Gå til innhold

Vertskapet forbød gjester å snakke om enkelte temaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som typisk norske interesser som interiør, oppussing, eiendom, hage og gassgriller..eller Johaug, Northug og Bjørgen?

Du er nok i godt selskap for det synes å dominere. Der er liksom så trygt. Men man blir ikke bedre kjent med folk av det, og jeg verken lærer eller utvikler meg i slikt selskap. Jeg vil mye heller diskutere samfunnsutvikling - på godt og vondt - og saker fra det offentlige ordskifte, inkludert kultur og politikk.  Så folk er ulike og jeg kan vel konstatere at invitasjoner fra Ts' vert ikke ville blitt prioritert.

Anonymkode: 38c8a...e01

Så du ville prioritert bort et hageselskap fordi verten ønsket en hyggelig kveld med et positivt fokus fremfor prat om død, lidelse, fordervelse, incest, overgrep og voldtekts statistikker. 

Ja men da gjør du best i å forlate selskapet om dette er emner du finner givende. Ikke alle mennesker ønsker slike dystre emner når man skal ha en hyggekveld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Altså. Hvorfor begynne å snakke om fosterbarn og overgrep i et selskap? Skjønner vertinnen her veldig godt jeg. Det har litt med sosiale antenner og en smule dannelse å gjøre. Hvis noen ikke klarer å snakke om hyggelige ting uten om blomster og været som en skrev her,så har de et problem.

Blir også lei temaer som handler og tragiske ting. Fatter ikke hvordan dem fyren kom opp med en sånn statistikk i selskap. Dårlig sosial intelligens tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er velsignet med en narcissistisk familie som jeg snakker med minst mulig om. De prøver å "elge " seg innpå meg men jeg "står han av"

Jeg har skaffet meg en ny familie. Der er det et helt annet og sunnere klima. Med dem snakker jeg om det meste som rører seg på nyhetsfronten .Menneskene der vil hverandre vel og takhøyden er høy.

I en narcissistisk familie som min blir det bare ikke naturlig å gjøre det.

Anonymkode: 01a07...1db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det en del da jeg bodde i USA. Det er typisk nordisk å hoppe uti de store, tunge temaene veldig fort og det ble ikke alltid så godt mottatt. "Nei, nå snakker vi om noe hyggeligere, dere!" hørte jeg ofte. Jaja, when in Rome... Men i Norge må det være greit. Det er jo en del av kulturen vår. :P

Anonymkode: 3f90e...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever det som ganske vanlig at samtalen blir litt styrt. Det handler alltid om at samtalen kommer inn på sensitive temaer vertinnen vet at stikker hos en av gjestene. Eksempler ufrivillig barnløshet (samtale om graviditet og baby prøves å rundes av), overgrep, selvmord osv.

Anonymkode: 57f01...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært å nekte folk å snakke om temaer på den krasse måten. Ok å styre samtalen inn på "koselige" tema på elegant vis. Gjester skal bidra til god stemning, et hageselskap er ikke rette arena for alvorlige tema som seksuelle overgrep på barn. Så den gjesten kunne ha filtrert litt bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min nærmeste vennekrets er alt åpent for samtale, fordi vi kjenner hverandre godt. Når den utvides bare littegrann, et par personer mer på grillfest, litt utvidet i bursdagsparty eller fjelltur med venners venner, så er jeg også en som styrer emner inn på andre ting eller sier "huff så alvorlig vi ble, har det hørt at blablabla?" Fordi; en i gjengen er ufør, det vet nesten ingen, men folk har ingen problemer med å slenge drit om uføre så han blir lei seg og får dagen ødelagt. En er psykisk syk og veldig plaget, han er åpen om det til oss, men orker ikke hør på alt vaset folk lirer av seg om liksom psykisk psyke i diskusjoner. En venninne sliter med ufrivillig barnløshet og du verden så mye folk kan lire av seg om det, hun har flere ganger gått fordi det ble for mye. Og slik kunne jeg tatt fler eksempler. Å snakke om ting på en skikkelig mpt er greit, men folk lirer ofte fra seg om emner de ikke kan noe som helst om, gjerne etter info kun fra fra vg og tv2. Folk burde faktisk bli flinkere å lese settinger før de buser ut med ting og forventer at alt skal snakkes om alltid, og alle kan si hva det vil som det passer dem. 

