Gå til innhold

Tok piercing i øra for over 1 måned siden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og det er fortsatt ømt. Tok en øverst på brusken (helix) og to midt på. Når jeg renser gjør det vondt og banker i øret lenge etterpå. Er vondt å ta på øret generelt og det er fortsatt hovent. Normalt? 

Anonymkode: 57835...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar minimum 6 måneder før piercing i brusk gror. Unngå å sove på øret og ikke ta på det mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 8513c...6ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er fortsatt ømt. Tok en øverst på brusken (helix) og to midt på. Når jeg renser gjør det vondt og banker i øret lenge etterpå. Er vondt å ta på øret generelt og det er fortsatt hovent. Normalt? 

Anonymkode: 57835...7ef

Nei, høres ut som noe du bør få undersøkt hos lege. En infeksjon der er ikke noe du bør ignorere. Etter 6 uker skal hull i ørene normalt være godt grodd og helet. 

Anonymkode: 523cc...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bruskpiercing var øm i 4 måneder. 

Anonymkode: 00efe...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det tar minimum 6 måneder før piercing i brusk gror. Unngå å sove på øret og ikke ta på det mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 8513c...6ac

👍🏽 Enig! 

Og husk å ha rene hender, uansett om du bruker q-tips eller ei å rense med. 

Anonymkode: d7a8a...2bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renser du det ofte nok? Det kan hende du må begynne å rense en ekstra gang om dagen. Jeg ville forsøkt dette. Morgen, kveld og midt på dagen. Du kan kjøpe øyeskyllevann fra apoteket i 20ml flasker og bruke dette til å rense med to til tre ganger for dag. Hold det tørt mellom rensingene. Dessuten må du alltid rense etter hårvask. Bytt også putevaret ditt oftere enn vanlig og hold håret rent. 

Du må regne med at dette tar like lang tid som det tar for en brukket arm å gro. Om såret er irritert vil det ta enda lengre tid. Et sår som ikke er rent for infeksjoner vil ikke gro. Så da må du skylle godt og tørke av saltvannet med steril bomull, til det blir rent og gror. 

God bedring. :)

P.S Om det skulle komme litt blod på bomullen er det bedre enn om det kommer noe som ligner verk. Det betyr at såret renser seg. Skyll  og rens mens det gror. Spyl gjerne litt med saltvannet i selve hullet og dytt percingen forsiktig tørr med ren, hvit bomull.

Endret av Rozárka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, høres ut som noe du bør få undersøkt hos lege. En infeksjon der er ikke noe du bør ignorere. Etter 6 uker skal hull i ørene normalt være godt grodd og helet. 

Anonymkode: 523cc...c3b

Det kommer skjelden noe annet ut av besøk hos legen enn at de ber deg fjerne piercingen... Det som kreves er egentlig å rense ofte nok men mildt nok, og ha tålmooodighet. ;)

Edit: Får man feber og røde hevelser, derimot. Da skal piercingen ut før man rekker å ringe legekontoret og bestille tid. 

Endret av Rozárka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, høres ut som noe du bør få undersøkt hos lege. En infeksjon der er ikke noe du bør ignorere. Etter 6 uker skal hull i ørene normalt være godt grodd og helet. 

Anonymkode: 523cc...c3b

Det er i øreflippen. Jo høyere opp i brusken du kommer, jo lengre tid tar det.

Min var så vidt i den tynneste delen av brusken og jeg hadde vondt i nesten tre måneder, men alt var fint og sunt. Hvis du er bekymret så ring studioet du tok de i, ofte gir de gratis "helsesjekk" etter at en piercing er tatt.

Anonymkode: 791e2...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tragus var irritert og brtent i flere mnd frem til jeg byttet til en kortere stang. Den lange stangen beveget seg mye, som skapte irritasjon. Kan det være noe å prøve ut?

