Gå til innhold

Nabo fra helvete - parkering og foreldet tinglysning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og mannen min kjøpte drømmehuset i 2015, et stort rødt hus med stor tomt, sjøutsikt, og mye historie. Perfekt plassert mellom Drammen og Oslo, familie og jobb. Budrunden gikk kanskje litt over stokk og stein, men vi vant til slutt ved å by over en million over takst. Økonomisk er vi dermed godt fastbundet til kjøpet vårt. Vi var i ekstase helt til vi hadde bodd i huset et halvt år og innså at naboene som flyttet inn i huset innenfor vårt var naboene fra helvete.

Naboene innenfor vår eiendom er utrolig frekke. De hevder de har masse rettigheter på vår tomt. I forbindelse med oppførig av tomten deres (som i sin tid ble skilt ut fra vår) så ble det tinglyst atkomstrett, snuplass, en garasjeplass, og en parkeringsplass til tomten deres. De må gjennom vår tomt for å komme til sin, så de har en sti fra vårt lekeareal og til deres plen. Garasjen ble aldri bygd, det ble heller ikke parkerigsplassen, og det de hevder er snuplassen er der hvor vi parkerer. De nye eierne av tomten (som flyttet inn et halvt år etter oss) prøver nå å få oppført det som står i tinglysningen, selv om det aldri ble oppført. Slik jeg forstår det er det tre års foreldelsesfrist på byggesaker, så de har en ganske tynn sak med andre ord. Retten til å oppføre rettighetene i tinglysningen er dermed foreldet, utgått og ugyldig.

De prøver også å nekte oss å parkere i egen oppkjørsel da de mener at vi sperrer dem inne med bilen de har på den ene parkeringsplassen de faktisk har på vår tomt. Dette har som regel bare skjedd i arbeidstiden, og vi må nesten få lov til å disponere egen tomt som vi selv vil. Er ikke verre enn at de ringer på og ber oss flytte oss, men de sier at de nekter å si ifra noe mer i steden truer de med tauebil. 

Dette er vår eiendom, og det har vært en stor påkjenning at de planlegger å ta seg til rette på vår tomt. Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg skal tie dem? Jeg vil ikke høre noe mer om disse urimelige planene og restriksjonene, hvordan får jeg dem til å skjønne at de ikke har rett til å ta seg til rette på vår tomt? (Det burde være en selvfølge men visse mennesker eier ikke skam...). Har prøvd å snakke dem til fornuft, men de nekter å høre...

- G

 

Anonymkode: f86d0...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de har tinglyst rett til vei, garasje ol er det lite dere ksn gjøre. Men dere er ikke pliktig til å stå for det, dere kan de må bygge egen vei og lage til egen snuplass.

Jeg hadde kontaktet advokat, ikke enkelt med gamle servitutter.

Anonymkode: af1dc...915

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør selvfølgelig kontakte advokat. Men ellers har du nok misforstått en god del, er bruksretten tinglyst er det ingenting som heter tre års foreldelsesfrist. Bruksretten står til den blir fjernet, som enten kan gjøres ved at begge parter singerer på at den ikke gjelder, eller så må du bringe det inn for retten for å få dom på fjerning. Naboen hevder bare sin rett her, og så bør du vel heller gå i dialog med dem om hvordan dette kan gjøres i hverdagen, fremfor å være et hissig helvete når du faktisk tar feil. Et byggeløyve har foreldelsefrist, men det har ingenting med tinglyst atkomstvei å gjøre. Du er nok like mye naboen fra helvete som det du forsøker å fremstille naboene dine som. Før dere brukte 1 mill over budsjett på å kjøpe hus burde dere sjekket hvilke heftelse som lå ved huset.

Anonymkode: d3211...2ee

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett til å sette opp garasje er neppe foreldret selv om byggesøknaden er det. Dem har sikkert også rettigheter til snuplass og adkomst over eiendommen deres når den rettigheten er tinglyst. Blir ikke foreldret

Blir nok ei tolking av dokumenter og hva de mente på den tiden de ble  skrevet.

 

Endret av Determegja
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik.

