Gå til innhold

Miljøpartiet de grønne i et nøtteskall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er faktisk ikke avhengig av olje for å lage plast, stort stet alle varianter kan nå fremstilles syntetisk. At man fortsatt bruker mye råolje til det har nok med pris å gjøre.

Motorolje er f.eks stort sett syntetisk fremstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta: Oljen er en ikke-fornybar ressurs. Vi er allerede forbi "peak oil" - altså det punktet hvor vi har brukt opp 50% av all olje som er estimert eksisterer.  Hva betyr dette?  At vi må legge om løpet så fort som mulig for å finne andre ting som kan drive økonomien vår.Det må begynne nå, det er akkurat som å lære en baby å spise fast føde- man river ikke bare vekk tåteflasken og stapper brød i munnen, man gjør det sakte over tid.


miljø er ikke bare en av mange politiske saker,selv om det kan virke slik. Miljø er den eneste saken som betyr noe. Hvis vi fortsetter på samme sporet som vi gjør nå så vil ikke pensjon,skole,millitær,velferdsordninger, eller noen av de andre politiske sakene ha noe som helst å si fordi vi ikke lenger har en planet som er mulig å leve på. Hvis luften er forurenset, havene fisket tomme, skogene kuttet ned, alle dyreartene utryddet, forsurede og oppvarmede hav, mer ekstremvær, tørke og flom som gjør at ingenting kan dyrkes...da er det lite annet som teller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, se der, veganere! Tygg videre på gulrota di, du, og så tar du en tur i bilen din etterpå! Så vegansk var du, liksom.

Anonymkode: cb71f...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert kritisere MDG for mye, men da må man komme med noe bedre enn at lederen kjører SUV og at Lan Marie Berg har tatt drosje. Man må kort sagt være litt mer seriøs enn überforenklede og fordummende memes fra Libertinius.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.9.2017 den 22.58, linsejesus skrev:

Man kan sikkert kritisere MDG for mye, men da må man komme med noe bedre enn at lederen kjører SUV og at Lan Marie Berg har tatt drosje. Man må kort sagt være litt mer seriøs enn überforenklede og fordummende memes fra Libertinius.

Handler vel litt om at folk forventer en viss sammenheng mellom liv og lære. Hvis politikere går hardt ut i saker som Mdg gjør på miljøfronten, så forventer jeg og de fleste andre at de også handler på en måte de vil andre skal gjøre.

Dette er en situasjon de selv stiller seg oppi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 MDG er en gjeng hyklere! 

De klager over bilkjøring, samtidig som de kjører bil selv - eller tar drosje...    

Anonymkode: afb1b...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som stolt er en mdg´er..

..og da vi var i syden kjøpte hu så mye vann i plastflasker. Ble så satt ut. Kunne pirket på så mye annet også, men det får holde for nå :P

Anonymkode: 78c13...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor et politisk standpunkt skal avfeies fordi den som har det ikke lever et 100% miljøvennlig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som stolt er en mdg´er..

..og da vi var i syden kjøpte hu så mye vann i plastflasker. Ble så satt ut. Kunne pirket på så mye annet også, men det får holde for nå :P

Anonymkode: 78c13...24d

Synes sydenturen var verre enn vannkjøpet. Med mindre hun tok tog dit. Vi som er vsnt med norsk vann tåler ikke nødvendigvis bakteriene i vannet i sydligere strøk så godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alle som stemmer MDG være veganere, ikke ha bil, aldri reise til syden, aldri kjøpe vann på flaske osv?  Man kan jobbe for miljøet, uten å måtte etterleve det 100% hele tiden.

Miljøvern er viktig for meg. Det betyr ikke at jeg kan/vil leve 100% miljøvennlig, jeg kan ikke ta hele byrden alene. Men jeg ønsker at miljøvennlige tiltak skal tas på et høyere nivå, som legger opp til at det er lettere å leve miljøvennlig, samt at det lønner seg for bedrifter å velge "riktig". Og selvsagt si nei til oljeutvinning i nord o.l. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tvist skrev:

Må alle som stemmer MDG være veganere, ikke ha bil, aldri reise til syden, aldri kjøpe vann på flaske osv?  Man kan jobbe for miljøet, uten å måtte etterleve det 100% hele tiden.

