Gå til innhold

Gir du mindre i gave når det ikke er fri bar?


stinatina

Anbefalte innlegg

Hehe, nei om det er fri bar eller ikke spiller null rolle gitt. Stort sett ender jeg uansett opp med å kjøre så fri bar ville jeg fått liten nytte av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo mer jeg må legge ut i forbindelse med et bryllup, jo billigere blir gaven. :) Det viktigste burde jo være at vi kommer og feirer dagen, ikke prislappen på gaven. 

Noen mener jo at gave skal stå i stil med kuvertprisen, og da burde det jo vært naturlig å senke pris på den jo mere man må legge ut selv. 

Anonymkode: 8df97...c21

Så lenge jeg ikke har vært med å bestemme kuvertprisen gir jeg gave til en pris jeg synes er passe. Hvorfor skal brudeparet bestemme prisen på gaven ut i fra om de velger dyr eller billig middag? Og hvordan skal jeg vite hva kuvertprisen er? Har aldri opplevd at det er blitt opplyst om det.

Får jeg være med å bestemme kuvertpris ville jeg sagt den bør ligge på 500 kroner, det er vel det jeg ville gitt i gave i et bryllup (til sammen 1000 fra meg og mannen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiMa skrev:

Så lenge jeg ikke har vært med å bestemme kuvertprisen gir jeg gave til en pris jeg synes er passe. Hvorfor skal brudeparet bestemme prisen på gaven ut i fra om de velger dyr eller billig middag? Og hvordan skal jeg vite hva kuvertprisen er? Har aldri opplevd at det er blitt opplyst om det.

Får jeg være med å bestemme kuvertpris ville jeg sagt den bør ligge på 500 kroner, det er vel det jeg ville gitt i gave i et bryllup (til sammen 1000 fra meg og mannen).

Ingen aning hvordan man skal vite det, men hørt det fra flere som mener de kan slike ting. 

Selv bryr jeg meg ikke om kuvertpris, men jeg blakker meg ikke på andres bryllup. Så må jeg reise langt, overnatte og betale deler av måltidet selv så senkes prisen på gave (som oftest i form av spleise med andre). 

Siste bryllup jeg var i måtte jeg ha med egen mat, kjøre tre timer hver vei og billigste tingen på ønskelisten var på 2000 kroner. Ble gavekort samlet fra flere av oss på 200 kroner hver. 

Man skal gi etter økonomi, og økonomien til noen er såpass dårlig at å måtte kjøpe seg vann eller brus til dyre dommer, en drink eller to, kanskje betale for maten (som jeg har vært borti et par ganger), reise mm gjør at de har ikke all verden til gave. Og da er det jo bedre at de kommer enn har dyr gave med, eller ikke har mat neste uke (som hadde vært resultatet for to av de jeg spleiset med i overnevnte bryllup, så da valgte vi en sum de kunne). 

Anonymkode: 8df97...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei... En gave er ikke ment som betaling for mat og drikke, så om det er fri bar eller ikke er revnende likegyldig i forhold til prisen på gaven. 

Anonymkode: 5616e...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. august 2017 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Jo mer jeg må legge ut i forbindelse med et bryllup, jo billigere blir gaven. :) Det viktigste burde jo være at vi kommer og feirer dagen, ikke prislappen på gaven. 

Noen mener jo at gave skal stå i stil med kuvertprisen, og da burde det jo vært naturlig å senke pris på den jo mere man må legge ut selv. 

Anonymkode: 8df97...c21

Samme her. Selv om gaven blir for en billigere sum så sørger jeg likevel for at den er ordentlig og gjennomtenkt. Gjerne noe fra ønskelisten om jeg ikke har andre gode idéer brudeparet ville likt. Gave er uansett bare en bonus tenker jeg. Det er ikke noe jeg selv forventer når jeg skal gifte meg og ikke noe noen generelt bør forvente. Derfor bør ikke pris egentlig ha noe å si. Likevel så har jeg jo litt mer å "rutte" med dersom jeg slipper å betale 1000kr for fly, 2000kr for to netter på hotell eller lignende. Dermed blir gaven gjerne litt dyrere dersom jeg blir "spart" for andre kostnader i forbindelse med bryllup. Men det er ikke slik at jeg kjøper svindyre gaver kun fordi jeg slipper andre utgifter for å delta i et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New Girl

Jeg gir gave ut fra hvilket forhold jeg har til brudeparet. Aldri falt meg inn at type selskap skal ha noen påvirkning på hvor dyr gaven skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 15.37, stinatina skrev:

Hei!

