Gå til innhold

Har ikke lærer taushetsplikt overfor den andre foreldren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en foreldresamtale som ble tatt over telefon med lærer da det var enklest. Jeg har barnet annenhver helg så vet ikke så mye om hva som skjer ellers, men barnet hadde startet i første klasse. Så snakket lærer om ditt og datt. Så spurte jeg i slutten om barnet hadde alt det han trengte som mat, klær og utstyr. Lærer sa ja og jeg var tilfredsstilt med det. 

 

Nå har mor klikket helt fordi jeg har ringt lærer og spurt om han har mat med seg på skolen osv. Som det var at jeg hadde anklaget henne eller noe sånt. Altså.. Hva har skjedd her? Jeg har ikke tenkt noe mer på den samtalen at det var en helt vanlig greie og flott at barnet trives på skolen. Det jeg synes er ugreit er at på grunn av dette så har nå mor sin egen versjon og jeg er ikke ute etter lage bråk. Følte det var litt standard, at jeg ikke går å tror alt er fint og så skranter ting. Og hvis det hadde vært tilfelle så ville jeg ikke vært den som ikke hadde spurt når det kom frem. 

Var dette virkelig nødvendig av lærer? 

 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du ta fra høyest oppe med en gang! Ring rektor og be han/hun innkalle til møte med deg selv, mor, lærer og rektor. Så alle får den samme historien og dere får laget en plan om kommunikasjon umiddelbart.

Barnet skal gå lenge på skolen, bedre å ordne slikt med engang.

Anonymkode: c6ca3...cc3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ta det opp med læreren. Jeg mener at lærer ikke skal formidle hva forelder 1 spør om til forelder 2. 

Men jeg kan jo også fortelle en historie der forelder A fortalte lærer at forelder B ikke måtte få innkalling til foreldresamtale og kom til å si sånn og slik og at dette var usant og at det var viktig at forelder B ikke fikk all informasjon om barnets daglige gjøremål. Dette syntes læreren var rart, og da forelder B skjønte at vedkommende ikke var kalt inn til samtale tok vedkommende selv kontakt og forklarte at det aldri var aktuelt å ikke vise interesse for barnet sitt, hvorpå læreren stilte kontrollspørsmål ut fra det A hadde sagt. Sabotasjeforsøket fra A sin side ble med det ødelagt.

Så, jeg synes kanskje det er noe rart at du spør lærer om disse tingene med mindre du har begrunnet mistanke om at barnet ikke får alt det trenger hos den andre forelderen. Samtidig synes jeg at lærer skal passe seg for å spre dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med en foreldresamtale som ble tatt over telefon med lærer da det var enklest. Jeg har barnet annenhver helg så vet ikke så mye om hva som skjer ellers, men barnet hadde startet i første klasse. Så snakket lærer om ditt og datt. Så spurte jeg i slutten om barnet hadde alt det han trengte som mat, klær og utstyr. Lærer sa ja og jeg var tilfredsstilt med det. 

 

Nå har mor klikket helt fordi jeg har ringt lærer og spurt om han har mat med seg på skolen osv. Som det var at jeg hadde anklaget henne eller noe sånt. Altså.. Hva har skjedd her? Jeg har ikke tenkt noe mer på den samtalen at det var en helt vanlig greie og flott at barnet trives på skolen. Det jeg synes er ugreit er at på grunn av dette så har nå mor sin egen versjon og jeg er ikke ute etter lage bråk. Følte det var litt standard, at jeg ikke går å tror alt er fint og så skranter ting. Og hvis det hadde vært tilfelle så ville jeg ikke vært den som ikke hadde spurt når det kom frem. 

Var dette virkelig nødvendig av lærer? 

 

Anonymkode: 12b79...05d

Har dere virkelig hatt foreldresamtale allerede? Skolen har vel så vidt begynt.  

Anonymkode: ed26c...ca5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med en foreldresamtale som ble tatt over telefon med lærer da det var enklest. Jeg har barnet annenhver helg så vet ikke så mye om hva som skjer ellers, men barnet hadde startet i første klasse. Så snakket lærer om ditt og datt. Så spurte jeg i slutten om barnet hadde alt det han trengte som mat, klær og utstyr. Lærer sa ja og jeg var tilfredsstilt med det. 

