Gå til innhold

Vertskapet forbød gjester å snakke om enkelte temaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var nylig med bekjente/venner/deres familier og var vitne til noe kanskje spesielt, eller er det vanlig?

Alle spiste i hagen, det var uformell stemning og praten gikk løst mellom flere. Vertinnen blandet seg stadig inn og sa "det temaet kan dere ikke snakke om" og "nei, huff, det var ikke hyggelig, nå snakker du om noe annet!!😤" - til ganske så voksne mennesker som hadde det hyggelig.

Eksempel på hva jeg så var at en under hagegrillingen var innom temaet "I anledning Fabian Stang og hans frue som har tatt til seg et fosterbarn", og at dette er en flott gjerning.

I den generelle anledning nevnte en gjest at han hadde lest tall/statistikk/forskning som viser at det foregår flere overgrep/misbruk i fosterfamilier enn i biologiske. 

Da klikket det for vertinnen. Hun kjeftet og sa høyt til den godt voksne, mannlige gjesten, at han måtte stoppe og at slikt fikk man ikke lov til å snakke om - "da kan du bare dra hjem!", sa hun svært oppskaket. 

Jeg ble satt ut. Man er jo voksne, og i mitt hode var samtalen mellom flere der helt normal og dette var ett tema fra samfunn/aktuelt som en bare var innom.

Er det greit å diktere/kontrollere/korrigere gjesters samtaletemaer? 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun virker veldig spesiell. Nei, det er ikke normalt å oppføre seg slikt. Jeg tror jeg hadde heller forlatt grillingen enn å bli korrigert på hva vi kan og ikke kan prate om.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nylig med bekjente/venner/deres familier og var vitne til noe kanskje spesielt, eller er det vanlig?

Alle spiste i hagen, det var uformell stemning og praten gikk løst mellom flere. Vertinnen blandet seg stadig inn og sa "det temaet kan dere ikke snakke om" og "nei, huff, det var ikke hyggelig, nå snakker du om noe annet!!😤" - til ganske så voksne mennesker som hadde det hyggelig.

Eksempel på hva jeg så var at en under hagegrillingen var innom temaet "I anledning Fabian Stang og hans frue som har tatt til seg et fosterbarn", og at dette er en flott gjerning.

I den generelle anledning nevnte en gjest at han hadde lest tall/statistikk/forskning som viser at det foregår flere overgrep/misbruk i fosterfamilier enn i biologiske. 

Da klikket det for vertinnen. Hun kjeftet og sa høyt til den godt voksne, mannlige gjesten, at han måtte stoppe og at slikt fikk man ikke lov til å snakke om - "da kan du bare dra hjem!", sa hun svært oppskaket. 

Jeg ble satt ut. Man er jo voksne, og i mitt hode var samtalen mellom flere der helt normal og dette var ett tema fra samfunn/aktuelt som en bare var innom.

Er det greit å diktere/kontrollere/korrigere gjesters samtaletemaer? 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Var det barn der? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis verten hadde oppført seg slik når man tok opp og diskuterte vanlige relevante tema så hadde jeg spist ferdig og takket for meg med at jeg ikke var interessert i å være sammen med den typen personer.

Anonymkode: 2a789...bd2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Sånne folk som kun skal snakke om været, hvilken farve som er sesongens siste skrik og hva naboen spiste til middag er seriøst noe av det mest uinteressante jeg vet om. Ville sikkert startet en diskusjon om sensur, diktatur, trukket litt paralleller til Trump, gjerne hoppet innom seksualitet, litt religion og avsluttet med en upassende underlivsspøk. 

Håper de hadde åpen bar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Torfa skrev:

Var det barn der? 

Godt innspill, ja, det var 5 barn ute i hagen i alderen 2-5 år. Barna var ikke i nærheten da han ene gjesten nevnte det med tall/statistikk om fosterfamilier. 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig hun vet mer om gjestene enn du vet og at dette var problematisk for noen. Jeg mener f.eks. at provosert abort er drap og mener at det er helt greit å få hevde dette. Men jeg ville samtidig satt pris på et hint fra en vertinne om at noen nettopp hadde gjennomført en abort så abort ikke ble et tama mens dette var ferskt for vedkommende.

