Gå til innhold

Noen som har slitt med barn nr 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble gravid med første barn og fødte i 2014. Nå prøver vi på nr 2 i 7 mnd. Jeg vet vi ikke har prøvd lenge sånn sett, men det er mer den følelsen jeg har av at det rett og slett ikke kommer til å klaffe og at kanskje noe er "galt" og vi vil trenge hjelp.. 

Er det noen her som slet med nr 2? Vi skal uansett prøve på egenhånd 1 år, men har man samme krav på utredning da når man har 1 barn fra før? Tenker bare å mentalt forberede meg på hva veien videre blir dersom vi ikke lykkes innen ca 5 mnd.. 

Kan nevnes at jeg etter fødsel har en syklus som varierer med 5 dager, mens den før jeg ble gravid første gang var på 28 dager alltid. Sliter også med småspotting fra ca eggløsning til mens kommer, mistenker at hormoner ikke er helt i balanse.. noen som har opplevd det samme etter første fødsel? 

Anonymkode: 9ba63...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk #1 i 2013, begynte å prøve på #2 sommeren 2015. Første året skjedde ingenting, andre året hadde jeg (så langt) 3 spontanaborter. Legene finner ikke noe galt. Så det kan skje. Men jeg synes du bekymrer deg unødvendig tidlig.

Anonymkode: d2188...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google secondary infertility, det finnes mye informasjon om det på engelsk. 

Forresten så brukte jeg ni mnd på å unnfange nr to. Og fire på første. 

Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: 1c2fd...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk #1 i 2013, begynte å prøve på #2 sommeren 2015. Første året skjedde ingenting, andre året hadde jeg (så langt) 3 spontanaborter. Legene finner ikke noe galt. Så det kan skje. Men jeg synes du bekymrer deg unødvendig tidlig.

Anonymkode: d2188...56d

Jeg bekymret meg mest pga syklusene er så annerledes nå enn før jeg var gravid. 

Har tatt en vanlig g.u hvor alt så "normalt" ut, men har denne spottingen og i tillegg mensmurringer store deler av syklusen. 

Leit å høre du har mistet så mange ganger :( 

Anonymkode: 9ba63...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google secondary infertility, det finnes mye informasjon om det på engelsk. 

Forresten så brukte jeg ni mnd på å unnfange nr to. Og fire på første. 

Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: 1c2fd...ed3

Tusen takk! 

Vet det kan drøye enda før noe er "unormalt", får prøve fokusere på det enn så lenge :) 

 

Anonymkode: 9ba63...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med legen angående syklusklusset ditt allerede nå, jeg. Det er ikke en utredning av infertilitet å få sjekket at alt står bra til med hormonene. 

Jeg henger på prøverforumet på babyverden, og det er plenty av folk som prøver på barn 2+ som har holdt på langt lengre enn deg, selv om det satt på første forsøk med førstemann. Det er like normalt at det tar lang tid med barn nr 2 som at det tar lang tid med barn nr 1. 

Hos oss satt førstemann i pp 6. Vi har ikke begynt prøving på barn 2 ennå, men jeg er forberedt på at det kan ta lang tid (og at det kan ta kort tid).

Anonymkode: 80574...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikkje sykluskluss med variasjon på 5 dagar, heller ikkje litt spotting før mens. Men det kan skuldast at hormonene ikkje er på g ennå, då reknar eg med at du slutta med hormonell prevensjon for 5 mdr sidan?

Min syklus har endra seg før og etter 1. barn. Har antatt at det er naturlig.

Me brukte 2 perioder på nr 1, 7 på nr 2 og 6 på nr 3.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, *Frida* skrev:

Det er vel ikkje sykluskluss med variasjon på 5 dagar, heller ikkje litt spotting før mens. Men det kan skuldast at hormonene ikkje er på g ennå, då reknar eg med at du slutta med hormonell prevensjon for 5 mdr sidan?

Min syklus har endra seg før og etter 1. barn. Har antatt at det er naturlig.

Me brukte 2 perioder på nr 1, 7 på nr 2 og 6 på nr 3.

Lykke til!

Har ikke brukt hormonell prevensjon, så skyldes nok ikke det. Spottingen begynner allerede rundt antatt eggløsning, så det er ikke bare dagene rett før mensen.. Fødte for snart 3 år siden så skulle tro ting hadde normalisert seg :-/ 

Anonymkode: 9ba63...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med nummer 3 her :( 

Prøvd ett år nå.

De to andre rakk vi ikke prøve på en gang. Så dette er noe nytt for oss. Fullstendig klar over at jeg har to fra før , og kun har prøvd ett år. Men for meg er dette vanskelig. Skjønner at det er MANGE som har det verre (men det er ikke de vi snakker om nå :) ).

Anonymkode: fe18f...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2017 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Jeg bekymret meg mest pga syklusene er så annerledes nå enn før jeg var gravid. 

Har tatt en vanlig g.u hvor alt så "normalt" ut, men har denne spottingen og i tillegg mensmurringer store deler av syklusen. 

Leit å høre du har mistet så mange ganger :( 

Anonymkode: 9ba63...e0a

Kan høres ut som progesteronmangel... har det selv (hadde før første barn også), og får crinone som progesteronstøtte etter eggløsning. Uten blir jeg veldig vanskelig gravid, med får jeg positiv test nesten hver syklus (men ikke alle blir sittende da...). Spottingen er et typisk symptom. Selv spotter jeg ikke men har bare 3 ukers syklus, hvordan bare 6-7 dager mellom el og mens (skal godt gjøres å bli gravid). Sjekk også ut wild yam og vitex, har selv god erfaring med de. Merkelig nok sitter spirene gjerne etter et par mnd med wild yam i lutealfasen i tillegg til progesteronstøtte. Hør evt med legen din om å få prøve progesteronstøtte etter el, det er ikke farlig så lenge du vet når du har el :) kan være så enkelt faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 9 pp på nr.1, og nå har vi prøvd i litt over ett år uten hell. Skal til utredning neste uke, men i Oslo har man sluttet å tilby IVF til søskenforsøk. Derfor tenker jeg at eksempelvis progesteronstøtte kan hjelpe.

Har blitt gravid i pp 6, men det gav såvidt positiv test og ble tidlig SA etter ei uke. 

Har spottet endel, men prøver tilsier at det ikke er noe unormalt med progesteronet. 

Anonymkode: e7f4a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...