Gå til innhold

Å mislike mennesker som alle andre liker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere som har opplevd å mislike mennesker som tilsynelatende blir likt av alle? Jeg har for tiden en kollega som jeg misliker sterkt, da jeg opplever henne som kontrollerende, falsk og utspekulert. Denne samme kollegaen er imidlertid av typen som har flust med venner og som er godt likt både på jobb og privat. På en måte kan jeg forstå det, da vedkommende fremstår som blid og imøtekommende og er fink til å vise interesse og "omsorg" for andre. Samtidig skjønner jeg ikke hvorfor andre ikke ser det jeg ser. Opplevde også å date en fyr da jeg var yngre som behandlet meg svært dårlig, og faktisk voldtok meg en gang mens jeg sov. Denne samme fyren fremstår imidlertid som godt likt av alle og er i dag en vellykket familiemann med en stor omgangskrets.

Slike opplevelser rokker virkelig ved verdensbildet mitt. Hvordan greier slike mennesker å bli så godt likt? Og hvordan kan noen mennesker oppføre seg så ulikt mot forskjellige mennesker?

Anonymkode: 08895...fce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen er flinkere å manipulere omverdenen enn andre, og få har evnen å se (gjennom) ;)

Trist at du ble voldtatt, men vi som lesere kjenner jo ikke til noe mere enn din side av saken, samt at vi har ingen informasjon rundt omstendighetene (hvor mange som "vet", hva som er fakta eller ei). Ikke for å være frekk mot deg, men bare idioter tar alt som leses for god fisk.

At mennesker oppfører seg ulikt mot forskjellige mennesker er vel ikke så rart? Noen kommer man jo bedre overens med enn andre. Så har vi dette med kjemi, samt hvilken type personlighet en har. Folk oppfører seg generelt hyggeligere mot mennesker som er utadvendte og smilende. Er man pen har man også en fordel, da mange vil oppføre seg hyggeligere bare på grunn av det. Og dersom en person blir godt likt av noen, er det lettere for andre å like samme personen også, siden "alle andre gjør det". Da er det jo bare å hive seg på bølgen ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det en del, og hatt rett i magefølelsen hver gang, at det har vært noe uggent der. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Opplevde også å date en fyr da jeg var yngre som behandlet meg svært dårlig, og faktisk voldtok meg en gang mens jeg sov. Denne samme fyren fremstår imidlertid som godt likt av alle og er i dag en vellykket familiemann med en stor omgangskrets.

Slike opplevelser rokker virkelig ved verdensbildet mitt. Hvordan greier slike mennesker å bli så godt likt? Og hvordan kan noen mennesker oppføre seg så ulikt mot forskjellige mennesker?

Anonymkode: 08895...fce

Trist :hjerte:, men det ligger vel litt i det å være voldtektsmann  at man behandler folk ulikt. Det å voldta er jo  noe man må holde skjult. 

Endret av Hermine Grang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rights skrev:

Noen er flinkere å manipulere omverdenen enn andre, og få har evnen å se (gjennom) ;)

Trist at du ble voldtatt, men vi som lesere kjenner jo ikke til noe mere enn din side av saken, samt at vi har ingen informasjon rundt omstendighetene (hvor mange som "vet", hva som er fakta eller ei). Ikke for å være frekk mot deg, men bare idioter tar alt som leses for god fisk.
 

Uansett så kan det noen ganger være en ide å tenke gjennom hva man oppnår ved å mistenkeliggjøre en person. I dette tilfelle her, selv om hun skulle lyve, hva oppnår du ved å skrive denne kommentaren? Voldtekten var ikke en gang hovedproblemstillingen i tråden. Det eneste du oppnår i denne tråden med denne personen er at du bagatelliserer et potensielt traume. Noen ganger er det beste å tie selv om man ikke tror på noe, eller er skeptisk til noe, for skaden man i verste fall påfører er mye større enn mulige positiv utfall

Anonymkode: 96811...69e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplevelse her. Er en person jeg misliker så sykt. Få andre ser det. Siiiinnsykt provoserende.

Anonymkode: 674f3...5c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rights skrev:

Noen er flinkere å manipulere omverdenen enn andre, og få har evnen å se (gjennom) ;)

Trist at du ble voldtatt, men vi som lesere kjenner jo ikke til noe mere enn din side av saken, samt at vi har ingen informasjon rundt omstendighetene (hvor mange som "vet", hva som er fakta eller ei). Ikke for å være frekk mot deg, men bare idioter tar alt som leses for god fisk.

