Gå til innhold

– Mange tror at det å gå yrkesfag gir en sosial status lik null


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det må da være en Oslo-greie? Her jeg bor er det flere som velger yrkesfag enn studiespes, og når noen sier de har valgt studiespes får man gjerne en del spørrende reaksjoner. 

Anonymkode: 8ff76...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Raiu skrev:

Har kun hørt status bli nevnt en gang av en ordentlig snobb fra byens dyreste kant. Ordentlig blærete type.

Men tror det ligger mye i dette:

At folk tenker man velger yrkesfag fordi man ikke klarer å bli noe "bedre".

Tror de fleste på yrkesfag hadde klart det helt fint, men vil man ikke så vil man ikke. Det er mange som foretrekker praktisk arbeid fremfor å sitte pal foran et skrivebord fem dager i uka.

Anonymkode: 8ff76...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, asterix skrev:

Men om du finner ut at du har valgt feil etter yrkesfag så kan du jo ta påbygg og da har du studiekompetanse også. Om du tar studiespesialisering og angrer og vil ta yrkesfag må du begynne helt på nytt.

Ja det er også en måte å vinkle det på, og du har helt rett. 

Men det er ikke alle som kan klare påbygg med kjempebra karakterer, fordi det er så mye å lære på 1-2 (?) år. Personlig så hadde ikke jeg klart 10 timer norsk i uken for eksempel. Har noen venner som går påbygg, men de sier det er kjempe slitsomt. Selvsagg må man jobbe for bra karakterer, men påbygg kan også være slitsomt psykisk. Personlig syns jeg at alle som klarer å gå påbygg er kjempe flinke, for jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde klart det.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange med mastergrader der ute som ikke helt har funnet ut i hvilket yrke de skal bruke den i. Det er mange med universitetsutdannelse som må jobbe på lager, butikk osv. eller går arbeidsledige fordi de ikke finner jobb. 

Uansett hva man velger så er det ingen garanti at man vil finne jobb eller trives med det. Det er f.eks. en del som dropper ut av legestudie f.eks. fordi de finner ut det ikke er noe for de i det hele tatt. Også har de brukt så mange år på studiene..

Anonymkode: 5c56c...621

Dette er også selvsagt veldig sant. Med utdanning og jobb kan man aldri være 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra var enkelte yrkesfag lavstatus fordi det var det eneste de svake elevene kom inn på, som noen andre her nevner. Inntrykket ble dessverre forsterket hos meg som var sammen med en av disse, en ordentlig vattnisse som både var kunnskapsløs og en drittstøvel. Han tjener nok mer enn meg i dag selv om jeg har gått åtte år på høyere utdanning, men for meg har han fortsatt lavere status- nettopp fordi han er så fantastisk lite bevisst om verden rundt seg (han er dum, rett og slett). De fleste som gikk disse yrkesfagene der jeg kommer fra, er av samme type. Prøver dog å kvitte meg med disse fordommene, for hva skulle vi gjort uten håndverkerne? Ingen hadde savna meg om mitt yrke forsvant, liksom. Synes fortsatt det er verdifullt å ha høyere utdanning, men da fordi du lærer så utrolig mye om verden rundt deg, og ikke fordi du får en viktig jobb av det. 

Anonymkode: 9e45f...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir nok lavere sosial status, ja. Ikke mye kulturell kapital å tilegne seg gjennom yrkesfag. Sånn er det bare.

Anonymkode: 0a2b5...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Jeg har stor respekt for folk med fagbrev, særlig elektrikere og tømrere. Det viktigste er at man er dyktig i jobben sin. Har mer respekt for en flink håndtverker enn en jypling med bachelor fra BI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er elektriker selv, tok allmenn utdanning men fant ut at det ikke var noe for meg så jeg gikk voksenløpet i 4,5 år på lærlinglønn, tøft i begynnelsen men de 2 siste årene som lærling hadde jeg 180,- timen som er ganske bra under utdanning. 

Nå er ikke jeg veldig opptatt av statusjag, men om man ønsker en variert hverdag og vil styre dagene selv så er dette ett kjempebra yrke.

Det er nok lettere å komme inn på yrkesfaglig utdanning, som det burde være. Betyr ikke at det er lett å få fast jobb etter lærlingtiden.

Anonymkode: 4b4d6...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at fagbrev stiller sterkere nå enn en bachelor/mastergrad gjør.

Anonymkode: 8c4d6...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor velger de som er flinke i praktiske fag yrkesfag (logisk nok). Dessverre så får også mange skolesvake plass på yrkesfag, noe som nok gir det et dårligere rykte. De sistnevnte dropper da også ofte fort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er en by-greie. 

Anonymkode: 11561...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...