Gå til innhold

Er bryllupet egentlig for gjestene eller brudeparet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i planleggingsfasen selv, og har derfor dumpet litt innpå diverse bryllupssider, og også kikket innom her, og det har fått meg til å lure litt.  

Hvem er det som egentlig "bestemmer" hvordan et bryllup skal være?

Det omtales jo alltid som en veldig viktig dag for brudeparet, men herregud så mange restriksjoner det er på hva som et "greit" og ikke. Det er så mye prat om "dette gjør man simpelthen ikke i et bryllup", "nei, slik skal ikke bryllup være". Skal det ikke handle om brudeparet da, og ikke hva slags mat tante Snefrid syns sømmer seg? Så mye regler og fordømmelse hvis noen vil gjøre sin egen greie. Planlegger man bryllup kun for at gjestene skal være fornøyd, og gir blanke i hva man selv vil? Er det sosiale normer som skal stå i fokus på en sånn dag? Det virker som om det er enormt mye forventninger fra gjestene til hva som er akseptabelt og ikke.

 

Anonymkode: a4038...f06

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man planlegger en fest, hvor man forventer at folk bruker tid og penger (i form av gjenre nytt antrekk, reise, gave, osv), så skal man selvsagt også ta hensyn til gjestene sine. 

Inviterer man folk på besøk, så skal man selvsagt legge det opp slik at det blir en hyggelig opplevelse for dem. Og om folk har brukt mye penger/tid på å komme, så bør du også strekke deg desto lenger for at de skal ha det trivelig. Har man brukt flere tusen kroner i reise og gave, og tatt på seg sine fineste klær, så er det gjerne ikke ok å bli plassert på en palle i en låve og få servert en hotdog. 

Anonymkode: 6b593...588

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, man får gjøre som man vil. Selv gadd jeg ikke en gang å gifte meg i mitt bryllup. Vi hadde lovet hverandre å være sammen for alltid og det holdt for meg. :)

Anonymkode: 19e9f...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupssider og blader er mye strengere på hva som er lov og ikke lov enn det folk er i virkeligheten :) 

Anonymkode: 97efa...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en balansegang. Dagen er brudeparets, men som brudepar vil man jo at gjestene skal trives og ha en fin dag. Både brudeparet og gjestene legger igjen mye ressurser i form av tid og penger i dagen, da er det vel klart at alle skal få føle på at de sitter igjen med positive inntrykk i ettertid.

Om man ønsker seg skikkelig utradisjonelle ting i bryllupet, så må man vel veie det opp mot hvor verdifullt det er og hvor viktig din relasjon til tante Snefrid er. Er stripper i bryllupskaka viktigere enn et godt forhold til tante?

Anonymkode: 0bbd5...94e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen i slekta som er helt avholds, og ser rødt bare de hører ordet alkohol. Disse utgjør altså ca 5% av alle jeg kommer til å invitere i mitt bryllup. Flesteparten har et avslappet forhold til alkohol, mens en annen 5%-andel er litt vel glade i alkohol. 

Når jeg skal gifte meg blir det først og fremst viktig for meg å avgjøre hvilket bryllup JEG vil ha, deretter tenker jeg på gjestene. Altså synes jeg at det er jeg og mannen som skal bestemme hvor fri flyt det skal være av alkohol, dertil kan gjestene drikke så mye de måtte ønske utover kvelden. Jeg vil ha en opplevelse av at bryllupet mitt er noenlunde anstendig, derfor serverer jeg en viss mengde vin til maten (alkoholfritt til avholdsfolk) og alkoholforbud utover det. Etter et visst klokkeslett går Gudrun og Olga og legger seg, og da er det fritt for de unge og andre villige til å slå ut håret. Da kan man nyte medbrakt eller forsyne seg av det som står fremme. 

På denne måten blidgjør jeg alle og er samtidig fornøyd selv. Aldri om jeg ville hatt en kjip opplevelse av eget bryllup fordi jeg måtte ta hensyn til Magda eller Bob-Kåre. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det liksom ingen mellomting mellom å ikke ville ha dritdyr, stivpyntet galla, og låvefest med pølser og stripper i kaka? 

