Gå til innhold

Katten min har det vondt. Får ikke i ham medisinen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min har en tannsykdom som gjør at han må til dyrelegen hvert halvår. Denne gangen har han måtte trekke 4 tenner. 

Problemet ligger i at jeg ikke vet hvordan jeg skal få i han medisinen sin (smertestillende). Han spiser ikke, og jeg kan ikke åpne munnen hans pga det er der han har vondt. 

Jeg knuser tabletten og gjemmer den i mat som han vanligvis sluker, han har slikket så vidt på maten, men ser ut som han får vondt og så bare går han vekk. 

Akkurat nå så er taktikken min å sulte han til han spiser medisinen sin. Men til nå funker det dårlig.

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke mulighet til å få smertestillende i sprøyte? Hender seg dyrlegen gir ut det når det ikke er mulig å gi tabletter. Min erfaring er at katten kan lukte at det er noe rart i maten og det er med på å gjøre at de ikke vil spise. 

Snakk med dyrlegen og hør om det er mulig å få sprøyte istedet :) 

Anonymkode: 4693d...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyter i flere dager i tillegg har jeg dessverre ikke råd til. Tanntrekkingen + tablettene kostet 5607 kr. Budsjettet mitt er sprengt til neste lønning.

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Vi har hatt en katt med vond munn, vi åpner munnen til katten og hiver inn tabletten. Bedre med litt vondt der og da en evig vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metacam finnes i flytende form, og de elsker smaken. Du burte faktisk fått med deg ferdig opptrekte sprøyter hjem. Snakk med klinikken du har vært hos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sprøyter i flere dager i tillegg har jeg dessverre ikke råd til. Tanntrekkingen + tablettene kostet 5607 kr. Budsjettet mitt er sprengt til neste lønning.

Anonymkode: c1c88...7e0

Den sprøyta koster ikke så mye, så det har du råd til.

Hva er alternativet? La katten gå i konstante smerter?

Har du ikke råd til medisinering og operasjon av dyr(har du forsikring), så er dyr dumt å skaffe seg. Legg opp en buffer. Katteb kan ikke gå rundt å ha,så vondt at den ikke spiser og drikker. Da tar det mye lengre tid før den blur bedre i tillegg. 

Anonymkode: 58bcb...398

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sprøyter i flere dager i tillegg har jeg dessverre ikke råd til. Tanntrekkingen + tablettene kostet 5607 kr. Budsjettet mitt er sprengt til neste lønning.

Anonymkode: c1c88...7e0

Har du ikke forsikring på katten da?.. Da er det vel bare en egenandel du trenger å betale. Mange dyrleger har nå noe du kan søke om nå. Husker ikke hva det het, men det er et slags kort du kan søke på, så betale ned på senere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den sprøyta koster ikke så mye, så det har du råd til.

Hva er alternativet? La katten gå i konstante smerter?

Har du ikke råd til medisinering og operasjon av dyr(har du forsikring), så er dyr dumt å skaffe seg. Legg opp en buffer. Katteb kan ikke gå rundt å ha,så vondt at den ikke spiser og drikker. Da tar det mye lengre tid før den blur bedre i tillegg. 

Anonymkode: 58bcb...398

Nå har jeg både kjøpt medisiner og fått operert tenner ut av katten. Mange hadde latt katten gått rundt og hatt det vondt. Drikker gjør den. Og dette er midlertidig smerte, som blir helt bra. Katten er faktisk heldig som havnet hos meg.

 

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minlillesky skrev:

Har du ikke forsikring på katten da?.. Da er det vel bare en egenandel du trenger å betale. Mange dyrleger har nå noe du kan søke om nå. Husker ikke hva det het, men det er et slags kort du kan søke på, så betale ned på senere..

Nei, det har jeg ikke tenkt på en gang. Må ikke katten være helt frisk for å få det?

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt kylling i småbiter med knuste tabletter funket forresten. 

 

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring veterinær og høre om du får komme innom å få sprøyte. Sprøyte koster ikke så mye mer enn tabletter. 

Anonymkode: b0e44...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sugemerke skrev:

Vi har hatt en katt med vond munn, vi åpner munnen til katten og hiver inn tabletten. Bedre med litt vondt der og da en evig vondt. 

Evig vondt har han ikke, men det han har er flere tenner igjen. Og jeg vil ikke ha hullete fingre. 

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring veterinær og høre om du får komme innom å få sprøyte. Sprøyte koster ikke så mye mer enn tabletter. 

Anonymkode: b0e44...da2

Har fått han til å spise nå. Trengte bare bli sulten nok. 

Nei, det har jeg faktisk ikke råd til. 

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om noen veterinær som skriver ut tabletter til en katt som har en slik diagnose.

Kirurgisk tannfjerning følges av smertestillende og antibiotika. Begge deler i flytende form.

Hva heter tablettene du gir katten?

Anonymkode: 58d1e...3cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått han til å spise nå. Trengte bare bli sulten nok. 

Nei, det har jeg faktisk ikke råd til. 

Anonymkode: c1c88...7e0

Har du ikke råd til nødvendig medisiner som smertestillende. Da burde du ikke ha katt!! 

Veldig rart at veterinær skriver ut tabletter også. Da flytende er normalt når det kommer til slike problemer. 

Noe skurrer her. 

Anonymkode: b0e44...da2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til nødvendig medisiner som smertestillende. Da burde du ikke ha katt!! 

Veldig rart at veterinær skriver ut tabletter også. Da flytende er normalt når det kommer til slike problemer. 

Noe skurrer her. 

Anonymkode: b0e44...da2

Jeg har jo kjøpt smertestillende din dott. 

Anonymkode: c1c88...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noen veterinær som skriver ut tabletter til en katt som har en slik diagnose.

Kirurgisk tannfjerning følges av smertestillende og antibiotika. Begge deler i flytende form.

Hva heter tablettene du gir katten?

Anonymkode: 58d1e...3cc

onisor (robenacoxib)

Anonymkode: c1c88...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som skriver "sprøyte" mener at du kunne fått flytende smertestillende i en sprøyte (uten nål) til å gi i munnen. Men godt å høre at du fikk i den medisinen til slutt! :) Har selv måttet gi medisin under leppen på en katt som var operert i munnen. Det var ikke det granne morsomt for noen av oss.

Anonymkode: 35d44...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan løse opp smertestillende i litt vann, og ta i sånn matsprøte. Hold katten fast, åpne munnen og sput l halsen. Funker bedre enn å stappe inn piller. 

Anonymkode: c613a...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt veterinærkontoret og bedt om resept på flytende smertestillende. Å sulte pasienten slik at h*n til slutt trosser smertene og får i seg medisinen er ingen god løsning.

Så er det vel heller ikke egentlig verre enn at du åpner munnen og legger pillen bakerst på tungen. Lukker munnen hans/hennes og vender hodet litt oppover. Ved første svelg er tabletten nede.

Anonymkode: 58d1e...3cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...