Gå til innhold

Hva?? Nettopp begynt i ny jobb, 4 uker ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte i ny jobb i dag,og leste igjennom håndboken til bedriften. Der sto det at dersom man begynner å jobbe før 1. oktober, har man rett på fire uker ferie i samme kalenderår. Tviler jo ikke på at det som står der er sant, men det må jo være en eller annen hake? Rekker ikke å spørre nærmeste overordnede før fredag, så lurer på om noen her skjønner noe?

Anonymkode: 6b327...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett på å ta ut ferie, men du får selvfølgelig ikke betalt ferie.

Anonymkode: a67de...970

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ferie uten lønn da altså. Hva om jeg ikke tar ut noe ferie i år da, blir de ukene overført til neste år? Og har jeg evt plikt til å ta ut noe ferie?

Anonymkode: 6b327...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om å slippe å ta ut ferie siden det er første året. Var du i jobb i fjor? Fikk du feriepenger?

Anonymkode: 7b3d5...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan spørre om å slippe å ta ut ferie siden det er første året. Var du i jobb i fjor? Fikk du feriepenger?

Anonymkode: 7b3d5...2b1

Hadde bare en liten sommerjobb i fjor, og de 500 kronene i feriepenger har jeg fått for lengst :P hadde forsåvidt klart meg uansett, da jeg har få og lave faste utgifter, samtidig som jeg venter på lønn fra sommerjobben jeg hadde i sommer. Vil på en måte ikke ha ferie da siden jeg nettopp har startet, og vil ikke bli sett på som en slappfisk, selv om det hadde vært godt med ihvertfall en uke fri.

Anonymkode: 6b327...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde bare en liten sommerjobb i fjor, og de 500 kronene i feriepenger har jeg fått for lengst :P hadde forsåvidt klart meg uansett, da jeg har få og lave faste utgifter, samtidig som jeg venter på lønn fra sommerjobben jeg hadde i sommer. Vil på en måte ikke ha ferie da siden jeg nettopp har startet, og vil ikke bli sett på som en slappfisk, selv om det hadde vært godt med ihvertfall en uke fri.

Anonymkode: 6b327...63f

Spør arbeidsgiver. De pleier å være fleksibel det første året.

Anonymkode: 7b3d5...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bare en liten sommerjobb i fjor, og de 500 kronene i feriepenger har jeg fått for lengst :P hadde forsåvidt klart meg uansett, da jeg har få og lave faste utgifter, samtidig som jeg venter på lønn fra sommerjobben jeg hadde i sommer. Vil på en måte ikke ha ferie da siden jeg nettopp har startet, og vil ikke bli sett på som en slappfisk, selv om det hadde vært godt med ihvertfall en uke fri.

Anonymkode: 6b327...63f

Du tar da selvfølgelig ikke ferie noe mer dette året, når du har begynt i ny jobb.

Anonymkode: c759a...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tar da selvfølgelig ikke ferie noe mer dette året, når du har begynt i ny jobb.

Anonymkode: c759a...84d

Hæ? Hadde ikke planer om det, men begynte å lure av det som sto i håndboka. Dessuten har jeg ikke hatt ferie i arbeidssammenheng i år, da jeg kommer rett fra skole og har jobbet hele sommeren.

Anonymkode: 6b327...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar da selvfølgelig ikke ferie noe mer dette året, når du har begynt i ny jobb.

Anonymkode: c759a...84d

Jo, det kan vedkommende få. Unntaket er dersom vedkommende allerede har avviklet årets ferie. 

Anonymkode: 92717...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan vedkommende få. Unntaket er dersom vedkommende allerede har avviklet årets ferie. 

Anonymkode: 92717...499

Vedkommende har rett til det ja, som også håndboken sier. Hun har ikke plikt til det.

Det jeg kommenterte er at hun som nyansatt, hvis hun er noenlunde glup, selvfølgelig ikke tar ut ferie i inneværende år (som det er fire måneder igjen av).

 

Anonymkode: c759a...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende har rett til det ja, som også håndboken sier. Hun har ikke plikt til det.

Det jeg kommenterte er at hun som nyansatt, hvis hun er noenlunde glup, selvfølgelig ikke tar ut ferie i inneværende år (som det er fire måneder igjen av).

 

Anonymkode: c759a...84d

Som nyansatt kan man ta ut ferie. Selvsagt kan TS gjøre det om han/hun ønsker. Å ta ute fire uker er mye, men jeg som arbeidsgiver stusser ikke over nyansatte som tar ut en uke eller to på slutten av året. 

Anonymkode: 92717...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...