Gå til innhold

Bør sort magi forbys?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig sett på Game of Thrones og fått med meg hvor mye skade sort magi kan gjøre. Ja, jeg vet det er fantasi og ja jeg vet at sort magi trolig ikke eksisterer. Men bør vi ikke være føre var? Om sort magi ikke eksisterer så har vi kun forbydd noe som ikke eksisterer. 

Det er også svært mange som tror på religion og inntil nylig hadde vi en statsreligion. Religion får også subsidier.  Hvorfor ikke da også regulere bruken av sort magi? Det er jo ikke noe fjernere?

Noen vil kanskje si at vi først bør forby det om det blir et problem. Men da har det allerede etter min mening gått for langt! Ved å forby svart magi kan vi også forby de som prøver å lære seg mørkets kunster. Da tar vi problemet ved roten i stedet for at vi skal prøve å slå ned på noen som faktisk kan sort magi, som trolig er mye vanskeligere. 

Anonymkode: 9fddf...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må vi definere hva sort magi er. Siden det ikke eksisterer vil det være lett å finne smutthull om det skulle vise seg å komme noe lignende en gang. Også har man hele greia om at man ikke vet hvor verden er om det noen gang skulle blitt en problemstilling.

Anonymkode: 50724...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først må vi definere hva sort magi er. Siden det ikke eksisterer vil det være lett å finne smutthull om det skulle vise seg å komme noe lignende en gang. Også har man hele greia om at man ikke vet hvor verden er om det noen gang skulle blitt en problemstilling.

Anonymkode: 50724...1d8

Sort magi er magi brukt til ondskap. Å prøve å skade andre er sort magi. Lovmakerne får selvsagt passe på å få en juridisk formulering.

Jeg synes absolutt at Norge bør jobbe for et internasjonalt forbud mot sort magi. Tror ikke det skal være så vanskelig å få til heller. I mange land er det allerede forbudt. Det er vel først og fremst vesten hvor sort magi er lovlig. 

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort magi kan i teorien hjelpe deg,dersom  det fantes så er jeg slettes ikke sikker på om den er så sort som flere synes å tro, eller om  det er gråsoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes* jo ikke "sort magi" da, så tror ikke du trenger å bekymre deg.

*virker

Endret av Joppeline
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sort magi er magi brukt til ondskap. Å prøve å skade andre er sort magi. Lovmakerne får selvsagt passe på å få en juridisk formulering.

Jeg synes absolutt at Norge bør jobbe for et internasjonalt forbud mot sort magi. Tror ikke det skal være så vanskelig å få til heller. I mange land er det allerede forbudt. Det er vel først og fremst vesten hvor sort magi er lovlig. 

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Hva er ondskap? Og det er allerede ulovlig å skade andre. Uansett hvordan man gjør det. Det blir som å spesifisere i loven at det er ulovlig å slå ned noen med en stekepanne. Det er allerede ulovlig da det går under å skade andre.

Anonymkode: 50724...1d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verkeleg? :fnise:

Heldigvis er Game of Thrones langt ifrå verkelegheita. Eg trur ikke det finns noko som "sort magi" slik du beskriv det.

Men er et spennande hypotetisk spørsmål, då! Eg velgjer til tross for det å svare nei. Ser ikkje nokon grunn til å forby noko som ikkje kan skade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Regn skrev:

Sort magi kan i teorien hjelpe deg,dersom  det fantes så er jeg slettes ikke sikker på om den er så sort som flere synes å tro, eller om  det er gråsoner.

Magi som hjelper mennesker skal være lov :)

Akkurat nå, Joppeline skrev:

Nå finnes jo ikke "sort magi" da, så tror ikke du trenger å bekymre deg.

Jeg sier jo at det trolig ikke eksisterer, men jeg vil at vi skal være føre var. Det blir som med all religion. Det er ingen som vet om Gud eksisterer. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er ondskap? Og det er allerede ulovlig å skade andre. Uansett hvordan man gjør det. Det blir som å spesifisere i loven at det er ulovlig å slå ned noen med en stekepanne. Det er allerede ulovlig da det går under å skade andre.

Anonymkode: 50724...1d8

Jeg vil også har forbud mot å prøve å drepe noen med sort magi. 

1 minutt siden, Stiv Heks skrev:

Verkeleg? :fnise:

Heldigvis er Game of Thrones langt ifrå verkelegheita. Eg trur ikke det finns noko som "sort magi" slik du beskriv det.

