Gå til innhold

Pusen vår blir ikke venn med kattungen


Ritzie

Anbefalte innlegg

Vi har skaffet oss en kattunge og har fra før en 5 år gammel kastrert hannkatt. Nå er det gått en måned men ser ikke ut som om de finner tonen

Gamlepus foretrekker nå å være ute hele dagen  og kommer innom for å spise så stikker han ut igjen når kattungen kommer 

Hva gjør jeg noen som har tips nye pusen har så lyst på lekekamerat og gjør det han kan for at den eldste skal leke med han 

Tenkte kanskje vi kunne skaffet oss en kattunge til så hadde kanskje den eldste fått fred og kattungen hadde fått en venn. Det er ikke noe problem med 3 katter vi har god plass og gode utemuligheter men vet ikke om Gamlepus hadde blitt enda mer fornærmet 

Noen som har erfaring evt tips hva vi kan gjøre for å få ting til å fungere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skaffet også kattunge, da gamlepusen min var rundt 5 år. Jeg hadde sett for meg at de skulle bli venner, men den gang ei. Det gikk over 1 år før den gamle ville godta kattungen. De ble aldri gode, nære venner, men de tolererte hverandre.
Katter er forskjellige, noen setter pris på selskap andre ikke.

Det er viktig at du ikke presser kattungen på den gamle pusen, og pass på at du fortatt gir like mye oppmerksomhet til den gamle.
Pass også på at den gamle pusen har steder i huset hvor den slipper unna kattungen.
Hvis kattungen blir for innpåsliten, ville jeg ha tatt den vekk. Lek masse med kattungen selv, sånn at den blir trøtt og sliten.

Anonymkode: 033c8...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar

Trist å høre at dine katter aldri fant tonen kun tolerere hverandre det er tross alt ikke det man ser for seg når man skaffer nr 2.

Akkurat som deg så tenkte jeg at den gamle pusen skulle få en venn og ha en og være med men det kan jo enda skje

Ikke så lett å få kose med første mann lengre siden han foretrekker å gå ut hele tiden men vi prøver å gi han oppmerksomhet når muligheten er der

Vi får bare prøve videre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skaffet også kattunge, da gamlepusen min var rundt 5 år. Jeg hadde sett for meg at de skulle bli venner, men den gang ei. Det gikk over 1 år før den gamle ville godta kattungen. De ble aldri gode, nære venner, men de tolererte hverandre.
Katter er forskjellige, noen setter pris på selskap andre ikke.

Det er viktig at du ikke presser kattungen på den gamle pusen, og pass på at du fortatt gir like mye oppmerksomhet til den gamle.
Pass også på at den gamle pusen har steder i huset hvor den slipper unna kattungen.
Hvis kattungen blir for innpåsliten, ville jeg ha tatt den vekk. Lek masse med kattungen selv, sånn at den blir trøtt og sliten.

Anonymkode: 033c8...04f

Jeg er enig i dette!

Jeg tror ikke det er lurt å få enda en kattunge nå, da vil gamlepusen antagelig føle seg enda mer presset og kanskje stikke av for godt. Dette går seg nok mer til med tiden og de kan enda finne tonen, bare vært tolmodig og unngå at de sloss el.

Anonymkode: 2df94...046

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vanlige i en slik situasjon er at kattene blir "naboer" og ikke venner dessverre. Det er mulig at de blir venner men jeg tviler på det når det har gått en måned uten at de kommer overrens. Jeg var veldig heldig her. Her er pusene venner men gamlepus begynte å dulle med den nye kattungen fra første dag. Han var pottesur på meg i to uker da :P Pus er nok rimelig sure på dere og men det pleier å gå over.

Anonymkode: b2b6b...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignende problem. Bare at jeg fikk to kattunger på likt ( ei hun,- og en hannkatt)  Det første året var de bestevenner, sov sammen og koste sammen. Men så begynte hunkatten å ville være ute. Hankatten har alltid vært mye mer kosen enn henne og har et stort oppmerksomhetsbehov. Han ville ikke ut.

Så nå hu begynte å være ute, så hadde hun "fått nok" av de andre kattene som var ute, og begynte å frese til han når hun kom inn. Mens han var klar for å leke med henne ( de e begge kastrert) 

Nå er begge ute, men det har ikke blitt bedre. Hu freser til han og går vekk med en gang hun ser han. Han bare ignorere henne.  Har hatt de i 3 år nå.

 

Så det er ikke sikket at de katter blir bestevenner, selv om de vokser opp sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tre katter, skaffet oss #2 for å holde #1 med selskap, de tolererte hverandre men ikke noe mer.

Falt pladask for en tredje kattunge og den ble umiddelbart bestevenn med katt #2, den går også ok overens med katt #1, men katt #1 og katt #2 er nå enda mindre venner enn tidligere siden katt #2 ikke "har behov for" å være venn med #1. Katter har også personligheter, ikke alle passer godt overens.

Min konklusjon: det kommer helt an på personligheten til kattene.

Er det en gammel og sær katt du har, få deg en kattunge med en skikkelig lat og stabil personlighet.

Anonymkode: 1b2f1...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar alle sammen

Høres ikke så veldig lovende ut dette her nei, ikke godt å vite hva vi skal gjøre. Nå har den gamle pusen vår vært ute siden i formiddag, så nå er det ut og lete. Han demonstrerer det han kan.

Var sikker på at når du fikk to stykker samtidig, at man var garantert suksess, men ser at det trenger ikke gå bra da heller, må være veldig kjipt når alt går greit, og så plutselig, høres ut som de har vokst fra hverandre

Kjipt for deg med tre katter når det blir sånn. Gamlepus er egentlig en veldig sosial type, så vi var sikker på at det skulle gå så greit så ikke dette komme i det hele tatt. At han er skikkelig fornærmet på oss er nå helt sikkert, så han prøver å tyne oss så godt han kan nå.

Katter er noen rare dyr. En annen løsning på problemet vårt er å selge kattungen igjen,  men har ikke mye lyst til det, har jo blitt veldig glad i den, så har virkelig ikke lyst til det.

Det er vel gjerne som en av dere skriver at katter av og til bare blir "naboer" og ikke venner

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...