klarer du ikke spise eller kaster opp alt når du prøver må du kontakte lege. de kan gi deg kvalmestillende. Men ville prøvd å tvinge meg til å spise lite og svært hyppig i første omgang. 

Anonymkode: 2fe8a...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Takk for svar.

Forrige gang jeg var gravid var det ikke så ille som dette. Jeg ligger rett ut hele dagen. Er kvalm hvert sekund jeg er våken 😭😭 har ikke kastet opp foreløpig. Ser ikke bort fra at oppkasten kommer snart. 

Mannen er på kjøkkenet nå og lager varmt vann med ingefær. Og så skal jeg prøve å spise litt kokt potet. 

Må ta en tur til fastlegen asap tror jeg. 

Vet det finnes verre tilstander altså. Synes veldig synd på de som blir innlagt på sykehus med oppkast osv. Men akkurat nå føles det omtrent umulig å klare de neste 5-6 ukene 😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg var mariekjeks og salt potetgull, mye vann og litt banan innimellom. Det er mange som liker å lage smoothie også. Det kan man jo lage ganske så næringsrikt. Jeg syntes Det hjalp å spise små måltider med jevne mellomrom, slik at jeg aldri kjente på sulten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Riskrem skrev:

Jeg er gravid og har blitt så utrolig kvalm de siste dagene. Er bare 6+0. Men jeg er så kvalm og får nesten ikke i meg mat. I dag har jeg bare spist flatbrød, en tørr brødskive og litt agurk! Pluss drukket en del Farris. Det sier seg selv at jeg kan ikke leve på flatbrød og vann... Har vært hjemme fra jobb i 3 dager nå pga. kvalmen. Det er helt forferdelig. Har prøvd det meste, bortsett fra medikamenter.

Hva skal jeg gjøre? For det første får jeg nesten ikke i meg næring i det hele tatt. For det andre blir kvalmen verre for hver dag som går. Har noen erfaring med kvalmestillende medisiner på resept?

Det finnes sikkert mange tråder om dette, men jeg orker ikke lete :/ 

Holdt på sånn i 6 uker, fikk postafen og noe mot halsbrann, hjalp noe men ikke helt. Gikk ned 3kg, ungen hadde det bra hele veien det gikk bare utover meg. Nå i uke 15 er det bedre 😊

Anonymkode: 56d8d...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt. Er 7+2 i dag og kvalmen blir verre og verre for hver dag. Jeg spiser nesten bare saftis. Håper det blir bedre snart, i helgen skal jeg heldigvis få sovet litt mer enn i hverdagen. Håper det hjelper.

Anonymkode: 81604...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det helt likt. Er 7+2 i dag og kvalmen blir verre og verre for hver dag. Jeg spiser nesten bare saftis. Håper det blir bedre snart, i helgen skal jeg heldigvis få sovet litt mer enn i hverdagen. Håper det hjelper.

Anonymkode: 81604...bb3

Er du sykemeldt pga kvalmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Riskrem skrev:

Er du sykemeldt pga kvalmen?

Ikke sykemeldt, nei. Så det er tøffe tak med full jobb og to små barn i huset. Tipper det er litt av grunnen til at kvalmen er myyye verre nå enn da jeg gikk gravid sist.

Anonymkode: 81604...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag startet jeg dagen med å kaste opp i kjøkkenvasken mens jeg laget frokost til ungene. Lovely!

Anonymkode: 81604...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kvalmestillende på slutten av kvalmeperioden som hjalp meg masse, selv om jeg ikke fikk tatt de så mye siden det var varseltrekant på de og jeg kjører mye bil. Ellers er mine tips å ikke stresse med at du spiser for lite eller feil, spis det du klarer og drit i om det er saftis og ritzkjeks til middag i denne perioden. Babyen får det den trenger fra dine reservelagre, så den har det helt fint. 

Husk å ta vitaminer, omega 3 og folat, men slutt med folaten etter første trimester for den ble iallefall jeg kvalmere av. Slapp av så mye du kan og gled deg til en bedre periode med kul på magen, sparkende baby og mer energi snart :)

Anonymkode: 1ad04...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med legen o. Kvalmestillende som er trygge for gravide. Det fikk jeg. Brukte også seabands. Pass på å spise ofte ig små måltid. Spiste jeg for sent kom kvalma. 

Anonymkode: 46e4b...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalme er grusomt, og tappende for krefter når det holder på en stund. Jeg driver også med dette for tiden, er 9+2 og har strevd med kvalmen noen uker. Jeg har også begynt å kaste opp, men jeg syns faktisk kvalmen er verst. Det som hjelper litt er å ta ingefærtabletter (vet det er litt uenighet om bruk av ingefær, men slik jeg forstår dette er det ikke anbefalt i høye doser), B6-tabletter og bruke Sea bands fra apoteket. Legen min vil ikke at jeg skal ta Postafen, selv om jeg vet noen får anbefalt det. Siden jeg sliter med å være på jobb uten å kaste opp, ville hun heller sykmelde meg enn å gi meg tabletter. Så, jeg er delvis sykmeldt for første gang, og kjenner at det er det eneste riktige nå. Jeg sover også kun 3-4 timer per natt pga kvalmen, så det er godt å ta igjen det tapte på dagtid.

Av mat syns jeg alt med lite smak funker. Lever på rundstykker med ost, druer, epler og rå gulrøtter. Eltefrie rundstykker er også så lette å lage og fyller litt i magen, for jeg kjenner at det å bare gå og knaske frukt og grønt ikke akkurat fyller opp. Jeg blir også ofte mer kvalm hvis magen er tom.

Jeg har vært gjennom dette en gang før, og vet at det roer seg på et tidspunkt. Men akkurat hvor uutholdelig det er, skjønner man først når man står i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, de der nye saftisene hjelper. De smaker som smoothie (fruitero?), og jeg tror de inneholder mye frukt og har lite kalorier til is å være :) Ellers går det mye frukt her i dag, da det ikke er like ille på vei opp som middagsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe godt med den kvalmen. Føler med deg. Jeg slet i begge svangerskapene mine. Svangerskap nr to var verst. Spydde siste gang i uke 18... :spy:

Jeg følte jeg måtte få i meg noe "mat". Valgte til slutt det som "smakte best" på veien opp igjen.... :wink: Skulle det komme opp igjen, skulle det smake ok... ! Jeg endte med å drikke ripssaft og spise Dundersalt :ler2: Eller, jeg endte opp på sykehus. Noen dager med væske intravenøst og ordnet det seg. Da jeg ble utskrevet, kunne jeg endelig spise taco som jeg hadde drømt om i utallige uker... 

Anonymkode: afd1d...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler så med dere alle sammen,  har det helt likt selv , er 7+3 i dag og kvalmen er der 24/7 får i meg null mat, bare fra mandag denne uken tom onsdag kastet jeg opp over 12 ganger :( , satt på doen på jobb og kastet opp i brødposer , i forrige svangerskap hadde jeg det likt bare helt fram til fødsel , krysser for at det snur denne gangen.

Ser dere tipser om saftis skal prøve det :) ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra ts her...

Var hos fastlegen i dag og fikk 50% sykemelding og postafen (uten resept da). Faktisk har postafenen begynt å virke. I stad klarte jeg å spise litt ordentlig mat. Fantastisk å endelig spise mat igjen.

Legen tipset meg også om eplejuice og det synes jeg faktisk hjalp litt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...