 

Nå har mor klikket helt fordi jeg har ringt lærer og spurt om han har mat med seg på skolen osv. Som det var at jeg hadde anklaget henne eller noe sånt. Altså.. Hva har skjedd her? Jeg har ikke tenkt noe mer på den samtalen at det var en helt vanlig greie og flott at barnet trives på skolen. Det jeg synes er ugreit er at på grunn av dette så har nå mor sin egen versjon og jeg er ikke ute etter lage bråk. Følte det var litt standard, at jeg ikke går å tror alt er fint og så skranter ting. Og hvis det hadde vært tilfelle så ville jeg ikke vært den som ikke hadde spurt når det kom frem. 

Var dette virkelig nødvendig av lærer? 

 

Anonymkode: 12b79...05d

Hva er viktigere enn samtale om felles barn? Dere har klart å få et barn sammen. Det kommer til å knytte dere sammen for resten av livet. Det er like greit å lære seg å samarbeide først som sist. Dere klarer fint å gå på samtaler sammen også. Planlegg og prioriter å gå på samtaler sammen, så slipper dere situasjoner som dette. 

Og angående spørsmålet ditt om barnet har mat med seg. Det er et helt greit spørsmål å stille, hvem vet om barnet kaster maten sin på skoleveien for eksempel. Det er lov å tenke lengre enn at man blir anklaget for ting....

Lær å samarbeide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Dumt for læreren å si ifra også - men vet ikke om de har taushetsplikt når det gjelder informasjon mellom foreldre. 

Endret av Outlander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ta det opp med læreren. Jeg mener at lærer ikke skal formidle hva forelder 1 spør om til forelder 2. 

Men jeg kan jo også fortelle en historie der forelder A fortalte lærer at forelder B ikke måtte få innkalling til foreldresamtale og kom til å si sånn og slik og at dette var usant og at det var viktig at forelder B ikke fikk all informasjon om barnets daglige gjøremål. Dette syntes læreren var rart, og da forelder B skjønte at vedkommende ikke var kalt inn til samtale tok vedkommende selv kontakt og forklarte at det aldri var aktuelt å ikke vise interesse for barnet sitt, hvorpå læreren stilte kontrollspørsmål ut fra det A hadde sagt. Sabotasjeforsøket fra A sin side ble med det ødelagt.

Så, jeg synes kanskje det er noe rart at du spør lærer om disse tingene med mindre du har begrunnet mistanke om at barnet ikke får alt det trenger hos den andre forelderen. Samtidig synes jeg at lærer skal passe seg for å spre dette videre.

Mulig det ikke var helt standard, men kan snakke med lærer å begrunne hvorfor. Jeg tviler ikke på hun er en god mor, men når det kommer til klær er det ofte at barnet ikke har tøy liggende og da vi var sammen hadde hun ofte blodsukkerfall hvor jeg dro hjem hver dag for å passe at hun hadde det bra, har også funnet henne bevisstløs,  og når jeg har levert har hun vært ør og ofte svarer hun vet ikke eller at hun ikke har fått med seg. 

Men jeg vil ikke angripe henne på noe jeg ikke vet. Før var før, men at det skulle bli en svær greie var aldri meningen. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere virkelig hatt foreldresamtale allerede? Skolen har vel så vidt begynt.  

Anonymkode: ed26c...ca5

Dette var før sommeren. 

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Coolaid skrev:

Hva er viktigere enn samtale om felles barn? Dere har klart å få et barn sammen. Det kommer til å knytte dere sammen for resten av livet. Det er like greit å lære seg å samarbeide først som sist. Dere klarer fint å gå på samtaler sammen også. Planlegg og prioriter å gå på samtaler sammen, så slipper dere situasjoner som dette. 

Og angående spørsmålet ditt om barnet har mat med seg. Det er et helt greit spørsmål å stille, hvem vet om barnet kaster maten sin på skoleveien for eksempel. Det er lov å tenke lengre enn at man blir anklaget for ting....

