Gå til innhold

Har ikke lærer taushetsplikt overfor den andre foreldren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Vera skrev:

Da ville jeg gått direkte til rektor med det du skriver her - at du ble utelatt fra samtalen.

Gi beskjed om at du SKAL ha samme info som resten av de foresatte i klassen. Klarer ikke den andre foresatte å gi deg dette ville jeg tatt saken videre til familievernkontoret. Samarbeid om barnet på skolen er et minumum.

Får vente å se hva som skjer neste gang. Om jeg blir utelatt igjen så får jeg prøve å gjøre meg forstått på ny. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du har gått og tenkt på dette siden før sommeren?  Barnet har vel gått på skole et år allerede nå? Mye som ikke stemmer her,  og jeg tviler sterkt på at en lærer ville gjengitt en slik samtale til den andre parten om det ikke er svært spesielle omstendigheter....

Anonymkode: 1cf22...65e

Enig.

Anonymkode: fa8c2...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Anonymkode: fa8c2...861

Les tråden. Mor har mest sannsynlig fått beskjed av læreren mellom mars og juni. Og mor brukte i mot meg dette nå. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vera skrev:

Da ville jeg gått direkte til rektor med det du skriver her - at du ble utelatt fra samtalen.

Gi beskjed om at du SKAL ha samme info som resten av de foresatte i klassen. Klarer ikke den andre foresatte å gi deg dette ville jeg tatt saken videre til familievernkontoret. Samarbeid om barnet på skolen er et minumum.

Ser nå du nevnte fvk. Mor ønsker ikke å møte der heller. Jeg innkalte først, og så fvk, men hun ville ikke. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt mor som er problemet her. Ikke læreren? 

 

Anonymkode: 21c38...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå du nevnte fvk. Mor ønsker ikke å møte der heller. Jeg innkalte først, og så fvk, men hun ville ikke. 

Anonymkode: 12b79...05d

Og hvordan stiller fvk seg til at mor nekter å stille på møte? Jeg ville ha tenkt på hva som er best for barnet her og deretter tilkalt rett instans..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Vera skrev:

Og hvordan stiller fvk seg til at mor nekter å stille på møte? Jeg ville ha tenkt på hva som er best for barnet her og deretter tilkalt rett instans..

De sier ikke så mye. Må ta det til retten hvis jeg ønsker. De sier at det ikke er positivt å ikke møte, men alene i seg selv så er det ikke konsekvens å droppe det. Når fvk innkaller så er det møteplikt som det står i brevet, men ingen så tvinger deg. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt tatt mor som er problemet her. Ikke læreren? 

 

Anonymkode: 21c38...dea

Trodde bare at samtalen ble mellom oss på samme måte som mors samtaler blir mellom dem. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet vi noe om hvordan lærer har formidlet dette til mor? Det er ganske stor forskjell på:

 

1) læreren hiver seg på telefonen til mor så fort samtalen mellom dere var ferdig og sier bl.a: "og vet du hva? Han var skikkelig ute etter å ta deg altså! Spurte og grov om mini hadde matpakke og rene klær og alt! Helt tydelig at han ikke stoler på deg.! "

 

2)Lærer treffer tilfeldigvis mor i gangen og mor begynner å klage over den udugelige barnefaren. Lærer : Jeg snakket faktisk med han her om dagen, og han brydde seg absolutt han altså. Ville vite hvordan minien hadde det og om det var noe som manglet. Dessuten skulle han gjerne hatt beskjeden om når foreldremøte var, så neste gang kan du jo kanskje nevnte det? 

 

Minner saken mest om scenario 1 har jo læreren tydeligvis gjort et overtramp. Beveger vi oss mer mot nr 2, er vel den eneste håpløse mor. Så egentlig ts er det umulig å si noe mer om læreren har bommet eller ikke før man faktisk vet hva læreren har gjort. 

Ut i fra det du skriver så virker jo ikke akkurat mor som den mest troverdige kilden... Kunne du kanskje ha ringt lærer og spurt om hva det egentlig var som skjedde? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det rett, så spurte du om barnet hadde med seg mat osv? Så fortalte lærer at du hadde spurt om dette, til den andre forelderen?

Det er ikke godt å si hvorfor lærer fortalte om dette. Det kan jo hende hun syns det er litt rart at dere ikke kommuniserer godt nok om dette. 

Jeg syns heller dere foreldre skal ta lærdom av dette. Spør heller den andre forelderen om det er noe sånt du lurer på, og ikke lærer. Om barnet ikke har med seg mat eller utstyr, er dette noe lærer ville tatt opp med dere etterhvert uansett. 

