Gå til innhold

Kjøpe hvitevarer fra kjøkkenleverandør eller butikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt kjøkken og nye integrerte hvitevarer og lurer på hva som er best å gjøre, kjøpe hvitevarer via kjøkkenforhandler eller en butikk som Elkjøp/Power?

Har fått et pakketilbud fra kjøkkenleverandøren, men ser jeg kan komme en del billigere fra det på butikk. Hvitevarene er ikke like, men ser ut som de har har ca samme funksjoner/kvalitet (f.eks en ganske lik Bosch stekeovn med pyrolyse fra begge). Hvordan blir det med montering om jeg bestiller fra butikk? Vil jeg måtte gjøre det selv, eventuelt betale blodpris for det? Kjøkkenet er ikke flatpakket.

Anonymkode: fbcab...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe nytt kjøkken og nye integrerte hvitevarer og lurer på hva som er best å gjøre, kjøpe hvitevarer via kjøkkenforhandler eller en butikk som Elkjøp/Power?

Har fått et pakketilbud fra kjøkkenleverandøren, men ser jeg kan komme en del billigere fra det på butikk. Hvitevarene er ikke like, men ser ut som de har har ca samme funksjoner/kvalitet (f.eks en ganske lik Bosch stekeovn med pyrolyse fra begge). Hvordan blir det med montering om jeg bestiller fra butikk? Vil jeg måtte gjøre det selv, eventuelt betale blodpris for det? Kjøkkenet er ikke flatpakket.

Anonymkode: fbcab...6da

Går ut i fra at du skal ha kjøkkenleverandør til å montere kjøkken? Dersom dette stemmer er gjerne kostnad for montering innbakt i pris for hvitevarer.  De vil neppe påta seg å montere hvitevarer de ikke får levere. Dermed må du enten gjøre det selv eller sjekke med butikken du kjøper fra om de tar på seg jobben ogvvva de skal ha for det. Om de tar på seg dette er det allikavel mye mulig at de ikke ønsker å sage hull i benkeplate til platetopp, også må du huske på at etter kravene så må du ha rørlegger inn for å koble til oppvaskmaskin. 

Anonymkode: dec5d...2a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går ut i fra at du skal ha kjøkkenleverandør til å montere kjøkken? Dersom dette stemmer er gjerne kostnad for montering innbakt i pris for hvitevarer.  De vil neppe påta seg å montere hvitevarer de ikke får levere. Dermed må du enten gjøre det selv eller sjekke med butikken du kjøper fra om de tar på seg jobben ogvvva de skal ha for det. Om de tar på seg dette er det allikavel mye mulig at de ikke ønsker å sage hull i benkeplate til platetopp, også må du huske på at etter kravene så må du ha rørlegger inn for å koble til oppvaskmaskin. 

Anonymkode: dec5d...2a5

Ja, kjøkkenleverandør skal montere kjøkkenet, så spørs om de vil montere hvitevarer fra andre leverandører. Er vel best å ringe og sjekke med dem.

DNB MasterCard har supertilbud på Power nå, så ser jeg kan spare endel på å kjøpe der, da de i tillegg er billigere i utgangspunktet, men redd det bare blir rot ut av det.

 

Anonymkode: fbcab...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kjøkkenleverandør skal montere kjøkkenet, så spørs om de vil montere hvitevarer fra andre leverandører. Er vel best å ringe og sjekke med dem.

DNB MasterCard har supertilbud på Power nå, så ser jeg kan spare endel på å kjøpe der, da de i tillegg er billigere i utgangspunktet, men redd det bare blir rot ut av det.

 

Anonymkode: fbcab...6da

Ville ha ringt å sjekket med dem, men vil tro sannsynligheten for at de monterer dette er svært liten.

power har på sin nettside priser på montering av hvitevarer. Integrert koketopp ligger ikke inne med pris der, så det spørs om de monterer dette da de må sage i benkeplaten. Mener å huske at de skal ha rundt 7000 for montering av oppvaskmaskin, stekeovn og kjøleskap, dette inkluderer innbygningsfronter. Men ikke hjemlevering.

Anonymkode: dec5d...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenleverandøren har som regel mye mer å velge i enn elektrobutikker som tar inn partier. 

Kjøpte hos kjøkkenleverandøren og den dagen jeg var innom for å gå gjennom tegningene var representanten fra Siemens der. Fikk veldig god hjelp. 

Anonymkode: b8e2f...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig monterer kjøkkenmontørene hvilke som helst hvitevarer :) 

Anonymkode: 92e97...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Ikea hadde jeg aldri kjøpt hvitevarer. Det har jeg lest for mye i avisene om folk som sliter med dårlige produkter.

Anonymkode: 7254c...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra Ikea hadde jeg aldri kjøpt hvitevarer. Det har jeg lest for mye i avisene om folk som sliter med dårlige produkter.

Anonymkode: 7254c...05b

Ikea er ikke aktuelt for min del. Jeg skal ikke ha flatpakket kjøkken og kjøper ikke hvitevarer fra Ikea, da jeg vet at det ikke er topp kvalitet.

Anonymkode: fbcab...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig monterer kjøkkenmontørene hvilke som helst hvitevarer :) 

Anonymkode: 92e97...725

Selv om kjøkkenmontøren er ansatt av kjøkkenleverandøren? Jeg tviler litt på det, men skal sjekke ;) 

Anonymkode: fbcab...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på målene om du planlegger å kjøpe hvitevarene fra en annen enn de som leverer kjøkkenet. Svigers pusset opp kjøkkenet i fjor, og de opplevde at målene på kjøkkenet de hadde bestilt var sånn at omtrent ingenting av hvitevarer fra elkjøp passet. Type 1 mm for bred der, 2 mm for høyt der, osv osv... 