Anonymkode: 2e36f...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tar minimum 6 måneder før piercing i brusk gror. Unngå å sove på øret og ikke ta på det mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 8513c...6ac

👍😊

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i øreflippen. Jo høyere opp i brusken du kommer, jo lengre tid tar det.

Min var så vidt i den tynneste delen av brusken og jeg hadde vondt i nesten tre måneder, men alt var fint og sunt. Hvis du er bekymret så ring studioet du tok de i, ofte gir de gratis "helsesjekk" etter at en piercing er tatt.

Anonymkode: 791e2...0f4

Jepp,  vurdert det! Takk:)

20 minutter siden, Rozárka skrev:

Renser du det ofte nok? Det kan hende du må begynne å rense en ekstra gang om dagen. Jeg ville forsøkt dette. Morgen, kveld og midt på dagen. Du kan kjøpe øyeskyllevann fra apoteket i 20ml flasker og bruke dette til å rense med to til tre ganger for dag. Hold det tørt mellom rensingene. Dessuten må du alltid rense etter hårvask. Bytt også putevaret ditt oftere enn vanlig og hold håret rent. 

Du må regne med at dette tar like lang tid som det tar for en brukket arm å gro. Om såret er irritert vil det ta enda lengre tid. Et sår som ikke er rent for infeksjoner vil ikke gro. Så da må du skylle godt og tørke av saltvannet med steril bomull, til det blir rent og gror. 

God bedring. :)

P.S Om det skulle komme litt blod på bomullen er det bedre enn om det kommer noe som ligner verk. Det betyr at såret renser seg. Skyll  og rens mens det gror. Spyl gjerne litt med saltvannet i selve hullet og dytt percingen forsiktig tørr med ren, hvit bomull.

Tusen takk for utfyllende og informativt svar! Har ikke vært såå religiøs med rensingen siden det ikke gjør så vondt ellers i tillegg har jeg ikke sett noe til gul væske, skorper o.l. Har i det siste lurt på hvor lenge det er normalt at det er hovent og ømt, og når man leser på nettet blir man (jeg 😉) paranoid. Men skjønner nå at det kanskje er normalt. Vet det tar lang tid å gro, men visste ikke at hevelse osv varte så lenge😬😩 Skal begynne å rense 3 ganger daglig å se om det hjelper😄 Var litt betryggende med svar fra deg og flere her 😊

Anonymkode: 57835...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Rozárka skrev:

 

P.S Om det skulle komme litt blod på bomullen er det bedre enn om det kommer noe som ligner verk. Det betyr at såret renser seg. Skyll  og rens mens det gror. Spyl gjerne litt med saltvannet i selve hullet og dytt percingen forsiktig tørr med ren, hvit bomull.

Og btw! Takk for at du skrev dette! Ble litt ekstra bekymret istad siden det kom blod,  så at du skrev dette var midt i blinken og gjorde meg enda mer roligere. Tuuusen takk igjen:hug:

Anonymkode: 57835...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du med pistol eller nål? Og renser du med Pyrisept? Dersom du har skutt hull med pistol kommer såret til å bruke enda lenger tid på å gro. Hull i brusk som i utgangspunktet bruker mellom 6 og 8 måneder på å gro kan bruke enda lenger tid. Dette er fordi tuppen på smykket i en pistol er butt, ikke skarp, og derfor skaper mer traume for vevet når den går gjennom. Mange piercingartister fraråder også å rense med Pyrisept, fordi det fjerner både de dårlige og de gode bakteriene som såret trenger for å gro. Alle piercere jeg har møtt har anbefalt meg å rense med saltvann, enten du koker vann selv og blander med havsalt fra butikken, eller så kan du kjøpe ferdigblandet sterilt saltvann. Jeg har best erfaring med varmt saltvann fordi det øker blodtilførsel til øret, bruker gjerne å rense tre ganger om dagen de første månedene. Jeg gror ekstremt sakte og får lett betennelse, og har måtte ta ut alle piercingene mine jeg har tatt med pistol, mens de som er tatt med nål har jeg greid å gro. I øreflippen grodde det etter tre måneder, og i brusken grodde det etter 1 år og 1,5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og btw! Takk for at du skrev dette! Ble litt ekstra bekymret istad siden det kom blod,  så at du skrev dette var midt i blinken og gjorde meg enda mer roligere. Tuuusen takk igjen:hug:

