Gå til innhold

Oppbevaring av leker i stua


FantasDick

Anbefalte innlegg

Trenger tips til et møbel eller en løsning for oppbevaring av lekene til barna i stua. I dag har vi en stor plastkasse hvor alt hives oppi og litt større leker står her og der, men nå flyter det over og det lekes også med mindre/små saker og ting som lett forsvinner oppi den store kassen. Møbelet bør være hvitt (muligens sølv) må jo passe inn i interiøret også. :biggrin:

Det er ikke aktuelt å oppbevare på soverommet til barnet/barna. 

Hvordan gjør dere det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker kallax-hylle fra ikea. Ikke den vakreste å se på men den er helt ok og hvit. Har svarte ''kasser'' inni :-) 

Anonymkode: 5dd23...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kallax-hylle fra ikea. Ikke den vakreste å se på men den er helt ok og hvit. Har svarte ''kasser'' inni :-) 

Anonymkode: 5dd23...e06

Ja, har vurdert den, men synes det er litt mange som har den.. Hm, får tenke litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en svær Bestå-seksjon hvor flere hyller/skuffer er satt av til leker. Men vi er også harde på at alle leker ikke skal være i stuen samtidig. Leker som ikke brukes ofte, ryddes vekk, da enten på rommet, eller på loftet. Så kan vi heller rullere på hvilke leker som får være i stuen (det går jo ofte litt i perioder hva som er gøy å leke med). 

Anonymkode: a2e59...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt leker i peisestua vår, og da har vi satt av nedre halvpart av en bokhylle, som uansett er skjult bak den ene siden av sofaen som står ved siden av. Da er småleker i små plastkasser, og det andre bare setter direkte i hylla. Barnebøker står i nedre del av en annen bokhylle. Men det aller meste av leker har de på rommet sitt, og nå er det der de leker mest, men alltids greit med litt leker i stua (men nå er vi så heldige at vi kan holde lekene unna hovedstua, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nice, fine tips her! :)

Skal fundere litt videre.. Vi må ha lekene i den ene stua fordi soverommene til barna er i andre etasje og hun som eier lekene er ikke fylt to år enda, så må kunne se henne. Hun har selvsagt ikke alt nede, men hun liker å ha et utvalg og så er det enkelt for oss å slippe å gå opp og ned. Har en liten en i tillegg så fint at hun bare kan ordne seg selv når jeg er opptatt med han. 

Bedroller under sofaen var jævla smart! Synd våre sofaer er aaaltfor lave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er lurt å rullere på lekene, og ikke ha ørtenhundeogti leker stående fremme hele tiden. Det er godt for barnet å lære å fokusere på èn ting, men joda, jeg ser det er vanskelig... Men bruker hun virkelig alle lekene? Legg bort de hun ikke leker noe/så mye med, og når hun går lei av de som er i stua, bytter du dem ut med de andre.

Selv har jeg en lav, avlang kommode med leker i stua. Fra IKEA, men husker ikke navnet på den. Det er noen år siden den ble kjøpt nå... Men vi har også for mye leker, da 2 og 4 åringen hele tiden drar med seg alskens leker med fra soverommene oppe som jeg aldri tar opp igjen (latskapen lenge leve), så har også noen sort, nøytrale esker stående her. Samt en sånn rosa, stor sak til all legoen, med hjul på. Kan love at den har vært MYE brukt. Kjempeartig å kjøre hverandre rundt i den der "bussen" :fnise: Den er som en leke i seg selv.

Anonymkode: 3193c...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevaringsmøbelet her er en puff med et rom på innsiden. Man løfter på setet og slenger greiene nedi og eller på igjen setet. Det finnes mange sånne møbler. Alt fra bord til benker, og altså puffer. Man kan slenge beina på den når man sitter i sofaen. Eller ha den som ekstrastol. De kan trekkes om til å passe det interiøret man har, eller kjøpes med samme trekk som sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annnen greie er å legge ut et sirkelrundt teppe som ungene kan leke på, som har dragsnor i kanal rundt ytterkantene. Når det skal ryddes vekk drar man bare teppet sammen rundt lekene, så det blir som en sekk. Så kan man bære det vekk. Funker spesielt bra med lego og småbiler og denslags.

En annen ting er at det kan være ok at større leker faktisk plasseres på barnas rom og ikke "bor" permanent i stua.

Vi har også oppbevaringskasser som ungene skal legge sine egne leker oppi, på kvelden. Som så bæres inn på rommet deres, eller settes i kottet. Greit å lære dem å legge sine egne leker i sin egen oppbevaringskasse. Fås kjøpt på feks. Clas Ohlson. Lokk til å smekke på. 

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en Expedit (heter vel Kallax nå) fra Ikea med bokser i. Plass til mye og ser greit ut. Våre barn har alltid foretrukket å leke på stua sammen med oss framfor på rommene sine og det er jo helt naturlig. Jeg må innrømme at jeg stusser når jeg er i hjem med småbarn og stua er helt kjemisk renset for alt som tilhører barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Vi har en Expedit (heter vel Kallax nå) fra Ikea med bokser i. Plass til mye og ser greit ut. Våre barn har alltid foretrukket å leke på stua sammen med oss framfor på rommene sine og det er jo helt naturlig. Jeg må innrømme at jeg stusser når jeg er i hjem med småbarn og stua er helt kjemisk renset for alt som tilhører barn. 

Litt fordomsfullt, eller? Det spørs vel litt hvordan planløsningen i boligen er?! Vi har barn på 2 og 4 år, men bor i en bolig der det aller meste (stue, kjøkken, bad og fire soverom) er på samme plan. Barna leker derfor like mye (eller nesten mer) på rommene sine (eller i entreen, som er mellom barnas rom og stua) som i stua, vi har dermed heller lite behov for å oppbevare leker i stua. De får selvsagt lov til å leke i stua så mye de bare vil- men fordi planløsningen er som den er her, og soverommene deres uansett er rett ved stua, leker de vel så gjerne på rommene sine. Det er derfor også mer naturlig for oss å rydde lekene tilbake til rommene deres om kvelden, enn å ha en egen oppbevaringsløsning i stua til dette.

Anonymkode: 71622...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...