Gå til innhold

Opplever mørke etnisk norske rasisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ihvertfall opplevd det. Er etnisk norsk, så langt bak jeg klarer å grave ihvertfall. Bare i Oslo har jeg aner tilbake til 1600 tallet.                                               Men.. Noen må ha vært utro et sted for jeg er veldig mørk. Såpass mørk at jeg flere ganger blir utsatt for rasisme på bakgrunn av at noen tror jeg er persisk/arabisk. Vet om flere etnisk norske som har, som meg, blitt bedt om å pelle seg dit dem kommer fra. Er vi flere? 

Anonymkode: 216b4...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- kan også legge til at min mormor ble mobbet fordi hun var mørk som barn på 20 tallet. De ropte jøde etter henne. Hun var altså ikke jødisk men ble likevel hetset som om hun var det.

Anonymkode: 216b4...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp!! Er etnisk norsk, om sommeren blir jeg hasselnøtt brun. Har mørkt hår, grønne øyne og blir ikke helt lys i huden om vinteren. Jeg var på date for 2 uker siden, og han fyren sa at han likte best norske etniske lyse jenter.

Anonymkode: af275...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Japp!! Er etnisk norsk, om sommeren blir jeg hasselnøtt brun. Har mørkt hår, grønne øyne og blir ikke helt lys i huden om vinteren. Jeg var på date for 2 uker siden, og han fyren sa at han likte best norske etniske lyse jenter.

Anonymkode: af275...315

Ja, og mange utenlandske tror ikke jeg er norsk fordi jeg ikke har blondt hår og blå øyne. 🙄

Anonymkode: af275...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lys hvit og opplever rasisme ofte.
Kjenner hvite som er vokst opp i afrika og det er naturlig å ha dreads som blir spytta på og kalt Wannabes.
Selv har jeg også fått beskjed om å fjerne meg og gå andre steder når jeg har vært på konsert med mange mørke eller i områder med mye innvandrerungdom selv om jeg også er oppvokst der.
 

 

Anonymkode: f3053...23d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lys hvit og opplever rasisme ofte.
Kjenner hvite som er vokst opp i afrika og det er naturlig å ha dreads som blir spytta på og kalt Wannabes.
Selv har jeg også fått beskjed om å fjerne meg og gå andre steder når jeg har vært på konsert med mange mørke eller i områder med mye innvandrerungdom selv om jeg også er oppvokst der.
 

 

Anonymkode: f3053...23d

En jeg kjenner (etnisk norsk men mørk) opplevde faktisk rasisme fra en tyrker som trodde han var pakistaner og var ganske krass i sine beskjeder om at min venn buede komme dit han kom fra.. hvilket min venn forklarte var troms men det hjalp lite.

Anonymkode: 216b4...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omvendt her. Selv er tyrker, men alle tror jeg er etnisk norsk siden jeg har lyseblåe øyne, hvit hud og blondt(ikke så blondt som mange nordmenn) hår.  Har faktisk fått noen rasistiske kommentarer fra utlendinger som tror jeg er etnisk norsk. :P

Anonymkode: 46da6...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og mange utenlandske tror ikke jeg er norsk fordi jeg ikke har blondt hår og blå øyne. 🙄

Anonymkode: af275...315

En utenlandsk frisør trodde jeg var fra middelhavslandene fordi jeg har mørkt tykt hår med relativt tykke hårstrå :sjenert: Nye venninner har trodd jeg har russisk, fransk eller øst-europeisk bakgrunn på grunn av utseendet mitt. Men jeg er veldig norsk så vidt jeg vet. 

Anonymkode: dde7e...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 4.25, AnonymBruker skrev:

En utenlandsk frisør trodde jeg var fra middelhavslandene fordi jeg har mørkt tykt hår med relativt tykke hårstrå :sjenert: Nye venninner har trodd jeg har russisk, fransk eller øst-europeisk bakgrunn på grunn av utseendet mitt. Men jeg er veldig norsk så vidt jeg vet. 