Anonymkode: 57835...7ef

Ikke bli bekymret for om det kommer rødt, rent blod. Bare skyll og dytt forsiktig tørt med bomull. Behandle det forsiktig og ikke gni på det med q-tips.La det være i fred så mye som mulig. Det er en fordel om du bruker romtemperert saltvann å rense med. Vask hendene før du gjør det. Dessuten støtter jeg den som sier du skal la være å bruke Pyrisept. 

Koker du saltvannet selv må du ikke oppbevare det og ta av det til det er tomt. Kok opp en liter vann i tekoker og ha det over i et rent litermål. Ha i en teskjed salt og rør til det er oppløst. Hell saltvann fra litermålet over i ett rent glass og kjøl helt av før du bruker av det. Dette saltvannet du har laget kan du rense med denne ene dagen. Kast det og lag nytt neste dag. Dekk til saltvannet med plastfolie. Ikke dypp bomull i saltvann du skal oppbevare, men hell saltvann på bomullen. 

Jeg støtter også det med å ta en helsesjekk hos piercingstudioet.

Skulle du se verk på bomullen, men uten å kjenne varme og hevelse, så skyll, skyll, skyll og rens jevnlig og nøye med øyebadevannet du kjøper i 20ml flasker fra apoteket og steril bomull. Rens som en nazi i tre dager, men forsiktig. Faren er over når du ser rødt, rent blod, igjen.

Masse lykke til med groingen. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, media skrev:

Tok du med pistol eller nål? Og renser du med Pyrisept? Dersom du har skutt hull med pistol kommer såret til å bruke enda lenger tid på å gro. Hull i brusk som i utgangspunktet bruker mellom 6 og 8 måneder på å gro kan bruke enda lenger tid. Dette er fordi tuppen på smykket i en pistol er butt, ikke skarp, og derfor skaper mer traume for vevet når den går gjennom. Mange piercingartister fraråder også å rense med Pyrisept, fordi det fjerner både de dårlige og de gode bakteriene som såret trenger for å gro. Alle piercere jeg har møtt har anbefalt meg å rense med saltvann, enten du koker vann selv og blander med havsalt fra butikken, eller så kan du kjøpe ferdigblandet sterilt saltvann. Jeg har best erfaring med varmt saltvann fordi det øker blodtilførsel til øret, bruker gjerne å rense tre ganger om dagen de første månedene. Jeg gror ekstremt sakte og får lett betennelse, og har måtte ta ut alle piercingene mine jeg har tatt med pistol, mens de som er tatt med nål har jeg greid å gro. I øreflippen grodde det etter tre måneder, og i brusken grodde det etter 1 år og 1,5 år. 

Tok det på piercingstudio, of course! Skjønner ikke at folk tør noe annet. Tok det hos Blekk i Oslo, flinke:) Renser med saltvann jeg fikk av dem:) Takk for svar og erfaringene dine 😊😊

Anonymkode: 57835...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok det på piercingstudio, of course! Skjønner ikke at folk tør noe annet. Tok det hos Blekk i Oslo, flinke:) Renser med saltvann jeg fikk av dem:) Takk for svar og erfaringene dine 😊😊

Anonymkode: 57835...7ef

Så bra, sitter med et inntrykk etter å ha lest om piercing-problemer på kvinneguiden at veldig mange (uheldigvis) skyter hull med pistol både i øre, nese og det som verre er! :fnise: Tipper bare du er en person som gror sakte, slik som meg. Har hatt mange betennelser men kommer alltid gjennom de til slutt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...