Gå til innhold

Dro på sydenferie- de jeg leier av klipte plenen og snakket dritt om meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier et hus med en liten hage. Nylig dro jeg på sydenferie , som varte i 3 uker. Det betydde at ikke plenen ble klippet de tre ukene . Jeg tenkte at ikke det  var krise, da jeg kunne klippe den da jeg kom hjem. Det er jo en overkommelig oppgave etter tre uker. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at plenen allerede var klippet. Jeg spurte naboen om de hadde gjort det. Da sa hun at de jeg leier av hadde vært og klipt den og at de hadde uttrykt en veldig misnøye over at jeg ikke hadde ordnet dette på en måte mens jeg var borte, og tydelig utrykt at de ikke var fornøyd med meg. Jeg har ikke hørt et ord om dette fra de jeg leier av, og synes det er merkelig. Er det ikke vanlig å snakke med meg om det dersom det er noe de er misførnøyd med? Og ikke gå å slenge dritt til naboene mine.. Jeg har leid der i noen år nå og har ALLTID betalt til tiden og ikke laget noe oppstyr på tross av at ting har blitt ordnet ganske så seint når det har oppstått et problem som er utleier sitt ansvar.

Hva burde jeg gjøre her? Burde jeg ta kontakt med de og si at jeg synes dette ikke er greit og at vi burde snakke om ting på en voksen måte? Eller bare la det gå?

Anonymkode: a3592...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det syntes jeg du bør gjøre. Sett de på plass. 

Leide av en dame som var likedan. Hun hadde ingen respekt for folk!

Anonymkode: 8105e...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært glad plenen var klippet og latt det gå

Anonymkode: 24433...70b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv et sinna leserinnlegg i avisa om det.

Anonymkode: b3b1d...341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne forstått eier dersom man forlot stedet for en veldig lang periode slik at det ble seende ut som en slagmark i hagen, men tre uker er da virkelig ikke noe å ta på veien for. Gresset kan bli litt langt i vekstperioden, men ingen krise. Om det er noe å reagere på vil jeg si kommer an på andre omstendigheter, var dette bare en engangs frustrasjon om at de oppfattet at noe måtte gjøres (selv om det strent tatt ikke var nødvendig), eller har de tidligere blandet seg inn i det som strengt tatt er anliggender for deg som er leietaker? Låst seg inn i huset uten tillatelse og uten annen god grunn? Tatt "kontroller" for å se om du er ryddig? Du skjønner kanskje hvor jeg vil.

Dersom svaret er nei på disse spørsmålene og du aldri har opplevd noen irrasjonell uenighet fra utleiers side, ville jeg latt det gå for denne gangen, men heller fulgt med på utviklingen fremover. Dersom svarene derimot er ja, så ville jeg tatt det opp og nevnt at du er takknemlig for at de tok gresset mens du var borte, men at du faktisk skal godkjenne ting som gjøres med huset eller hagen som rettmessig leietaker. Utleier har faktisk ikke lov til å ta seg til rette uten tillatelse på den eiendom som har blitt leid ut med mindre det er et grep som må gjøres for å forhindre alvorlig skade (f. eks. vannlekkasje, elektrisk feil som kan føre til brann osv. - i slike tilfeller behøver ikke utleier tillatelse), og jeg tviler på at det finnes gode argumenter for at det å klippe plenen var kritisk. 

Anonymkode: 91bd1...c4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne forstått eier dersom man forlot stedet for en veldig lang periode slik at det ble seende ut som en slagmark i hagen, men tre uker er da virkelig ikke noe å ta på veien for. Gresset kan bli litt langt i vekstperioden, men ingen krise. Om det er noe å reagere på vil jeg si kommer an på andre omstendigheter, var dette bare en engangs frustrasjon om at de oppfattet at noe måtte gjøres (selv om det strent tatt ikke var nødvendig), eller har de tidligere blandet seg inn i det som strengt tatt er anliggender for deg som er leietaker? Låst seg inn i huset uten tillatelse og uten annen god grunn? Tatt "kontroller" for å se om du er ryddig? Du skjønner kanskje hvor jeg vil.

Dersom svaret er nei på disse spørsmålene og du aldri har opplevd noen irrasjonell uenighet fra utleiers side, ville jeg latt det gå for denne gangen, men heller fulgt med på utviklingen fremover. Dersom svarene derimot er ja, så ville jeg tatt det opp og nevnt at du er takknemlig for at de tok gresset mens du var borte, men at du faktisk skal godkjenne ting som gjøres med huset eller hagen som rettmessig leietaker. Utleier har faktisk ikke lov til å ta seg til rette uten tillatelse på den eiendom som har blitt leid ut med mindre det er et grep som må gjøres for å forhindre alvorlig skade (f. eks. vannlekkasje, elektrisk feil som kan føre til brann osv. - i slike tilfeller behøver ikke utleier tillatelse), og jeg tviler på at det finnes gode argumenter for at det å klippe plenen var kritisk. 

Anonymkode: 91bd1...c4c

Det ble nok lenger enn jeg hadde regnet med, da det har vært fint vær her hjemme og noen dager med regn, i følge naboen. Men ikke noe mer enn det jeg hadde klart med gressklipperen da jeg kom hjem. Har vel vært noen ganger hvor gresset har blitt litt lenger enn det som det skulle, fordi jeg ofte er borte og har en travel hverdag. Men hele denne sommeren/våren har jeg klippet det en gang i uken, fram til jeg dro til syden. Så det kan jo hende de har irritert seg på dette, og at det var derfor de handlet som de gjorde.

