Gå til innhold

Studenter: Budsjett på rent forbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest mye rundt, og det virker som at alle økonomitråder vedrørende studenter tar med seg alle variabler som alt fra penger de får fra mor og far til alle utgifter inkludert i forbruksmønstret.

I tillegg forvirres jeg av de trådene for noen inkluderer forbrukslån som en sum av hva de har til rent forbruk, og noen eier egen leilighet og har derfor ingen utgifter/eller bor hjemme.

Hvis de som svarer her kan være innenfor kategorien av de som lever på KUN lånekassens midler og ikke inkluderer utgifter så ville det gitt meg en bedre oversikt over om jeg er en ''normal'' student eller ikke. Og nei, å ta opp 500 K i forbrukslån gjør ikke at budsjettet ditt går i + og at du kan si at du har god råd; da er du pr. definisjon i minus i min definering av ''rent forbruk''.

Så for deg som er en vanlig fattig student og får 7800 kr. av lånekassen hver måned. Hvaslags sum har du til rent forbruk til overs etter alle utgifter?

Anonymkode: a0bcc...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter husleie er betalt har jeg ca 2500 igjen. Har inkludert strøm og tv/internett. Foreldre betaler mobilen min, ca 250 i mnd - og 130kr i innboforsikring i mnd - 400kr på busskort. Så da gjennstår ca 2000kr til mat og forbruk. Jobber mye ved siden av, men får lønna rett inn på sparekonto så den inngår ikke i det daglige budsjettet :) lever helt greit på 2500/mnd. 

Anonymkode: 269ff...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1200 kr igjen etter bolig, mobil, busskort, forsikring og strømmetjenester er betalt. Dette dekker ikke mat, sosialt og uforutsette utgifter i mitt tilfelle, så jeg fordeler storstipendet utover hver måned. Jobber også, men prøver spare det og kun leve på lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 4900 per måned inkludert strøm og internett. Betaler 30kr per måned for å vaske klær. Foreldrene mine betaler mobilregning på ca 200kr og Netflux, men jeg betaler selv 150kr i både innbo, ulykke og reiseforsikring. Det resterende bruker jeg på mat. En sjelden gang inngår legeutgifter, transport og snart også kanskje treningsmedlemskap på 350kr per måned. 

Har dog hatt en sommerjobb hvor jeg har lagt alle penger til sparing, og brukes kun til nød. Det er stramt, men jeg klager absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 5500,- i bolig inkl strøm, internett, tv, vann og avløp. Foreldrene mine betaler forsikringer, mobilregning og spotify. Busskort, pensum og treningsabonnement kjøpes av storstipendet for hele semesteret, og resten går på sparekonto til uforutsette utgifter gjennom semesteret (lege, apotek, frisør, klær, tannlege osv). Pleier å bruke 1500-1700 på mat og husholdningsartikler i måneden, og da sitter jeg igjen med 600-800,- i måneden. Disse pengene går som regel til noe ekstra godt å spise eller drikke (godteri, chips, en flaske vin osv), sminke/hudpleie eller kanskje en kinobillett eller kaffekopp i byen. Jeg jobber også på siden, men mesteparten spares. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Moonwalker skrev:

Ca 1200 kr igjen etter bolig, mobil, busskort, forsikring og strømmetjenester er betalt. Dette dekker ikke mat, sosialt og uforutsette utgifter i mitt tilfelle, så jeg fordeler storstipendet utover hver måned. Jobber også, men prøver spare det og kun leve på lånet.

Hvordan greier du det? Det blir jo nesten som studenten som levde på 100 kr. uken og kom i nyhetene. Det blir ikke mye ''luksus'', når to turer på restaurant tar over 1,2 K.

Anonymkode: a0bcc...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan greier du det? Det blir jo nesten som studenten som levde på 100 kr. uken og kom i nyhetene. Det blir ikke mye ''luksus'', når to turer på restaurant tar over 1,2 K.

Anonymkode: a0bcc...1ad

Klart det i flere år ved å fordele storstipendet fra august utover månedene. Har til og med fått skvist inn flere utenlandsturer i budsjettet på en eller annen måte. Og to turer på restaurant tar langt fra 1200kr. Når en lever på dette budsjettet så blir det mye planlegging, så det hjelper virkelig på å jobbe utenom for en student. Har jobbet ekstra mye siste året, noe som har resultert i rene luksusforbruket igjen. Så egentlig er det greitt å lære seg å leve på mindre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...