Gå til innhold

Boliglån med kausjonist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tenker å kjøpe oss en ny bolig, men ser at bankene har blitt svært strenge i forhold til hva som er mulig å låne. Vi vet hva vi har råd til (eier bolig nå), og skulle derfor ønske vi hadde mulighet til å omgå "5 x inntekt"-regelen. Derfor har vi tenkt på å få en kausjonist på lånet. Vil man i så fall kunne ta opp et høyere lån enn man i utgangspunktet ikke hadde fått? 

Anonymkode: 1e5b6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenker å kjøpe oss en ny bolig, men ser at bankene har blitt svært strenge i forhold til hva som er mulig å låne. Vi vet hva vi har råd til (eier bolig nå), og skulle derfor ønske vi hadde mulighet til å omgå "5 x inntekt"-regelen. Derfor har vi tenkt på å få en kausjonist på lånet. Vil man i så fall kunne ta opp et høyere lån enn man i utgangspunktet ikke hadde fått? 

Anonymkode: 1e5b6...c05

Hvorfor ta opp et lån som er høyere enn hva dere strengt tatt kan betjene, selv med kausjonist? Og akkurat det å få noen til kausjonere for lån til en bolig, tror jeg dere skal slite med. Det er mang faktorer som er avgjørende. Blir dere uten jobb, hva da? Da kan det faktisk to hus i stedet for ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tdm900 skrev:

Hvorfor ta opp et lån som er høyere enn hva dere strengt tatt kan betjene, selv med kausjonist? Og akkurat det å få noen til kausjonere for lån til en bolig, tror jeg dere skal slite med. Det er mang faktorer som er avgjørende. Blir dere uten jobb, hva da? Da kan det faktisk to hus i stedet for ett.

Vi ønsker ikke råd, men svar på det jeg spør om. Bankene er blitt strengere som en del av forsøket på å roe ned det ville boligmarkedet, så at vi greier å betjene et lån høyere enn 5 ganger inntekt, er noe vi vet. Vi har som sagt lån fra før (og ser hvordn vi greier å betjene det), budsjetter vi forholder oss til, og god kontroll på økonomien. Så du trenger ikke bekymre deg for det ;). Ei heller om vi får tak i en kausjonist. Jeg spør jo fordi vi allerede har en som kan stille som kausjonist. Svar heller på spørsmålet hvis du vet svaret.

Hva du mener med "da kan det faktisk to hus i stedet for ett", vet jeg ikke. Vi skal ikke sitte på to hus?!

Anonymkode: 1e5b6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker ikke råd, men svar på det jeg spør om. Bankene er blitt strengere som en del av forsøket på å roe ned det ville boligmarkedet, så at vi greier å betjene et lån høyere enn 5 ganger inntekt, er noe vi vet. Vi har som sagt lån fra før (og ser hvordn vi greier å betjene det), budsjetter vi forholder oss til, og god kontroll på økonomien. Så du trenger ikke bekymre deg for det ;). Ei heller om vi får tak i en kausjonist. Jeg spør jo fordi vi allerede har en som kan stille som kausjonist. Svar heller på spørsmålet hvis du vet svaret.

Hva du mener med "da kan det faktisk to hus i stedet for ett", vet jeg ikke. Vi skal ikke sitte på to hus?!

Anonymkode: 1e5b6...c05

Nei da veit du ikke hvordan det er å være kausjonist! For, det innebærer at de som stiller opp som kausjonister, må ha noe av verdi som kan legges fram. Og til et såpass stort lån som til bolig må de som stiller enten ha en stor sum innestående, eller de tar pant i vedkommendes eiendom. DERFOR, kan to boliger ryke om dere mister jobben, den eller begge. Jeg hadde ikke stilt som kausjonist på noe som helst slag lån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tdm900 skrev:

Nei da veit du ikke hvordan det er å være kausjonist! For, det innebærer at de som stiller opp som kausjonister, må ha noe av verdi som kan legges fram. Og til et såpass stort lån som til bolig må de som stiller enten ha en stor sum innestående, eller de tar pant i vedkommendes eiendom. DERFOR, kan to boliger ryke om dere mister jobben, den eller begge. Jeg hadde ikke stilt som kausjonist på noe som helst slag lån.

Jo, jeg vet hva det innebærer å være kausjonist, og det vet også den aktuelle kausjonisten. På hvilken måte er dette relevant for tråden? Hvordan vi ordner det med kausjonist er ikke en del av spørsmålet! Vi har kontroll på kausjonisten, du kan slappe helt av! :fnise: 

Anonymkode: 1e5b6...c05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker ikke råd, men svar på det jeg spør om. Bankene er blitt strengere som en del av forsøket på å roe ned det ville boligmarkedet, så at vi greier å betjene et lån høyere enn 5 ganger inntekt, er noe vi vet. Vi har som sagt lån fra før (og ser hvordn vi greier å betjene det), budsjetter vi forholder oss til, og god kontroll på økonomien. Så du trenger ikke bekymre deg for det ;). Ei heller om vi får tak i en kausjonist. Jeg spør jo fordi vi allerede har en som kan stille som kausjonist. Svar heller på spørsmålet hvis du vet svaret.

Hva du mener med "da kan det faktisk to hus i stedet for ett", vet jeg ikke. Vi skal ikke sitte på to hus?!

Anonymkode: 1e5b6...c05

Vi ønsker ikke råd!!!!!!!! Det er jo nettopp det dere trenger. Neimen ikke rart folk havner på luksusfellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det beste rådet er å unngå å bruke kausjonist, siden arbeidsledighet og sykdom kan føre til problemer med å betale lånet. "

- Silje Sandmæl, økonom

Kilde

Anonymkode: 7980b...8bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

" Det beste rådet er å unngå å bruke kausjonist, siden arbeidsledighet og sykdom kan føre til problemer med å betale lånet. "

- Silje Sandmæl, økonom

Kilde

Anonymkode: 7980b...8bb

Som sagt, jeg lurer på om det er mulig å få lån høyere enn 5 ganger inntekt om man har kausjonist, ikke om man bør ha kausjonist eller ikke ;) .

