Gå til innhold

29 år gammel kvinne- skjerpings i klesveien!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier, ønsker jeg å forbedre klesstilen, og jeg hadde håpet på noen tips fra dere her inne:-) Jeg starter på jusstudiet i januar, og har lyst til å legge vekk joggebuksene, toppene til 99,- kroner, de slitte skoene og selve stilen som er litt-av-alt-men-ikke-særlig-fin.

Jeg håper å få til en klassisk, relativ enkel stil, og er villig til å legge litt mer penger i det enn jeg er vandt til. Problemet er at jeg ikke har noen anelse om hva jeg skal kjøpe, hvor- og hvordan det skal brukes (topp innenfor eller utenfor osv.)! Det er viktig for meg med klær som er enkle å vaske (altså at det ikke må renses eller håndvaskes) og at ett plagg kan matches med flere andre.

Jeg er ellers ganske normal i formen, 173 høy og 68 kg. Liker det meste av farger, men ender ofte opp med svart. Tror jeg kler mørkegrønne nyanser.

Har dere noen forslag, eller inspirerende bilder?

Anonymkode: 69d5f...ec9

Jeg er selv på let etter inspirasjon til ny stil. Jeg skal bli kontordame, og føler jeg trenger en oppgradering. Lek med ord på google. For eksempel:

https://www.google.no/search?biw=1366&bih=638&tbm=isch&sa=1&q=laidback+office+style+women&oq=laidback+office+style+women&gs_l=psy-ab.3...3054.8893.0.9175.27.27.0.0.0.0.168.2168.20j5.25.0....0...1.1.64.psy-ab..2.9.800...0j0i67k1j0i30k1j0i19k1j0i10i19k1.0r9Ku4Rw5O4


https://www.google.no/search?biw=1366&bih=638&tbm=isch&sa=1&q=Office+style+women&oq=Office+style+women&gs_l=psy-ab.3..0i19k1l2j0i8i30i19k1.23862.25919.0.26145.7.7.0.0.0.0.160.697.5j2.7.0....0...1.1.64.psy-ab..0.7.696...0i7i30k1j0i8i7i10i30k1j0i8i7i30k1j0i8i7i30i19k1.ByWnP9Bbcts

https://www.google.no/search?biw=1366&bih=638&tbm=isch&sa=1&q=relaxed+style+office&oq=relaxed+style+office&gs_l=psy-ab.3...6448.7638.0.7884.9.9.0.0.0.0.122.606.7j1.8.0....0...1.1.64.psy-ab..1.0.0.8wUrWz0NqOA


Prøv deg frem med ulike ord, så får du opp fantastisk mye fint. Bildene du finner, som du liker, kan du ta med til klesbutikker og spørre om hjelp til akkurat den stilen osv, om du ikke klarer det selv :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, Minlillesky skrev:

Så gøy! Morsomt å starte på noe nytt! Det var mye bra på linkene du sendte- takk! Digger den litt avslappede office-looken. 

Takk igjen til alle dere andre som har kommet med forslag også. Har funnet masse fint allerede, og skal ta turen innom noen butikker imorgen, for å prøve. Tror det kan bli bra med litt færre plagg jeg virkelig liker, istedenfor skap fulle av "ikke så fin, men den var på salg"😁

Anonymkode: 69d5f...ec9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et antrekk og to til å begynne med, for sannsynligvis vil du få nye inspirasjoner til stil og mote når du har startet studiet, og kan da handle inn mer.

Anonymkode: e9c84...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy! Morsomt å starte på noe nytt! Det var mye bra på linkene du sendte- takk! Digger den litt avslappede office-looken. 

Takk igjen til alle dere andre som har kommet med forslag også. Har funnet masse fint allerede, og skal ta turen innom noen butikker imorgen, for å prøve. Tror det kan bli bra med litt færre plagg jeg virkelig liker, istedenfor skap fulle av "ikke så fin, men den var på salg"😁

Anonymkode: 69d5f...ec9

Vær veldig obs på å ikke, hva enn du gjør, i et hierarkisk miljø kle deg i klær som på noe vis kan gi vage assosiasjoner retning "kontordame" eller "sekretær ". Bare unngå det totalt. Helt på alvor. Du kan kle deg i skjørt en dag og merke at du blir usynlig faglig. Joggebukse er faktisk hakket bedre.

Anonymkode: 02409...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du å gå i kjoler? Det finnes massevis av kjoler rundt om som kan brukes som hverdagskjoler, og med litt ekstra styling også kan bli veldig bra om du skal pynte deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Blodets rett skrev:

Prøver du å kvitte deg med arbeiderklassestilen for å passe bedre inn i den øvre middelklassefremtiden jusstudiet legger opp til? :fnise: 

Da må du bare huske på at å passe inn der dreier seg om mer enn bare klesstil. Mange nordmenn er ikke klar over hvor store klasseforskjeller det egentlig er i Norge, og får et kultursjokk av dimensjoner når de legger ut på klassereisen til universitetet for å studere høystatusfag. :)

Når det gjelder "høystatusfag" (for øvrig et tullete begrep) så er det ikke akkurat juss mange tenker på, men heller sivilingeniør, medisin, psykologi. Og resten av innlegget ditt er så lite reflektert, at jeg ikke gidder å respondere på det. 

