Gå til innhold

Plastbærepose alternativ


Rozzy2466

Anbefalte innlegg

Plastbæreposer fra dagligvarebutikken er et miljøproblem. Jeg hadde brukt handlenett, hvis ikke det hadde vært for at jeg bruker plastbæreposene til å sortere avfall. Hva kan jeg bruke som et alternativ til plastposebruk i kildesortering? Muligens noe på rull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøper søppelposer på rull til søppel.

Hva resirkulerer du? Glass og hermetikk kan fint vaskes og legges i en bøtte i stedet for en pose. Mye mer miljøvennlig i lengden også, bøtta kan du jo ha i mange år. Papir kan også legges i en bøtte el. som du tar med ut og tømmer. Matavfall har vi egne poser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et minimalt miljøproblem så lenge ikke du kaster dem i naturen.

Anonymkode: 578f6...e36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Coolaid

Vi har glass osv i en lite kasse av plast (ikea). Så tar vi den med når den er full og kaster det vi skal. Det samme har vi for papp og papir. Fungerer greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bruker tøynett når jeg handler. 

Siden jeg ikke har vært konsekvent nok med dette har jeg et lite lager av plastposer som skal brukes opp til søppel. Når det er brukt opp blir det kjøpt poser på rull til formålet. Jeg vurderer bioposer til dette formålet.

Glass- og metallsortering foregår i plastbakke uten pose. Blir brukt tøynett til containeren. Papir samles i papir IKEA pose og kastes løst i container.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg bruker tøynett når jeg handler. 

Siden jeg ikke har vært konsekvent nok med dette har jeg et lite lager av plastposer som skal brukes opp til søppel. Når det er brukt opp blir det kjøpt poser på rull til formålet. Jeg vurderer bioposer til dette formålet.

Glass- og metallsortering foregår i plastbakke uten pose. Blir brukt tøynett til containeren. Papir samles i IKEA pose og kastes løst i container.

Fortell meg om bioposene. Og hva koster de, hvor får man tak i de? Hvordan "virker" de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Akkurat nå, Coolaid skrev:

Fortell meg om bioposene. Og hva koster de, hvor får man tak i de? Hvordan "virker" de? 

https://www.staplesnetshop.no/web/ePortal/ctrl?action=showiteminfo&itemNo=122973&loc=subgroup

Biologisk nedbrytbare poser. Det er to haker ved dem:

1) Dersom de produseres av jomfruelig materiale er det nesten uten unntak matvarejord som er gått tapt. Sånt liker ikke jeg.

2) De går ut på dato - og da holder de ikke lenger på innholdet.

Alle COOP butikker har bioposer på frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

https://www.staplesnetshop.no/web/ePortal/ctrl?action=showiteminfo&itemNo=122973&loc=subgroup

Biologisk nedbrytbare poser. Det er to haker ved dem:

1) Dersom de produseres av jomfruelig materiale er det nesten uten unntak matvarejord som er gått tapt. Sånt liker ikke jeg.

2) De går ut på dato - og da holder de ikke lenger på innholdet.

Alle COOP butikker har bioposer på frukt og grønt.

og for at de skal nedbrytes må de varmkomposteres. I vanlig boss blir de liggenede nesten like lenge som vanlig plast.

 Kjent problem i hundeposemiljøet. Folk bruker bioposer og tror de blir borte og bare slenger posen med drit ut i skauen.  

Anonymkode: 81df2...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker handlenett, men noen ganger glemmer jeg å ta med, å må da ta vanlig pose. Og de holder mer enn nok til søpla. Og jeg bruker vel handlenett 90% av tiden. Papir samler jeg i papirposer, eller esker. Glass har jeg i en plastdunk. Matrester i egne poser.

Anonymkode: 6a602...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo egne resirkuleringsposer. De er gratis på de aller fleste matvare butikker , de er blå og grønne.

Ellers er papirposer flott å bruke til å kaste søppel i.

Jeg bruker trillebag og handlenett i butikken, og resirkuleringsposer til søppelbøtten. På hytta bruker vi papirposer.

 

Plast står for 80-90% av forsøpling og forgiftning i verden så det er åpenbart at vi alle må gjøre en innsats for å kutte ned bruken drastisk!

Anonymkode: afc73...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo egne resirkuleringsposer. De er gratis på de aller fleste matvare butikker , de er blå og grønne.

 

Anonymkode: afc73...640

Dette har jeg aldri hørt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dette har jeg aldri hørt om?

Det er bare i Oslo.

Anonymkode: 668be...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Matvarebutikkene burde slutte å selge plastposer! Vi bør alle gå over til handlenett/tøyposer vi kan bruke om igjen. Latterlig at det fortsatt brukes plastposer når vi nå ser skadeomfanget i naturen vår, i dyrene etc. 

Og hvorfor i huleste bruker man plastposer til matavfall?

Anonymkode: 7e48c...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som kjøper søppelposer på rull til restavfall - hvor mye mer miljøvennlig er det enn å bruke handleposer til restavfallet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matvarebutikkene burde slutte å selge plastposer! Vi bør alle gå over til handlenett/tøyposer vi kan bruke om igjen. Latterlig at det fortsatt brukes plastposer når vi nå ser skadeomfanget i naturen vår, i dyrene etc. 

Og hvorfor i huleste bruker man plastposer til matavfall?

Anonymkode: 7e48c...a12

Hvor gjør man det? Her har posene til matavfall vært laget av andre, nedbrytbare materialer i mange, mange år. De ser ut/kjennes kanskje som tynn plast, men er laget av en eller annen form for stivelse. 

10 timer siden, applestories skrev:

Dere som kjøper søppelposer på rull til restavfall - hvor mye mer miljøvennlig er det enn å bruke handleposer til restavfallet?

Jeg vil tro det er mer miljøvennlig fordi de består av tynnere plast og dermed gir mindre utslipp ved produksjon og frakt, og det er mindre plast totalt sett som kastes. Hvor mye mer miljøvennlig totalt sett vet jeg ikke. Gjenbruksposene må jo produseres og fraktes de også. Og vaskes i blant. 

Anonymkode: c95e4...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjenbruksposene må jo produseres og fraktes de også. Og vaskes i blant. 

Anonymkode: c95e4...a9f

Ja, de må vaskes en gang i blant - en gang pr år, f,eks? Noen av de jeg har har jeg hatt i mange år, uten at de har vært vasket fordi vask ikke har vært nødvendig. Gitt at jeg hadde brukt plastpose hver gang jeg handler tror jeg vi trygt kan si at handlenettet utkonkurrerer plastposene når det gjelder miljøvennlighet mange tusen ganger.

En ren bonus er at de er langt mer behagelig å bære også. 

Rent foreløping har jeg ikke hatt behov for å kjøpe restavfallsposer på rull siden jeg stadig glemmer å ta med nett (en til to ganger pr uke) og av denne grunn har nok til søppel. Men når den dagen kommer at jeg skal kjøpe de på rull betyr det poser som tar å transportere og er tynnere enn handleposene og derfor har mindre råstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine handleposer er gjemmesydd for noen år siden av gamle brukte duker og gardiner. Siden jeg også har resirkulert plast, glass og metal, så har jeg veldig lite søppel å levere hver uke. Derfor  byttet jeg ut søppelbøtta med en mye mindre bøtte. Denne kan jeg bruke små plastposer og div. Plastemballasje til.  Mye plast er bare umulig å unngå, og denne kan da gjenbrukes i mini søppelbøtta. 

Anonymkode: db048...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...