Gå til innhold

Leiefella - trenger vi en ny boligpolitikk her i landet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Gullik skrev:

Fordi ingen politiske partier har dette på blokka.

Rødt?

Anonymkode: 0c2c2...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødt?

Anonymkode: 0c2c2...55f

Mulig Rødt er for et "tak" på utleiepriser, har ikke lest partiprogrammet deres. Men de kommer uansett ikke i posisjon til å få gjennomslag for noe sånt. Finner f.eks. ingenting om det hos SV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Gullik skrev:

Fordi ingen politiske partier har dette på blokka.

Kanskje ikke per nå, men tidene endrer seg hele tiden, så man kan ikke se helt bort fra at det kan komme dersom forskjellene blir enda større. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI TRENGER EN NY SOSIAL BOLIGPOLITIKK I NORGE

De danske ’almene boliger’ er best i Norden og Europa

Av professor Arild Holt-Jensen, Institutt for geografi, Universitetet i Bergen.

http://www.abergen.no/alposten/bolig/BOLIGP-1.pdf

Sitat

 

I Danmark er 20% av alle boliger, og en større andel i de store byene, i en spesiell form for ’almene boligselskaber’. Det er denne typen boliger som best kan sammenliknes med de kommunale boligselskapene i Sverige og boligkooperasjonen i Norge. I utgangspunktet er de ’almene boligselskaber’ for alle inntekts- og sosialgrupper, men kommunene har rett til å anvise bolig for sosialklienter i dem. Denne anvisningsretten kan omfatte opptil ¼ av boligene i et boligkompleks. De ’almene boligselskaber’ er selveiende, dvs. altså ikke eid av kommuner, men er bygd med offentlig støtte og drevet etter offentlig kontrollerte regler. Beboerne har betydelig innflytelse på driften og kostnadene gjennom et beboerdemokrati ikke ulikt det en har i norske borettslag. Leiene i et boligkompleks bestemmes også, som borettslagsleiene i Norge, av de reelle kostnader for betaling av renter, avdrag og kommunale tjenester for komplekset. Det er en stor fordel å få bolig i et boligkompleks som ble bygd for en god del år siden. Men beboerne er altså ikke eiere av andeler som kan selges, men kollektive eiere.

Etter mitt syn er det danske systemet med ’almene boliger’ langt bedre enn det norske borettslagssystemet og de svenske kommunale boligselskapene. Det svenske systemet betyr en sterk grad av ovenfra-ned styring; husleier bestemmes korporativt i forhandliger på et overordnet nivå uten reelt beboerdemokrati. De danske ’almene boliger’ kombinerer et beboerdemokrati ganske likt med det en har i norske borettslag med den sosiale profilen som også finnes i det svenske systemet. Det betyr at leie av bolig er et økonomisk og sosialt akseptabelt alternativ i Danmark og Sverige.


 

 

Endret av lurings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, amativeReflection skrev:

Å få barn er kjempedyrt. Heldigvis har vi hatt prevensjon siden 70-tallet så det er ingen som må få barn lengre.

Har blitt gravid på p-pillen 2 ganger, tatt til samme tid hver dag, og med en mann som er så og si steril. Steriliserte meg etter barn nummer 2.

Og selvfølgelig kom barna da jeg var frisk, hadde 100% stilling, var gift med en mann med god jobb. Livet kan man dessverre ikke planlegge.

Men svare på spørsmålet mitt, det klarer du ikke. Da må du heller slenge dritt.

Anonymkode: ed860...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Har blitt gravid på p-pillen 2 ganger, tatt til samme tid hver dag, og med en mann som er så og si steril. Steriliserte meg etter barn nummer 2.

Og selvfølgelig kom barna da jeg var frisk, hadde 100% stilling, var gift med en mann med god jobb. Livet kan man dessverre ikke planlegge.

Men svare på spørsmålet mitt, det klarer du ikke. Da må du heller slenge dritt.

Anonymkode: ed860...50a

Vi trenger ikke ny bolipolitikk. Vi trenger økonomi som fag på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...