Gå til innhold

Kjøper du inn middag hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver søndag(som regel) setter jeg opp en meny-liste for uka, og handler etter den.

Anonymkode: 8cb8e...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går litt opp og ned, i perioder er vi flinke som planlegger og i perioder er vi helt idioter som handler på måfå hver dag. I det siste har vi vært den siste kategorien. :ler:

Når jeg bestemmer at nå skal vi lage ukemeny og gjøre storhandel så er mannen helt med, men han tar aldri initiativ selv. Jeg bestemte meg forrige uke, ryddet og vasket kjøleskapet og skrev liste, så nå er hverdagen vår SÅ mye enklere. Vi er en familie med 3 barn, så det er greit med litt forutsigbarhet. I tillegg er jeg veganer, mannen skikkelig kjøttelsker og barna noe midt-i-mellom. :ler:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper for 1-2 uker av gangen.  Har jeg poteter og karbonader en dag, bruker jeg resten av potetene til potetene til pytt i panne dagen etter. Karbonadene til overs bruker jeg til burger.

Har jeg ris og kylling en dag, bruker jeg restene av kyllingen i gryterett eller wok dagen etter.

Storhandler kjøtt sånn at jeg steker opp f eks 10 karbonader , og 10 kylling fileter og har det liggende i frysern og bare å ta opp morgenen som jeg skal ha det til middag. Sparer meg for mye tid og krefter til handling og matlaging og ikke minst sparer jeg mye penger på å gjøre det sånn! :)

Anonymkode: d93dc...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi fikk barn ble vi "tvunget" til å handle inn for flere dager, er et ork og gå med barn i butikken. Før det greide jeg ikke planlegge middager og handlet hele tiden...

Anonymkode: 21c7b...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Skriver handleliste søndag, på mandag handler vi nok slik at det holder til fredag. Handler igjen fredag eller lørdag da det alltid blir litt ekstra i helgen. Sparer mye penger og tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. Dét hadde vært bortkastet tid, det! Å gå i butikken hver eneste dag... Neitakk. Har da bedre ting å finne på ass

Anonymkode: 2efaf...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver ukesmeny fra mandag-mandag, handler inn for kommende uke hver mandagskveld. Sjekker kjøleskap, fryser og skap når jeg skriver middagliste og handleliste (kjøper ofte kjøtt når det er på tilbud og fryser ned, likedan er jeg innom fiskehandleren innimellom og handler inn fisk og fiskemat som jeg putter i fryseren)

Prøver å planlegge restemiddager, og hvis vi f.eks har lettsaltet torsk til middag en dag så koker jeg såpass mye torsk at jeg kan lage f.eks fiskegrateng dagen etter. 

Innimellom så har vi perioder der vi ikke er så flinke (eller, jeg er så flink....som oftest jeg som planlegger middager og skriver liste....) og da merkes det skikkelig på matbudsjettet. Handling hver dag gjør at matbudsjettet fyker rett opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler inn 2 ganger i uken fordi grønnsaker osv ikke holder seg så lenge. Dere som handler en gang i uken, hvordan gjør dere det med ferskvarer? Synes grønnsakene er ganske dvaske etter en uke.

Anonymkode: bae5f...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å handle inn en uke av gangen. Kjøper også ekstra ting som kan holde seg og som jeg vet vi spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler for en uke om gangen. Sitter etter at babyen har lagt seg og handler fra kolonial. Mannen henter fra hentepunkt dagen etter på vei hjem fra jobb. Genialt :tommelsmil: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke ukesmeny, fordi jeg synes ikke det fungerer for meg, og det er fordi jeg liker å være litt spontan og se an hva jeg har lyst på. 

Allikevel handler jeg inn ulike typer ingredienser som jeg kan lage middager ut av, og går ikke på butikken hver dag. Noen ganger kan det bli handling flere dager i uka, og jeg synes det fungerer for meg. 

Jeg ser også i tilbudsaviser, og da blir middagene ofte påvirket av hva som er på tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager store porsjoner middagsmat som jeg fryser ned og derfor handler jeg ikke råvarer til middag mer enn ca. 1 - 2 ganger i måneden. Fersk frukt, grønnsaker, brød og pålegg kjøpes inn 1 - 2 ganger i uken. Å handle middag hver dag er galskap. For det første er man som regel sulten når man er på vei hjem og ender opp med å kjøpe lettvint, usunn og dyr mat og for det andre tar det mye tid som kan brukes til andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler inn 2 ganger i uken fordi grønnsaker osv ikke holder seg så lenge. Dere som handler en gang i uken, hvordan gjør dere det med ferskvarer? Synes grønnsakene er ganske dvaske etter en uke.

Anonymkode: bae5f...469

Jeg opplever ikke at grønnsaker blir dvaske på en uke. Løk, poteter, hvitløk, avocado og det meste av frukt lagres i romtemperatur. Resten går i kjøleskapet. Salat tar jeg ut av emballasjen og legger med stilken ned på et fuktet kjøkkenpapir i en plastpose som jeg lukker og legger i kjøleskap. Da holder den seg sprø og god lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler fredag ettermiddag, og da for en hel uke. 

På fredagen har jeg oversikt over hva barna skal gjøre på skolen uka etterpå (turer og div), jeg vet også treningstidspunkt, møter, og det meste annet som skjer i den kommende uka, og som er avgjørende for hvilken mat vi skal spise.

En dag i uka pleier jeg også å lage dobbelt av en rett, som enten spises dagen etterpå, eller fryses til travle dager. Har spart mye tid og penger på dette, samtidig som vi slipper unna mye søppelmat.

Anonymkode: b5012...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler par ganger i uka, da som regel mest grønnsaker. Planlegger aldri, har fryseren full av "deliktatesser og tilbudsvarer". Er singel så det går ganske greit å være spontan.

Anonymkode: 4e37b...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg handler mye mat når det er tilbud, noe holder seg lenge eller kan fryses ned. Til vanlig handler jeg middager for 2-3 dager om gangen, det et fordi jeg spiser mye middager på jobb eller vil være litt mer spontan. 

Anonymkode: 87b93...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Kjøper dere inn middag for flere dager eller hver dag?

 

Føler jeg kjøper middager hele tiden. Vanskelig å kjøpe opp for noen dager synes jeg. Hva gjør dere?

Anonymkode: dd840...a0e

Handler bare en dag i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Noen ganger handler jeg middag hver dag, noen ganger handler vi for noen dager I slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...