Anonymkode: 2217f...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om kjøkkenmontøren er ansatt av kjøkkenleverandøren? Jeg tviler litt på det, men skal sjekke ;) 

Anonymkode: fbcab...6da

Ja, sjekk opp. Tror svaret kan være interessant for flere :)

Så lenge man betaler for montering, spiller det ingen rolle hvor hvitevarene er i fra. Man kan velge fritt hva man ønsker og hvor man vil kjøpe dem.

Anonymkode: 92e97...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøkkenmontør i familien, og kjøpte derfor hvitevarer utenom. Han var ikke særlig fornøyd med å måtte finne ut hvordan asko sin oppvaskmaskin skulle monteres. Dette var ikke et merke kjøkkenprodusenten han jobber for bruker. Så et tips er å i hvertfall holde seg til de samme merkene :)

Anonymkode: 1bb32...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2017 den 16.02, AnonymBruker skrev:

Ja, sjekk opp. Tror svaret kan være interessant for flere :)

Så lenge man betaler for montering, spiller det ingen rolle hvor hvitevarene er i fra. Man kan velge fritt hva man ønsker og hvor man vil kjøpe dem.

Anonymkode: 92e97...725

Har sjekket og montøren(e) kjøkkenleverandøren bruker, monterer kun hvitevarer kjøpt via dem. Sikkert en avtale de har.

Tror kanskje jeg bare skal gå for hvitevarene fra kjøkkenleverandøren. Virker enklest...

Anonymkode: fbcab...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sjekket og montøren(e) kjøkkenleverandøren bruker, monterer kun hvitevarer kjøpt via dem. Sikkert en avtale de har.

Tror kanskje jeg bare skal gå for hvitevarene fra kjøkkenleverandøren. Virker enklest...

Anonymkode: fbcab...6da

OK. utrolig spesielt. Har faktisk aldri høret om lignende. Så det vil faktisk si at om man fks, har Gaggenau hvitvarer og ønsker å bytte kjøkken til HTH, så må man faktisk skrote hvitvarene og velge Miele som HTH selger. Hvilken leverandør vare dette?

Anonymkode: 92e97...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 18.50, AnonymBruker skrev:

OK. utrolig spesielt. Har faktisk aldri høret om lignende. Så det vil faktisk si at om man fks, har Gaggenau hvitvarer og ønsker å bytte kjøkken til HTH, så må man faktisk skrote hvitvarene og velge Miele som HTH selger. Hvilken leverandør vare dette?

Anonymkode: 92e97...725

Nei, det vil si at du bruker en annen montør til å sette opp kjøkkenet. 

Anonymkode: b8e2f...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
På 18.8.2017 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Vær obs på målene om du planlegger å kjøpe hvitevarene fra en annen enn de som leverer kjøkkenet. Svigers pusset opp kjøkkenet i fjor, og de opplevde at målene på kjøkkenet de hadde bestilt var sånn at omtrent ingenting av hvitevarer fra elkjøp passet. Type 1 mm for bred der, 2 mm for høyt der, osv osv... 

Anonymkode: 2217f...f30

Men Hvitevarene da har samme mål uansett hvor man måtte kjøpe det, så lenge det har samme merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎19‎.‎08‎.‎2017 den 18.50, AnonymBruker skrev:

OK. utrolig spesielt. Har faktisk aldri høret om lignende. Så det vil faktisk si at om man fks, har Gaggenau hvitvarer og ønsker å bytte kjøkken til HTH, så må man faktisk skrote hvitvarene og velge Miele som HTH selger. Hvilken leverandør vare dette?

Anonymkode: 92e97...725

Jeg kan kjøpe hvitevarene på f.eks Power (eller beholde gamle hvitevarer), men da monterer kjøkkenmonteren opp alt utenom hvitevarene. Jeg må da selv sørge for montering av hvitevarene etter at kjøkkenmontøren har gjort sin jobb. Power har egen montører jeg eventuelt kan leie inn, de tar betalt per enhet som skal monteres og totalprisen på montering blir da dyrere for meg enn om kjøkkenleverandørene tar seg av alt. Spørsmålet da er om jeg sparer nok på hvitevarene til at totalsummen blir mindre ved å kjøpe hos Power.

Leverandøren jeg bruker nå er Designa pga at dette er en prosjektert bolig, der de har avtale utbygger.

Anonymkode: fbcab...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal strengt tatt ha fryktelig mange tommeltotter for å ikke klare å montere hvitevarene selv :)

Anonymkode: f82a7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎21‎.‎08‎.‎2017 den 19.13, AnonymBruker skrev:

Man skal strengt tatt ha fryktelig mange tommeltotter for å ikke klare å montere hvitevarene selv :)

Anonymkode: f82a7...72f

Har ikke vært innom her på en stund, så er sen å svare, men det er ikke så enkelt som du vil ha det til. Hvitevarene jeg skal ha, er integrert og det som må gjøres ifbm montering er:

1. Skjære hull i benkeplaten til koketopp (benkeplaten koster en del, så kjipt og dyrt å gjøre feil).

2. Skjære til sokkelen under oppvaskmaskinen.

3. Feste dør/kjøkkenfront på oppvaskmaskinen (det var ikke alltid rett fram i følge en som har gjort det før).

4. Tilpasse/skjære til foringer over stekeovnen.

5. Koble til strøm på oppvaskmaskin, koketopp og stekeovn (plugges kanskje bare i en vanlig stikkontakt?).

6. Koble vann til oppvaskmaskinen.

 

Jeg har ikke dessuten riktig verktøy til å gjøre jobben selv, så må ha hjelp eller kjøpe/låne diverse verktøy.

Anonymkode: fbcab...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...