Gå til innhold

DNA beviser at vikingkriger var en kvinne


ops2

Anbefalte innlegg

https://www.sciencealert.com/this-viking-dna-discovery-says-there-really-were-shield-maidens

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zmwGq/forskare-vikingakrigare-var-en-kvinna

Det som er interessant, er at osteologiske undersøkelser av skjelettet i 1970-årene også viste at det var en kvinne, men at det ble avvist. Kunne ikke være en kvinne.

Også interessant er påstanden om at kvinnen ble gravlagt med våpen fordi hun hadde arvet de - men ikke brukt de. Jeg mener det er usannsynlig. Hvem gravlegger en husmor sammen med piler som kan penetrere rustninger? ( armour-piercing arrows )

Hun var ikke gravlagt med noen ting som ville tilhørt en husfrue eller mektig kvinne og så en eller to våpen. Hun hadde bare våpen, hester, og et brettspill for strategi.

Ingen ville stilt spørsmål ved statusen til en mann som ble gravlagt med slike gjenstander.

Fasinerende. Og jeg hadde aldri hørt at man hadde funnet en kvinne gravlagt med sverd i Norge!

http://www.jevnaker.org/index.php?option=com_content&view=article&id=387:vikingkvinnen&catid=114:kulturminner&Itemid=739

Quote

På Nordbytangen ble det i 1977 gjort et funn av et vikingsverd. Det ble seinere satt i gang utgraving og man fant utstyr til en kriger. Det spennende med funnet er at skjelettrestene indikerer at det var en kvinne i 20- 30 årene man hadde funnet.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble i merkverdig godt humør av å lese om det her. Ser for meg en rå vikingkvinne som ingen turte å kødde med. Skuffende, men ikke overraskende at de avfeide at hun var en kvinne tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel skjedd noe i det vitenskapelige miljøet siden 70-tallet.

Det viser jo hvor lett det er å la seg påvirke av egen tid og ideer. Det som var utenkelig på 70-tallet, var fullt mulig på 700-tallet.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de har funnet viking kvinner som deltok i kampene mot britene tidligere.

Anonymkode: cb0f5...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette nytt for deg? At det var mange kvinnelige krigere? Det har vært mange av de gjennom alle epoker i verdenshistorien, den aller mest kjente må vel være Jeanne D'Arc. 
I midtøsten i dag er det flere rene kvinne-opposisjonsgrupper som deltar i krigen. 

Anonymkode: 6c3b6...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

På 9.9.2017 den 12.09, -Willow skrev:

Jeg ble i merkverdig godt humør av å lese om det her. Ser for meg en rå vikingkvinne som ingen turte å kødde med. Skuffende, men ikke overraskende at de avfeide at hun var en kvinne tidligere. 

Jeg ble også glad, samtidig burde filmer og serier gjøre litt om hvordan de fremstiller kvinner i denne perioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fårbana pk vikinger ! !!1!1

 

Edit: Åh beklager, det var visst en som hadde skrevet det allerede, rett over meg her.

Endret av Nicathv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...