Gå til innhold

Stå fram i media å kalle seg fattig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DET er tull. Har selv sluttet å røyke, jobber på en avrusningsklinikk.  Å sammenligne de to tingene er helt på tryne 

Anonymkode: 7933e...269

Mens mange eksperter sier at det er faktum. At det er helt legalt å sammenligne de to tingene. 

Til og med eks-narkomane sammenligner de to tingene

Anonymkode: f22d5...ec4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens mange eksperter sier at det er faktum. At det er helt legalt å sammenligne de to tingene. 

Til og med eks-narkomane sammenligner de to tingene

Anonymkode: f22d5...ec4

Hvor mange eksperter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som er fattige i Norge. Hun står inni et oppvarmet hus. Et nytt og utstyrt kjøkken og har råd til å eie en bil. Alle grunnleggende behov er dekket. Så hvis hun forvalter dette på en så dårlig måte at hun ikke hår råd til middag. Så er det noe galt. En grandis koster ofte 25kr. En boks med lapskaus koster 21kr...

 

 

Anonymkode: c9e43...16b

Står jo i artikkelen at hun ikke har komfyr. Er ikke fult utstyrt kjøkken da. Hvorfor leser du ikke artikkelen før du kommenterer?

Anonymkode: 8906e...5cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står jo i artikkelen at hun ikke har komfyr. Er ikke fult utstyrt kjøkken da. Hvorfor leser du ikke artikkelen før du kommenterer?

Anonymkode: 8906e...5cb

Komfyr kan hun få gratis på finn. 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.93&product_category=2.93.3907.74&product_category=2.93.3907.73&product_category=2.93.3907.75&search_type=SEARCH_ID_BAP_FREE&sub_category=1.93.3907

Anonymkode: 380cd...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Funker visst ikke å kopiere linjen, men det ligger i hvert fall massevis av komfyrer gratis på finn.no

Anonymkode: 380cd...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Funker visst ikke å kopiere linjen, men det ligger i hvert fall massevis av komfyrer gratis på finn.no

Anonymkode: 380cd...45c

Er ikke det som er poenget, det skrives at det er fult komplett kjøkken noe som ikke stemmer. Hvorfor leser ikke folk artikkelen?

Anonymkode: 8906e...5cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest C.Tramell
5 timer siden, Søgni skrev:

Det mest idiotiske og avledende som har skjedd i denne debatten, var at de faktisk valgte et bilde av ei som røyka da de skulle sette fokus på en hel samfunnsgruppes økonomiske kår, en utrolig viktig ting å diskutere. Ufattelig korttenkt. 

Reagerer på ulike påstander om at uføre skal holde kjeft og ta imot det de får. For det første så er det viktig for samfunnsdebatten at alle, også de som står utenfor arbeidslivet, og som tilhører grupper det knyttes stigma til, våger å uttale seg om sin virkelighet. I tillegg må vi tåle å snakke om sosial ulikhet og hvordan vi som samfunn vil ha det. Så kan man nå mene hva man vil om løsninger, betydninger, men at uføre skal holde kjeft fordi de lever av statskassa, er direkte udemokratisk tankegods. 

Ser ingen som mener innbyggere skal tie stille om ulike tjenester de får sin del av på fellesskapets regning ellers. Skolegang, helse, infrastruktur, for å nevne noe. Er det bare arbeidsuføre som mangler uttalerett om ting fellesskapet betaler kanskje?

Å sammenligne med studenter er jo helt feil, og jeg skjønner ikke hvorfor man sammenligner uføre med friske, arbeidsføre folk, som lever trangt i en overgangsperiode med sannsynlige utsikter til å tjene bra senere. Høyere utdannede scorer jevnt over best på ulike markører som sosiale, helsemessige og økonomiske forhold helt til den dagen de dør. 