Vær forsiktig med å skylde på lærer her. Tenk litt på hva saken egentlig handler om. DU lurte på om barnet får det den trenger fra den andre forelderen. Den andre forelderen tok det sikkert som tvil fra din side. Det egentlige problemet er ikke hva lærer har gjort. La oss si du ber lærer om å ikke fortelle ting videre sånn. Hvordan vil det løse problemet om du lurer på noe ang barnet? 

Se for deg at du ringer lærer neste gang og spør om "ungen hadde med sykkel på sykkelturen? Men ikke si til mor at jeg spurte om dette!" Det høres jo helt idiotisk ut, unnskyld språket altså.. Du må finne en måte å kommunisere med den andre forelderen på så du får svar på det du lurer på. 

Anonymkode: 72f5d...360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har forstått det rett, så spurte du om barnet hadde med seg mat osv? Så fortalte lærer at du hadde spurt om dette, til den andre forelderen?

Det er ikke godt å si hvorfor lærer fortalte om dette. Det kan jo hende hun syns det er litt rart at dere ikke kommuniserer godt nok om dette. 

Jeg syns heller dere foreldre skal ta lærdom av dette. Spør heller den andre forelderen om det er noe sånt du lurer på, og ikke lærer. Om barnet ikke har med seg mat eller utstyr, er dette noe lærer ville tatt opp med dere etterhvert uansett. 

Vær forsiktig med å skylde på lærer her. Tenk litt på hva saken egentlig handler om. DU lurte på om barnet får det den trenger fra den andre forelderen. Den andre forelderen tok det sikkert som tvil fra din side. Det egentlige problemet er ikke hva lærer har gjort. La oss si du ber lærer om å ikke fortelle ting videre sånn. Hvordan vil det løse problemet om du lurer på noe ang barnet? 

Se for deg at du ringer lærer neste gang og spør om "ungen hadde med sykkel på sykkelturen? Men ikke si til mor at jeg spurte om dette!" Det høres jo helt idiotisk ut, unnskyld språket altså.. Du må finne en måte å kommunisere med den andre forelderen på så du får svar på det du lurer på. 

Anonymkode: 72f5d...360

At du sammenligner med en sykkel er bare dumt. Hadde jeg spurt mor, hadde hun enten ikke svart eller svart det som passet henne. Jeg spurte lærer fordi jeg trodde hun var nøytral og jeg ønsket å bry meg. Hadde lærer f. Eks sagt at barnet manglet ofte støvler så hadde jeg gått ut å kjøpt ett par. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marimba skrev:

Vet vi noe om hvordan lærer har formidlet dette til mor? Det er ganske stor forskjell på:

 

1) læreren hiver seg på telefonen til mor så fort samtalen mellom dere var ferdig og sier bl.a: "og vet du hva? Han var skikkelig ute etter å ta deg altså! Spurte og grov om mini hadde matpakke og rene klær og alt! Helt tydelig at han ikke stoler på deg.! "

 

2)Lærer treffer tilfeldigvis mor i gangen og mor begynner å klage over den udugelige barnefaren. Lærer : Jeg snakket faktisk med han her om dagen, og han brydde seg absolutt han altså. Ville vite hvordan minien hadde det og om det var noe som manglet. Dessuten skulle han gjerne hatt beskjeden om når foreldremøte var, så neste gang kan du jo kanskje nevnte det? 

 

Minner saken mest om scenario 1 har jo læreren tydeligvis gjort et overtramp. Beveger vi oss mer mot nr 2, er vel den eneste håpløse mor. Så egentlig ts er det umulig å si noe mer om læreren har bommet eller ikke før man faktisk vet hva læreren har gjort. 

Ut i fra det du skriver så virker jo ikke akkurat mor som den mest troverdige kilden... Kunne du kanskje ha ringt lærer og spurt om hva det egentlig var som skjedde? 

Jeg tror alternativ to. Tror ikke hun har kastet seg på telefonen. Det er jo ikke normalt. Mor mener jeg har ringt skolen ens ærend for å spør om barnet har mat med seg på skolen. Jeg ønsker ikke å lage styr egentlig, jeg skal jo forholde meg til læreren jeg også, men synes likevel det var unødvendig å nevne når hun vet at vi ikke kommuniserer bra og det ikke var en anklagelse.. Men, men. Alt man lærer etter hvert.. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du sammenligner med en sykkel er bare dumt. Hadde jeg spurt mor, hadde hun enten ikke svart eller svart det som passet henne. Jeg spurte lærer fordi jeg trodde hun var nøytral og jeg ønsket å bry meg. Hadde lærer f. Eks sagt at barnet manglet ofte støvler så hadde jeg gått ut å kjøpt ett par. 

Anonymkode: 12b79...05d

Nå synes jeg du virker vanskelig.

Anonymkode: fa8c2...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du virker vanskelig.

