Gå til innhold

Omskolering til Bioingeniør


straamann

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å omskolere meg til bioingeniør. Har først noen litt generelle spørsmål:

 

* Jeg har kun generell studiekompetanse, og studieplanen sier at jeg bør ta opp Kjemi 1 og R1-matte eller S1/S2 matte som privatist i forkant. Kjemi er grei skuring, men hvilken matteretning bør jeg velge? Jeg har hørt at S1/S2 er noe lettere enn R1, men er det likegyldig hva jeg velger i forhold til det man møter i bioingeniør-utdanningen?

* 6. og siste semeter er det utvekslingsmuligheter i utlandet. På grunn av en sykdom jeg har, kan jeg ikke oppholde meg i utlandet i lengre tid. Jeg må derfor trolig ta siste semester i Norge (bacheloroppgaven). Vil dette bli et problem i forhold til utdanningen, og vil det være negativt å ikke ha utvkeslingsopphold på CV-en senere når jeg søker jobb?

 

Er det noen som har fullført bioingeniør-utdannelsen har inne, og kan fortelle litt om hvor "hardt" studie er?

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville valgt R1, det inneholder omtrent det samme. Ikke noe vanskeligere på en måte, men det kan være litt mer utfordrende. Sparer en del tid på å ta R1. Men det kommer ann på om du er glad i matte eller ikke. Tror du vill få mer brukt for R1 i utdanningen din. Da dette er matte rettet mot realfag og S matten er mot økonomi og liknende studier 

Er du interessert i utdanningen, er det lett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, mapanda skrev:

Ville valgt R1, det inneholder omtrent det samme. Ikke noe vanskeligere på en måte, men det kan være litt mer utfordrende. Sparer en del tid på å ta R1.

Er du interessert i utdanningen, er det lett. 

Ikke vanskeligere, men mer utfordrende? Tror eg skjønner hva du menere hehe. Ja, sparer jo tid så fremt man ikke blir stående fast. Har hørt at geometrien skal være litt vrien.

Jeg er interessert i fagene i utdanningen ja, så jeg tror det er lettere å motivere seg nå enn på VGS da jeg ikke forstod poenget med matten. Er litt spent på om jeg klarer R1 matten uten oppfølging av lærer da men har jo god tid.... kunne kanskje søkt om å observere undervisningen på VGS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bioingeniørene jeg kjenner har slitt med å få jobb. Sånn hvis du vil ta det med i beregningen...

Anonymkode: 689df...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bioingeniørene jeg kjenner har slitt med å få jobb. Sånn hvis du vil ta det med i beregningen...

Anonymkode: 689df...d1c

Interessant. Jeg har hørt det stikk motsatte, at det er stort behov for bioingeniører og at det er mange muligheter. Vil du utdype hva du mener med å "slitt med å få jobb"? Hvor mange kjenner du, hvor lenge har de søkt, og hvor mange sttillinger har de søkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få jobb i Bergen og Trondheim nå. Har også hørt om litt vanskeligheter i Fredrikstad. 

Anonymkode: e6939...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å få jobb i Bergen og Trondheim nå. Har også hørt om litt vanskeligheter i Fredrikstad. 

Anonymkode: e6939...594

Spørsmålet er om det er en midlertidig situasjon eller vil være sånn i lang tid fremover. Dersom det i en periode lyses ut mange stillinger og det ansettes flere nye bioingeniører, er det naturlig at det for et par år vil være mindre ledige jobber. Ledige stillinger utlyses med ujevne mellomrom. Statistikken over tid og prognosen fremover er mer interessant.

Hvis jeg skal studere, skal jeg ikke søke jobb før om 4 år. Er forøvrig åpen for å jobbe på sykehus utenfor Bergen sentralt også, så lenge det er Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, straamann skrev:

Spørsmålet er om det er en midlertidig situasjon eller vil være sånn i lang tid fremover. Dersom det i en periode lyses ut mange stillinger og det ansettes flere nye bioingeniører, er det naturlig at det for et par år vil være mindre ledige jobber. Ledige stillinger utlyses med ujevne mellomrom. Statistikken over tid og prognosen fremover er mer interessant.

Hvis jeg skal studere, skal jeg ikke søke jobb før om 4 år. Er forøvrig åpen for å jobbe på sykehus utenfor Bergen sentralt også, så lenge det er Vestlandet.

