Gå til innhold

Hva hadde du gjort dersom jeg snudde meg mot deg/dine og sa høylytt:


Simbyxor

Anbefalte innlegg

Uttaler kjøpesenter, kjøtt, kino, osv som sh og har hatt en venninne som retter meg eller kommenterer d/gjør narr. Da ber jeg henne bare om å holde munn og sier at sh lyden er mer brukt enn d motsatte :)

Anonymkode: ef60f...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttaler kjøpesenter, kjøtt, kino, osv som sh og har hatt en venninne som retter meg eller kommenterer d/gjør narr. Da ber jeg henne bare om å holde munn og sier at sh lyden er mer brukt enn d motsatte :)

Anonymkode: ef60f...4ca

Sh er jo likevel feil, og er faktisk en talefeil. 

Anonymkode: a5ae1...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Det var bare sånn fra starten"? "Vi med talefeil er mindre verdt"? Vi gratulerer med dagens offerrolle. Alle må lære seg å snakke, vi fødes ikke med uttalefeil. Jeg hadde også problemer med enkelte lyder da jeg var liten, noen av de måtte trenes bort ved hjelp av logoped. Jeg snakket ikke feil bevisst, men det var heller aldri snakk om å bare godta at det var bare sånn. Det var like naturlig å gå til logopeden for talefeilen som å gå til øyelegen for synsfeilen - ingen av delene var min feil, men det var i min interesse å gjøre noe med det.

Anonymkode: 1446a...32e

Du fikk tilbud om logoped, jeg fikk tilbud om å stå for underholdning. Det er forskjell på hvilket perspektiv man ser på saken fra da. 

Anonymkode: 72d72...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dialekter kan være sjarmerende, som kristiansandsk, men de fleste er bare gah! har dere talefeil eller?!

Hilsen ei som har vokst opp på Jar.

Anonymkode: 20fa2...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen dialekter kan være sjarmerende, som kristiansandsk, men de fleste er bare gah! har dere talefeil eller?!

Hilsen ei som har vokst opp på Jar.

Anonymkode: 20fa2...365

For dem som ikke vet det, ligger Jar hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen dialekter kan være sjarmerende, som kristiansandsk, men de fleste er bare gah! har dere talefeil eller?!

Hilsen ei som har vokst opp på Jar.

Anonymkode: 20fa2...365

Den styggeste dialekta i Norge er jo likevel oslodialekta :a034:

Anonymkode: a5ae1...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uttaler kjøpesenter, kjøtt, kino, osv som sh og har hatt en venninne som retter meg eller kommenterer d/gjør narr. Da ber jeg henne bare om å holde munn og sier at sh lyden er mer brukt enn d motsatte :)

Anonymkode: ef60f...4ca

Da tar du sørgelig feil, og du snakker sørgelig feil.

Anonymkode: bf350...33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk kan fortelle meg hvor tykk jeg er (akkurat som om jeg ikke vet det selv)  så burde vel strengt tatt de samme folkene rette på andres talefeil også.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 15.8.2017 den 6.52, emilie123 skrev:

Når folk kan fortelle meg hvor tykk jeg er (akkurat som om jeg ikke vet det selv)  så burde vel strengt tatt de samme folkene rette på andres talefeil også.... :fnise:

Nå regnes det faktisk ikke som god takt og tone å fortelle folk at de er tykke, uansett hvor store de er. Det samme gjelder for talefeil.

Anonymkode: d9f2c...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2017 at 2:52 PM, AnonymBruker said:

Nå regnes det faktisk ikke som god takt og tone å fortelle folk at de er tykke, uansett hvor store de er. Det samme gjelder for talefeil.

Anonymkode: d9f2c...979

Enig. Er det greit å rette på de som ikke klarer å uttale "R" liksom? Ta et lite kurs i lunsjen på jobb. Trenger ikke spørre en gang.. 

Anonymkode: 72d72...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhørte en eldre mann en gang på Oslo S som satt ved siden av ei ung jente. Kanskje 18- 20. Han spurte hva jenta spiste. Jenta sa hun spiste shyllingbagett. Mannen : hæ? Jenta: shyllinbagett. Mannen hæ? Jenta: e shyllingbagett Mannen : hmm åå KYLLING ikke SHYLLING!! 

