Gå til innhold

Tidligere «Farmen»-deltaker Andreas Nørstrud


Gjest Solstråletårer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Solstråletårer
23 minutter siden, Steffieboy skrev:

Syns han var en gjennomført kul fyr:)

Hvorfor det? Han er jo ikke akkurat godt likt av de fleste virket det som. Så hva ser du som ingen andre ser.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Solstråletårer skrev:

Hvorfor det? Han er jo ikke akkurat godt likt av de fleste virket det som. Så hva ser du som ingen andre ser.?

Hadde bare stor sans for han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Er du enig med hvordan han vil leve livet sitt da.

Støtter hans rett til å velge å leve det livet han selv vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, LeilaS skrev:

Hvorfor det egentlig?

Greit med litt kontraster og fargeklatter blant alle de grå musene her i verden som bare følger strømmen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. september 2017 den 22.47, Steffieboy skrev:

Greit med litt kontraster og fargeklatter blant alle de grå musene her i verden som bare følger strømmen..

Selvsagt er det det, men han sin måte er kvinneundertrykkende, blant annet. 

Alternativ livsstil er topp - så lenge det ikke går ut over livskvaliteten til noen andre 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2017 den 9.36, Snuppah00 skrev:

De lever som det skulle vært 1952. Virkelig hårreisende når han sier han vil helst slippe å slå henne. Det betyr vel egentlig han kan gjøre det hvis hun ikke gjør som han sier. Huff. Virker som han har hjernevasket henne. Som har blitt sagt her, så må jo hun bli helt utslitt å ta vare på barna helt alene. Så er hun gravid med tvillinger. 

Tror du må trekke fra 100 år så er vi der tenker jeg. 1852 er mer nærliggende. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2017 den 13.10, LeilaS skrev:

Tenkt hvis han får sønner? Han kommer jo til å lære de at mannen er ALLTID over kvinnen, kvinnen har ingenting de skulle sagt, kvinner tar seg sv barna, mannen har lov til å røske i kvinnen hvis hun ikke gjør som han sier osv. Det kvinnesynet hans er virkelig skremmende! 😨😨😨

Han har en sønn. Fra tiden før han ble frelst tror jeg.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clementina
På 7.9.2017 den 20.47, Horten Market skrev:

Hvis levemåten går utover barna på en uakseptabel måte, så griper politi og barnevern inn. Norsk barnevern er kritisert i utlandet for å sette barnas hensyn over foreldre og kultur. Når et sterkt barnevern ikke har gjort noe i denne saken, tyder det på at folks motstand mot denne mannen og hans familie bunner i fordommer og intoleranse mot annerledes tenkende.

Ungene er fremdeles små. Eldstemann har vel så vidt blitt tre år. Og Andreas sier at han ikke har noe særlig med ungene å gjøre "før de blir større og han må disiplinere dem". Jeg har ikke fått med meg at barnevernet kritiseres av "utlandet", nøyaltig hvem er det som kritiserer og for hva? Hva mener "utlandet" med kultur som burde trumfe barnets ve og vel også i Norge, tenker de da på fysisk avstraffelse og kjønnslemlestelse av uskyldige og hjelpeløse barn? 

Endret av Clementina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Clementina skrev:

Jeg har ikke fått med meg at barnevernet kritiseres av "utlandet", nøyaltig hvem er det som kritiserer og for hva?

Norge er muligens det landet i verden som beskytter barns rettigheter best. Når utlendinger bosetter seg i Norge med barn, kan det bli litt av et kultursjokk når oppdragermetoder som er gjengs i deres hjemland, fører til at barnevernet griper inn i Norge.

Ifjor var det massedemonstrasjoner mot norsk barnevern i 19 land. Saken gjelder et kristent ektepar fra Romania som ble fratatt omsorgen for sine fem barn på grunn av fysisk avstraffing. Jeg er rimelig trygg på at barnevernet også vil sikre rettighetene til ungene til Farmen-Andreas om det skulle bli nødvendig.

Barn lider ingen urimelig overlast av at foreldrene har andre verdier og holdninger enn samfunnet rundt dem. Den overlast de eventuelt må bære, skyldes intoleranse og fordommer som vi ser i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clementina
29 minutter siden, Horten Market skrev:

Barn lider ingen urimelig overlast av at foreldrene har andre verdier og holdninger enn samfunnet rundt dem. Den overlast de eventuelt må bære, skyldes intoleranse og fordommer som vi ser i denne tråden.