Det nærmer seg et generasjonsskifte nå hvor mange skal pensjonere seg. Det vil jo telle positivt mtp flere utlyste stillinger/vikariater. Men kullene i Bergen og generelt rundt om i landet er ganske store, så det er mange om kampen for jobb. 

 

Når det gjelder utveksling har det lite å si for om man får jobben eller ikke. Karakterer fra studietiden har heller ikke noe særlig å si, så lenge man ikke har store hull i CVen. Da får man gjerne ikke intervju engang. 

Anonymkode: e6939...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nærmer seg et generasjonsskifte nå hvor mange skal pensjonere seg. Det vil jo telle positivt mtp flere utlyste stillinger/vikariater. Men kullene i Bergen og generelt rundt om i landet er ganske store, så det er mange om kampen for jobb. 

 

Når det gjelder utveksling har det lite å si for om man får jobben eller ikke. Karakterer fra studietiden har heller ikke noe særlig å si, så lenge man ikke har store hull i CVen. Da får man gjerne ikke intervju engang. 

Anonymkode: e6939...594

Takk for svar. Hva mener du med store hull i CVen?

Jeg er 30 år, og har mye erfaring fra arbeidslivet fra før, langt mer enn en nyutdannet 21-åring. Men pga sykdom og skade har jeg vært ute av jobb i 3 år nå, og må derfor omskoleres. Mener du at jeg i mitt tilfelle ikke kan regne med å bli innkalt til intervju?

Hva om jeg får relevant erfaring i studietiden som ferievikar ved laboratorie ved lokalsykehus - ser man på hull CVen som negativt uansett hva totalerfaring og kompetanse er?

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

Jeg skal virkelig anbefale deg å ta S1 og S2. Matten er veldig lik og eksamen skjer med en ukers mellomrom. R1 er mye mer utfordrende. I tillegg vil ikke disse kursene egentlig gi deg stor fordel i studiet. 

Hilsen en som valgte vekk R1 rett og slett fordi det var for tidskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at "hull" i CV eller fravær av utveksling vil slå ut negativt når det har en helsemessig årsak.Det lyses ut sommerjobber ved LKB og de andre store laboratoriene på Haukeland sykehus hvert år,og får du en fot innenfor der kan det nok bli enklere å få jobb etter endt utdanning.Jeg tror relevant erfaring av den typen vil bli vektlagt mye mer enn et eventuelt CV-hull flere år tilbake i tid.

Ville ikke tenkt så mye på hvordan arbeidsmarkedet ser ut,som du selv skriver er det flere år til du skal ut og søke jobb så mye kan ha endret seg til det bedre.Har hørt at studiet inneholder endel statistikk som visstnok har rykte på seg for å være krevende. Jeg vil anbefale deg å studere fagplanen og beskrivelse av emnene nøye,og har du mulighet til å stikke innom biblioteket på høyskolen og kikke i pensumbøkene,kan det også være nyttig for å sjekke hvilket nivå fagene ligger på.

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Jeg skal virkelig anbefale deg å ta S1 og S2. Matten er veldig lik og eksamen skjer med en ukers mellomrom. R1 er mye mer utfordrende. I tillegg vil ikke disse kursene egentlig gi deg stor fordel i studiet. 

Hilsen en som valgte vekk R1 rett og slett fordi det var for tidskrevende.

Vet du med sikkerhet at innholdet i S1+ S2 er likestilt med R1 i relevans når det gjelder bioingeniørutdanning?

Jeg vil ikke "spare" meg for å lære noe nå dersom jeg uansett møter på det i stuidet senere. Men vil selvsagt slippe å bruke tid på den matten jeg ikke får behov for.

29 minutter siden, Sandie skrev:

Jeg vil anbefale deg å studere fagplanen og beskrivelse av emnene nøye,og har du mulighet til å stikke innom biblioteket på høyskolen og kikke i pensumbøkene,kan det også være nyttig for å sjekke hvilket nivå fagene ligger på.

Lykke til :)

Takk for informativt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, straamann skrev:

Spørsmålet er om det er en midlertidig situasjon eller vil være sånn i lang tid fremover. Dersom det i en periode lyses ut mange stillinger og det ansettes flere nye bioingeniører, er det naturlig at det for et par år vil være mindre ledige jobber. Ledige stillinger utlyses med ujevne mellomrom. Statistikken over tid og prognosen fremover er mer interessant.

