Gå til innhold

Er det lov å gi fastlønn til sommervikar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som vikar i helsevesenet i 5 uker i sommer (jeg er ferdig utdannet). Vanligvis igjennom året har arbeidsplassen en turnus som går over 12 uker, der man over denne 12-ukersperioden jobber i snitt 38 timer i uka (antall timer per uke varierer mellom 25 og 55). Alle har den samme turnusen, slik at alle jobber like mye i det store bildet. Alle har den samme fastlønna, og man får betalt det samme hver måned, fordi man over tid jobber i snitt 38 timer i uka.

I sommer gjelder ikke den vanlige turnusen, de lager en egen turnus. Denne har vært skjevfordelt med tanke på antall timer til hver enkelt, jeg som vikar har fått ganske heftige uker: alle fem ukene har mellom 40 og 55 timer, altså har jeg jobbet ca 47 timer pr uke i snitt. Vanligvis ville man da fått noen mer roligere uker etter disse tunge ukene, slik at man i snitt ender opp med 38 timer, men det har ikke jeg hatt. de har likevel anslått min stillingsprosent i disse ukene for 100%. I tillegg har jeg fått fastlønn, selv om jeg er vikar for bare fem uker, jeg har altså dermed fått fastlønn ut fra gjennomsnittlig uketimer på 38 timer.

Spørsmålet mitt er da: er dette egentlig lov? Kan de bestemme at jeg skal ha fastlønn når jeg jobber så kort? Jeg ble informert før jeg fikk jobben at jeg kom til å få en god lønn fordi jeg jobbet så mye de ukene, men jeg har faktisk fått nøyaktig samme lønn som alle de andre... Hadde jeg blitt informert at jeg ville fått den samme lønna etter å ha jobbet mye mer så hadde jeg selvsagt ikke godtatt dette..

Anonymkode: e1c24...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som står i lovverket er at du skal ha lønn, så alt utover 1 krone som er minste myntenhet er ting som må avtales. Enten av deg selv eller via tariffer du har krav på via fagforeninger.

Anonymkode: e7e93...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...