Jeg har aldri opplevd at de har blandet seg inn i ting, nei, og alltid hatt et godt forhold til de. Derfor jeg ble ganske overrasket over hvor krass hun var i kritikken av meg til naboene. Jeg føler at jeg har vært ganske real mot de og at ting de skal gjøre her har tatt tid, fordi jeg har tenkt at de har mye å gjøre. For eksempel har de ansvar for snømåking (står i kontrakten) da jeg bor sånn til at det er en grusvei på 400- 500 m opp til huset mitt som ikke blir måkt av kommunen, men er huseier sitt ansvar. Mange ganger når det kommer snø måker han ikke den veien før langt på kveld, som gjør at jeg ikke kommer meg noen steder før kvelden. Likevel har jeg aldri klaget på dette.

Anonymkode: a3592...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Har vært på ferie i 3 uker, og kom tilbake tll klipt plen. Naboene sa dere hadde klippet plenen, og snakket stygt om meg. Dette er uakseptabelt og så umodent at det er utenfor min fatteevne. Vi må prate om dette. Og til bemerkning, har man noe på hjertet, så tar man det opp med vedkommene, dette kalles folkeskikk. Når passer det å ta en prat? Er også en del andre ting vi kan ta opp, som f.eks tid på reprerasjoner osv som dere er ansvalige for,( blant annet snømåking, dette står i kontrakten og må forbedres fra deres side).

 

Enten send noe slikt, eller en litt "finere" melding. Dette må snakkes om ivartfall, kan jo hende naboen din overdrev litt, og at det var noe ala en kommentar som "jaja hun kunne nå fikset dette, men jaja sånn er vel noen leietakere" elns.

Anonymkode: 80faa...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv passe på at noen klipper plenen når du er bortreist.

Dette skulle du ha ordnet i god tid før du reiste

Anonymkode: ae1c3...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært glad plenen var klippet og latt det gå

Anonymkode: 24433...70b

Jeg også. Syntes ikke det å si at man håpte du ordna det og ikke bare dro på ferie, ikke er drittslenging. Mer en enkelt kommentar man sier for å påpeke. 

Anonymkode: ccdbe...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ble nok lenger enn jeg hadde regnet med, da det har vært fint vær her hjemme og noen dager med regn, i følge naboen. Men ikke noe mer enn det jeg hadde klart med gressklipperen da jeg kom hjem. Har vel vært noen ganger hvor gresset har blitt litt lenger enn det som det skulle, fordi jeg ofte er borte og har en travel hverdag. Men hele denne sommeren/våren har jeg klippet det en gang i uken, fram til jeg dro til syden. Så det kan jo hende de har irritert seg på dette, og at det var derfor de handlet som de gjorde.

Jeg har aldri opplevd at de har blandet seg inn i ting, nei, og alltid hatt et godt forhold til de. Derfor jeg ble ganske overrasket over hvor krass hun var i kritikken av meg til naboene. Jeg føler at jeg har vært ganske real mot de og at ting de skal gjøre her har tatt tid, fordi jeg har tenkt at de har mye å gjøre. For eksempel har de ansvar for snømåking (står i kontrakten) da jeg bor sånn til at det er en grusvei på 400- 500 m opp til huset mitt som ikke blir måkt av kommunen, men er huseier sitt ansvar. Mange ganger når det kommer snø måker han ikke den veien før langt på kveld, som gjør at jeg ikke kommer meg noen steder før kvelden. Likevel har jeg aldri klaget på dette.

Anonymkode: a3592...5d6

Ok. Siden du har ting å utsette på dem i forhold til deres ansvar som utleier (altså kontraktsfestede plikter de har gått med på) så vil jeg si det er innafor å ta det opp. Gjør det på en hyggelig måte først, men ikke finn deg i drittsvar tilbake. 

Anonymkode: 91bd1...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må selv passe på at noen klipper plenen når du er bortreist.

Dette skulle du ha ordnet i god tid før du reiste

Anonymkode: ae1c3...a2f

Å la plenen stå i tre uker er ikke mislighold av vedlikehold, hadde du som min utleier ment det så skulle du fått deg en lærepenge, særlig når situasjonen generelt innebærer at utleier selv misligholder sine egne plikter. 

Anonymkode: 91bd1...c4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ferietid..folk må senke skuldrene litt. Hadde nok tatt en telefon, og sagt at de kunne ringt deg først, latt deg få muligheten til å fikse. Tre uker, det er da ingen krise. 

Anonymkode: a7da1...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn har en plenfetish. Er ikke noe som gir like vrange følelser som en uklippet plen. 

Anonymkode: 24433...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klipper ikke plenen i det hele tatt. Jeg ønsker meg en frodig hage med humler, bier, pinnsvin og villblomster. En flat og kjedelig gressplen er det styggeste jeg ser. Synes det er svært merkelig (muligens syk?) oppførsel å føle et så presserende behov for å klippe plenen etter kun tre uker.  

Anonymkode: 2dcb9...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...