Enig i det du sier, men jeg er ikke så sikker på at det var tankeløshet fra journalisten og avisen som lå bak sigarettbildet. Jeg tror de brukte det helt bevisst for å få fart i debatten. Det førte til stort engasjement og fokus på uføres levekår selv om det selvfølgelig også poppet opp ti tusen moralske pekefingre og mange hang seg opp i det med røyken. Hvis det ikke var for den sigaretten hadde neppe særlig mange lagt merke til en sak som denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snart kommer det sannsynligvis poteter på tilbud til 5 kr eller mindre per kg. Tror dere denne damen kommer til å sikre seg poteter for det neste halvåret, for under 1/3 av prisen, slik at middag med poteter blir betraktelig billigere?

Anonymkode: 1f36b...148

Poteter man kjøper på butikken er faktisk ikke holdbare i seks måneder.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

DET er tull. Har selv sluttet å røyke, jobber på en avrusningsklinikk.  Å sammenligne de to tingene er helt på tryne 

Anonymkode: 7933e...269

Jeg har også sluttet å røyke, og syntes det var lett når jeg først hadde bestemt meg. Men dette er ikke likt for alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sikter til hun som har stått fram som fattig, hun som spiser middag kun en gang i uken, men som lar seg avbilde mens hun røyker. Røyk er dyrt, og enhver person med litt oppi topplokket skjønner at man må prioritere - også som uføretrygdet. Hadde hun kuttet ut røyken så hadde hun fått det bedre økonomisk. Ja, hun kunne spist middag hver dag.

Skjønner ikke hvorfor hun har gått ut i media og kaller seg fattig når hun tydeligvis har råd til røyk. Er selv x-røyker, så jeg vet at røyk er dyrt, og jeg vet at det er mulig å slutte.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/spiser-middag-en-dag-i-uka-1.1012547

Anonymkode: 6f6f9...fe0

Ja, men noen sier at røyk er vanskeligere å venne seg av med heroin - pga psykisk og fysisk avhengighet, og at det er så lett tilgjengelig og akseptert!

Du ser jo uteliggerne som er heroinavhengige - de kunne godt brukt trygda si på mat, men velger i stedet å tigge hver dag for å få råd til neste skudd, pengene til mat har de brukt opp på dop.

Jeg skal ikke sammenligne røyking og heroinmisbruk så drastisk, men drar likevel en liten parallell! 
jeg har heldigvis aldri vært avhengig av nikotin, men jeg tror ikke det er så lett å si at det er bare å slutte.

Og er man deppa pga lite penger - så kjøper man seg bare mer trøst (røyk)I.
og de narkomane kjøper seg mer dop....

Kanskje NAV burde sende alle sine brukere på obligatoriske avvenningskurs fra dyre uvaner (om det så gjaldt alkohol, tobakk eller narkotika). Tror det på sikt kunne ha lønnet seg - da hadde flere fått bedre helse og økonomi, og etterhvert kanskje kunne orket å ta en utdannelse eller fått seg en jobb.

Anonymkode: 7fe97...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Horten Market skrev:

.. Men saken viser at vi kanskje har en latterlig definisjon av "fattig" når de har råd til luksus som røyk. Og når de prioriterer røyk fremfor middag, så forteller kanskje det noe om hvorfor de er fattig.

Det bør være lov å stille slike spørsmål uten å bli meid ned. Tross alt er det fellesskapets penger, så dette har alle noe med.

Da går jeg ut fra at du sitter ved inngangen på sykehuset i distriktet ditt med et spørreskjema i handa for de som skal til behandling og operasjon "Er det virkelig nødvendig? Det er tross alt fra fellesskapets penger du får behandlingen din"

En annen ting, er vi ikke snart lei av å shame uføretrygdede? At noen faktisk kan utvise så lav grad av empati og innlevelse for andre menneskers situasjon er intet nytt. Men jeg blir overrasket, hver bidige gang. Må snart slutte med det. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så fantastisk med middag, egentlig...jeg har full lønn, men spiser aldri middag, gidder ikke å lage. Oppskrytt drit. Stygt spøkelse fra en svunnen tid. 

Anonymkode: 4fb43...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal hun få den hjem? Har hun bil? Har hun et nettverk hun kan spørre om vennetjenester?

