Gå til innhold

"Var det planlagt?"


Gjest Cocosa

Anbefalte innlegg

På 6.9.2017 den 9.35, Cocosa skrev:

Både venner, kollegaer og familie spør om dette. Jeg synes det er frekt og litt for intimt til å svare på det. Det var selvsagt planlagt, men svarer bare "kanskje litt". Får dere dette spørsmålet, og hva svarer dere?

Vi planla ikke, men vi fant ut at vi skulle prøve og fikk det til på første forsøk 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og eksen min planla vår datter og jeg syns ikke det er frekt med det spørsmålet. 

Anonymkode: bd7fa...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid som tenåring (for tjue år siden), det var faktisk bare et eneste menneske som uforbeholdent sa "gratulerer" og ga meg en klem. Hans reaksjon var så ulik alle andres at jeg fortsatt husker den gode følelsen. Innen folk fikk vite at jeg var gravid var jeg langt på vei og gledet meg, men folk sa stort sett bare oi og nei og herregud. 

Anonymkode: aad87...248

Tenåring er et relativt stort aldersspenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Husholdning1 said:

Tenåring er et relativt stort aldersspenn.

Jeg var 17-18. 

Anonymkode: aad87...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er rart at folk man prater mye med og omgås en del spør om dette. Hadde en venninne av meg plutselig fortalt meg at hun var gravid uten tidligere å ha ytret ønsker eller planer om barn, så synes jeg det er akseptabelt å spørre om det var planlagt eller ei (og nei, man spør ikke om sexvanene til folk når man spør om barnet var planlagt).

Skjønner imidlertidig at det kan oppfattes litt intimt å skulle berette om dette til bekjente man sjeldent prater med, perifere kolleger eller naboer.

Anonymkode: c09b4...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på ren trass svart noe ala "nei det skjedde helt plutselig og uventet!" Så hadde jeg bøyd meg nærmere vedkommende og hvisket: "og jeg er ikke helt sikker på hvem som er faren heller!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater når folk spør om det og angrer så sykt på at jeg har svart dem ærlig på det, når jeg egentlig syns det er skikkelig ubehagelig. Det er så frekt! Jeg føler folk spør fordi de synes graviditeten er en dårlig idé, eller fordi de dømmer meg på et vis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, så hårsåre folk er. 

Folk spør jo hele tiden om man ønsker barn/når man skal få barn/plalagt osv. Det er jo bare å svare noe unnvikende om du ikke ønsker å dele. Folk spør ikke for å være stygge, herlighet! 

Anonymkode: a9b22...8dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, så hårsåre folk er. 

Folk spør jo hele tiden om man ønsker barn/når man skal få barn/plalagt osv. Det er jo bare å svare noe unnvikende om du ikke ønsker å dele. Folk spør ikke for å være stygge, herlighet! 

Anonymkode: a9b22...8dd


Det er mange som i mangel på sosial intelligens kommenterer eller stiller helt hårreisende spørsmål uten at de mener noe vondt med det. Det betyr likevel ikke at det dermed skal aksepteres stilltiende. Stiller man direkte spørsmål uten filter må man også tåle svar på tiltale. Ærlighet går begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tweet skrev:

Hater når folk spør om det og angrer så sykt på at jeg har svart dem ærlig på det, når jeg egentlig syns det er skikkelig ubehagelig. Det er så frekt! Jeg føler folk spør fordi de synes graviditeten er en dårlig idé, eller fordi de dømmer meg på et vis. 

Men, er det ikke litt ufint av deg å anta at folk spør fordi de dømmer deg eller synes det var en dårlig idé? Det er jo fullt mulig å svare at man synes det er en privatsak.

Anonymkode: ee834...38d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått dette spørsmålet mange ganger. Kommer an på hvem som spør, noen ganger svarer jeg ordentlig på spørsmålet. Folk som ikke er nære, eller bare fordømt frekke blir får den mindre ordentlige versjonen. 

Anonymkode: 4df70...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, er det ikke litt ufint av deg å anta at folk spør fordi de dømmer deg eller synes det var en dårlig idé? Det er jo fullt mulig å svare at man synes det er en privatsak.