Man må forholde seg til det landet man lever i og det samfunnet man lever i. Hvis man oppdrar barna på en måte som ikke er kompatibel med resten av samfunnet rundt seg så sier det seg selv at barna kommer til å få store problemer. Jeg syns det er makabert å tillate vold og lemlestelse av barn og jeg er sjeleglad for å bo i et land hvor man kan løse ting verbalt i stedet for å benytte oss av neandertalske skikker og flat hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Clementina skrev:

Man må forholde seg til det landet man lever i og det samfunnet man lever i. Hvis man oppdrar barna på en måte som ikke er kompatibel med resten av samfunnet rundt seg så sier det seg selv at barna kommer til å få store problemer.

Her håper jeg du ikke mener det som det ser ut for. Du finner ikke to mennesker på denne jord som er helt enige om hva som er gode verdier og holdninger. Hvem skal bestemme hva som er "kompatibelt" med samfunnet? To tilfeldige naboer i dette landet har forskjellig syn på hva god oppdragelse er. De stemmer sikkert også på forskjellige politiske partier, tenkt det. En er ateist, en annen er baptist. Ulik kulturell bakgrunn. Ulikt syn på hva et godt liv er. Den ene samler på penger, den andre samler på gode opplevelser. Der det er frihet, vil mennesker velge ulikt.

Farmen-Andreas har, sammen med sin familie, den samme rett som andre til å velge å leve slik han vil, innenfor den friheten som samfunnet tillater. Andre har rett til å mene noe om hans valg, men det er forkastelig å skape et press for at andre skal velge noe annet enn det de selv mener gjør dem lykkelige i livet.

Sitat

Jeg syns det er makabert å tillate vold og lemlestelse av barn og jeg er sjeleglad for å bo i et land hvor man kan løse ting verbalt i stedet for å benytte oss av neandertalske skikker og flat hånd.

Der er nok 99 prosent av etniske nordmenn enige, tenker jeg. En annen skål er den store andelen innvandrere som kommer fra kulturer der "fysisk oppdragelse" er vanlig. Det gjelder også innvandre og fremmedarbeidere fra europeiske land.

For øvrig tror jeg 99 prosent av verdens befolkning er uenige i din karakteristikk av deres oppdragermetoder. ;) Norge er ganske alene i verden i vår totale fordømmelse av fysiske virkemidler i oppdragelsen. Men jeg tror vi er forut for vår tid, de andre kommer nok etter med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Clementina
7 timer siden, Horten Market skrev:

Her håper jeg du ikke mener det som det ser ut for. Du finner ikke to mennesker på denne jord som er helt enige om hva som er gode verdier og holdninger. Hvem skal bestemme hva som er "kompatibelt" med samfunnet? To tilfeldige naboer i dette landet har forskjellig syn på hva god oppdragelse er. De stemmer sikkert også på forskjellige politiske partier, tenkt det. En er ateist, en annen er baptist. Ulik kulturell bakgrunn. Ulikt syn på hva et godt liv er. Den ene samler på penger, den andre samler på gode opplevelser. Der det er frihet, vil mennesker velge ulikt.

Farmen-Andreas har, sammen med sin familie, den samme rett som andre til å velge å leve slik han vil, innenfor den friheten som samfunnet tillater. Andre har rett til å mene noe om hans valg, men det er forkastelig å skape et press for at andre skal velge noe annet enn det de selv mener gjør dem lykkelige i livet.

Der er nok 99 prosent av etniske nordmenn enige, tenker jeg. En annen skål er den store andelen innvandrere som kommer fra kulturer der "fysisk oppdragelse" er vanlig. Det gjelder også innvandre og fremmedarbeidere fra europeiske land.

For øvrig tror jeg 99 prosent av verdens befolkning er uenige i din karakteristikk av deres oppdragermetoder. ;) Norge er ganske alene i verden i vår totale fordømmelse av fysiske virkemidler i oppdragelsen. Men jeg tror vi er forut for vår tid, de andre kommer nok etter med tiden.