Men er et spennande hypotetisk spørsmål, då! Eg velgjer til tross for det å svare nei. Ser ikkje nokon grunn til å forby noko som ikkje kan skade.

En heks som ikke ønsker å forby sort magi, overraskende. :fnise:

Igjen om det ikke kan skade, så er det ikke noe farlig om vi forbyr det? Det er ingen som har behov for å kunne noe som bare er tull. 

PS Jeg tror ikke på sort magi jeg heller. På samme måte som jeg ikke tror på Gud, men jeg fikk fortsatt barna mine døpt slik vi er på den trygge siden. 

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; vi skal forby minst mulig i samfunnet. Invididets frihet innenfor kollektivet er en grunnstein i det nordiske demokratiet, selv om mange tilsynelatende har glemt det. Det er allerede i ferd med å gå skeis. For det andre; man kan ikke begrense utøvere av sort magi. Det skjer gjerne likevel i det skjulte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også har forbud mot å prøve å drepe noen med sort magi. 

 

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Det er allerede et forbud mot å prøve å drepe noen. Å forby sort magi vil ikke endre noe da alt du sikter til som du mener sort magi gjør allerede er ulovlig.

Anonymkode: 50724...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Magi som hjelper mennesker skal være lov :)

Jeg sier jo at det trolig ikke eksisterer, men jeg vil at vi skal være føre var. Det blir som med all religion. Det er ingen som vet om Gud eksisterer. 

Jeg vil også har forbud mot å prøve å drepe noen med sort magi. 

En heks som ikke ønsker å forby sort magi, overraskende. :fnise:

Igjen om det ikke kan skade, så er det ikke noe farlig om vi forbyr det? Det er ingen som har behov for å kunne noe som bare er tull. 

PS Jeg tror ikke på sort magi jeg heller. På samme måte som jeg ikke tror på Gud, men jeg fikk fortsatt barna mine døpt slik vi er på den trygge siden. 

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Du tok deg ikke en runde og fikk de innmeldt i alle de andre religionene da, mens du var i gang? Kristendommen dekker jo en ganske liten prosent av de mulige veiene til frelse (og div annet knask).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Z.Z skrev:

For det første; vi skal forby minst mulig i samfunnet. Invididets frihet innenfor kollektivet er en grunnstein i det nordiske demokratiet, selv om mange tilsynelatende har glemt det. Det er allerede i ferd med å gå skeis. For det andre; man kan ikke begrense utøvere av sort magi. Det skjer gjerne likevel i det skjulte.

Demokratiet krever ikke at sort magi er lov!

1 minutt siden, Joppeline skrev:

Du tok deg ikke en runde og fikk de innmeldt i alle de andre religionene da, mens du var i gang? Kristendommen dekker jo en ganske liten prosent av de mulige veiene til frelse (og div annet knask).

Jeg tror man er rimelig "safe" om man får barna døpt. Da har man jo kristendommen som er den største religionen. Nest største religionen Islam tror jeg godkjenner kristne siden det er samme gud bare med forskjellig navn. Samme med jødedommen, Gud kan jo ikke nekte noen plass i himmelen bare fordi man anerkjenner hans sønn. 

Klart, finnes alltid en teoretisk mulighet for at man ikke lever etter guds lov, men man må jo være litt praktisk også. Går ikke an å følge absolutt alle religioner. Enkelte virker jo også litt mer troverdige enn andre.

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i bunn og grunn bare lyst til å forby noe som allerede er ulovlig... 

Anonymkode: 50724...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Demokratiet krever ikke at sort magi er lov!

Jeg tror man er rimelig "safe" om man får barna døpt. Da har man jo kristendommen som er den største religionen. Nest største religionen Islam tror jeg godkjenner kristne siden det er samme gud bare med forskjellig navn. Samme med jødedommen, Gud kan jo ikke nekte noen plass i himmelen bare fordi man anerkjenner hans sønn. 

Klart, finnes alltid en teoretisk mulighet for at man ikke lever etter guds lov, men man må jo være litt praktisk også. Går ikke an å følge absolutt alle religioner. Enkelte virker jo også litt mer troverdige enn andre.