Anonymkode: ee834...38d

Jeg antar det ikke, det føles slik. Det er mulig, men utrolig vanskelig i øyeblikket, fordi jeg ikke vil virke frekk tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rødstrømpe
20 timer siden, Ardwinna skrev:

Jeg hadde på ren trass svart noe ala "nei det skjedde helt plutselig og uventet!" Så hadde jeg bøyd meg nærmere vedkommende og hvisket: "og jeg er ikke helt sikker på hvem som er faren heller!"

:ler:

"Nei, ikke egentlig. Skjedde i en periode der vi hadde åpnet forholdet vårt seksuelt, og selv om jeg er rimelig sikker på at det er mannen min siden jeg bruker kondom med elskerne mine, så kan man jo aldri være helt sikker". 

*håper jeg får spørsmålet om jeg blir gravid - har så mange svaralternativer* :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å svare ærlig jeg. "Nei, var ikke planlagt. Men har aldri følt meg så heldig før, var det beste som kunne hendt meg" :)

Ganske overbevist om at de fleste på forhånd skjønner at det mest sannsynligvis ikke var planlagt. Regner de tilbake 2år vil jeg tro de kommer fram til at de færreste velger å prøve på barn midt i russetida.

Men jeg synes likevel det er koselig å prate med andre om det jeg da. Graviditeten og minin er det største jeg har gått igjennom. Og det er fint at folk tar seg tid til å lytte til hvordan jeg har/har hatt det og hva jeg har opplevd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tweet skrev:

Jeg antar det ikke, det føles slik. Det er mulig, men utrolig vanskelig i øyeblikket, fordi jeg ikke vil virke frekk tilbake.

Synes ikke det er frekt å si at man synes det er en privatsak. Så lenge du ikke brøler det, spytter på vedkommende og virker helt rabiat :fnise:

Hadde jeg fått en slik respons (at det er en privatsak æ) hadde jeg forstått at jeg hadde krysset en grense og jeg hadde beklaget meg. Da hadde det kanskje ikke opplevde så sårt ut.

Anonymkode: ee834...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sjefen min spurte om dette her om dagen, og etter å ha tenkt lenge og vel på hva jeg skulle svare neste gang jeg fikk spørsmål, svarte jeg:tja/Nja. Man vet jo at det kan skje. Man er jo voksen, liksom. 

Han begynte å le, og det virket som om han følte seg litt dum. Helt genialt svar, etter min mening 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6.9.2017 at 10:10 AM, AnonymBruker said:

Det ble jeg stadig spurt om også, dette er 20 år siden og ja, jeg ble riktig nok uplanlagt gravid, men jeg syntes det var helt sjokkerende at folk fikk seg til å spørre om det.Jeg hadde vel tatt abort hvis jeg ikke ville ha barnet! Jeg svarte aldri på spørsmålet, men så folk inn i øynene og sa: Vet du hva, det blir akkurat like fine barn uansett om graviditeten er planlagt eller ikke - bare så du vet det!

Anonymkode: 06ced...69e

Med et slik svar kunne du jo like greit bare sagt nei :fnise:

Anonymkode: ffa48...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer bare "alle vet hva som skjer når man har sex uten prevensjon".

Anonymkode: d6c38...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Ufint. Hva skal man svare?

- vi var så uansvarlige at vi bare knullet rundt uten å tenke på konsekvensene.

- nei, dette kom som julekvelden på kjerringa.

- vi skulle bare se om vi fikk det til.

Man skulle tro det riktige svaret ville være: -«ja, dette har vi planlagt i noen måneder.»

Men det er det ikke. Da fårman spørsmål som: er dere klare for dette da? Hva med huset/studiene/karrieren? Den perfekte tid finnes egentlig ikke, så her er det rom for mange spørsmål. 

Og så fort barnet er ute: når skal derefå ett til... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Siden vi har fem barn har jeg fått det spørsmålet noen ganger, og jeg skjønner at folk lurer :lol:

Det gjør meg egentlig ingen verdens ting. Synes det er verre med den "vet dere om det er gutt eller jente? Eller, det spiller jo ingen rolle bare det er friskt", siden vi har fått et barn som ikke er friskt. Men skjønner jo at det ikke er vondt ment. Tenker at folk sjelden sier ting for å såre.

Anonymkode: 2ad2d...eae

Huff, er det noe galt med "vet dere om det er gutt eller jente?" Den må nok jeg få forklart.. har spurt mange om akkurat det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...