Deres eiendon fradelte ei tomt som nå er nabo. Denne tomta hadde trolig mangler som direkte adkomst offentlig veg, garasjeplass osv. Disse manglene ble rettet opp ved at det ble tinglyst rettigheyer på avgivereiendom, altså deres. Dette er tinglyste kjente rettigheter som ligger til grunn for verdi av eiendommene ved feks salg.

Tinglyst rettighet til eks. Adkomst kan falle bort hvis det f.eks kommer reguleringsplan som regulerer inn adkomst til eiendommenne og dermed sikrer adkomst

Bare å komme i dialog med naboen og finne ei løsning som er best mulig for begge parter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg og mannen min kjøpte drømmehuset i 2015, et stort rødt hus med stor tomt, sjøutsikt, og mye historie. Perfekt plassert mellom Drammen og Oslo, familie og jobb. Budrunden gikk kanskje litt over stokk og stein, men vi vant til slutt ved å by over en million over takst. Økonomisk er vi dermed godt fastbundet til kjøpet vårt. Vi var i ekstase helt til vi hadde bodd i huset et halvt år og innså at naboene som flyttet inn i huset innenfor vårt var naboene fra helvete.

Naboene innenfor vår eiendom er utrolig frekke. De hevder de har masse rettigheter på vår tomt. I forbindelse med oppførig av tomten deres (som i sin tid ble skilt ut fra vår) så ble det tinglyst atkomstrett, snuplass, en garasjeplass, og en parkeringsplass til tomten deres. De må gjennom vår tomt for å komme til sin, så de har en sti fra vårt lekeareal og til deres plen. Garasjen ble aldri bygd, det ble heller ikke parkerigsplassen, og det de hevder er snuplassen er der hvor vi parkerer. De nye eierne av tomten (som flyttet inn et halvt år etter oss) prøver nå å få oppført det som står i tinglysningen, selv om det aldri ble oppført. Slik jeg forstår det er det tre års foreldelsesfrist på byggesaker, så de har en ganske tynn sak med andre ord. Retten til å oppføre rettighetene i tinglysningen er dermed foreldet, utgått og ugyldig.

De prøver også å nekte oss å parkere i egen oppkjørsel da de mener at vi sperrer dem inne med bilen de har på den ene parkeringsplassen de faktisk har på vår tomt. Dette har som regel bare skjedd i arbeidstiden, og vi må nesten få lov til å disponere egen tomt som vi selv vil. Er ikke verre enn at de ringer på og ber oss flytte oss, men de sier at de nekter å si ifra noe mer i steden truer de med tauebil. 

Dette er vår eiendom, og det har vært en stor påkjenning at de planlegger å ta seg til rette på vår tomt. Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg skal tie dem? Jeg vil ikke høre noe mer om disse urimelige planene og restriksjonene, hvordan får jeg dem til å skjønne at de ikke har rett til å ta seg til rette på vår tomt? (Det burde være en selvfølge men visse mennesker eier ikke skam...). Har prøvd å snakke dem til fornuft, men de nekter å høre...

- G

 

Anonymkode: f86d0...52b

De nekter og høre og de trenger ikke å høre, fordi de har retten på sin side. En tinglyst rett til adkomst mm blir ikke foreldet, så hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg nok prøvd å venne det andre kinnet til og forsøke å få en hyggelig dialog med naboen. Det er nok det du vinner mest på i lengden.  

Anonymkode: e50aa...063

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må dere jo ha vært klar over da dere kjøpte? Slikt står jo i grunnboka, og bør også være med i prospektet på eiendommen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk eiendommen på seeeiendom.no

der ser du tinglyste rettingheter, og dere og naboen må forholde seg til det. Har de snuplass ja så må dem ha avsatt plass. Også lov å bygge garasje hvis det er tinglyst. Les og skriv i tråden om hva som står der. 

Anonymkode: 3b1fd...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått tak i tegningene som var del av byggetillatelsen på naboens hus?

Det skal være en plan over området også i det underlaget. Der skal både snuplass, tilkomstvei og garasje være tegnet inn.

Om virkeligheten ikke stemmer med det underlaget som det ble gitt byggetillatelse på, så snakker du med Plan- og bygningsetaten i kommunen din.

Anonymkode: 6748e...04d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...