Gå til innhold

Forlovet i alder av 17


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg forsovet ikke 18 og 19 og 20 åringer er klar for slikt heller. Hvor skal grensa gå?

Anonymkode: b1d8b...942

Grensa må jo nødvendigvis gå ved 18 år, ettersom det er da man er juridisk myndig og ansvarlig for eget liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Grensa må jo nødvendigvis gå ved 18 år, ettersom det er da man er juridisk myndig og ansvarlig for eget liv.

Så som 17 åring er du for ung men når du bli 18 er alt OK sånn uten videre? Du ser hvor feil det blir? Det er himmelvid forskjell på et barn på 3 og ett på 4 , men ettersom man vokser blir denne utviklingen mellom årene mindre og mindre - mange som er 17 har ikke så mye mer "voksen" ombord når de er 18.. Jeg har tro på å la hver ungdom vurderes ut fra eget ståsted heller en statistiske rapporter som ikke er en "fasit" (det er jo noe alle vet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Carrot skrev:

Så som 17 åring er du for ung men når du bli 18 er alt OK sånn uten videre? Du ser hvor feil det blir? Det er himmelvid forskjell på et barn på 3 og ett på 4 , men ettersom man vokser blir denne utviklingen mellom årene mindre og mindre - mange som er 17 har ikke så mye mer "voksen" ombord når de er 18.. Jeg har tro på å la hver ungdom vurderes ut fra eget ståsted heller en statistiske rapporter som ikke er en "fasit" (det er jo noe alle vet) 

Jeg synes ikke det er særlig lurt å bli samboer eller forlovet som 18-åring heller, men her diskuterte vi jo foreldrenes rolle, gjorde vi ikke? Når ungdommen har fylt 18 år er han/hun juridisk sett voksen og kan flytte ut, gifte seg etc uten at foreldrene kan nekte dem det. Gi dem råd bør de selvsagt likevel. Det er ikke nødvendigvis noen enorm forskjell på en 17- og en 18-åring når det gjelder modenhet, men det er jo heller ikke det vi diskuterer her, vi diskuterer foreldrenes rolle. Og da står jeg 100% for at jeg mener foreldre bør nekte barna sine å flytte sammen med kjæresten, på lik linje med at de bør nekte dem å drikke alkohol og være ute hele natten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg synes ikke det er særlig lurt å bli samboer eller forlovet som 18-åring heller, men her diskuterte vi jo foreldrenes rolle, gjorde vi ikke? Når ungdommen har fylt 18 år er han/hun juridisk sett voksen og kan flytte ut, gifte seg etc uten at foreldrene kan nekte dem det. Gi dem råd bør de selvsagt likevel. Det er ikke nødvendigvis noen enorm forskjell på en 17- og en 18-åring når det gjelder modenhet, men det er jo heller ikke det vi diskuterer her, vi diskuterer foreldrenes rolle. Og da står jeg 100% for at jeg mener foreldre bør nekte barna sine å flytte sammen med kjæresten, på lik linje med at de bør nekte dem å drikke alkohol og være ute hele natten. 

Enig og + for artig brukernavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg synes ikke det er særlig lurt å bli samboer eller forlovet som 18-åring heller, men her diskuterte vi jo foreldrenes rolle, gjorde vi ikke? Når ungdommen har fylt 18 år er han/hun juridisk sett voksen og kan flytte ut, gifte seg etc uten at foreldrene kan nekte dem det. Gi dem råd bør de selvsagt likevel. Det er ikke nødvendigvis noen enorm forskjell på en 17- og en 18-åring når det gjelder modenhet, men det er jo heller ikke det vi diskuterer her, vi diskuterer foreldrenes rolle. Og da står jeg 100% for at jeg mener foreldre bør nekte barna sine å flytte sammen med kjæresten, på lik linje med at de bør nekte dem å drikke alkohol og være ute hele natten. 

Nei jeg diskuterer ikke foreldrenes rolle alene men jeg diskuterer hvorvidt det er OK å leve sammen med kjæresten som 17 åring og om det er galt i så stor grad at man kan trekke likhetstrekk med "ødelagt liv" eller ikke.. Jeg som mor håper at jeg gir ungene mine en oppvekst som gjør dem i stand til å ta kloke valg basert på mye mer enn alder alene da jeg for eksempel ser at det ikke alltid er slik at en på 17 er mer umoden enn en på 20 i forhold til det å ta gode valg som "voksen" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Carrot skrev:

Nei jeg diskuterer ikke foreldrenes rolle alene men jeg diskuterer hvorvidt det er OK å leve sammen med kjæresten som 17 åring og om det er galt i så stor grad at man kan trekke likhetstrekk med "ødelagt liv" eller ikke.. Jeg som mor håper at jeg gir ungene mine en oppvekst som gjør dem i stand til å ta kloke valg basert på mye mer enn alder alene da jeg for eksempel ser at det ikke alltid er slik at en på 17 er mer umoden enn en på 20 i forhold til det å ta gode valg som "voksen" 

Pinadø, det er stor forskjell på folk når de er 17 og når de er 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Pinadø, det er stor forskjell på folk når de er 17 og når de er 20.