Anonymkode: 7259f...cdb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min nærmeste vennekrets er alt åpent for samtale, fordi vi kjenner hverandre godt. Når den utvides bare littegrann, et par personer mer på grillfest, litt utvidet i bursdagsparty eller fjelltur med venners venner, så er jeg også en som styrer emner inn på andre ting eller sier "huff så alvorlig vi ble, har det hørt at blablabla?" Fordi; en i gjengen er ufør, det vet nesten ingen, men folk har ingen problemer med å slenge drit om uføre så han blir lei seg og får dagen ødelagt. En er psykisk syk og veldig plaget, han er åpen om det til oss, men orker ikke hør på alt vaset folk lirer av seg om liksom psykisk psyke i diskusjoner. En venninne sliter med ufrivillig barnløshet og du verden så mye folk kan lire av seg om det, hun har flere ganger gått fordi det ble for mye. Og slik kunne jeg tatt fler eksempler. Å snakke om ting på en skikkelig mpt er greit, men folk lirer ofte fra seg om emner de ikke kan noe som helst om, gjerne etter info kun fra fra vg og tv2. Folk burde faktisk bli flinkere å lese settinger før de buser ut med ting og forventer at alt skal snakkes om alltid, og alle kan si hva det vil som det passer dem. 

Anonymkode: 7259f...cdb

Ja stakkars de uføre og alle som sliter psykisk

Sikkert ikke de skarpeste knivene i skuffen,

Godt de har oss til å passe på dem.

Sånne som oss.

Anonymkode: 01a07...1db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tba skrev:

Jeg har liten tro på den hypotesen. En person som er sensitiv på slike temaer vil skjeldent  reagere på den måten som vertskapet gjorde. Her er det snakk om personer som har liten sosial erfaring, og dårlig dannelse.

Hvem har dårlig dannelse, tenker du, vertinnen eller gjesten (e)? 

Vertskapet er ellers hyggelige folk! Jeg ble så overrasket over reaksjonene til vertskapet, det var så spesielt. Hun (og de) reagerte så voldsomt og skulle kontrollere så mye. 

Jeg treffer de ikke så ofte, kanskje 3-5 ganger i året. 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViljaH skrev:

Sært å nekte folk å snakke om temaer på den krasse måten. Ok å styre samtalen inn på "koselige" tema på elegant vis. Gjester skal bidra til god stemning, et hageselskap er ikke rette arena for alvorlige tema som seksuelle overgrep på barn. Så den gjesten kunne ha filtrert litt bedre. 

Jeg synes hun vertinnen kunne ha sagt ifra på en mye mer høflig måte, og ikke snappet sånn.

Hun kunne jo bare ha sagt "jøss ja, men nå dere, tenker jeg vi kan snakke im skyene og solen".

Hun hadde jo ikke behøvd å kjefte, irettesette og reagere så voldsomt overfor normalt høflige mennesker...

 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være hun dama har blitt utsatt for noe og ikke likte emnet.  

Noen ting er følelsemessige vanskelige å høre om, men da kan man feks gå vekk eller ignorere og heller snakke med noen andre. Det er vanskeligere når noen forsøker å tvinge en til å snakke om noe man er ukomfortabel med men det var vel ikke akkurat dette som skjedde med TS.

Anonymkode: ca0a6...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, NotNaomi skrev:

Altså. Hvorfor begynne å snakke om fosterbarn og overgrep i et selskap? Skjønner vertinnen her veldig godt jeg. Det har litt med sosiale antenner og en smule dannelse å gjøre. Hvis noen ikke klarer å snakke om hyggelige ting uten om blomster og været som en skrev her,så har de et problem.

Blir også lei temaer som handler og tragiske ting. Fatter ikke hvordan dem fyren kom opp med en sånn statistikk i selskap. Dårlig sosial intelligens tenker jeg.

Hva er de hygglige tinegen man skal snakke om? Jeg lurer helt oppriktig. Når jeg er ute med mine venner er det som oftest diskusjoner om aktuelle hendelser og politikk, og da inngår det jo somregel i alle fall elementer som ikke er hyggelige. For eksempel om man snakker om flyktningekrisen, om Trump eller om mulig NATO-medlemskap for Ukraina. Hva er det man skal snakke om som bare er hyggelig og ikke har noen uhyggelige elementer i seg? Det utelukker jo all politikk og det meste fra nyhetene i alle fall... 