Hadde jeg invitert til låvefest, hadde jeg jo opplyst om det så folk kler seg deretter. Hvis man da velger å møte opp i nytt, dyrt festantrekk får man faktisk ta akkurat det på egen kappe. 

Kan man ikke ha det koselig i et bryllup hvis man ikke må bruke masse midler på det? Må det være stivt og dyrt for å være en god opplevelse? Det er alt dette jeg bare ikke forstår. Hvorfor MÅ det være så dyrt for alle da, spesielt hvis brudeparet ikke vil? Fordi de investerer tid i det? Er det ikke bedre å takke nei da, hvis man føler at den tiden ikke er verdt det hvis man ikke blir kompensert med verdier for mange tusen?

Anonymkode: a4038...f06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i vinden å ha feks taco i bryllup. Jeg tenker hvorfor ikke? Selv kunne jeg hatt grillfest. Gjerne på en strand. 

Anonymkode: 3ccfa...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seremonien er for brudeparet, festen er for gjestene.

Anonymkode: 72662...2d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gifte meg igjen, skal jeg ha et avslappet casual bryllup, med kun mine nærmeste. Hagefest og grillkokk høres himmelsk ut i mine ører. Har også heldigvis funnet meg en mann som er enig i dette :)

For meg er et bryllup et feiring av brudeparet, og da gjør man det slik brudeparet ønsker. Hvis noen familiemedlemmer/venner syns det er uhørt med pølsefest (ref. en annen tråd her), så kan de takke nei, hvis de er invitert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☝️ Enig! Er man invitert i et bryllup der man er uenig i gjennomføringen, middagen, at det er bonger og ikke fri bar eller lang reisevei, står man helt fritt til å takke nei. 

Det er nok av bridezillas, men la nå brudeparet ha det bryllupet de ønsker. Jeg antar at de fleste brudepar gjør alt de kan for å gjøre gjestene til lags, men ut fra utallige tråder her inne, ser det ut til at det er en stor utfordring. Igjen, takk nei i stedet for å komme med sure oppgulp under og etter bryllupet.

Anonymkode: ef1e9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brudeparets dag, men brudeparet er også vertskap, og som vertskap sørger man for at gjestene har det bra.

Anonymkode: 34928...bfc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er brudeparets dag, men brudeparet er også vertskap, og som vertskap sørger man for at gjestene har det bra.

Anonymkode: 34928...bfc

Godt oppsummert. Man trenger ikke la andres meninger og preferanser overstyre egne ønsker i ett og alt, men når man arrangerer fest er vel målet at gjestene skal ha en hyggelig kveld? Den "det er MIN dag, den skal være akkurat som JEG vil og jeg driter langt i hva alle gjestene synes, de kan jo bare la være å komme (men de bør ha en god grunn, ellers blir jeg snurt)"-holdningen som tidvis kommer for dagen i bryllupsforumet lyser mer bortskjemt barnehagebarn enn gifteklar voksen.

Det finnes mange veier til en vellykket bryllupsfest - pølsefest på låven trenger ikke stå tilbake for festmiddag på hotell så lenge brudeparet tar sitt ansvar som vertskap. Indiker gjerne i innbydelsen hva slags fest det legges opp til (låvefest og kleskode: galla hører ikke sammen...), tenk litt på evnt behov/mulighet for transport og overnatting for gjestene, kommer et barn/allergikere/andre det må tas hensyn til, legg litt omtanke i bordplasseringen - sånne ting har mer å si for en vellykket feiring enn hva slags fest man legger opp til. Samt selvfølgelig dette med å ikke ha et dyrere opplegg enn en selv (og gjestene) har råd til.