Det kan være det ja, men det er ikke alltid slik at den på 20 oppfører seg mer voksent enn en på 17, ikke alltid en på 20 tar klokere valg heller - det er ingen fasit når det kommer til alder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Nei jeg diskuterer ikke foreldrenes rolle alene men jeg diskuterer hvorvidt det er OK å leve sammen med kjæresten som 17 åring og om det er galt i så stor grad at man kan trekke likhetstrekk med "ødelagt liv" eller ikke.. Jeg som mor håper at jeg gir ungene mine en oppvekst som gjør dem i stand til å ta kloke valg basert på mye mer enn alder alene da jeg for eksempel ser at det ikke alltid er slik at en på 17 er mer umoden enn en på 20 i forhold til det å ta gode valg som "voksen" 

Vel, jeg diskuterte hovedsakelig foreldrenes rolle, ettersom jeg svarte på en kommentar om at foreldrene var dårlige som lot TS blir samboer som mindreårig. Men vi kan gjerne diskutere det å være samboer/gift som mindreårig på generelt grunnlag. Hun hadde vel vært samboer i et år? Slik at hun var 16 da hun ble samboer. Det ER stor forskjell på en 16-åring og en 18-åring, og på en 17-åring og 20-åring. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, men generelt sett er en 18-åring mer moden enn en 16-åring. Selvsagt skal ungdommene behandles individuelt, men ingen 16-åringer er så voksne at de er klare for å starte sitt eget voksenliv med samboer. I tidligere tider, ja, fordi da ble barn oppdratt til å bli voksne ved 15- 16-årsalderen og ungdomstiden var ikke-eksisterende, men ungdommer i dag er definitivt ikke klare for å etablere seg som 16-åringer. Dersom man gjør det, vil man gå glipp av en del av ungdomstiden og de erfaringene man gjør da, og man vil kanskje oppleve å måtte leve et voksenliv man ikke er klar for. For ikke å snakke om at den man ønsker å være sammen med resten av livet som 16-åring ikke nødvendigvis er den man ville valgt 5 år senere. Jeg sier ikke nødvendigvis at "livet blir ødelagt", men man blir fratatt erfaringer og pålagt ansvar man ikke er klar for. Jeg sier ikke at en 18-åring er 100% klar for dette heller (det er nok de færreste), men poenget mitt er at da er man juridisk myndig og foreldrene kan ikke hindre en. Men de bør absolutt råde dem til å tenke nøye gjennom slike avgjørelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Carrot skrev:

Det kan være det ja, men det er ikke alltid slik at den på 20 oppfører seg mer voksent enn en på 17, ikke alltid en på 20 tar klokere valg heller - det er ingen fasit når det kommer til alder. 

Nå må du slutte.

 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anonymus Notarius jeg sier ikke at jeg syns alle 16 eller 17 åringer - eller de som er 18 eller 20 for den del bør gå hen og få seg samboer :fnise: misforstå meg rett, men jeg sier at TS kan være moden nok til at det går helt fint, og det kan andre også være. Som mor ville jeg ikke oppmuntret mine - det ville vel ingen, men selv som 40+ husker jeg at ved å bli nektet noe ga det mer fyr på bålet enn om man ikke møtte motstand men ble utfordret på hvorfor og oppmuntret til alternativer.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Carrot skrev:

@Anonymus Notarius jeg sier ikke at jeg syns alle 16 eller 17 åringer - eller de som er 18 eller 20 for den del bør gå hen og få seg samboer :fnise: misforstå meg rett, men jeg sier at TS kan være moden nok til at det går helt fint, og det kan andre også være. Som mor ville jeg ikke oppmuntret mine - det ville vel ingen, men selv som 40+ husker jeg at ved å bli nektet noe ga det mer fyr på bålet enn om man ikke møtte motstand men ble utfordret på hvorfor og oppmuntret til alternativer.  

 

Enig med deg!

Mulig jeg avsporer litt her, men jeg synes generelt det er en uting å nekte barna sine ting slik at det blir utenfor rimelighetens grenser. Jeg hadde en bekjent i nabolaget som ble holdt igjen som et lite barn helt til hun ble ganske så gammel.... Det eneste som var sosialt akseptert i hjemmet var at hun lekte med barbiedukker, og da gikk hun på ungdomsskolen! Prat om gutter og lignende var forbudt, og jeg husker at hun måtte barbere leggene i skjul i gymmen for at moren hennes ikke skulle vite om det. Hvem ble mest vulgær og utforskende som 17-18-19-åring? Jo nettopp, hun! 

Som sagt en liten avsporing kanskje, men jeg tenker at dette gjelder de fleste områder, også når det kommer til kjæreste og samboer. En 17-åring føler seg nokså moden og det er som regel foreldre og andre som holder igjen på selvstendigheten. Tenk for en mulighet å kunne begynne å prøve seg på et selvstendig liv med en samboer allerede som 17-åring! 

Endret av BeautyBox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Unger altså:fnise: ikke et fnugg av virkelighetsforståelse eller erfaring i livet. Men å forlove seg på VGS skal man.

