Gå til innhold

Hvorfor ser så mange ned på..


tussi84

Anbefalte innlegg

Det er mange grupper i samfunnet som blir sett veldig ned på av veldig mange mennesker, men verst sett ned på blir overvektige mennesker og uføre mennesker. Hva som er på innsiden av disse enkelt individene spiller ingen rolle virker det som. Om du er overvektig så er du garantert lat og spiser sikkert 6000 kalorier per dag. Om du er ufør så har du garantert snyltet deg til trygden og du bør jo da være sengeliggende hele tiden mener visst veldig mange.

Hva er det som gjør at det virker som folk synes det er lov ellers ok å se ned på disse type menneskene?  

Det er ikke ok overhodet. Greit at man ikke liker feks overvekt utseende messig og ikke tenner på det, men kan ikke en overvektig feks ha en fin personlighet? Er det sånn at for de som dømmer så er alle uføre eller overvektige like?

Det er mennesker vi snakker om. Mennesker med følelser, og verdier bak det fakta om de er ufør eller overvektige. Et menneske er ikke en sykdom, eller bare et utseende. Det er så mye mer.. 

Vi hører hele livet fra vi er små at det er galt å mobbe andre. Er ikke dette en form for mobbing da? Å se ned på andre du ikke vet noe om? 

Hva mener du om dette temaet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er definitivt noe man bør jobbe for å bli kvitt, både med seg selv og gjennom oppdragelse. Samtidig så vil det nok alltid være de som skiller seg ut og får ekstra (uønsket) oppmerksomhet enten pga utseendet eller oppførsel. At folk stirrer, peker eller er nysgjerrige kan føles som mobbing og det er ufint, samtidig helt normalt blant sosiale dyr. Den ekstra oppmerksomheten er vanskelig å bli kvitt, det ligger ganske godt nedfelt i oss å se fire ganger på noen som skiller seg ut. 

Men man skal ikke bli sett ned på om man er tykk, mangler en fot, bruker rullestol, snakker med hendene i form av tegnspråk, har rosa og lilla hår eller mangler mellom mellom øyenbrynene. 

Med sett ned på mener jeg nedsettende ord, at man får færre sjanser og færre sosiale goder. 

Ble litt kort om et emne man kan si mye om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zoey skrev:

Jeg tenker at det er definitivt noe man bør jobbe for å bli kvitt, både med seg selv og gjennom oppdragelse. Samtidig så vil det nok alltid være de som skiller seg ut og får ekstra (uønsket) oppmerksomhet enten pga utseendet eller oppførsel. At folk stirrer, peker eller er nysgjerrige kan føles som mobbing og det er ufint, samtidig helt normalt blant sosiale dyr. Den ekstra oppmerksomheten er vanskelig å bli kvitt, det ligger ganske godt nedfelt i oss å se fire ganger på noen som skiller seg ut. 

Men man skal ikke bli sett ned på om man er tykk, mangler en fot, bruker rullestol, snakker med hendene i form av tegnspråk, har rosa og lilla hår eller mangler mellom mellom øyenbrynene. 

Med sett ned på mener jeg nedsettende ord, at man får færre sjanser og færre sosiale goder. 

Ble litt kort om et emne man kan si mye om. 

Jeg tenker vel det mest går ut på forhåndsdømming av mennesker du ikke kjenner fordi de er overvektige eller uføre. Det er en form for utfrysing av en rekke personer.. 

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så skal man ikke tåle nedsettende oppførsel, men om man skiller seg ut så er det vanskelig å endre et ekstra blikk eller to. Og det trenger ikke være vondt ment. 

Jeg kaster et ekstra blikk på menn med absurd lange skjegg, damer med rare fargekombinasjoner på antrekket, søte hunder, fine gutter, overvektige gamle damer med helt lilla hår... Altså, alle som stikker seg ut. 

Om det blikket blitt tolket som at jeg dømmer dem som forbrytere, late, eller noe annet, så må de jobbe med selvfølelsen sin. 

Men det vi kan og bør gjøre noe med er diskriminering, og måten man omtaler andre mennesker, for eksempel uføre i enkelte kommentarfelt. 

Men virker som du hadde mer spesifikt i tankene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Mange mennesker har behov for å ha noen under seg på rangstigen, og hvis de rakker ned på og tar avstand fra gruppene under seg styrker de sin egen posisjon. "Se, jeg slank (pen, ung, i jobb, veltrent, velutdannet, mann, kvinne, hvit, muslim eller hva det nå er som er foretrukket akkurat der akkurat da). Jeg er ikke sånn som dem, jeg er mer vellykket". Det er ikke det vakreste trekket ved menneskeheten, men det skjer overalt og i alle kulturer. Her hos oss er det blant annet de uføre og overvektige det går ut over for tiden. Andre steder er det kanskje andre grupper. Jeg tror dessverre det alltid vil være sånn selv om det vil variere hvilke grupper som får gjennomgå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis at alle ser ned på dem. Bare at ingen legger merke til en person som ikke har noe imot deg og synes du er helt ok. Teller du antall mennesker som ikke har sagt noe negativt, blir det ganske høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får være så feite de vil, ha lilla hår osv, jeg bryr meg ikke.

Uføre derimot, det finnes så mange kravstore av dem. De forlanger å ha samme handlekraft som oss som jobber. Alvorlig talt, det SKAL være en viss forskjell på folk som jobber og folk som ikke gjør det. Det skal være attraktivt å jobbe, og da er det en selvfølge å tjene mer enn de som ikke jobber gjør. 

