Gå til innhold

Rasisme, nazisme, nynazisme, fremmedfrykt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

At det er venstreside-folk som er rasister, nazister og har skyld i alt😉

Anonymkode: 00c51...32a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rasisme m1 (fra eng.) menneskesyn, politikk eller sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

nazisme m1 nasjonalsosialisme ----> nasjonal|sosialisme m1 fascistisk bevegelse som oppstod i Tyskland etter den første verdenskrigen, og som dannet ideologien for Hitler og nazistene (som hadde makten der 1933–45), nazisme

fremmed|frykt m1 frykt for det som er fremmed

også i vårt land fins det elementer av rasisme og fremmedfrykt

 

----

http://ordbok.uib.no

Anonymkode: 775f0...9f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire negativt ladede begreper. Førstnevnte er veldig utvannet, og har mistet mye verdi, dessverre. Fremmedfrykt er et tullebegrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasister: Liker ikke eller respekterer ikke folk med annen hudfarge enn dem selv.

Nazisme: En jødefiendtlig og nasjonalistisk type fascisme.

Nynazisme: Jeg vet ikke forskjellen på det og nazisme.

Fremmedfrykt: En sunn skepsis for ukjente fremmede og  skumle greier fremmede kan trekke med seg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme: Å tilskrive personer særegne egenskaper basert på deres etniske opphav.

Nazisme: Ideologi sterkt inspirert av fascisme, men med jødefiendtlighet og raseteorier som sentrale aspekt.

Nynazisme: Samme som over, men i hovedsak fiksert mot jødehat, homofiendtlighet, og de rasemessige oppfatningene.

Fremmedfiendtlighet: Iboende sunn skepsis til andre folkeslag og/eller kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem ordboka og historie. Dette er hva disse ordene betyr i praksis:

 

Rasisme = Når hvite folk (spesielt menn) ytrer seg kritisk om politikk eller religion som går utover PK-malen.

Nazisme = Når disse skumle hvite menneskene prøver å organisere seg politisk.

Nynazisme = Når disse skumle hvite menneskene prøver å demonstrere eller tale sin sak.

Fremmedfiendtlighet = Når hvite mennesker (igjen, spesielt menn) har noe som helst innvendinger ovenfor Islam eller innvandring.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme:

Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme ("neo-racism") oppstod på 1970-tallet som en "rasisme uten raser", hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre. (SNL)

Nazisme:

Hovedtrekkene i ideologien var en aggressiv, rasebasert nasjonalisme, en ytterliggående antisemittisme og en mistillit til de demokratiske styreformene. Nasjonalsosialismen var rettet mot alle ledende politiske retninger, både marxismenliberalismen, den borgerlige konservatismen og pasifismen. (SNL)

Nynazisme: 

Betegnelsen benyttes ofte generelt om ytterliggående nasjonalistiske partier, særlig hvis de også har rasediskriminerende mål. Bare i sjeldne tilfeller har slike partier vedgått å ha et forbilde i den tyske nasjonalsosialismen. Begrepet nynazisme brukes ofte upresist som en generell betegnelse på høyreekstremistiske, nasjonalistiske og rasistiske aktivister og organisasjoner. Skillet mellom nazister og ikke-nazister er likevel ikke alltid lett å trekke i praksis. Mange høyreradikale partier og innvandrerfiendtlige organisasjoner tiltrekker seg nynazister som medlemmer uten at partiene og organisasjonene i seg selv kan sies å være nynazistiske.

 

fremmedfrykt: 

Xenofobi (av gresk ξένος (xenos), «fremmed», og φόβος (phobos), «frykt»), eller fremmedfrykt, er betegnelsen på avsky, angst eller fobi for alt som er fremmed, utenlandsk eller annerledes enn det kjente. Xenofobi blir ofte brukt for å beskrive en frykt eller et fremmedhat mot det ukjente.

 

 

Mange rasister og nynazister som sliter med fremmedfrykt her på kåge! Dette ekstreme fokuset på nasjonalstaten og å holde den "ren" kombinert med fremmedfrykt, og ikke minst at det er mer og mer vanlig og akseptert, minner stygt om noe man har vært vitne til flere ganger i verdenshistorien. 

Er det sånn at folk er historieløse, eller er fremmedfrykten så sterk at man er villig til å la andre mennesker lide for å slippe å måtte forholde seg til hijaber og tikka masala?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/21/2017 at 10:29 PM, AnonymBruker said:

Hva legger KGs brukere i disse ordene?

Anonymkode: 7f517...8ef

Det jeg legger i disse ordene er ikke så interessant. Men jeg er skremt over hvor mange her inne er langt forbi FRP og er stolte av holdninger som burde være på grensen til dine utsagn. Bare utrykk som at "det hvite Europa forsvinner," er nok for meg.

Bak den holdningen liggger det en redsel. OK, hvis Europa blir "lysebrunt" det neste århunderet, så tror jeg det vil være et spennende og interessant sted.For den sterke troen vi mange frykter, vil også forvitre kombinert med innvandring. På samme måte med hvordan kristendommen har blitt mer som en hobby fra å være altoppslukende for noen århundrer siden.

Igjen sitter vi med vanlige mennesker som ikke ønsker å plage noen. Folk flest er bare folk og vi er flokkdyr.                  

Jeg er i Afghanistan fordi det fortsatt er en del som har misforstått. Og vi skyter dem. Det er ikke en ok jobb. Det er ingenting jeg synes tlhører fremtiden, Fremtiden vil være forståelse og toleranse.

Og et enda bredere utvalg av mat fra midtøsten.

Det er i det minste det jeg tror og naturligvis også håper.

Endret av Lanista1984
feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, cornflake girl said:

 

Mange rasister og nynazister som sliter med fremmedfrykt her på kåge! Dette ekstreme fokuset på nasjonalstaten og å holde den "ren" kombinert med fremmedfrykt, og ikke minst at det er mer og mer vanlig og akseptert, minner stygt om noe man har vært vitne til flere ganger i verdenshistorien. 

Er det sånn at folk er historieløse, eller er fremmedfrykten så sterk at man er villig til å la andre mennesker lide for å slippe å måtte forholde seg til hijaber og tikka masala?

Gratulerer, du satte de fleste folkegrupper over hele verden i båsen "rasister og nynazister".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Jegern Puahate said:

Gratulerer, du satte de fleste folkegrupper over hele verden i båsen "rasister og nynazister".

Hvorfor mener du det? Jeg er uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...