Jenta ble flau og lei seg stakar. 

Anonymkode: 7ebab...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Wednesday, August 09, 2017 den 11.05, Simbyxor skrev:

DET HETER IKKE SHINO! DET HETER IKKE SHYLLING! DET HETER IKKE SHØPESENTER!

Det heter kino, kylling, kjøttkake, kjøpesenter, kjipt, kjegle, kiosk. KJJJJ. Ok? :):):) 

Før det skjedde, skjedde dette:


Du/deg/dine/din sønn eller datter sa høylytt:
SKAL VI GÅ PÅ SSHHHHINO? 
Eller: SE DEN SØTE SHHYLLLINGEN!
Eller: HVA SKAL VI PÅ SHHHØØPESENTEREE?

 

Er det innafor å rette på folk offentlig når de har talefeil? Eller er det dømmende, lite inkluderende, snobbete og frekt? 
Dette er selvsagt en hypotetisk fremstilling av en situasjon som aldri har funnet sted. I tilfelle noen skulle forsøke seg på å debattere noe annet enn trådens emne (f.eks "Hvorfor gjorde du det, Simbyxor, hvorfor? hmm?").

Jeg er en av dem som ikke synes noe om å rette på folk på Internett. Hvem, hva, hvor, den gang da og hver gang når. Jeg har nok selvinnsikt til å vite at jeg skriver feil sjøl, ofte, og hever meg (stort sett) ikke over andre, har derfor ikke et behov for å rette på folk på Internett (stort sett ;) ), selv om jeg en gang innimellom morer meg i "flåsetråden", der jeg humrer litt av morsomme trådtitler - uten at det er vondt ment i det hele tatt.

Men av en eller annen ukjent årsak (kanskje et traumatisk barndomsminne - kven veit?) så gjøres blodet mitt om til lava når jeg hører SHH. Jeg aner virkelig ikke hvorfor, og jeg anser det som noe snobbete egentlig. Jeg fikk en morsom tanke i går, da jeg overhørte noen SH-ere i byen, og det var denne situasjonen her som jeg beskriver høyere opp i innlegget. Jeg tenkte at det var en morsom tanke, en morsom situasjon, men at det hadde vært helt feil å kommentere på det. Men skal man gå rundt med talefeil? Er kebabnorsk greit? Hva med trøndersk? Jeg hater trøndersk dypt og inderlig, men det er jo ingen grunn til at trøndersk skal opphøre å eksistere. 

Men hvor er balansen? Skal vi godta andres tale-/og skrivefeil, hele tiden? Noen ganger? Er det greit å si ifra noen ganger, i så fall; når? Bør man holde munn? Ser det særlig på Kvinneguiden at dersom trådstarter har en feil i overskriften/innlegget, så er det gjort. Folk glemmer alt om tid, sted, og de glemmer hva trådstarter stiller spørsmål om/ved og/eller ønsker å debattere. De ser rødt.

Siden jeg har SH-issues, ser jeg greia! Men allikevel ikke... 

Amen! 

Jeg trodde ikke andre brydde seg så tungt om dette. 

Verst er det når ansatte i NRK radio leser nyheter og ikke er ferdig med dette fjortisspråket. For det  er det det er, fjortisspråk der personen ikke har kommet seg ut av og fått utviklet språket sitt til "voksenspråk". Blir som med dem som sitter og skriver dialekt eller sms språk på facebook og du ikke skjønner bæret av hva de mener å formidle. 

Anonymkode: 889e7...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Nå regnes det faktisk ikke som god takt og tone å fortelle folk at de er tykke, uansett hvor store de er. Det samme gjelder for talefeil.

Anonymkode: d9f2c...979

Synes ikke det blir riktig å sammenligne overvekt med talefeil. Det er ikke det samme, og overvekt påvirker ikke/forsurer ikke resten av samfunnet slik talefeil gjør. 

Anonymkode: f9487...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Er det greit å rette på de som ikke klarer å uttale "R" liksom? Ta et lite kurs i lunsjen på jobb. Trenger ikke spørre en gang.. 

Anonymkode: 72d72...6df

Ja. Seksåringen min går til logoped nå for å lære å rulle på R. Selvsagt. Hvis voksne har det som talefeil (ikke dialekt), kan det da påpekes at det er noe de bør lære seg.