Gir deg 2-3 år så er det over

Anonymkode: 03d46...0eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Carrot skrev:

@Anonymus Notarius jeg sier ikke at jeg syns alle 16 eller 17 åringer - eller de som er 18 eller 20 for den del bør gå hen og få seg samboer :fnise: misforstå meg rett, men jeg sier at TS kan være moden nok til at det går helt fint, og det kan andre også være. Som mor ville jeg ikke oppmuntret mine - det ville vel ingen, men selv som 40+ husker jeg at ved å bli nektet noe ga det mer fyr på bålet enn om man ikke møtte motstand men ble utfordret på hvorfor og oppmuntret til alternativer.  

 

Nei, jeg trodde ikke du mente det. Men vi får bare være enige om at vi er uenige her, tror jeg. 

39 minutter siden, BeautyBox skrev:

Enig med deg!

Mulig jeg avsporer litt her, men jeg synes generelt det er en uting å nekte barna sine ting slik at det blir utenfor rimelighetens grenser. Jeg hadde en bekjent i nabolaget som ble holdt igjen som et lite barn helt til hun ble ganske så gammel.... Det eneste som var sosialt akseptert i hjemmet var at hun lekte med barbiedukker, og da gikk hun på ungdomsskolen! Prat om gutter og lignende var forbudt, og jeg husker at hun måtte barbere leggene i skjul i gymmen for at moren hennes ikke skulle vite om det. Hvem ble mest vulgær og utforskende som 17-18-19-åring? Jo nettopp, hun! 

Som sagt en liten avsporing kanskje, men jeg tenker at dette gjelder de fleste områder, også når det kommer til kjæreste og samboer. En 17-åring føler seg nokså moden og det er som regel foreldre og andre som holder igjen på selvstendigheten. Tenk for en mulighet å kunne begynne å prøve seg på et selvstendig liv med en samboer allerede som 17-åring! 

Du skjønner at det er en mellomting mellom å la barna sine etablere seg med samboer som 16-åringer og å nekte dem alt annet enn å leke med dukker?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Du skjønner at det er en mellomting mellom å la barna sine etablere seg med samboer som 16-åringer og å nekte dem alt annet enn å leke med dukker?

Selvfølgelig skjønner jeg det? Jeg skrev jo bare at jeg synes det er en uting å drive å nekte barna sine på generelt grunnlag. Og viste til denne venninna mi som ble nektet å utforske å bli voksen. på generelt grunnlag 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BeautyBox skrev:

Selvfølgelig skjønner jeg det? Jeg skrev jo bare at jeg synes det er en uting å drive å nekte barna sine på generelt grunnlag. Og viste til denne venninna mi som ble nektet å utforske å bli voksen. på generelt grunnlag 

Ville du latt dine mindreårige barn drikke alkohol? Bruke narkotika? Være så lenge ute de vil i helgene? Enkelte ting må man nekte ungene sine, det er en del av det å være forelder. 

Ungdommer skal selvfølgelig få ha en ungdomstid - det er jo nettopp det jeg sitter og argumenterer for. Nettopp en UNGDOMSTID, ikke en voksen-tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Ville du latt dine mindreårige barn drikke alkohol? Bruke narkotika? Være så lenge ute de vil i helgene? Enkelte ting må man nekte ungene sine, det er en del av det å være forelder. 

Ungdommer skal selvfølgelig få ha en ungdomstid - det er jo nettopp det jeg sitter og argumenterer for. Nettopp en UNGDOMSTID, ikke en voksen-tid. 

Men du skjønner jo ikke hva jeg prøver å si. Jeg snakker ikke om enten-eller, jeg snakker om at jeg synes det er en uting å drive og nekte barna sine alt mulig. Altså snakker jeg nekting på helt generelt grunnlag. 

Jeg er på ingen måte for verken ytterpunktet eller innerpunktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BeautyBox skrev:

Men du skjønner jo ikke hva jeg prøver å si. Jeg snakker ikke om enten-eller, jeg snakker om at jeg synes det er en uting å drive og nekte barna sine alt mulig. Altså snakker jeg nekting på helt generelt grunnlag. 

Jeg er på ingen måte for verken ytterpunktet eller innerpunktet. 

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du dro frem eksemplet med hun som ikke fikk lov til noen ting. Ikke å la et mindreårig barn bli samboer er jo ikke det samme som å ville nekte dem alt mulig. Det er ikke akkurat ekstremt ikke å ville la ungene sine bli samboere... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du dro frem eksemplet med hun som ikke fikk lov til noen ting. Ikke å la et mindreårig barn bli samboer er jo ikke det samme som å ville nekte dem alt mulig. Det er ikke akkurat ekstremt ikke å ville la ungene sine bli samboere... 

Ehh, jeg skrev jo "nekting utenfor rimelighetens grenser"? 

Og at dette var muligens en liten avsporing, men at jeg ikke var for at man skulle nekte bare for å nekte.

Endret av BeautyBox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye. Jeg forlovet meg også som 17-åring og har vært gift i 20 år nå😊 Lykke til💕

Anonymkode: 25c6d...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...