Lær å samarbeide. 

Mor har gitt beskjed hun vil ha separat til lærer. Samme i bhg. Det er ikke opp til meg

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har gått og tenkt på dette siden før sommeren?  Barnet har vel gått på skole et år allerede nå? Mye som ikke stemmer her,  og jeg tviler sterkt på at en lærer ville gjengitt en slik samtale til den andre parten om det ikke er svært spesielle omstendigheter....

Anonymkode: 1cf22...65e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir læreren en foreldresamtale, kun en. Om foreldrene er skilt så får de komme sammen eller en får la vær å komme. Og når jeg leser slike innlegg så forstår jeg godt hvorfor de gjør det. 

Det er jo ikke sikkert læreren sa det sånn som du har fått info om. Ting kan fort misforstås eller en fjær blir til ti høns.

Anonymkode: 604d2...13d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du har gått og tenkt på dette siden før sommeren?  Barnet har vel gått på skole et år allerede nå? Mye som ikke stemmer her,  og jeg tviler sterkt på at en lærer ville gjengitt en slik samtale til den andre parten om det ikke er svært spesielle omstendigheter....

Anonymkode: 1cf22...65e

Nei, jeg fikk vite av mor nå at lærer har sagt dette til henne. Hvor lenge mor har visst det aner jeg ikke. Er 5 måneder siden jeg snakket med lærer

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gir læreren en foreldresamtale, kun en. Om foreldrene er skilt så får de komme sammen eller en får la vær å komme. Og når jeg leser slike innlegg så forstår jeg godt hvorfor de gjør det. 

Det er jo ikke sikkert læreren sa det sånn som du har fått info om. Ting kan fort misforstås eller en fjær blir til ti høns.

Anonymkode: 604d2...13d

Hvorfor si det i det hele tatt tenker jeg da? Det er jo lærer som valgte å si at jeg hadde spurt om dette

Anonymkode: 12b79...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gir læreren en foreldresamtale, kun en. Om foreldrene er skilt så får de komme sammen eller en får la vær å komme. Og når jeg leser slike innlegg så forstår jeg godt hvorfor de gjør det. 

Det er jo ikke sikkert læreren sa det sånn som du har fått info om. Ting kan fort misforstås eller en fjær blir til ti høns.

Anonymkode: 604d2...13d

Vet ikke hva som er vanlig praksis på den skolen, men lærer hadde kun satt opp en samtale og antok at mor ga beskjeden videre. Noe hun ikke gjorde. Jeg fikk ikke mulighet til å være med på første

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt blåst opp? For meg høres det ut som en vanlig samtale med lærer. Jeg kan også finne på å spørre om sønnen min har alt han trenger - og det er jeg som fikser sånt... 

Høres ut som en dyp, dyp konflikt ligger i bunnen her. Dette handler ikke om skolen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om krig mellom foreldrene og skolen står i mellom som en megler. Rydd opp i forholdet og det brennfort overfor barnet. 

Har hatt mer enn 5 hjertesukk fra lærere/barnehageansatte som får all dritten når foreldrene ikke har ryddet opp i forholdet som var. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
6 minutter siden, makkapakka skrev:

Dette handler om krig mellom foreldrene og skolen står i mellom som en megler. Rydd opp i forholdet og det brennfort overfor barnet. 

Har hatt mer enn 5 hjertesukk fra lærere/barnehageansatte som får all dritten når foreldrene ikke har ryddet opp i forholdet som var. 

Det må to til for å rydde opp. Det er ikke alltid at begge parter er villige til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det må to til for å rydde opp. Det er ikke alltid at begge parter er villige til det.

Det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ant at det skulle bli styr av det spørsmålet så hadde jeg ikke spurt. Hadde jeg ant lærer skulle si det videre hadde jeg heller ikke spurt. 

Anonymkode: 12b79...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen grunn til at en lærer skal ha taushetsplikt overfor en annen forelder når det kommer til saker som blir tatt opp på foreldremøte..? Jeg har ikke et godt forhold til min eks, men han har da like mye rett til å få vite hva som blir tatt opp på slike møter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...