På 9.8.2017 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Bryllupssider og blader er mye strengere på hva som er lov og ikke lov enn det folk er i virkeligheten :) 

Anonymkode: 97efa...d74

Jeg har de samme meningene IRL som jeg har her inne, men det er sjelden bruder legger opp til plenumsdiskusjoner om planene sine andre steder enn her... Er man først gjest i et bryllup smiler man pent og oppfører seg - det er ikke da man kritiserer brudeparet for deres mindre vellykkede valg. Diskusjonene her har dessuten en tendens til å bli teoretiske prinsippdiskusjoner, virkeligheten har flere nyanser, praktiske hensyn og involverte personer å forholde seg til. Har man normale sosiale antenner og husker at gjestene er gjester og ikke statister og staffasje i ens egen perfekte drømmedag (samt at dagen faktisk ikke er like spesiell for dem som for brudeparet), går det som regel bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryllupet er for å feire brudeparet. Men inviterer man gjester, skal vertskapet (brudeparet, evt. foreldrene) sørge for at at gjestene får en fin dag. Det betyr at Oldemor Olga skal slippe å spise blekksprut, og at mormor som har spandert på mangfoldige søndagsmiddager oppover årene skal slippe å ta opp lommeboken for å kose seg med en likør.

Anonymkode: 443d6...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker slik:

-Gjester behøver ikke å kjøpe nytt antrekk eller tilbehør. Vi kommer aldri til å ha et fancy bryllup hvor folk kan føle behov for å ha siste mote eller se seg nødt til å ha på seg noe ingen andre har sett før. Forøvrig er dette stort sett krav gjestene stiller seg selv, ikke som brudeparet/de andre gjestene gir dem. Gjestene skal ikke behøve å bruke penger på noe nytt. Det får de gjøre om de selv ønsker og har råd. 

-Lokalet bør ikke være alt for langt fra vielsessted. Det bør være ok avstand å kjøre med bil og det bør være godt med parkeringsplasser for de som kjører. Det bør heller ikke være for lang avstand slik at taxi ikke koster en formue dersom noen velger det. Det bør være bussforbindelse slik det er mulig å ta kollektivtransport fra vielsessted til festlokale. Helst også buss som passer når festen er over. Da kan alle bruke transport de selv ønsker og har råd til. Nå bor forøvrig alle gjestene vi skal ha i samme by som oss, så de fleste har bil tilgjengelig dersom de ønsker å bruke det. Samt utenom transport til og fra bryllupet koster verken overnatting eller lengre reisevei noe. Regner også med at gjestene selv klarer å fylle opp en taxi dersom flere skal i samme retning, det blir jo også billigere. Og det er opp til hver enkelt hvordan de ønsker å løse transport i og med at alle bor i samme by. Er det slik at folk har lengre reisevei så bør det ordnes med felles buss som brudeparet betaler. Overnatting bør være billigst mulig også. F.eks. at brudeparet lager avtale med et hotell om grupperabatt. Samt at de som har et rom eller to ledig kan la gjester få bo der (frivillig selvfølgelig).

-Brudeparet bestemmer maten de ønsker. Men det må tas hensyn til allergier og dersom noen ikke liker maten. Jeg hadde ikke valgt annen rett til en kun fordi en ikke liker agurken i salaten. Men hvis en eller flere ikke liker fisk, viltkjøtt e.l. så ville jeg hatt et alternativ til dem. 

-All alkohol er inkludert. 

-Vi forventer ikke gaver. Dersom noen spør etter gaveønsker kan man komme med det. Men man trenger ikke å presse på ved å legge ved ønsker i innbydelsen.

Et bryllup skal være slik brudeparet ønsker, men det skal også være mest mulig tilpasset gjestene også. Det må være en balanse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Er i planleggingsfasen selv, og har derfor dumpet litt innpå diverse bryllupssider, og også kikket innom her, og det har fått meg til å lure litt.  

Hvem er det som egentlig "bestemmer" hvordan et bryllup skal være?