I gamle dager var det også regler om at man ikke skulle diskutere politikk og religion ved middagsbordet. Jeg ser klart poenget i å unngå temaer som virker opphissende og skaper en dårlig stemning.

Anonymkode: 3c931...e24

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt innspill, ja, det var 5 barn ute i hagen i alderen 2-5 år. Barna var ikke i nærheten da han ene gjesten nevnte det med tall/statistikk om fosterfamilier. 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Da synes jeg det er riktig å la være å snakke om overgep. Man hører jo hva folk snakker om selv om man står litt unna, og det er vanlig at barn kommer og går så det er jo ikke usannsynlig at de ville fått det med seg.

Anonymkode: 54ce1...637

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Sånne folk som kun skal snakke om været, hvilken farve som er sesongens siste skrik og hva naboen spiste til middag er seriøst noe av det mest uinteressante jeg vet om. Ville sikkert startet en diskusjon om sensur, diktatur, trukket litt paralleller til Trump, gjerne hoppet innom seksualitet, litt religion og avsluttet med en upassende underlivsspøk. 

Vertinnen og verten ville aldri ha tillatt / eventuelt ville de ha vist misnøye/ubehag dersom noen av oss drøftet politikk, samfunn, på VG-overskriftsnivå. 

De, spesielt hun især, men begge to, ønsket å styre samtalene inn på blomster og været, samt hva de hadde spist, samtidig som de strakk hendene i været og gjespet.

Da en ved frokosten dagen etter snakket om en flue i vinduet med et par av barna, sa verten "nå snakker dere om noe annet!😤 Jeg orker ikke mer snakk om den fluen nå!!" 

Igjen, jeg ble rett og slett satt ut.

Jeg ble plutselig noe usikker på hva som er "gjengs" oppførsel.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg det er riktig å la være å snakke om overgep. Man hører jo hva folk snakker om selv om man står litt unna, og det er vanlig at barn kommer og går så det er jo ikke usannsynlig at de ville fått det med seg.

Anonymkode: 54ce1...637

Tror ikke noen av barna kjenner til slike begreper, og de var ute av syne da gjesten nevnte hva statistikken viste. Det var uformell grilling i hagen og de voksne som var innom temaet snakket løst om ulike temaer der dette var lett og kort, altså ingen stor diskusjon, var vel mer faktaopplysning.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på: når det er barn tilstede: hvilke temaet er det greit å snakke om under grillingen/middagen/frokosten? 

Hvor mye bånd må voksne legge på sine samtaler og innspill i drøftinger - fordi det er barn tilstede? 

 

Hadde vært interessant å høre, da jeg som sagt ble noe satt ut etter å ha bevitnet korrigering av voksnes samtaler. Jeg følte det skikkelig ubehagelig, som om jeg følte det ikke var riktig for meg og hva som er mine verdier.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt noia av at folk snakker om mishandling av barn eller dyr, selv om jeg aldri har blitt utsatt for noe slikt selv eller kjenner noen som har blitt det. Kanskje hun bare ikke takler å høre om det ? Jeg blir helt på gråten og synes det er grusomt, så jeg kunne nok fint ha bedt om å snakke om noe annet.

Anonymkode: e76a9...949

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vertinnen og verten ville aldri ha tillatt / eventuelt ville de ha vist misnøye/ubehag dersom noen av oss drøftet politikk, samfunn, på VG-overskriftsnivå. 

De, spesielt hun især, men begge to, ønsket å styre samtalene inn på blomster og været, samt hva de hadde spist, samtidig som de strakk hendene i været og gjespet.

Da en ved frokosten dagen etter snakket om en flue i vinduet med et par av barna, sa verten "nå snakker dere om noe annet!😤 Jeg orker ikke mer snakk om den fluen nå!!" 

Igjen, jeg ble rett og slett satt ut.

