Gå til innhold

Store mensblødninger, men hva er vanlig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å finne ut av hva som egentlig er store mengder blødninger under menstruasjon. Leser jo ofte om kvinner som klager over at de blør gjennom, og har fått inntrykk at dette er helt vanlig.

Men pga et trist brudd med eksen for et par år siden, gav jeg blaffen i kosthold og jerntilskudd jeg pleier å ta, og ble etter 6-12 mnd vanvittig slapp og svimmel. Gikk til fastlegen, og blodprøver viste at jeg hadde alvorlig anemi. Ble lagt inn dagen etter og fikk to enheter blod. Alle slags undersøkelser viste at det ikke feilte meg annet enn at jeg sannsynligvis har store mensblødninger som fikk en alvorlig konsekvens siden jeg var deprimert og ikke tok jern hver dag som jeg har gjort helt siden tenårene.

Så altså, er det normalt eller ikke å blø gjennom undertøy og bukser hver gang du har mensen? Jeg merker flere ganger at det kommer masse blod mens jeg går et sted, og ikke rekker frem til toalettet før jeg kjenner at blodet siver utenfor bindet... Det kommer mange store klumper daglig (de 2-3 dagene av mensen hvor man blør mest), og jeg våkner også et par ganger i løpet av natten for å gå på totalitet og skifte bind(selv om jeg bruker de største nattbindene).

På jobb må jeg gå på toalettet i hver pause og skifter bind 2-3 ganger i løpet sv arbeidsdagen de 2-3 dagene i måneden med mest blødning. Pleier å ha på mørke bukser da, for jeg blør som regel gjennom litt. Gruer meg til hver mensen, og ønsker det er noe som kan gjøres for å blø mindre.

Men igjen, er dette noe som er ganske vanlig eller det ikke det?

Anonymkode: e36ce...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så altså, er det normalt eller ikke å blø gjennom undertøy og bukser hver gang du har mensen?

Nei, det er temmelig uvanlig. De fleste blør ikke gjennom ting eller på madrasser.

Anonymkode: 9c417...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gruer meg til hver mensen, og ønsker det er noe som kan gjøres for å blø mindre.

Du kan jo bare hoppe over?

Anonymkode: 9c417...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blødninger av den typen du beskriver. For meg hjalp det å gå over til tampong, for med bind endte jeg bare med å blø gjennom. Da har jeg bind eller evt. truseinnlegg i tillegg til tampong for å være helt sikker, bruker den største fra O.B. 

Jeg gikk på Cerazette tidligere (p-pille uten østrogen), den var jeg veldig fornøyd med, for da slapp jeg blødninger. Så jeg var mensfri i mange år, det anbefales. Nå er jeg gravid, men det blir nok tilbake på den etter jeg har født.

Anonymkode: 1f2bc...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan roe seg av seg selv med alderen, mange som blør mye får mindre blødninger i løpet av 20 åra. Ville snakket med fastlegen om prevensjon eller andre medikamenter som kan regulere ned blødningen og brukt tampong og bind sammen så lenge. 

Anonymkode: 03577...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tampong i tillegg. Jeg kan ikke bruke bind, det blør alltid ut av bindet (uansett bind og type truse), og det selvom jeg ikke blør mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på Cerazette tidligere (p-pille uten østrogen), den var jeg veldig fornøyd med, for da slapp jeg blødninger. Så jeg var mensfri i mange år, det anbefales. Nå er jeg gravid, men det blir nok tilbake på den etter jeg har født.

Anonymkode: 1f2bc...c82

Jeg vil råde deg til å prøve den løsningen, om det ikke er spesielle grunner mot det. Jeg har hatt blødninger av den typen du beskriver i mange år, og endte opp med endometriosecyster, som gjorde at jeg måtte fjerne det meste av eggstokkene etterhvert (i flere omganger).

Min teori (som er min egen, og høyst uvitenskapelig) er at noe livmorvev (mensklumpene) kan forflytte seg gjennom egglederne, og feste seg på eggstokkene. Hver gang du har mens senere, vil dette vevet blø, og du får "sjokoladecyster".

Anonymkode: f3bf1...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme typen blødning som du beskriver, at det plutselig renner mye på en gang, og hadde en del problemer med at det rant utenfor bindet, men fikk tips om å prøve tøybind som absorberer blodet mye bedre enn plastbind og det har utgjort en stor forskjell for meg. 

Anonymkode: 30781...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan roe seg av seg selv med alderen, mange som blør mye får mindre blødninger i løpet av 20 åra. Ville snakket med fastlegen om prevensjon eller andre medikamenter som kan regulere ned blødningen og brukt tampong og bind sammen så lenge. 

Anonymkode: 03577...108

Eller bli myyye verre med alderen. Mange som får ekstremt mye kraftigere blødninger fra midten av tredveåra. Jeg fikk det og gynekologen sa at det er helt vanlig.

Jeg kunne blø gjennom buksa i tenårene og begynnelsen av tyveårene. I midten av tredveåra ble det så voldsomt at jeg ikke bare blødde gjennom på fem minutter men det var så sinnsykt mye at det rant nedover beina og fylte skoene. Jeg var redd for å gå ut av huset på det verste.

Spiral hjalp kjempemye og nå kan jeg gå på jobb uten å være redd for å lage en diger blodpøl rundt stolen :P 

Anonymkode: b0d57...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik noen måneder etter jeg sluttet med p-piller midt i tjueårene. Da kunne måtte jeg sette på alarm hver tredje time om natten for å bytte tamponger, og det er eneste gang jeg har brukt rosa OB. Bind om natten har alltid vært håpløst for meg siden blodet, selv når det er lite, renner langs rumpesprekken slik at bindet er tørt og lakenet vått.

I tenårene blødde jeg ganske mye og hadde forferdelige magesmerter flere dager om gangen. Etter ha begynt på p-piller dannet var rundt 20 roet det seg veldig. Mange bruker piller av andre grunner enn prevensjon, det er jo noe å tenke på om du ikke gjør det allerede. Jeg prøvde tre merker men sluttet da alle hadde samme bivirkninger - konstant utflod og null sexlysten. Sexlysten kom aldri tilbake men jeg håper den gjør det en dag :)

Anonymkode: a6a86...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt det slik som deg. Spesielt etter at jeg fikk barn da jeg var 30 år. Lurer på om det er en spesiell grunn til at du bruker bind og ikke tampong? Tampong er mye bedre, evt i kombinasjon med bind! 

For min del så krøp jeg tilslutt til korset og fikk satt inn hormonspiral. Det er en ny verden! Blør helt minimalt nå, det holder med truseinnlegg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, nurse07 skrev:

Lurer på om det er en spesiell grunn til at du bruker bind og ikke tampong? Tampong er mye bedre, evt i kombinasjon med bind! 

Jeg for min del bruker bare bind og ikke tampong da jeg synes sistnevnte er fryktelig ubehagelig. Jeg vet ikke hva jeg ligger på innen mensblødning, jeg kan for eksempel si at jeg fikk min i forgårs, med mye blødning over natten, og så brukte jeg 6 nattabind i hele går. Mindre i dag, men pleier å vare en dag til. Andre ganger varer mensen 4-5 dager. 

Anonymkode: 09b40...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...