Gå til innhold

Studenter: Budsjett på rent forbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest mye rundt, og det virker som at alle økonomitråder vedrørende studenter tar med seg alle variabler som alt fra penger de får fra mor og far til alle utgifter inkludert i forbruksmønstret.

I tillegg forvirres jeg av de trådene for noen inkluderer forbrukslån som en sum av hva de har til rent forbruk, og noen eier egen leilighet og har derfor ingen utgifter/eller bor hjemme.

Hvis de som svarer her kan være innenfor kategorien av de som lever på KUN lånekassens midler og ikke inkluderer utgifter så ville det gitt meg en bedre oversikt over om jeg er en ''normal'' student eller ikke. Og nei, å ta opp 500 K i forbrukslån gjør ikke at budsjettet ditt går i + og at du kan si at du har god råd; da er du pr. definisjon i minus i min definering av ''rent forbruk''.

Så for deg som er en vanlig fattig student og får 7800 kr. av lånekassen hver måned. Hvaslags sum har du til rent forbruk til overs etter alle utgifter?

Anonymkode: a0bcc...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter husleie er betalt har jeg ca 2500 igjen. Har inkludert strøm og tv/internett. Foreldre betaler mobilen min, ca 250 i mnd - og 130kr i innboforsikring i mnd - 400kr på busskort. Så da gjennstår ca 2000kr til mat og forbruk. Jobber mye ved siden av, men får lønna rett inn på sparekonto så den inngår ikke i det daglige budsjettet :) lever helt greit på 2500/mnd. 

Anonymkode: 269ff...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1200 kr igjen etter bolig, mobil, busskort, forsikring og strømmetjenester er betalt. Dette dekker ikke mat, sosialt og uforutsette utgifter i mitt tilfelle, så jeg fordeler storstipendet utover hver måned. Jobber også, men prøver spare det og kun leve på lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider