Gå til innhold

Vegetarisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Geirfuglen said:

Fordi det også er helt normalt å være vegetarianer i dag, og du må ha levd under en stein om du ikke har fått det med deg. 

Hvorfor tror du jeg ikke har fått med meg det? Det er også vanlig å spise lavkarbo, steinalderkost, spise bare til visse tider, ha fastekurer og you name it. Det er ting folk gjerne må holde på med, men man trenger ikke forvente at andre uten videre skal legge til rette for enhver preferanse når det gjelder mat. Men kanskje det bare er jeg som er for gammel. Jeg ble lært at inviteres man på mat, spiser man det man får og sier takk. Det ville ikke falle meg inn å si at jeg "ikke kan" spise vanlig mat jeg ikke blir syk av. En vegetarianer dør ikke av å spise et kyllinglår en gang i året.

Anonymkode: 674e4...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du jeg ikke har fått med meg det? Det er også vanlig å spise lavkarbo, steinalderkost, spise bare til visse tider, ha fastekurer og you name it. Det er ting folk gjerne må holde på med, men man trenger ikke forvente at andre uten videre skal legge til rette for enhver preferanse når det gjelder mat. Men kanskje det bare er jeg som er for gammel. Jeg ble lært at inviteres man på mat, spiser man det man får og sier takk. Det ville ikke falle meg inn å si at jeg "ikke kan" spise vanlig mat jeg ikke blir syk av. En vegetarianer dør ikke av å spise et kyllinglår en gang i året.

Anonymkode: 674e4...789

Ja, det er veldig gammeldags. En vegetarianer som spiser et kyllinglår er faktisk ikke en vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Geirfuglen said:

Ja, det er veldig gammeldags. En vegetarianer som spiser et kyllinglår er faktisk ikke en vegetarianer.

Spørsmålet er om det er viktigere å kunne kalle seg vegetarianer enn å utvise normal høflighet og takknemlighet. Det er ikke snakk om å presse en muslim til å spise gris, men om hvor mye en vert skal ta hensyn til andres personlige preferanser i matveien. Det er mer enn nok å holde styr på alle allergiene folk har.

Anonymkode: 674e4...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.9.2017 at 1:55 PM, AnonymBruker said:

Kanskje dette er en anledening for deg å lære at det er lov å ta plass TS? At det ikke er verdens undergang om du blir lagt merke til, eller at du gjør ting annerledes? 

Det er ikke bra å gjemme seg selv hele tiden, å gå til ekstremer for å unngå å "være til bry". Noen ganger er det faktisk lov å ha dine egne sjeldne eller unike egenskaper uten at det er så forferdelig. At enkelte mennesker kan bli irritert på deg betyr ikke at du ikke har lov å ha dine verdier og din livsstil. Det er lov å være deg, selv om det skulle skje at noen irriterer seg. 

Mitt tips er å ikke være redd for å nevne at du ikke spiser kjøtt. Si at du kan ta med egen mat, eller at du spiser før du kommer. 

Anonymkode: b8e87...0d0

Vet du, jeg har vært vegetarianer i 11 år, og dette var utrolig godt å lese. Jeg syns fortsatt at sosiale sammenkomster (utenom indre omgangskrets) er utrolig ubehagelig fordi jeg ikke liker at vegetarianeren i meg "tar plass" når maten blir et tema, men dette du skrev skal jeg ta med meg videre. Takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger kjøtt.

Anonymkode: e9dbc...301

Feil. 

Anonymkode: 3dd51...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er om det er viktigere å kunne kalle seg vegetarianer enn å utvise normal høflighet og takknemlighet. Det er ikke snakk om å presse en muslim til å spise gris, men om hvor mye en vert skal ta hensyn til andres personlige preferanser i matveien. Det er mer enn nok å holde styr på alle allergiene folk har.

Anonymkode: 674e4...789

Og skal det bare gå den ene veien? Det er da vel normal høflighet å la folk få spise det de vil også. Jeg har vært vegetarianer i 7 år,  og om noen hadde ønsket at jeg skulle føle meg tvunget til å spise kjøtt og være utilpass og uvel for høflighetens skyld, så mener jeg rett og slett at det er mennesker jeg ikke trenger i livet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da helt kurrant at folk som ikke kan spise eller drikke boen mattyper tar med egen, eller ordner seg på annet vis.

Personlig spiser jeg ikke kake, så i alle sosilale settinger hvor det spises kake så lar jeg være å forsyne meg. Er jeg sulten så organiserer jeg dette selv med å spise noe annet. Jeg sier iallefall ikke at ingen skal spise kake pga. meg. Ukomplisert.

Anonymkode: 193ce...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...