Det omtales jo alltid som en veldig viktig dag for brudeparet, men herregud så mange restriksjoner det er på hva som et "greit" og ikke. Det er så mye prat om "dette gjør man simpelthen ikke i et bryllup", "nei, slik skal ikke bryllup være". Skal det ikke handle om brudeparet da, og ikke hva slags mat tante Snefrid syns sømmer seg? Så mye regler og fordømmelse hvis noen vil gjøre sin egen greie. Planlegger man bryllup kun for at gjestene skal være fornøyd, og gir blanke i hva man selv vil? Er det sosiale normer som skal stå i fokus på en sånn dag? Det virker som om det er enormt mye forventninger fra gjestene til hva som er akseptabelt og ikke.

 

Anonymkode: a4038...f06

Snefrid er streng hun, så du bør pinadø gjøre som hun gir deg beskjed om når det kommer til bryllypet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns at brudeparet absolutt burde sette sitt eget preg på bryllupet - der fins mange arkaiske regler, som burde få hvile i fred. Men når det er sagt, så syns jeg at bryllupsfesten bør stå i stil til gjestenes utgifter. Når jeg har brukt tusenvis på reise, gave og diverse, så forventer jeg mer enn pølser, gelé og heimbrent. Nei, jeg tar det tilbake - gelé burde absolutt bli satt på bordet! :P

Jeg har vært i et par bryllup, der festen bærer preg av at de må ha kuttet en del utgifter for å få presset inn så mange på gjestelisten som mulig. Jeg vil heller ikke bli invitert, enn å spise halvfabrikat-lasagne med kyllingkjøttdeig, sitte presset inn i et hjørnet på en klappstol bakerst i lokalet, og rett og slett kun føle meg som en ekstra gave til brudeparet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet og festen er selvsagt både for paret og gjestene. Brudeparet er i fokus, men man inviterer ikke gjester uten å sørge for at de har det bra (og da også med tanke på at et bryllup innebærer betydelig større utgifter for gjestene enn andre fester gjerne gjør). Sosiale normer trenger ikke stå i fokus, men det betyr ikke at man skal gi blaffen i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Er i planleggingsfasen selv, og har derfor dumpet litt innpå diverse bryllupssider, og også kikket innom her, og det har fått meg til å lure litt.  

Hvem er det som egentlig "bestemmer" hvordan et bryllup skal være?

Det omtales jo alltid som en veldig viktig dag for brudeparet, men herregud så mange restriksjoner det er på hva som et "greit" og ikke. Det er så mye prat om "dette gjør man simpelthen ikke i et bryllup", "nei, slik skal ikke bryllup være". Skal det ikke handle om brudeparet da, og ikke hva slags mat tante Snefrid syns sømmer seg? Så mye regler og fordømmelse hvis noen vil gjøre sin egen greie. Planlegger man bryllup kun for at gjestene skal være fornøyd, og gir blanke i hva man selv vil? Er det sosiale normer som skal stå i fokus på en sånn dag? Det virker som om det er enormt mye forventninger fra gjestene til hva som er akseptabelt og ikke.

 

Anonymkode: a4038...f06

Brudeparet er (gitt at de betaler) vertskap. Vertskapets plikter er alltid større enn hensynet til deres glede. Ja: du kan ha utebryllup på Mjøsa i desember og si at gjestene må stille med allværsjakke heller enn kjole, men du må på et eller annet vis sørge for at det er vellykket, at ingen fryser og at alle er mette og har noen å snakke med. 

Dersom det er deres foreldre som betaler så er de vertskap. Da bestemmer de tema.

Ingen plikter å gå for kjole (hvit eller ei), kirke, taler, 3 retter, endeløse blomsteroppsatser eller fargekoordinerte brudepiker. Men gjester skal ha nøyaktig beskjed om opplegg og hensyn til allergier, sykdommer og komfort skal settes høyt. Vær med hell original. Men det er mer enn nok bryllup der ute som er en ren egotripp der gjestene kun har som oppgave å si "ååååå så nydelig" på rett tidspunkt og gi fra seg dyre gaver.

Anonymkode: 424b9...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...