Anonymkode: 1e5b6...c05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EvaLena skrev:

Vi ønsker ikke råd!!!!!!!! Det er jo nettopp det dere trenger. Neimen ikke rart folk havner på luksusfellen.

Jeg ønsker svar på spørsmålet. Vi har god kontroll på økonomien,slapp av :), og har mer enn nok penger til å betjene ett lån på høyere enn 5 ganger inntekt, men bankene har blitt strenge pga det ville boligmarkedet. Vet du svaret på spørsmålet jeg stiller? 

Anonymkode: 1e5b6...c05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg lurer på om det er mulig å få lån høyere enn 5 ganger inntekt om man har kausjonist, ikke om man bør ha kausjonist eller ikke ;) .

Anonymkode: 1e5b6...c05

I utgangspunktet: Nei. Kausjonist tilsvarer egenkapitalen.

Selv om jeg skulle hatt fem millioner egenkapital får jeg ikke fem millioner i lån om jeg tjener under en million. 

Du kan snakke med banken. De har lov å gjøre unntak i noen få prosent av tilfellene. 

Anonymkode: ea258...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker svar på spørsmålet. Vi har god kontroll på økonomien,slapp av :), og har mer enn nok penger til å betjene ett lån på høyere enn 5 ganger inntekt, men bankene har blitt strenge pga det ville boligmarkedet. Vet du svaret på spørsmålet jeg stiller? 

Anonymkode: 1e5b6...c05

Du skjønner vel at det er en svært god grunn til at bankene har satt den regelen? 

Hva hvis dere får kausjonist, men noe skjer med deres inntekt? Da går det ut over kausjonisten også. Kausjonisten kan risikere å miste eget bosted pga deres økonomi.

Dere får nok litt høyere lån med kausjonist, men er det verdt å ta den risikoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet: Nei. Kausjonist tilsvarer egenkapitalen.

Selv om jeg skulle hatt fem millioner egenkapital får jeg ikke fem millioner i lån om jeg tjener under en million. 

Du kan snakke med banken. De har lov å gjøre unntak i noen få prosent av tilfellene. 

Anonymkode: ea258...c4d

Flott, takk for svar! :takke:

Anonymkode: 1e5b6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Du skjønner vel at det er en svært god grunn til at bankene har satt den regelen? 

Hva hvis dere får kausjonist, men noe skjer med deres inntekt? Da går det ut over kausjonisten også. Kausjonisten kan risikere å miste eget bosted pga deres økonomi.

Dere får nok litt høyere lån med kausjonist, men er det verdt å ta den risikoen?

Du må ha tungt for det? Vi betjener for øyeblikket et lån, men skulle sett at vi fikk lov til å ta opp et høyere lån, ettersom vi har mer enn nok til overs hver måned, også om ting skulle endre seg veldig. Vi har også trygge, godt betalte jobber. Takk for omtanken om bekymringen, men du kan ta det heeelt med ro ;) . 

Anonymkode: 1e5b6...c05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlånetaker – større lån

Medlånetakeren er ofte foreldre eller besteforeldre, og er en “kausjonist på speed”. Medlånetakeren tar opp deler av lånet som trengs for å kjøpe boligen, men eier ikke boligen. Medlånetakeren er ansvarlig for avdrag og renter for sin del av lånet, men det administreres av boligkjøperen til vanlig. En medlånetaker kan gjøre at rammen for boliglån uten nok egenkapital kan strekkes mye lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt ulike årsaker til kausjonist og 5x inntekt grensen.
En kausjonist skal dekke over om dere ikke klarer betjene lånet, for eksempel mister jobb etc. 
5x inntektsgrensen er satt for at dere ikke skal låne langt over hodet deres. 
Kausjonister skal "dekke egenkapital", mens med medlånetaker vil kunne gi dere høyere lån. 

Så en kausjonist vil neppe gjøre det lettere å få lånt over 5x inntekt siden kausjonisten ikke justerer inntekten deres.  Men bankene kan gjøre unntak for denne regelen i 10% av lånetilfellene. Er dere gode kunder i banken deres, som kan vise til meget ordnet økonomi, så er det sjanser for ett høyere lån. Men det er kun banken som kan svare på om dere har god nok økonomi til at dem vil gi dere unntak. 

Anonymkode: f1fe4...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt ulike årsaker til kausjonist og 5x inntekt grensen.
En kausjonist skal dekke over om dere ikke klarer betjene lånet, for eksempel mister jobb etc. 
5x inntektsgrensen er satt for at dere ikke skal låne langt over hodet deres. 
Kausjonister skal "dekke egenkapital", mens med medlånetaker vil kunne gi dere høyere lån. 

Så en kausjonist vil neppe gjøre det lettere å få lånt over 5x inntekt siden kausjonisten ikke justerer inntekten deres.  Men bankene kan gjøre unntak for denne regelen i 10% av lånetilfellene. Er dere gode kunder i banken deres, som kan vise til meget ordnet økonomi, så er det sjanser for ett høyere lån. Men det er kun banken som kan svare på om dere har god nok økonomi til at dem vil gi dere unntak. 

Anonymkode: f1fe4...bc3

Takk for svar. Vi har lån i en bank vi har et svært godt forhold til, og vi har vært knyttet til denne banken siden barndommen. Så de kjenner oss godt. Vi får ta en prat med dem neste gang vi er i området de holder til :)

TS

Anonymkode: 1e5b6...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...