Hvis jeg skal studere, skal jeg ikke søke jobb før om 4 år. Er forøvrig åpen for å jobbe på sykehus utenfor Bergen sentralt også, så lenge det er Vestlandet.

Det er veldig varierende fra sykehus til sykehus hvor lett det er å få jobb som bioingeniør. Noen steder lett, noen steder nærmest umulig. Ser du er interessert i å jobbe på vestlandet, jeg vet at det ikke er så vanskelig å få jobb i Stavanger f.eks. 

Det er helt riktig av deg å tenke på hvordan jobbmulighetene blir i fremtiden. Med tanke på eldrebølgen som kommer nå vil det bli behov for alle yrkesgrupper innenfor helsevesenet, inkludert bioingeniører. I tillegg vil det sannsynligvis i fremtiden bli mer spesialiserte og individualiserte utredninger og behandlinger som også vil kreve mer av alle, også inkludert bioingeniører. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 2e788...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig varierende fra sykehus til sykehus hvor lett det er å få jobb som bioingeniør. Noen steder lett, noen steder nærmest umulig. Ser du er interessert i å jobbe på vestlandet, jeg vet at det ikke er så vanskelig å få jobb i Stavanger f.eks. 

Det er helt riktig av deg å tenke på hvordan jobbmulighetene blir i fremtiden. Med tanke på eldrebølgen som kommer nå vil det bli behov for alle yrkesgrupper innenfor helsevesenet, inkludert bioingeniører. I tillegg vil det sannsynligvis i fremtiden bli mer spesialiserte og individualiserte utredninger og behandlinger som også vil kreve mer av alle, også inkludert bioingeniører. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 2e788...6f1

Ja, Stavanger er jo den eneste store byen i landet som ikke har bioingeniør utdanning, så jobbmarkedet er nok lettere der. Samtidig ser det ut til at bioingeniørutdanning blir stadig mer populær: https://www.bioingenioren.no/aktuelt/2016/rekordhoye-sokertall-499-fikk-tilbud-om-bioingenior-studieplass/

Bergen har fått tildelt hele 20 ekstra studieplasser fra 2016, noe som kan bety økt konkuranse på arbeidsmarkedet i regionen når jeg evt. skal søke jobb. Men studieplassene er opprettet på grunn av at sykehusene ser behovet, så vi får håpe det er jobb til alle.

"– De 25 - 30 bioingeniørene vi utdanner årlig nå, dekker knapt behovet til Haukeland universitetssjukehus. Med 20 nye studieplasser vil alle helseforetakene innenfor Helse Vest nyte godt av våre kandidater, sa HiB-rektor Ole-Gunnar Søgnen til høgskolens nyhetssider da budsjettet var klart."

Det er hvor mange som fullfører studiet som betyr noe i forhold til konkuransen senere, og ingen vet enda hvordan de endelige tallene for det blir.  Og alle helsefagene, ikke bare bioingeniør, øker i studieplasser, noe som er i tråd med det forventede behovet i arbeidsmarkedet på sikt. Sykepleie økte for eksempel med hele 20% fra 2015 til 2016. Dessuten kan interessen svinge over flere år, det ser vi jo på mange studier der det i ene øyeblikket er overbooket og i neste øyebllikk sliter man med rekrutteringen. Er ikke det det som kalles regresjon mot gjennomsnittet på matematikkspråket? :P

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
2 timer siden, straamann skrev:

Vet du med sikkerhet at innholdet i S1+ S2 er likestilt med R1 i relevans når det gjelder bioingeniørutdanning?

Jeg vil ikke "spare" meg for å lære noe nå dersom jeg uansett møter på det i stuidet senere. Men vil selvsagt slippe å bruke tid på den matten jeg ikke får behov for.

Takk for informativt svar :)

Jepp. S1+S2 tilsvarer R1. Skal fortelle deg at sannsynlighetenregningen i S2 er nesten lik og kanskje lettere enn S1. (Ettersom mange finner sannsynligheten i R1 vanskelig). 

Dette fant jeg av opptakskrav på HiOA.no;

Opptakskrav

Generell studiekompetanse / realkompetanse.