At mennesker oppfører seg ulikt mot forskjellige mennesker er vel ikke så rart? Noen kommer man jo bedre overens med enn andre. Så har vi dette med kjemi, samt hvilken type personlighet en har. Folk oppfører seg generelt hyggeligere mot mennesker som er utadvendte og smilende. Er man pen har man også en fordel, da mange vil oppføre seg hyggeligere bare på grunn av det. Og dersom en person blir godt likt av noen, er det lettere for andre å like samme personen også, siden "alle andre gjør det". Da er det jo bare å hive seg på bølgen ;)

 

Merkelig innspill. Dette har jo med hvordan en overgriper fremstår for andre som ikke har kjennskap til saken. 

Jeg ser ikke dette behovet så mange har for å poengtere "nå vet vi bare din side av saken, vi vet ikke fakta" når noen legger frem at de har blitt voldtatt. Ganske smakløst etter min mening. 

Anonymkode: 99bd3...c9e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare enkelte man misliker og ikke kan noe for. Ikke si det videre, da tror alle du er misunnelig, og da taper du bare på det selv. Jeg vet det er urettferdig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme opplevelse som deg. Hadde en kollega som var godt likt og var vennlig mot alle.  Men på tomannshånd med meg var hun cruella de ville altså!  Endte med at jeg sluttet,  jeg orket ikke å bli utsatt for nedsettende prat fra en person de andre trodde var en helgen.... 

Anonymkode: ff6f8...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere som har opplevd å mislike mennesker som tilsynelatende blir likt av alle? Jeg har for tiden en kollega som jeg misliker sterkt, da jeg opplever henne som kontrollerende, falsk og utspekulert. Denne samme kollegaen er imidlertid av typen som har flust med venner og som er godt likt både på jobb og privat. På en måte kan jeg forstå det, da vedkommende fremstår som blid og imøtekommende og er fink til å vise interesse og "omsorg" for andre. Samtidig skjønner jeg ikke hvorfor andre ikke ser det jeg ser.

Anonymkode: 08895...fce

Det er ofte smart å spørre seg selv om det er slik at man tolker den andre sin oppførsel på en spesiell måte fordi det er slik man trur han/hun er.

Kollegaen din har kanskje jobbet der lenger enn deg? Tror du at alle som liker henne er så dumme som du mener de er, eller kan det være sånn at du feiltolker alt hun gjør og sier? 

Det virker ganske usannsynlig at hun har mange venner og kolleger som har likt henne i årevis og bare ikke har sett at hun er så falsk som du beskriver.

Hun har kanskje en overordnet rolle i forhold til deg? 

Anonymkode: b0030...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så kan det noen ganger være en ide å tenke gjennom hva man oppnår ved å mistenkeliggjøre en person. I dette tilfelle her, selv om hun skulle lyve, hva oppnår du ved å skrive denne kommentaren? Voldtekten var ikke en gang hovedproblemstillingen i tråden. Det eneste du oppnår i denne tråden med denne personen er at du bagatelliserer et potensielt traume. Noen ganger er det beste å tie selv om man ikke tror på noe, eller er skeptisk til noe, for skaden man i verste fall påfører er mye større enn mulige positiv utfall

Anonymkode: 96811...69e

Du har nok et poeng der, godeste AnonymBruker!

Så dine ord skal tas til ettertanke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte på når jeg leste overskrifta var en jeg vet om som blir godt likt av alle, noe jeg har full forståelse for..Hun er så hyggelig, koselig, morsom, trivelig og jeg skjønner sååå godt hvorfor hun blir godt likt av alle :) 

..Men så nevnte du karakteren til personen du snakker om. Utspekulert osv.. Den personen kjenner jeg til, også.

Det er spesielt mange hun-kjønn som er på den måten. Godt likt utad - men manipulativ og aggressiv innad. 

Anonymkode: 16b64...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle har hatt en slik en i livet sitt. Hadde selv en kollega som var utrolig god på å smiske med de eldre på jobben, vi unge derimot dolket hun gjerne. Vi var ganske mange som så det da. 

 

Anonymkode: 8945d...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok bare misunnelse. Du skulle ønske du selv var like godt likt.

Anonymkode: 82f00...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har like mye erfaring med mennesketyper. Derfor vil gjerne førsteinntrykket være avgjørende for hvor godt likt en person blir. Jeg har erfaring med flere mennesketyper, så derfor velger jeg å se an folk i forkant før jeg slipper de inn på meg. Det er gjerne slik som TS sier at man er gjerne alene om å gjennomskue folk som er dårlig omgang og det er de som oftest får rett til slutt. 