Forslag til 100% hyggelige temaer som samtidig er i det minste nogenlunde interessante mottas med takk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
38 minutter siden, Gliffy skrev:

Hva er de hygglige tinegen man skal snakke om? Jeg lurer helt oppriktig. Når jeg er ute med mine venner er det som oftest diskusjoner om aktuelle hendelser og politikk, og da inngår det jo somregel i alle fall elementer som ikke er hyggelige. For eksempel om man snakker om flyktningekrisen, om Trump eller om mulig NATO-medlemskap for Ukraina. Hva er det man skal snakke om som bare er hyggelig og ikke har noen uhyggelige elementer i seg? Det utelukker jo all politikk og det meste fra nyhetene i alle fall... 

Forslag til 100% hyggelige temaer som samtidig er i det minste nogenlunde interessante mottas med takk. 

Men herregud da. Folk lever vel et liv de kan dele opplevelser fra? Reiser osv. Folk har vel opplevelser de kan dele? 

Det er helt ok å snakke og diskutere. Men det er godt når en bare snakker og deler hyggelige ting også! Avslappet og rolig selskap er utrolig deilig nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hun godt. Hun ville bare ha et hyggelig selskap der det ikke ble fare for diskusjoner. Ingen kan vite hvem rundt bordet som kanskje var fosterbarn eller kanskje var blitt misbrukt.  Det er et trist tema, blir som å snakke om barna i afrika på noens bryllupsdag. 

Anonymkode: 94906...c80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, NotNaomi skrev:

Men herregud da. Folk lever vel et liv de kan dele opplevelser fra? Reiser osv. Folk har vel opplevelser de kan dele? 

Det er helt ok å snakke og diskutere. Men det er godt når en bare snakker og deler hyggelige ting også! Avslappet og rolig selskap er utrolig deilig nå og da.

Det er hyggelig å høre om folk sine reiser altså, men jeg ser ikke helt at man klarer å fylle en kveld med det.

Jeg skjønner at man liker å ha det avslappet og rolig, det liker jeg også. Men jeg forstår ikke helt at man ikke skal kunne dskutere aktuelle hendelser og samtidig ha det avslappet og rolig. Det går helt fint i min krets i alle fall. Selv syns jeg det er anstrengende å hele tiden passe på at alt man sier er innenfor rammene for hva som er "hyggelig", så da blir det ikke så avslappende for min del. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NotNaomi skrev:

Altså. Hvorfor begynne å snakke om fosterbarn og overgrep i et selskap? Skjønner vertinnen her veldig godt jeg. Det har litt med sosiale antenner og en smule dannelse å gjøre. Hvis noen ikke klarer å snakke om hyggelige ting uten om blomster og været som en skrev her,så har de et problem.

Blir også lei temaer som handler og tragiske ting. Fatter ikke hvordan dem fyren kom opp med en sånn statistikk i selskap. Dårlig sosial intelligens tenker jeg.

Altså, det startet ikke der.

Det startet med VG/Dagbladet og Fabian Stang og litt rundt ham som offentlig person. Dernest skled det over i at han og hans kone istedenfor å få egne barn sammen har valgt å bli fosterforeldre: som i noe positivt - som at det er bra.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hun godt. Hun ville bare ha et hyggelig selskap der det ikke ble fare for diskusjoner. Ingen kan vite hvem rundt bordet som kanskje var fosterbarn eller kanskje var blitt misbrukt.  Det er et trist tema, blir som å snakke om barna i afrika på noens bryllupsdag. 

Anonymkode: 94906...c80

Det var ikke så veldig mange der, og vi vet at ingen av de tilstede har hatt noe med fosterfamilie (r) å gjøre. 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hun godt. Hun ville bare ha et hyggelig selskap der det ikke ble fare for diskusjoner. Ingen kan vite hvem rundt bordet som kanskje var fosterbarn eller kanskje var blitt misbrukt.  Det er et trist tema, blir som å snakke om barna i afrika på noens bryllupsdag. 

Anonymkode: 94906...c80

Men, da kan ikke kollegene på jobb si noe under diskusjoner i lunchen heller da..? 

For kanskje noen hadde opplevd temaet som ble drøftet? 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...