Miljøvern er viktig for meg. Det betyr ikke at jeg kan/vil leve 100% miljøvennlig, jeg kan ikke ta hele byrden alene. Men jeg ønsker at miljøvennlige tiltak skal tas på et høyere nivå, som legger opp til at det er lettere å leve miljøvennlig, samt at det lønner seg for bedrifter å velge "riktig". Og selvsagt si nei til oljeutvinning i nord o.l. 

Også er det en forskjell på miljøvern slik for eksempel Venstre ønsker det, som tross alt er mer levelig politikk, realistisk politikk. De har også økonomien i bakhodet. 

Miljøpartiet derimot ønsker (indirekte eller direkte) å ødelegge den norske økonomien til hensyn for miljøet. De hevder selvfølgelig ikke det, men det er det politikken deres legger opp til. Hvis man er villig til å endre levestandarden til alle landets borgere på den måten forventes det at man selv også vil dra den langt. Du har med andre ord null troverdighet om du kjører rundt i taxi fra sted til sted i Oslo, mens man vil nekte vanlige folk å kjøre bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, linsejesus skrev:

Vil de nekte vanlige folk å kjøre bil?

Nei!

Men de ønsker at de som kan klare seg med færre turer skal gjøre det, at en større andel av bilparken skal være batteridrevet og at det skal legges til rette for at folk flest skal kunne velge kollektivtransport der de bor helt uavhengig av om de bor i byen eller på landet. Kort fortalt; De vil at vanlige folk skal få flere og billigere transportalternativer enn fossil bil!

Anonymkode: 2d33d...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2017 den 19.16, AnonymBruker skrev:

Det har en del med samme tåpelighet som ligger til grunn for kritikken i linkene:

1. Lan tok taxi, og taxi er en del av kollektivtilbudet. Det er også en bilbruk som er kostpriset. Lan lever sånn sett helt opp til partiets politikk. Man kan kritisere at det var en diesel taxi, men Lan må innordne seg den taxien hun som del av kollektiv trafikale hensyn ble tildelt.

2. Rasmuss kan selvfølgelig kritiseres for valget av bil, men det er tannløs kritikk som ikke påpeker den fundementale problemstillingen: Hans etterlevelsen av MDG sin politikk er den enkle løsningen: min vei til boligen ødelegger biler, la meg kjøpe en robust bil.

Men MDG sin politikk BURDE kreve at han flyttet ett sted der han kunne bruke en EL-bil eller investerte i husveien til at veien var egnet for bilen han ønskte. For det er det de krever av andre.

Grunnen til at Oslo har ett trafikk problem er nettopp rasmuss metoden av å løse problemet . 

3. Bildet er like tanketomt. Olje er en ikke -fornybar ressurs. Stemmer bildet, er det viktigere enn noen gang å droppe bruk av olje til områder der vi sløser det bort unødvendig, og gitt vi kun har rundt 40 år med utvinnbare ressurser igjen,så haster det å fjerne oljebehovet skissert i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rasmus sykler til jobben i Oslo hver dag, det har han gjort så lenge jeg har kjent han. Han forbruker også veldig lite. Har kjempet for miljøet og naturen siden før jeg ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tvist skrev:

Må alle som stemmer MDG være veganere, ikke ha bil, aldri reise til syden, aldri kjøpe vann på flaske osv?  Man kan jobbe for miljøet, uten å måtte etterleve det 100% hele tiden.

Miljøvern er viktig for meg. Det betyr ikke at jeg kan/vil leve 100% miljøvennlig, jeg kan ikke ta hele byrden alene. Men jeg ønsker at miljøvennlige tiltak skal tas på et høyere nivå, som legger opp til at det er lettere å leve miljøvennlig, samt at det lønner seg for bedrifter å velge "riktig". Og selvsagt si nei til oljeutvinning i nord o.l. 

Nei, men alle som stemmer MDG bør kanskje ha lest programmet og stå for mye av det. Det å slutte med olje på så kort varsel som dette partiet ønsker vil medføre store endringer i velferdsytelser.

Om en ikke står for vesentlige ting i programmet, så finnes det jo andre såkalte miljøpartier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎09‎.‎2017 den 19.22, -jk- skrev:

Man er faktisk ikke avhengig av olje for å lage plast, stort stet alle varianter kan nå fremstilles syntetisk. At man fortsatt bruker mye råolje til det har nok med pris å gjøre.

Motorolje er f.eks stort sett syntetisk fremstilt.

Og her brukes kull for å få ut hydrokarboner som plast og syntetisk olje består av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...