Anonymkode: fa8c2...861

For? 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme, altså det spørsmålet som ble stilt i HI. Har også erfart at en lærer har videreformidlet ting jeg har spurt om når det gjelder skolen, til den andre forelderen. Ting som ikke hadde med den andre forelderen å gjøre heller, men rene skolespørsmål. Lurer på om de har lov til det, eller om dette burde være dekket av taushetsplikt. 

Anonymkode: 5d1d6...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du sammenligner med en sykkel er bare dumt. Hadde jeg spurt mor, hadde hun enten ikke svart eller svart det som passet henne. Jeg spurte lærer fordi jeg trodde hun var nøytral og jeg ønsket å bry meg. Hadde lærer f. Eks sagt at barnet manglet ofte støvler så hadde jeg gått ut å kjøpt ett par. 

Anonymkode: 12b79...05d

Det med sykkelen var bare et eksempel. Det virker for meg som om du ønsker å spørre lærer om ting, som lærer ikke skal si videre til den andre forelderen. FORDI du og mor(?) ikke klarer å kommunisere. Du ønsker å bruke lærer som en kanal for å få informasjon om barnet. 

At læreren har blitt dratt inn i deres vansker med å kommunisere med hverandre, er ikke hennes feil. Og det er strengt tatt ikke hennes jobb å være en slags mellommann her heller. 

DU og den andre forelderen MÅ finne en måte å kommunisere på så du slipper å gå til lærer hver gang du lurer på noe. 

Det er ikke meninga å være hard, men som jeg ser det, ligger roten av problemet faktisk hos foreldrene. Klarer dere å kommunisere så slipper lærer å bli blanda inn i dette, og dere slipper styr sånn som det er blitt nå. 

 

Anonymkode: 72f5d...360

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For? 

Anonymkode: 12b79...05d

Fordi du klarer ikke eller vil ikke skjønne poenget til bruker, istedenfor fokusere du på en ting enn å på helheten.

Anonymkode: fa8c2...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det med sykkelen var bare et eksempel. Det virker for meg som om du ønsker å spørre lærer om ting, som lærer ikke skal si videre til den andre forelderen. FORDI du og mor(?) ikke klarer å kommunisere. Du ønsker å bruke lærer som en kanal for å få informasjon om barnet. 

At læreren har blitt dratt inn i deres vansker med å kommunisere med hverandre, er ikke hennes feil. Og det er strengt tatt ikke hennes jobb å være en slags mellommann her heller. 

DU og den andre forelderen MÅ finne en måte å kommunisere på så du slipper å gå til lærer hver gang du lurer på noe. 

Det er ikke meninga å være hard, men som jeg ser det, ligger roten av problemet faktisk hos foreldrene. Klarer dere å kommunisere så slipper lærer å bli blanda inn i dette, og dere slipper styr sånn som det er blitt nå. 

 

Anonymkode: 72f5d...360

Jeg spør nok en gang jeg: hvordan får man dette til når den ene part ikke vil? Her har far ikke en gang fått vite om at det var foreldresamtale. Eneste grunnen til at han har hatt samtale med lærer er at han ringte selv. Mor har unndratt når timen med lærer var. Hvordan skal far få til et godt samarbeide når han blir sabotert av mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal lærer holde informasjon fra mor? Lærer er ikke en del av deres konflikt, det er deres problem. ikke er det til barnets beste å holde tilbake informasjon som angår barnet heller. Skolen har plikt til å informere begge foreldre, begge kan kreve samtale om sitt barn. Det kan ikke forventes lojalitet fra skolen mot hverken den ene eller den andre forelderen. Det kommer utrolig mange rare argumenter her på KG om når og hva man skal melde til barnevernet. Foreldrekonflikt er faktisk en vanligere grunn for melding fra skole/barnehage enn man skulle tro. 

Anonymkode: da174...b07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du klarer ikke eller vil ikke skjønne poenget til bruker, istedenfor fokusere du på en ting enn å på helheten.

Anonymkode: fa8c2...861

Jeg har stilt ett spørsmål som kunne oppfattes negativt. Jeg har da hatt mulighet til å spør om mye rart siden barna ble født og har spurt om mye også uten at det er problem. Så hvorfor skulle jeg plutselig bli vanskelig på at ingenting skal viderefortelles. Det var ikke det som var poenget, men siden dette var ett slikt spm. så trodde jeg det ble mellom oss. At om jeg hadde vært bekymret så hadde hun Evt. Anbefalt meg å ta det videre istedenfor for å si dette til mor. Hvis mor spør spørsmål som f. Eks hvordan reagerer barnet etter å ha vært hos far. Så antar jeg det spørsmålet blir mellom dem og at ikke lærer sier til meg at mor har spurt. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...