TS: Det første bildet som er lagt ut i denne tråden, er en stil du bør unngå. Du vil ikke se ut som en blogger hvis du vil bli tatt seriøst. Duck-lepper, høye pumps, etc. ser direkte latterlig ut. Istedenfor høye pumps, burde du gå for pumps med lavere hæl og som ser med klassisk."Akademiker"-stilen, enten den er formell eller uformell, ser hundre ganger bedre ut. 

Anonymkode: 1046f...9ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder "høystatusfag" (for øvrig et tullete begrep) så er det ikke akkurat juss mange tenker på, men heller sivilingeniør, medisin, psykologi.

Anonymkode: 1046f...9ab

 :sjokkbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blodets rett skrev:

 :sjokkbla:

Og med psykologi mente jeg profesjon, ikke årsstudium, bachelor, etc.

Når jeg leser her, ser jeg at det ikke er uten grunn at folk fra universitetene sier at jusstudenter er veldig opptatt av klær og sminke og de fleste ser ut som paradisedeltaktere/bloggere. Jusstudenter blir jo i denne tråden fremstilt som de minst akademiske, men det er kanskje ikke uten grunn... 

Anonymkode: 1046f...9ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og med psykologi mente jeg profesjon, ikke årsstudium, bachelor, etc.

Anonymkode: 1046f...9ab

Høystatusfag? :sjokkbla: 

Du lever i din egen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere poste flere bilder, blogger eller pinterest søkeord til inspirasjon? Er akuratt samme alder og problemstilling som ts. Ønsker å utvikle til en mer classy og voksen stil, fin men uten å være kaksete. Har ikke motebegrep i det hele tatt og greier ikke selv finne eller sette sammen plagg som blir bra, går som oftest etter standard plagg som er "safe" men ser jo ikke akkurat så fin ut da.. 

Anonymkode: d5690...b6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blodets rett skrev:

Høystatusfag? :sjokkbla: 

Du lever i din egen verden.

Du beviser jo bare at det er du som lever i din egen verden. Jeg konstaterer fakta. Mitt tips til deg er å slutte uttale deg om ting du helt tydelig ikke har snøring på. 

Anonymkode: 1046f...9ab

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å bare bla seg gjennom feks Zalando og tilfeldige moteblogger på nett for å finne ut hva du liker. Å gå fra joggebukse til blazer/dressbukse/skjorte virker veldig.. kunstig? Du behøver ikke se ut som en høyesterettsadvokat første dag på studiet. Du sier du kler grønt, hva med å filtrere feks på grønne kjoler eller gensere inne på en nettbutikk (foreslår igjen Zalando, som faktisk viser klærne PÅ modeller). Også kan du ha jeans eller strømper til. Jeg synes enkle strikkekjoler feks er veldig fint, og du som er litt høy vil sikkert kunne kle det veldig bra. Med skoletter/ankelstøvlsetter til så har du et fint studieantrekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Zara er en god start for billige baseplagg. Synes de ofte har gode blazere og penbukser og man kan også finne pene skjorter og bluser. Jeg synes også Selected Femme har masse fint, de har en penbukse som heter Muse pants som jeg har i typ fire farger, den er perfekt til min passform hvertfall! Samsøe Samsøe er litt dyrere igjen men supert å "investere" i, da ville jeg satset på Hoys pants (litt vid og løs penbukse som passer til alt), Nor o-n strikkegenser, Nor cardigan, caico shirt. Jeg jobber med Samsøe, dette er kjempefine baseplagg som man får brukt masse! 

 

Ellers ville jeg holdt det enkelt med fargene: sort, hvitt, grått, mørkeblå, mørkegrønn, lyseblå, beige, kanskje litt spreke farger som rødt og knallblå innimellom, kanskje gult. Å ha en base med nøytrale farger er kjempeviktig for å enkelt sette sammen antrekk! Skal du kjøpe ting med crazy farger eller mønstre ville jeg gjort det på zara og hm til en billig pris da det ofte er ting man blir lei. 