Anonymkode: bf350...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
På 9.8.2017 den 11.05, Simbyxor skrev:

DET HETER IKKE SHINO! DET HETER IKKE SHYLLING! DET HETER IKKE SHØPESENTER!

Det heter kino, kylling, kjøttkake, kjøpesenter, kjipt, kjegle, kiosk. KJJJJ. Ok? :):):) 

Før det skjedde, skjedde dette:


Du/deg/dine/din sønn eller datter sa høylytt:
SKAL VI GÅ PÅ SSHHHHINO? 
Eller: SE DEN SØTE SHHYLLLINGEN!
Eller: HVA SKAL VI PÅ SHHHØØPESENTEREE?

 

Er det innafor å rette på folk offentlig når de har talefeil? Eller er det dømmende, lite inkluderende, snobbete og frekt? 
Dette er selvsagt en hypotetisk fremstilling av en situasjon som aldri har funnet sted. I tilfelle noen skulle forsøke seg på å debattere noe annet enn trådens emne (f.eks "Hvorfor gjorde du det, Simbyxor, hvorfor? hmm?").

Jeg er en av dem som ikke synes noe om å rette på folk på Internett. Hvem, hva, hvor, den gang da og hver gang når. Jeg har nok selvinnsikt til å vite at jeg skriver feil sjøl, ofte, og hever meg (stort sett) ikke over andre, har derfor ikke et behov for å rette på folk på Internett (stort sett ;) ), selv om jeg en gang innimellom morer meg i "flåsetråden", der jeg humrer litt av morsomme trådtitler - uten at det er vondt ment i det hele tatt.

Men av en eller annen ukjent årsak (kanskje et traumatisk barndomsminne - kven veit?) så gjøres blodet mitt om til lava når jeg hører SHH. Jeg aner virkelig ikke hvorfor, og jeg anser det som noe snobbete egentlig. Jeg fikk en morsom tanke i går, da jeg overhørte noen SH-ere i byen, og det var denne situasjonen her som jeg beskriver høyere opp i innlegget. Jeg tenkte at det var en morsom tanke, en morsom situasjon, men at det hadde vært helt feil å kommentere på det. Men skal man gå rundt med talefeil? Er kebabnorsk greit? Hva med trøndersk? Jeg hater trøndersk dypt og inderlig, men det er jo ingen grunn til at trøndersk skal opphøre å eksistere. 

Men hvor er balansen? Skal vi godta andres tale-/og skrivefeil, hele tiden? Noen ganger? Er det greit å si ifra noen ganger, i så fall; når? Bør man holde munn? Ser det særlig på Kvinneguiden at dersom trådstarter har en feil i overskriften/innlegget, så er det gjort. Folk glemmer alt om tid, sted, og de glemmer hva trådstarter stiller spørsmål om/ved og/eller ønsker å debattere. De ser rødt.

Siden jeg har SH-issues, ser jeg greia! Men allikevel ikke... 

Det er lov å ha vanlig høflighet og folkeskikk selv om man har rett og andre har feil. De sier vel det meste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Coolaid skrev:

Det er lov å ha vanlig høflighet og folkeskikk selv om man har rett og andre har feil. De sier vel det meste....

Ja, det er fullstendig lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎08‎.‎2017 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Uttaler kjøpesenter, kjøtt, kino, osv som sh og har hatt en venninne som retter meg eller kommenterer d/gjør narr. Da ber jeg henne bare om å holde munn og sier at sh lyden er mer brukt enn d motsatte :)

Anonymkode: ef60f...4ca

Så, du VET det er feil men VELGER argumentere for at det er riktig fordi andre gjør det?

Føler meg som farmoren min når jeg sier; hvis andre hopper på sjøen uten å kunne svømme skal du også gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Uttaler kjøpesenter, kjøtt, kino, osv som sh og har hatt en venninne som retter meg eller kommenterer d/gjør narr. Da ber jeg henne bare om å holde munn og sier at sh lyden er mer brukt enn d motsatte :)

Anonymkode: ef60f...4ca

For et godt argument ;) Så hvis folk begynner å gå rundt i g-string uten noe annet på, så kan jeg også gjør det? Selv om jeg vet at det ikke er riktig? 

Anonymkode: f9487...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...