Anonymkode: dde7e...8f4

Ei romdame sa en gang at jeg så ut som jeg var fransk eller spansk fordi jeg var så mørk...  :blink:  Jeg er mørkblond, har brungrønne øyne og er ganske blek i huden :blink: Hun mente at ingen norske hadde grønne, brungrønne eller brune øyne, ei hadde de mørkt hår :blink: (Må si jeg lurte på hva hun var selv da når hun anså seg som norsk og hadde akkurat det hun mente ingen norske hadde :blink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2017 at 2:22 AM, AnonymBruker said:

En jeg kjenner (etnisk norsk men mørk) opplevde faktisk rasisme fra en tyrker som trodde han var pakistaner og var ganske krass i sine beskjeder om at min venn buede komme dit han kom fra.. hvilket min venn forklarte var troms men det hjalp lite.

Anonymkode: 216b4...bed

Så det brukeren du siterte opplever er ikke "faktisk" rasisme, siden du følte for å påpeke at den ene du kjenner opplevde "faktisk" rasisme?

Anonymkode: 64e3f...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det brukeren du siterte opplever er ikke "faktisk" rasisme, siden du følte for å påpeke at den ene du kjenner opplevde "faktisk" rasisme?

Anonymkode: 64e3f...788

Du leser det feil.. 

Anonymkode: ad111...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd rasisme, men ofte fått kommentarer på at jeg ikke ser norsk ut(brunt hår, grønne øyne og blek, men hudtonen min er ikke typisk "hvit"). Blir som oftest spurt om jeg er fransk/italiensk. Eneste gangene jeg har opplevd rasisme er når jeg har gått med skjerfet mitt som et skaut i regnvær/snøstorm, nordmenn får visst helt fnatt om noen går i noe som kan minne om en hijab :fnise: 

Anonymkode: 0a321...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Eneste gangene jeg har opplevd rasisme er når jeg har gått med skjerfet mitt som et skaut i regnvær/snøstorm, nordmenn får visst helt fnatt om noen går i noe som kan minne om en hijab :fnise: 

Anonymkode: 0a321...3cb

Det til tross for at kvinner kunne gå med skaut før... :blink:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Jeg har blitt spurt flere ganger, om jeg er 100% norsk, men det gjør meg ingenting. De tipper som regel at jeg er fra Spania, Frankrike eller Italia.  Har nesten svart hår og brungrønne øyne, gyllenbrun hud( sånn som Jessica Alba), sikkert det som gjør det.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, masse. Men så har jeg aner fra flere steder i verden. Onkelen min er også ganske mørk og han blir ofte bedt om å pelle seg hjem dit han kommer fra....
Mye mer rasisme i samfunnet enn man skulle tro

Anonymkode: 696c3...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Datteren min ble ropt rasistisk etter da hun løp rundt ute her. Et barn liksom. Selv ble jeg spurt av politiet på toget etter identifikasjon når den stor flykningstrømmen var. Vi er etnisk norske så langt bak som til slutten av 1600-tallet,så jo,etnisk norske.

Ps. Min datter tok det fint og syns folk som kalte andre noe ihvertfall burde vite hva de snakket om. "Bedre å bli kalt svarting enn å være så dum",sa en større gutt. Godt sagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutes ago, NotNaomi said:

Datteren min ble ropt rasistisk etter da hun løp rundt ute her. Et barn liksom. Selv ble jeg spurt av politiet på toget etter identifikasjon når den stor flykningstrømmen var. Vi er etnisk norske så langt bak som til slutten av 1600-tallet,så jo,etnisk norske.

Ps. Min datter tok det fint og syns folk som kalte andre noe ihvertfall burde vite hva de snakket om. "Bedre å bli kalt svarting enn å være så dum",sa en større gutt. Godt sagt :-)

Hva er galt med å bli kalt svarting? Jeg trodde svarte foretrakk dette fremfor neger? :klo:

Anonymkode: 64e3f...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Peanut skrev:

Det til tross for at kvinner kunne gå med skaut før... :blink:  

Ikke sant! :klo: 

Anonymkode: 0a321...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å bli kalt svarting? Jeg trodde svarte foretrakk dette fremfor neger? :klo:

Anonymkode: 64e3f...788

Tror du at du har et poeng, eller liker du å spille dum?

Anonymkode: b19d4...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om slektstreet mitt er helt renblodet blir jeg som etnisk norsk utsatt for rasisme fordi jeg ser ut som en afrikaner/araber pga sykdom. Det er helt egen følelse å bli utsatt for rasisme fra folk i samme rase, ikke noe jeg unner noen.

Anonymkode: f0941...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...