Gå til innhold

Min halvsøster (7) har fått barnemark..


Lexie Grey

Anbefalte innlegg

...og jeg har helt noia for å bli smittet. Vi bor ikke under samme tak, men jeg var på besøk der i dag (før jeg visste om dette). Jeg er flink med håndhygiene og vasket hendene ofte da jeg var der, men det nytter vel ikke hvis eggene har spredd seg til håndklær, håndtak på vannmugge osv? Jeg er 20 men er jeg likevel i den store risikogruppen for å bli smittet, eller er det helst barn som får det - derav navnet? Hva er deres erfaringer i familien? Skal ikke opp dit på ei stund for å si det sånn. Dusjet når jeg kom hjem og la alt tøyet til vask. Jeg blir sint når faren min ikke evner å informere om sånt før jeg kommer på besøk.

Må forresten legge til at hun ikke var hjemme i dag så jeg hadde ikke direkte kontakt med henne. Men har hørt at det kan overføres til det meste i huset, jeg synes dette er grusomt ekkelt å tenke på..

Endret av 97'girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis aldri opplevd mark, fysj! Hadde fått helt noia samme som deg uff og huff! Hva behandles det med? 

Anonymkode: 721b0...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det smitter så lett med normal hygiene. Barn får det lettere fordi de typisk putter en del ting i munnen og ikke vasker seg på hendene av seg selv i samme grad som voksne. Kanskje spesielt i den perioden de begynner gjøre mer personlig hygiene selv og ikke mestrer det/syns det er kjedelig. 

Anonymkode: b584f...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis aldri opplevd mark, fysj! Hadde fått helt noia samme som deg uff og huff! Hva behandles det med? 

Anonymkode: 721b0...3d9

Takk for at jeg ikke er alene om å få panikk! :P Det behandles visstnok med én tablett og det var anbefalt at hele familien skulle ta en når det står på. Ellers sto det på nettet at sengetøy + håndklær burde vaskes hver dag. Men eggene legges visst ofte og spres til og med gjennom lufta og kan inhaleres, uff, orker nesten ikke tenke på dette :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det smitter så lett med normal hygiene. Barn får det lettere fordi de typisk putter en del ting i munnen og ikke vasker seg på hendene av seg selv i samme grad som voksne. Kanskje spesielt i den perioden de begynner gjøre mer personlig hygiene selv og ikke mestrer det/syns det er kjedelig. 

Anonymkode: b584f...11c

Hmm ja, men jeg tenker på hvis eggene har spredd seg til håndklærne og jeg tørker meg på det samme (et felles hånd-håndkle på kjøkkenet) så får jeg det uansett..? For da nytter det vel ikke med håndvask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i perioder hatt mark i hus, ofte! Kun én person som har hatt det, vi andre har aldri fått det. Vi vasker og skrubber og skifter så snart vi har fått beskjed, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er engangsbehandling, men anbefalles å ta en ny tablett igjen etter to uker med tanke på egg.
Vermox, 6 tabletter i en pakke, under 150,- mener jeg :)
Har ikke barn selv, men har jobbet i barnehage..

Anonymkode: 66659...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok alt faen spm har vært i det huset så piler du ned på apoteket i morra, sorry, men du har det garantert.

Anonymkode: f39e3...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 97'girl skrev:

Hmm ja, men jeg tenker på hvis eggene har spredd seg til håndklærne og jeg tørker meg på det samme (et felles hånd-håndkle på kjøkkenet) så får jeg det uansett..? For da nytter det vel ikke med håndvask?

Du får det bare om du putter hendene i munnen etterpå, da. Det er sjelden at det smitter via luft, så med mindre du har ristet et pledd eller sengetøy rundt deg med egg på, så blir du nok ikke smittet.

Anonymkode: 81da3...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FantasDick skrev:

Vi har i perioder hatt mark i hus, ofte! Kun én person som har hatt det, vi andre har aldri fått det. Vi vasker og skrubber og skifter så snart vi har fått beskjed, da. 