 

Jeg ville kjøpt:
En trang penbukse i sort eller mørkeblå (muse pants fra Selected Femme eller lignende) 
En videre penbukse i sort (Hoys pants fra Samsøe)
En svart og en grå strikkegenser, helt enkle
En myk bomullsskjorte uten logo og dilldall (Caico fra Samsøe, styr unna stive dresskjorter) 
Noen fine bluser og skjorter i nøytrale farger 
Hvite joggesko i skinn, uten logo
Svarte ankelstøvletter/høstsko

Dette er det jeg kommer på så langt. Hadde toppet det med enkle små øreringer i gull/sølv, en enkel klokke og naturlig sminke. 
Har du råd ville jeg invistert i en fin skinnveske fra feks Tiger of Sweden, jeg synes en ordentlig veske gjør mye med et antrekk:) 
 

Anonymkode: 1ece3...5da

Mange bra tips, men jeg må bare kommentere det du sier ang. farger man blir lei. Jeg har et par cardiganer i svart og grått i skapet av god kvalitet, men jeg bruker dem sjelden. Rett og slett fordi jeg er helt motsatt av deg - jeg blir lei av det fargeløse, syns det blir kjedelig. Nå liker jeg å variere klærne mine en del fra dag til dag, da, så da blir det kanskje bare sånn, men de strikkejakkene og toppene jeg gjerne vil bruke hele tiden er de i friske eller lyse farger. Jeg syns heller ikke det er vanskelig å kombinere ulike farger. Og har man en mørk bukse eller dongeribukse, kan man jo i prinsippet bruke de fleste farger til. Tipset du nevner om å kjøpe plagg med farge fra billigbutikker er jo velkjent og virker logisk, men det er ikke alle det passer for. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Selfie

Google/ se på Pinterest etter "capsule wardrobe" - ideen om at man skal ha færre plagg men heller en begrenset mengde nøkkelplagg som man trives godt i. Genialt👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/6/2017 den 0.24, Blodets rett skrev:

I det miljøet du er på vei inn i, så er disse to begrepene gjerne synonymer, selv om holdningen gjerne uttrykkes mer subtilt enn det som er vanlig i arbeiderklassekulturen - hvor man gjerne er mer direkte og snakker rett fra leveren. ;)

Men slapp av, jeg bare forbereder deg på at det er mer enn bare klesstill hvor du vil kunne få følelsen av ikke å nå opp i det miljøet der. Det er derfor du vil få en "bedre klesstill" før du begynner på jusstudiet, ikke sant, fordi du har følelsen av ikke å nå opp med de klærne du har?

Det er lett å lure seg selv til å tro at det er et objektivt kriterium at du mangler stil, men den underlegenhetsfølelsen er også veldig lett å overføre til andre områder av mer kulturell og sosial karakter. Derfor er det lurt å være seg dette bevisst så tidlig som mulig. Det gjør det hele mye lettere å håndtere.

Altså,hva feiler det deg? Jenta spør fordi hun har lyst på en mer klassisk og voksen stil. Man må ikke ha penger for å kunne kle seg litt merk voksent og classy. Get real.

Søk "classy","preppy","retro" style på insta eller Pinterest. Preppy er veldig Jean Paul stil, men god for inspo. Retro fordi de har mange fine plagg med et feminint snitt.

Smykkene skal være enkle og rene. Ikke masse dilldall og mønstre. Gjerne tynne og elegante.

Lær deg også å fikse håret ditt fint,det gjør et antrekk.

Bytt ut topper fra Cubus til 99 med blazere og bluser (gjerne fra Cubus de og om du finner noen du liker..)

Typiske 'statusklær' som passer denne stilen er bla Ralph Lauren,Ted Barker,Michael Kors etc samt små originale butikker i Oslo. Samtidig har du også steder som Høyer,Steen&Strøm,Filippa K,Day Birger osv som selger denne typen klær fra merkene nevnt over og andre merker.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Altså,hva feiler det deg? Jenta spør fordi hun har lyst på en mer klassisk og voksen stil. Man må ikke ha penger for å kunne kle seg litt merk voksent og classy. Get real.

Utvid din horisont til mer en klær, slik som å forstå hva klærne symboliserer og hvorfor, og søk etter Distinksjonen av Pierre Bourdieu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt beste garderobetips er å ta en slik endring over tid.

Da bytter du sakte ut de plaggene du har nå. Bytter ett og ett plagg.

Prøv ulike farger og bli overrasket over hva du ser at du klér.

Anonymkode: 760ec...2fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Du har truleg alt du trenger i skapet allereie, ein treng ikkje så himla mykje for å sjå bra ut. Du har sikkert eit par jeans som ser greie ut og som passar? Fint, det kjem du langt med. Har du eit par t-trøyer som ikkje er utvaska? Bra, då er du i gang med resten av antrekket. Du må ha ei strikkejakke i god kvalitet, og ein blazer. Eigentleg er det greitt å kjøpe seg ei tredelt drakt med skjørt, dressbukse og jakke, då har du mest alt du treng for den formelle stilen. Bytt ut joggesko med ballerinasko eller snøresko, og mykje er gjort. Resten av antrekket fiksar du med skjerf og smykke, det har du sikkert også frå før. Jau, og så treng du ei pen ytterjakke til vinterbruk og eit par pene støvlettar. Voila. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/8/2017 den 0.42, Blodets rett skrev:

Utvid din horisont til mer en klær, slik som å forstå hva klærne symboliserer og hvorfor, og søk etter Distinksjonen av Pierre Bourdieu. 

Lær deg å skrive korrekt du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Lær deg å skrive korrekt du.

Belær meg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...