Det er lett å glemme hvor privilegert man faktisk er som normalt lønnet og hvor tøft livet som fattig er. Når man snur på hver krone, er det ikke lett å handle opp når ting er billig. Det er faktisk veldig kostbart å være fattig, for man har ikke råd til å gjøre de lure valgene som er rimelig på sikt.

Anonymkode: 351a6...f7b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så fantastisk med middag, egentlig...jeg har full lønn, men spiser aldri middag, gidder ikke å lage. Oppskrytt drit. Stygt spøkelse fra en svunnen tid. 

Anonymkode: 4fb43...b70

Har man lyst på varm mat, lager man seg et ostesmørbrød.

Kjøp billigste kneipen og gulost når det er på tilbud (hender ofte de har 1 kg til 59 kr - varer lenge). 

Og ketchup og oregano for mer smak. 

For variasjon - varm en dobbel i vaffeljernet, mønsteret gir en helt annen dimensjon og tekstur!

Også kan man jo kjøpe nudler på taibutikker - det gjorde jeg i min fattige studenttilværelse,kjøpte en stor eske med nudler, vet ikke hvor mange pakker det var i hver jeg, 20-30? Fikk det ganske billig per stk egentlig.

Når jeg hadde ekstra god råd, så rev jeg kanskje litt skinkepålegg og hakket bittelitt purreløk eller annet av grønnsaker i.

Og man kan kjøpe first price 4 pk tomatsuppe med makaroni. Kjøp stor pakke med first price egg. 
Egg gir gode proteiner.

Så kan man f.eks. hive et egg oppi nudlene når de er ferdig kokte, og røre og kanskje raspe litt ost og ha sammen...

og i tomatsuppen, kan man jo hive i et par kokte egg - og kanskje ekstra makaroni (selges i billige 1 kg kartonger). 

 

Anonymkode: 7fe97...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal hun få den hjem? Har hun bil? Har hun et nettverk hun kan spørre om vennetjenester?

Det er lett å glemme hvor privilegert man faktisk er som normalt lønnet og hvor tøft livet som fattig er. Når man snur på hver krone, er det ikke lett å handle opp når ting er billig. Det er faktisk veldig kostbart å være fattig, for man har ikke råd til å gjøre de lure valgene som er rimelig på sikt.

Anonymkode: 351a6...f7b

Hvis dere trykker på bilen på bildet i artikkelen så ser dere at hun sitter og kjører bil! Er det hennes bil?

Anonymkode: 7fe97...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal hun få den hjem? Har hun bil? Har hun et nettverk hun kan spørre om vennetjenester?

Det er lett å glemme hvor privilegert man faktisk er som normalt lønnet og hvor tøft livet som fattig er. Når man snur på hver krone, er det ikke lett å handle opp når ting er billig. Det er faktisk veldig kostbart å være fattig, for man har ikke råd til å gjøre de lure valgene som er rimelig på sikt.

Anonymkode: 351a6...f7b

holt_01

Anonymkode: 7fe97...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Søgni skrev:

Det mest idiotiske og avledende som har skjedd i denne debatten, var at de faktisk valgte et bilde av ei som røyka da de skulle sette fokus på en hel samfunnsgruppes økonomiske kår, en utrolig viktig ting å diskutere. Ufattelig korttenkt. 

Reagerer på ulike påstander om at uføre skal holde kjeft og ta imot det de får. For det første så er det viktig for samfunnsdebatten at alle, også de som står utenfor arbeidslivet, og som tilhører grupper det knyttes stigma til, våger å uttale seg om sin virkelighet. I tillegg må vi tåle å snakke om sosial ulikhet og hvordan vi som samfunn vil ha det. Så kan man nå mene hva man vil om løsninger, betydninger, men at uføre skal holde kjeft fordi de lever av statskassa, er direkte udemokratisk tankegods. 

Ser ingen som mener innbyggere skal tie stille om ulike tjenester de får sin del av på fellesskapets regning ellers. Skolegang, helse, infrastruktur, for å nevne noe. Er det bare arbeidsuføre som mangler uttalerett om ting fellesskapet betaler kanskje?