Selvfølgelig finnes det ulike samfunn rundt omkring i verden, vis meg hvor jeg har skrevet noe annet? Forhold deg til tema som er farmen-kjendis Andreas som bor på en gård og utøver familielivet slik det var for 2-300 år siden.

 Hva folk stemmer politisk i dette landet er da for bagateller å regne i fht et hjem som Andreas sitt, hvor kjønnsrollene er som for 2-300 år siden. Jenter som oppdras til å være underdanige og hjemmeværende i Norge har enorm risiko for å bli utnyttet som voksne. Og fra et sosioøkonomisk perspektiv så kommer de til å preges av lav utdanning, dårlig økonomi og statistisk sett dårligere helse, ikke minst så blir de minstepensjonister. Mens gutter som oppdras til å tro at de har all makt i forholdet og må finne seg en hjemmeværende kone som finner seg i fysisk avstraffelse, vil i Norge ha like store problemer med å finne en partner i dagens norske samfunn (hvert fall uten å bli politianmeldt når de begynner å slå).

Du skriver at 99 % av verdens foreldre er uenige med meg, antakeligvis i at man ikke skal tukte sine barn? Vel. At mesteparten av verdens foreldre ønsker å slå sine hjelpeløse barn i stedet for å anvende hjernene sine og bedrive pedagogisk oppdragelse er bare ufattelig trist. Jeg mener i likhet med deg at Norge er langt mer fremme i fht barneoppdragelse, dvs at andre land har enormt mye å lære av oss. Jeg håper at om 100 år så vil langt flere, i det minste i den vestlige verden, innse hvor primitivt det er å gå fysisk løs på de som er små, hjelpeløse og fullstendig prisgitt sine oppdragere. Denne kunnskapen mener jeg vil komme mye fortere om man likestiller kvinner og menn og bringer mer kunnskap/utdannelse inn i hjemmene. Alt henger sammen. Da hjelper det ikke med hjemmeværende kvinner hvis eneste oppgave i livet er å føde barn og stelle i huset. Og som blir enorme byrder for samfunnet om mannen faller fra.

Endret av Clementina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 13.26, Horten Market skrev:

Bare usmakelige og nedlatende kommentarer her.

Det er den største selvfølge at andre har rett til å velge å leve sine liv på en annen måte enn deg. Nå har det omsider blitt akseptert at noen kvinner og menn ønsker å dominere eller bli dominert seksuelt, eller bli utsatt for nedverdigende behandling som en del av den seksuelle aktivitet. Hvorfor har enkelte så store problemer med å akseptere at mennesker også fritt kan velge en samlivsform som du ikke ville ønsket for ditt liv? Dessverre er ikke forklaringen bare fordommer og intoleranse, men en grunnleggende trang til å bestemme over andres liv.

Gå gjennom kommentarene og tenk deg at vi snakker om homofili. For eksempel: "Stakkars jenter som vokser opp med en homofil far ..."

Skjønner du?

Det ligger en annen tråd under Barn og familie: Er det dumt av oss og nekte henne teatertur. Moren i en strengt kristen familie spør om det er dunt å nekte den 16 år gamle datteren teatertur i regi av skolen siden det er en del "banning og frekt språk" i stykket. 

Fordi foreldrene har valgt å leve sine liv på en annen måte enn de fleste andre blir datteren nektet et normalt liv. Nektet å delta i normale aktiviteter, nektet et normalt sosialt liv. Dette er ikke greit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thyra skrev:

Fordi foreldrene har valgt å leve sine liv på en annen måte enn de fleste andre blir datteren nektet et normalt liv. Nektet å delta i normale aktiviteter, nektet et normalt sosialt liv. Dette er ikke greit.

Vi forutsetter jo at barnevernet vurderer omsorgen som god nok, ellers griper de inn. OK? Det du sier, og flere med deg, er at å leve et annet liv enn det som er vanlig, i seg selv er et overgrep. Det er en spesiell holdning som er pussig at noen kan ha i et opplyst demokrati, og et paradoks når det er den friheten dere angriper som har gjort det mulig for dere å forfekte så absurde tanker.

Vi som tror på frihetens styrke er trygg på at slike forestillinger er som parenteser å regne. Det er bare å kjempe ufortrødent for friheten, så vil slike absurditeter samles på historiens skraphaug.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...