En kommentar i en annen tråd nevnte dette. Jeg har aldri tenkt på det før, men er det er poeng?  

Man gir vel ikke gave når det er spleiselag?

Anonymkode: 2b646...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man gir vel ikke gave når det er spleiselag?

Anonymkode: 2b646...8ce

Nei, man gjør virkelig ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så syns jeg det er helt greit å gi en gave for en "ålreit" pris, så lenge du "får" igjen noe tilbake for det. Altså, jeg har en del venner som inviterer masse venner på "bursdagsmiddag" på en restaurant, der gjesten selv skal betale for middag, dessert og drikke. Da syns jeg ikke at vedkommende over det hele skal få en dyr gave fra meg. Men om deg er bursdagsmiddag hjemme hos en person eller ett bryllup og kun baren koster, men alt annet er betalt, så syns jeg st vedkommende fortjener en finere gave enn en som får deg til å betale for alt, og i tillegg krever gave fra deg.

Anonymkode: cbe3f...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alltid penger. Jeg starter på 5000,- og så trekker jeg fra alle utgifter jeg har i forbindelse med bryllupet (utdrikningslag, nytt antrekk pga ekstra formell kleskode, estimert alkoholkonsum v/betalbar, restaurantmiddag hvis jeg ikke er bedt til middag, skyss til/fra, reise om det ikke er i samme by som jeg bor + overnatting)

Anonymkode: 1a04e...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir alltid penger. Jeg starter på 5000,- og så trekker jeg fra alle utgifter jeg har i forbindelse med bryllupet (utdrikningslag, nytt antrekk pga ekstra formell kleskode, estimert alkoholkonsum v/betalbar, restaurantmiddag hvis jeg ikke er bedt til middag, skyss til/fra, reise om det ikke er i samme by som jeg bor + overnatting)

Anonymkode: 1a04e...4e1

Fin måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Deg og kanskje 60 andre eller mer, ikke alle har råd til alt,de fleste med betalingsbar serverer noe godt til maten og litt til, er vel greit det. Smålig av deg.

Anonymkode: 55795...115

Ikke alle gjestene har råd til alt heller. 

Jeg har heldigvis aldri blitt invitert i bryllup med betalbar, men dersom jeg var opplyst om dette på forhånd ville jeg nok brukt mindre på gave, ja. 

Anonymkode: dea9c...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.8.2017 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg gir jo ikke mindre om jeg er i en bursdag hvor jeg må ta med meg egen drikke heller (som jeg har kjøpt og betalt).

Anonymkode: 6087c...cc3

Man gir jo mye dyrere gave til bryllup, enn man gjør til bursdag!

Anonymkode: 3d09a...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i utgangspunktet nei. Men hvis utgiftene blir veldig høy i forbindelse med bryllupet begrenses jo summen til gave. Det vil si at vi har nå et utgangspunkt på gaver til folk, hvis bryllupet er i samme by (=ikke behov for reise annet enn taxi og overnatting) og det heller ikke koster ei formue i drikke, så har vi jo råd til å legge litt mer i gaven enn ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rike folk er gnitne på selskapet, så er det forståelig at gjestene er litt mer gnitne på gavene siden de da får litt ekstra utgifter. Men hvis det er et brudepar med dårlig råd som har prøvd å spare så godt de kan på bryllupet og ikke har gått over styr med gjestelisten og kjolen og dekoren, så tenker jeg at jeg med glede betaler de drinkene jeg drikker uten at det påvirker gaveprisen, siden de gjerne ikke har råd til å kjøpe så mye selv. Men da blir det penger, eller noe nyttig de trenger (og gjerne ikke har råd til). Jeg kjøper ikke en fancy dyr pyntegjenstand.

Anonymkode: 1a04e...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.8.2017 den 15.37, stinatina skrev:

Hei!

En kommentar i en annen tråd nevnte dette. Jeg har aldri tenkt på det før, men er det er poeng?  

Nei, gir ikke mindre i gave pga ikke fri bar. Klarer meg utmerket uten den alkoholen. Tar gjerne et glass eller to, men om jeg ikke har råd til det, så er ikke det krise for meg :) Gaven bli uansett ikke billigere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...