Dessverre (eller heldigvis?) er ikke faren min like hysterisk som meg på det området.. men siden jeg bare var der kun i ettermiddag, tror du jeg kan ha bli smittet da? Hadde ikke direkte kontakt med henne men det henger vel igjen overalt i huset...

Endret av 97'girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, 97'girl skrev:

...og jeg har helt noia for å bli smittet. Vi bor ikke under samme tak, men jeg var på besøk der i dag (før jeg visste om dette). Jeg er flink med håndhygiene og vasket hendene ofte da jeg var der, men det nytter vel ikke hvis eggene har spredd seg til håndklær, håndtak på vannmugge osv? Jeg er 20 men er jeg likevel i den store risikogruppen for å bli smittet, eller er det helst barn som får det - derav navnet? Hva er deres erfaringer i familien? Skal ikke opp dit på ei stund for å si det sånn. Dusjet når jeg kom hjem og la alt tøyet til vask. Jeg blir sint når faren min ikke evner å informere om sånt før jeg kommer på besøk.

Alle barn får barnemark, får du det selv er det bare å ta en kur.  Er ikke farlig og det er ingen som helst grunn til å bli hysterisk.  Følg helt vanlige hygieniske prinsipper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, boblebrist skrev:

Herregud denne tråden gir meg noia.

Unnskyld, men det gjorde hele hendelsen med meg også og jeg ble litt desperat etter å høre fra folk.. Du trenger ikke å følge den hvis ikke du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ta en kur, vask håndklær hver gang. skift sengetøy når du tar kurene. så ordner det seg.

Anonymkode: 49db1...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist
Akkurat nå, 97'girl skrev:

Unnskyld, men det gjorde hele hendelsen med meg også og jeg ble litt desperat etter å høre fra folk.. Du trenger ikke å følge den hvis ikke du vil :)

Haha, det var ikke vondt ment mot deg, mer som en "jeg kan relatere til følelsen".

En gang var jeg på besøk hos en kompis som hadde en venninne av seg boende der. Hun sov på den samme sofaen jeg satt i, og etterpå fikk jeg høre at hun hadde skabb. Jeg begynte å klø umiddelbart, men det skjedde heldigvis ikke noe mer. Guffne greier. Hater sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, boblebrist skrev:

Haha, det var ikke vondt ment mot deg, mer som en "jeg kan relatere til følelsen".

En gang var jeg på besøk hos en kompis som hadde en venninne av seg boende der. Hun sov på den samme sofaen jeg satt i, og etterpå fikk jeg høre at hun hadde skabb. Jeg begynte å klø umiddelbart, men det skjedde heldigvis ikke noe mer. Guffne greier. Hater sånne ting.

Jeg vet det ikke var vondt ment ;)

Huff, det hørtes grusomt ut! Hadde ikke gått inn i det huset på en stund tror jeg, haha! Men jeg blir ganske provosert når folk ikke kan si fra om sånne ting når man vil komme på besøk? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg husker da jeg hadde barnemark som liten 🙈 Det klødde noe helt grusomt! Har helt noia for å få det i voksen alder. 

Anonymkode: 5b564...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går helt fint ts :) Det smitter ikke så lett. Er du bekymret så dra ned på apoteket/ring legen i morgen og be om en kur for sikkerhetsskyld.

Endret av Sirah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, FantasDick skrev:

Vi har i perioder hatt mark i hus, ofte! Kun én person som har hatt det, vi andre har aldri fått det. Vi vasker og skrubber og skifter så snart vi har fått beskjed, da. 

Samme person hver gang? Hold negler korte, instruer i god håndvask og at det er ekstra viktig etter dobesøk, før måltid og etter utelek. Jeg erfarer at flere i klassen til jenta mi på 7 slurver med håndvask når de har vært på besøk og de blir helt sjokka når jeg sier de må vaske seg mer... 

Anonymkode: 6783f...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...