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Tviler på at det er sånn det fungerer, men hva vet vel jeg. Liker at du har argumentene klare for å forhandle deg inn i himmelen da, den tilnærmingen var ny :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Joppeline skrev:

Tviler på at det er sånn det fungerer, men hva vet vel jeg. Liker at du har argumentene klare for å forhandle deg inn i himmelen da, den tilnærmingen var ny :fnise:

Takk! Trodde faktisk alle hadde tenkt litt over føre var prinsippet og hva som trengs for å komme til himmelen. :P

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere land hvor hekser og svart magi er forbudt ved lov. Saudi-Arabia, Nepal, Tanzania, Gambia, India, Uganda. 

I Nigeria blir barn som er mistenkt for å utøve svart magi hivd i skogen for å dø av landsbyens prest. 

Indonesia holder på å innføre en lov imot svart magi også ; https://www.ft.com/content/8bdebf2a-9df7-11e2-bea1-00144feabdc0

Indonesia moves to outlaw black magic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Demokratiet krever ikke at sort magi er lov!

Anonymkode: 9fddf...ee7

Jeg er ikke helt med. Hvordan kan du si at såkalt "sort magi" er en annen type "overnaturlig" kraft i forhold til din egen religion?

La meg sett meg inn i ditt perspektiv. Du tror på Gud, helvete, himmelen og ondskap, helt og holdent. Hedenske skikker, selv om de ikke skader noen i dag, er en del av ondskapen. Er du ikke med oss, er du mot oss? Ja, det høres veldig familiært ut faktisk. Det er høyaktuelt, men ikke på den måten du ser det. Etnisitet og samhold er alt, ingenting annet. Jesus kan ikke frelse alle på en gang, om du vil. Men folket står alltid sammen, selv om dette elementære fundamentet nå forgår i en posesuppe av alminnelighet og konflikt. Lykke til med den. Frels alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Demokratiet krever ikke at sort magi er lov!

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

De fleste land som har forbud mot hekseri og svart magi er totalitære regimer. 

Vi hadde en gang lover imot dette, du burde lese deg opp om heksejakten og de grusomme myrderiene av kvinner dette førte til når kristendommen styrte oss med en jernhånd. 

Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

Det er flere land hvor hekser og svart magi er forbudt ved lov. Saudi-Arabia, Nepal, Tanzania, Gambia, India, Uganda. 

I Nigeria blir barn som er mistenkt for å utøve svart magi hivd i skogen for å dø av landsbyens prest. 

Indonesia holder på å innføre en lov imot svart magi også ; https://www.ft.com/content/8bdebf2a-9df7-11e2-bea1-00144feabdc0

Indonesia moves to outlaw black magic

Tusen takk. Det var det jeg trodde at det mest var vesten hvor sort magi er lovlig. 

Klart rettssikkerheten er nok mye dårligere i Nigeria så i Norge så slipper vi at noen vil blir dømt med mindre de er skyldige. 

1 minutt siden, WubWub skrev:

De fleste land som har forbud mot hekseri og svart magi er totalitære regimer. 

Vi hadde en gang lover imot dette, du burde lese deg opp om heksejakten og de grusomme myrderiene av kvinner dette førte til når kristendommen styrte oss med en jernhånd. 

Rettssikkerheten var mye dårligere før. I dag vil det være lite sannsynlig at noen vil blir dømt for sort magi uten å være skyldige. 

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Magi som hjelper mennesker skal være lov :)

Jeg sier jo at det trolig ikke eksisterer, men jeg vil at vi skal være føre var. Det blir som med all religion. Det er ingen som vet om Gud eksisterer. 

Jeg vil også har forbud mot å prøve å drepe noen med sort magi. 

En heks som ikke ønsker å forby sort magi, overraskende. :fnise:

Igjen om det ikke kan skade, så er det ikke noe farlig om vi forbyr det? Det er ingen som har behov for å kunne noe som bare er tull. 

PS Jeg tror ikke på sort magi jeg heller. På samme måte som jeg ikke tror på Gud, men jeg fikk fortsatt barna mine døpt slik vi er på den trygge siden. 

TS

Anonymkode: 9fddf...ee7

Å stå i kirken og lyve "til"(/foran) Gud virket som veien inn til himmelen mener du? Skal du først ta den veien der til himmelriket så er det ganske mange andre bokser som må krysses av også.. Er ikke som om menneskene gjorde himmelen enkel å få invitasjon til :P 

Anonymkode: 50eca...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...