Gå til innhold

Pengesum gave til brudepar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søstera mi er nære og jo mer nære de er i fam jo mer gir vi. Vi ville nok gitt enn 3000 kr. Men det kommer jo mye Ann på økonomien til den som skal gi. Personlig synes jeg at er man et par så er 500 til 1000 kr noe man gir til gode venner. Til nær fam gir man mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venner 1000kr, søsken minimum 2000. Er man par, det dobbelte. Hvor mange ganger i løpet av året er man i søskens bryllup? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse summene er hinsides! Jeg nekter å gi flere tusen kroner i gave til andre enn mann og barn, ærlig talt! 4000 for EN dag? No way! Gi etter evne, jeg mener at gir man så mye har man over gjennomsnittet god økonomi. Det har ikke vi, jeg gidder ikke leve fattig fordi min bror skal gifte seg. 

Anonymkode: 1c300...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i et middels stort bryllup der brudeparet ønsket seg penger, gavene ble skrevet opp på en liste som lå framme. Det var bare foreldrene som ga flere tusen, alle andre ga 500 eller 1000. Vi ga 1000 kr siden vi er to, og det var en nær slektning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Tilsvarende kuvertpris. Til nær familie mer. Jeg tenker at man til nær familie bør gi 1000 per gjest. Andre minst 500 per gjest. 

Anonymkode: 21b7c...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi (par) gir 1.000,- til venner og søskenbarn og har gitt 2.000,- når vi har vært forlover. Mitt søsken skal gifte seg til sommeren, skal gi 3.000,-.

Anonymkode: cd04f...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til søsken gir vi for ca 1000 til hver til jul, så jeg ville kanskje gitt 4-5000 (altså minst 2000 til hver av mottakerne). Jeg tenker også at til bryllup er 1000 minimum dersom man har relativt god råd. Hvis man har dårlig råd er det selcsagt ingen skam i å gi mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/16/2017 at 3:03 PM, Meadow said:

Var i et middels stort bryllup der brudeparet ønsket seg penger, gavene ble skrevet opp på en liste som lå framme. Det var bare foreldrene som ga flere tusen, alle andre ga 500 eller 1000. Vi ga 1000 kr siden vi er to, og det var en nær slektning. 

Hjelpes, litt ubehagelig at den listen lå fremme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga en reise til den franske rivieraen, fly og 5*hotell inkludert til min storesøster og mannen, kom på ca 15.000 kr for 4 år siden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 15.03, Meadow skrev:

Var i et middels stort bryllup der brudeparet ønsket seg penger, gavene ble skrevet opp på en liste som lå framme. Det var bare foreldrene som ga flere tusen, alle andre ga 500 eller 1000. Vi ga 1000 kr siden vi er to, og det var en nær slektning. 

Ville følt det meget ubehagelig om jeg var gjest i et bryllup der listen over pengegaver lå fremme slik at alle kunne se hvor mye hver enkelt gjest ga i gave. Har helt grei økonomi selv, men synes ikke gjestene i bryllup har noe med å vite hvor mye andre gjester har brukt på gave til brudeparet. 

Selv ville jeg nok gitt 1500-2000 kr i bryllupsgave fra meg og min kjære til mitt søsken dersom vedkommende skulle giftet seg, men synes ikke noen skal føle seg presset til å gi mer enn de har råd til/ønsker å gi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bruke 500 da jeg var alene og 1000 når jeg er i forhold. Det er mye penger i mine øyne, og alt her handler om hva DU har råd til. Du vil alltid finne noen som gir en femtilapp og noen som gir femti  tusen. Du må finne ut hva du har råd til og hva som passer for deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.1.2018 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Tilsvarende kuvertpris. Til nær familie mer. Jeg tenker at man til nær familie bør gi 1000 per gjest. Andre minst 500 per gjest. 

Anonymkode: 21b7c...e91

Tenker også noe i likhet med dette. Men så er det jo stor forskjell på hva som er kuvertpris typ om det serveres noe svært enkelt/hjemmelaget/spleisemat på grendehus eller om det er treretters gourmet med serveringpersonale på restaurant/hotell e.l. Spiller også en rolle om gjester selv må bekoste lengre reise og/eller overnatting med alt dette medfører. Når jeg sier at jeg justerer gaveprisen noe ut fra standard på bryllupet blir det ofte ramaskrik - spesielt av de mest sparsommelige brudeparene som på ingen måte forstår at nettopp deres investering i bryllup kan gjenspeile seg på andres investering i bryllupsgave (spesielt dersom man ikke er nære slektninger selv og i tillegg bruker en del penger på reise og overnatting). Jeg står likevel på mitt og mener klart at man bør ta utgangspris i (en noe varierende) kuvertpris per person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.1.2018 den 22.59, Nemigirl skrev:

Tenker også noe i likhet med dette. Men så er det jo stor forskjell på hva som er kuvertpris typ om det serveres noe svært enkelt/hjemmelaget/spleisemat på grendehus eller om det er treretters gourmet med serveringpersonale på restaurant/hotell e.l. Spiller også en rolle om gjester selv må bekoste lengre reise og/eller overnatting med alt dette medfører. Når jeg sier at jeg justerer gaveprisen noe ut fra standard på bryllupet blir det ofte ramaskrik - spesielt av de mest sparsommelige brudeparene som på ingen måte forstår at nettopp deres investering i bryllup kan gjenspeile seg på andres investering i bryllupsgave (spesielt dersom man ikke er nære slektninger selv og i tillegg bruker en del penger på reise og overnatting). Jeg står likevel på mitt og mener klart at man bør ta utgangspris i (en noe varierende) kuvertpris per person.

Godt innlegg, er enig, men det kommer også an på hvem som gifter seg. Er det et ungt par i etableringsfasen som gjør det enkelt og det er ingen bridezillafakter, så spytter jeg i mer i gaven (kan gi penger også), enn hvis det er mer voksne folk som har vært gift/langvarig forhold før og som slår på stortromma og får de faktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500. Det kunne jo ha brukt bryllupspengene til reise...

Anonymkode: a1412...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...