Å sammenligne med studenter er jo helt feil, og jeg skjønner ikke hvorfor man sammenligner uføre med friske, arbeidsføre folk, som lever trangt i en overgangsperiode med sannsynlige utsikter til å tjene bra senere. Høyere utdannede scorer jevnt over best på ulike markører som sosiale, helsemessige og økonomiske forhold helt til den dagen de dør. 

Jeg er langt på vei enig med deg.

MEN; hun er ikke den eneste som er ufør, eller har dårlig råd, som røyker. Som noen andre har nevnt - røyken er kanskje hennes måte å takle stresset på. Slik noen spiser usunn mat, drikker, eller shopper for penger de ikke har. Dette er ofte mennesker med få ressurser i utgangspunktet - avhengigheten blir det eneste du har glede av, og fjerner du den komponenten (som jo selvsagt er det fornuftige), så har de lite å glede seg over.

Det er jo en samfunnsproblem som går igjen i så og si alle land - de som har minst å rutte med er også mer disponert for å røyke, drikke eller spise usunt, mer disponert for livsstilsykdommer som enten gjør dem syke eller verre og mer disponert for tilstander de ikke har råd til å behandles for. Mange reagerer på prisen, jeg reagerer like mye på helsen. Røyk er noe av det verste du kan gjøre mot deg selv, på den måten at det forverrer så og si enhver fysisk tilstand.

I denne situasjonen er det jo flere faktorer som spiller inn, da hun som nevnt i artikkelen har gjeld med skyhøy rente å betale. Dette gjør naturligvis et stort innhugg i en allerede spinkel økonomi. Spørsmålet er like fullt om det var statens feil. 

Som for de aller fleste er dette en kombinasjon av ulike faktorer - noen utenfor hennes kontroll (som uforskyldte helseproblemer), og noen innenfor hennes kontroll (dårlig økonomisk sans og dårlige valg). Det vanskelige med diskusjonen er hvor det ene slutter og hvor det andre overtar. 

Anonymkode: 3b4a2...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minner meg om min mor. Jeg fikk knekkebrød til middag og måtte ofte droppe kvelds og vi handlet bare 10-kronersmiddag og måkte inn i fryseren som var fra 1920 og alt smakte røyk. Shoppe til seg selv på salg og røyke gjorde hun enormt mye av, men jeg gikk med støvler uten såle, for smått regntøy og var sulten... 

Anonymkode: 21d5a...3b4

Men røyk og ufør er vel det eneste moren din og dama i artikkelen har til felles, eller beskylder du henne for omsorgssvikt av grov grad?

Anonymkode: 7a48c...c45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

holt_01

Anonymkode: 7fe97...2c7

Å ja, kommer opp her at hvis folk tenker at hun har god råd når de ser henne i bilen, så nevner hun at hun har fått bilen og ikke har råd til å ha den.

Vel, hvis hun har fått den- så kan hun vel selge den da og få litt penger derfra? Siden hun har fått den - er det vel ikke gjeld på den? Så sparer hun forsikringer og får litt cash?

Anonymkode: 7fe97...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forresten det ser ut som hun har falske vipper? Har hun råd til vippeextensions?

Anonymkode: 7fe97...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse trådene er alltid like latterlige. Folk sutrer over uføretrygda (eller innvandrere, alt etter som) som liksom "stjeler" masse penger fra felleskassa. 

Samtidig er det ingen som leer et øyelokk over alle milliardene som unndras i skatt hvert år, gjennom smutthull og skatteparadiser. Å snyte felleskassa for midler er visst helt greit det, så lenge man er rik. Det er langt viktigere å analysere bilder av uføretrygda enslige damer og peke på røyken hun har i hånda. 

Fattigdomsforakt, kalles det. Å være fattig, å ha mindre penger enn gjennomsnittet, og ikke kunne delta i den massive forbruksfesten som Norge har sett de siste femti åra, det er det mest skamfulle av alt. Det handler egentlig ikke om "felleskassa". Det handler om en dypere forakt for de som har falt utenfor, og som tør å vise seg frem i media.

Anonymkode: 78057...aca

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...