Jeg ble plutselig noe usikker på hva som er "gjengs" oppførsel.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

:fnise: trollollololl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg nekter min far og bror å snakke om fisk og oppdrett under mine middager. De er begge i oppdrettsbransjen og snakker ikke om noen verdens ting annet - det er dritkjedelig for oss andre som har den jævla laksen langt opp i halsen. Men dette du beskriver høres veldig, veldig merkelig ut 🙄 Sært vertskap. 

Anonymkode: 3aeb2...e82

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får helt noia av at folk snakker om mishandling av barn eller dyr, selv om jeg aldri har blitt utsatt for noe slikt selv eller kjenner noen som har blitt det. Kanskje hun bare ikke takler å høre om det ? Jeg blir helt på gråten og synes det er grusomt, så jeg kunne nok fint ha bedt om å snakke om noe annet.

Anonymkode: e76a9...949

Hm. Høre om hva? Det var ingen som snakket om det du nevner.

Alt som skjedde var at Fabian Stang og konen ble nevnt som i positivt at de har fosterbarn og at en mannlig gjest informerte om tall/statistikk på fosterfamilier. Oppfattet ikke at noen ønsket å bore dypere i temaet, det var bare løst og ledig om litt av hvert. Mat og været også.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har opplevd noe lignende.

En av de besøkende gikk på nervetabletter, ut og inn av psykiatrisk. Overgrep gud bedre , hele pakka, you name it.

Samtalen tok en slik vending.

Helt greit synes jeg. Eller ikke?

 

Anonymkode: 01a07...1db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ts beskriver virker sært, men svigermoren min kan finne på å gjøre sånn når hun har alle barna sine samlet. For hun vet alt, inklusive at ene sønnen misliker datterens mann, og at døtrene ektemenn er helt uenige politisk og at den ene ba den andre om å gå tidlig fra en familiemiddag pga provokasjon og krangling om partipolitikk, samt at ene datteren har hatt tre spontanaborter og er ufrivillig barnløs.. 

Når alle samles så er hun helt opp i halsen opptatt av at alle skal ha det krampeaktig koselig og hun går da rundt og styrer. Dog ikke like hissig som ts skriver, det er mer:

-Nei nei, dette her trenger vi ikke tenke på i dag.

-Jeg synes nå folk kan få stemme som de vil, er det noen som vil ha rørte jordbær? Vi hadde sååå mye bær i år.. 

-Nei, hva ER det du sier, hør du, kan ikke du fortelle om hva som skjedde med deg når du kjørte over fjellet sist, det er sikkert ikke alle som har hørt.. 

Altså, hun legger ikke ned veto men hun glatter over og forsøker desperat å styre samtalene inn på helt trygge emner når hun tror og føler noen er på vei ut i et minefelt. 

Anonymkode: 1d749...6fb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Høre om hva? Det var ingen som snakket om det du nevner.

Alt som skjedde var at Fabian Stang og konen ble nevnt som i positivt at de har fosterbarn og at en mannlig gjest informerte om tall/statistikk på fosterfamilier. Oppfattet ikke at noen ønsket å bore dypere i temaet, det var bare løst og ledig om litt av hvert. Mat og været også.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Da misforstod jeg kanskje men i HI står det: " I den generelle anledning nevnte en gjest at han hadde lest tall/statistikk/forskning som viser at det foregår flere overgrep/misbruk i fosterfamilier enn i biologiske. "

Anonymkode: e76a9...949

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd noe lignende.

En av de besøkende gikk på nervetabletter, ut og inn av psykiatrisk. Overgrep gud bedre , hele pakka, you name it.

Samtalen tok en slik vending.

Helt greit synes jeg. Eller ikke?

 

Anonymkode: 01a07...1db

Eh, ok.

Var nok ikke slike tilstander her. Var ganske fredelige mennesker alle sammen og, såvidt jeg vet, ingen psykiatri eller medisiner.

Vel, vel. Jeg synes det var sær oppførsel fra både vert og vertinne, især sistnevnte.

😏

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...