Spesielle opptakskrav: matematikk R1 / (S1+S2) + enten fysikk 1, kjemi 1 eller biologi 1.

 

Men på den andre siden:

Når er det du tenker å begynne å studere? Er ganske sikker på at det at S1+S2 tilsvarer R1 er over snart. Det har ihvertfall vært MYE diskusjon om det. Derfor vil jeg råde deg til å søke litt rundt på nettet om hvordan situasjonen er nå. 

 

Håper det hjalp! 😀

 

 

Endret av jusisthegoal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Jepp. S1+S2 tilsvarer R1. Skal fortelle deg at sannsynlighetenregningen i S2 er nesten lik og kanskje lettere enn S1. (Ettersom mange finner sannsynligheten i R1 vanskelig). 

Dette fant jeg av opptakskrav på HiOA.no;

Opptakskrav

Generell studiekompetanse / realkompetanse.

Spesielle opptakskrav: matematikk R1 / (S1+S2) + enten fysikk 1, kjemi 1 eller biologi 1.

 

Men på den andre siden:

Når er det du tenker å begynne å studere? Er ganske sikker på at det at S1+S2 tilsvarer R1 er over snart. Det har ihvertfall vært MYE diskusjon om det. Derfor vil jeg råde deg til å søke litt rundt på nettet om hvordan situasjonen er nå. 

 

Håper det hjalp! 😀

 

 

Takk! Jeg vet at våde R1 og S1+S2 er godkjent pr nå. Men må nesten få svar fra noen som går eller har fullført bioingeniør for å vite om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste eller ikke ved å droppe R1.

Det er ikke noe mål i seg selv at matten skal være lett, poenget er å finne ut hvilke kunnskaper som faktisk kreves i utdanningen. Det er litt forvirrende når både R1 og S1+S2 er ok, dersom det viser seg at S-matten ikke inneholder alt man møter på i utdanningen.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Jepp. S1+S2 tilsvarer R1. Skal fortelle deg at sannsynlighetenregningen i S2 er nesten lik og kanskje lettere enn S1. (Ettersom mange finner sannsynligheten i R1 vanskelig). 

Dette fant jeg av opptakskrav på HiOA.no;

Opptakskrav

Generell studiekompetanse / realkompetanse.

Spesielle opptakskrav: matematikk R1 / (S1+S2) + enten fysikk 1, kjemi 1 eller biologi 1.

 

Men på den andre siden:

Når er det du tenker å begynne å studere? Er ganske sikker på at det at S1+S2 tilsvarer R1 er over snart. Det har ihvertfall vært MYE diskusjon om det. Derfor vil jeg råde deg til å søke litt rundt på nettet om hvordan situasjonen er nå. 

 

Håper det hjalp! 😀

 

 

Takk! Jeg vet at våde R1 og S1+S2 er godkjent pr nå. Men må nesten få svar fra noen som går eller har fullført bioingeniør for å vite om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste eller ikke ved å droppe R1.

Det er ikke noe mål i seg selv at matten skal være lett, poenget er å finne ut hvilke kunnskaper som faktisk kreves i utdanningen. Det er litt forvirrende når både R1 og S1+S2 er ok, dersom det viser seg at S-matten ikke inneholder alt man møter på i utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1MX fra tidligere (1. år obligatorisk). Er det dette som kalles 1T etter kunnskapsløftet?

Og R1+ R2 tilsvarer 2. og 3. år på studiespesialiserende?

Mens S1+S2 er 2. og 3. års matte på samfunnsvit/økonomisk retning. Men at R1 er "hardere" og derfor dekker både S1 og S2 og vel så det?

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

S1 er nesten helt lik 1t minis trigometrien men pluss en kjempeenkelt lineæroptimering. S2 er helt likt S1 pluss spennende økonomi :)

 

Jeg fikk spurt en tante som er bioingeniør. Hun mener at du ikke engang trenger matten fra VGS. Nå var det ganske lenge siden hun tok utdanningen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jusisthegoal skrev:

Jeg fikk spurt en tante som er bioingeniør. Hun mener at du ikke engang trenger matten fra VGS. Nå var det ganske lenge siden hun tok utdanningen da..

Takk! Men hvilken matte tok hun på VGS da? Er som kjent ganske stor forskjell på 1 år med praktisk matte og 3 år med realfagsmatte... 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...