Anonymkode: f98f4...343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk får være så feite de vil, ha lilla hår osv, jeg bryr meg ikke.

Uføre derimot, det finnes så mange kravstore av dem. De forlanger å ha samme handlekraft som oss som jobber. Alvorlig talt, det SKAL være en viss forskjell på folk som jobber og folk som ikke gjør det. Det skal være attraktivt å jobbe, og da er det en selvfølge å tjene mer enn de som ikke jobber gjør. 

Anonymkode: f98f4...343

Dette bør du vel isåfall vite, vettu 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk får være så feite de vil, ha lilla hår osv, jeg bryr meg ikke.

Uføre derimot, det finnes så mange kravstore av dem. De forlanger å ha samme handlekraft som oss som jobber. Alvorlig talt, det SKAL være en viss forskjell på folk som jobber og folk som ikke gjør det. Det skal være attraktivt å jobbe, og da er det en selvfølge å tjene mer enn de som ikke jobber gjør. 

Anonymkode: f98f4...343

Hvordan klarer du å vri HI til å handle om penger???

Og hva faen? Attraktivt å jobbe? Uføre er ikke arbeidsfør, eller det vil si: noen av dem har en viss såkalt ustabil restarbeidsevne som ikke en kjeft er villig til å ta sjansen på å bruke. Ikke engang om de fikk bruke dem gratis. 

Anonymkode: 78875...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å vri HI til å handle om penger???

Og hva faen? Attraktivt å jobbe? Uføre er ikke arbeidsfør, eller det vil si: noen av dem har en viss såkalt ustabil restarbeidsevne som ikke en kjeft er villig til å ta sjansen på å bruke. Ikke engang om de fikk bruke dem gratis. 

Anonymkode: 78875...69f

Svarer bare på ts sitt spørs,ål. Mulig du har tungt for det, men uføretrygdede handler om penger. 

Å hvorfor i h....te skal jeg og mange andre gidde å jobbe hvis man kunne tjene like mye ved å gå hjemme på stas. Da kunne jeg bare koset meg, sovet lenge, gå på kafe, bedrive hobbyene mine, trene og realisere meg selv - å samtidig få betalt.

Selv om jeg er i jobb og tjener penger, så koster det meg faktisk endel å jobbe. Vi må ha en ekstra bil, jeg må ha sko og ellers annet utstyr.  Jeg måtte ha datteren i barnehage og SFO når det var aktuelt. Men det tenker ikke dere uføre på, dere tenker bare på hvor synd det er på dere som ikke får mer penger uten å gjøre en dritt for de. 

Anonymkode: f98f4...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarer bare på ts sitt spørs,ål. Mulig du har tungt for det, men uføretrygdede handler om penger. 

Å hvorfor i h....te skal jeg og mange andre gidde å jobbe hvis man kunne tjene like mye ved å gå hjemme på stas. Da kunne jeg bare koset meg, sovet lenge, gå på kafe, bedrive hobbyene mine, trene og realisere meg selv - å samtidig få betalt.

Selv om jeg er i jobb og tjener penger, så koster det meg faktisk endel å jobbe. Vi må ha en ekstra bil, jeg må ha sko og ellers annet utstyr.  Jeg måtte ha datteren i barnehage og SFO når det var aktuelt. Men det tenker ikke dere uføre på, dere tenker bare på hvor synd det er på dere som ikke får mer penger uten å gjøre en dritt for de. 

Anonymkode: f98f4...343

Men det du skriver der vitner jo om at du mener at uføre ikke er like mye verdt som noen som arbeider? Og det er få uføre som får så mye penger som de som jobber. Flesteparten har mellom 14 til 16000 i mnd utbetalt noe som er langt mindre enn en heltidstilling. For de fleste uføre er det ingen luksus å gå hjemme. Mange må snu om på hver krone, og barn av uføre blir også fattig. Man orker ikke alt det du skriver fordi man er syke. Det å være ufør er ikke hyggelig i det hele tatt, og de aller fleste hadde ønsket at de hadde vært friske nok til å kunne delta i et arbeidsliv. Og mange har barn som de lar gå på SFO og barnehage fordi det er godt for barna med sosialisering. Mange må også ha sko og bil.  Og er det riktig at det at man blir ufør skal gå utover barna slik at de ikke kan delta på det de fleste barn kan, som feks gi gaver i bursdag, ta en tur på kino, delta på en fritidsaktivitet..?

Ok så ja de får penger uten å gjøre noe for dem, men er det ikke bra at vi har et sikkerhetsnett for dem som ikke kan delta i arbeidsmarkedet pga sykdom? Det er ikke deres skyld at de ble syke. Tapet av å ikke kunne delta i arbeid er veldig belastende.  Det er en stor psykisk påkjenning å ikke ha noe å dra til, ikke kunne treffe kollegaer, ikke få sosiale impulser fordi man har så dårlig råd fordi man ikke har råd til å finne på noe. Enn blir isolert. Bekymringer og stress skaper igjen depresjonen og håpløshet, evt verre ting.  I tillegg har man kanskje smerter fysisk eller psykisk som gjør at man må sette begrensninger i sitt daglige liv.

ER dette virkelig et liv du synes er verdig? Er dette et liv du gjerne skulle hatt selv istedenfor å jobbe? Er du så mye mer verdt fordi du jobber?

Det er jo det du skriver...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...