Endret av slagelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare misunnelse. Du skulle ønske du selv var like godt likt.

Anonymkode: 82f00...43d

Ja, TS er skikkelig misunnelig på overgriperen sin. 

 

:ironi:

Anonymkode: 99bd3...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ei slik på jobben, rævslikker og utrolig falsk. Hun har kommet seg opp i gradene med smisking, hun kan virke søt og sjarmerende, at hun kan mye. Jeg har aldri likt henne, og vi har kranglet mye. Mot meg er hun hoven og nedlatende, så da er jeg det tilbake. Og det fikser hun ikke. Ekstra digg er det i møter hvor hun forteller oss andre, i en nedlatende og besservisser-tone, hvordan ting skal gjøres. Men når vi svarer henne at det blir feil, og forteller henne den rette måten å gjøre det på, da kommer den sanne jenta frem, hun blir svart i øya og freser til oss. Så tar hun seg i det og blir rolig og søt. Jeg trodde det kun var meg som mislikte henne, men nå er det fler og fler som ser henne for den hun er, og folk tar nå igjen. Et par personalsaker har det også blitt. Hun er roligere nå, men det er jo et skuespill. Vi prøver å unngå hverandre mest mulig, jeg får piggene ut med en gang hun nærmer seg.

Anonymkode: 2462f...d7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det ja. Hun gikk over ens med alle, hun gjorde til og med narr av en annens fysiske handicap mens vennene lo med. Dette er folk som liker å fremstille seg omsorgsfulle. 

Og ja, jeg skjønner ikke hva som var så morsomt med alle vitsene hennes. Jeg fikk vonst i hoset der jeg satt, det var ikke gøy en gang!

kanskje vi er smartere enn snittet da. Siden de fleste andre er så enkle å få til og le med..

Anonymkode: 757b1...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rights skrev:

Noen er flinkere å manipulere omverdenen enn andre, og få har evnen å se (gjennom) ;)

Trist at du ble voldtatt, men vi som lesere kjenner jo ikke til noe mere enn din side av saken, samt at vi har ingen informasjon rundt omstendighetene (hvor mange som "vet", hva som er fakta eller ei). Ikke for å være frekk mot deg, men bare idioter tar alt som leses for god fisk.

At mennesker oppfører seg ulikt mot forskjellige mennesker er vel ikke så rart? Noen kommer man jo bedre overens med enn andre. Så har vi dette med kjemi, samt hvilken type personlighet en har. Folk oppfører seg generelt hyggeligere mot mennesker som er utadvendte og smilende. Er man pen har man også en fordel, da mange vil oppføre seg hyggeligere bare på grunn av det. Og dersom en person blir godt likt av noen, er det lettere for andre å like samme personen også, siden "alle andre gjør det". Da er det jo bare å hive seg på bølgen ;)

 

Det er ikke voldtekten som er poenget i denne tråden, dette nevnte jeg bare for å gi et inntrykk av hvordan denne personen faktisk er. Det er heller ikke noe jeg har fortalt noen andre, delvis fordi jeg mistenker at jeg ikke hadde blitt trodd.

40 minutter siden, Supernova17 skrev:

Det er bare enkelte man misliker og ikke kan noe for. Ikke si det videre, da tror alle du er misunnelig, og da taper du bare på det selv. Jeg vet det er urettferdig...

Det er nettopp dette som er så vanskelig. Hvorfor tror alle at man er misunnelig med en gang man ikke liker noen? Det er utrolig vanskelig å gå rundt å være den eneste som misliker en person og å ikke kunne snakke med noen om dette, når man er nødt til å forholde seg til vedkommende på daglig basis.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte smart å spørre seg selv om det er slik at man tolker den andre sin oppførsel på en spesiell måte fordi det er slik man trur han/hun er.

Kollegaen din har kanskje jobbet der lenger enn deg? Tror du at alle som liker henne er så dumme som du mener de er, eller kan det være sånn at du feiltolker alt hun gjør og sier? 

Det virker ganske usannsynlig at hun har mange venner og kolleger som har likt henne i årevis og bare ikke har sett at hun er så falsk som du beskriver.

Hun har kanskje en overordnet rolle i forhold til deg? 

Anonymkode: b0030...ac4

Jeg har spurt meg selv mange ganger om det kan være jeg som feiltolker eller overreagerer, og dette er jo spørsmål det er vanskelig å svare på selv. I tillegg har jeg ingen jeg kan snakke med dette om, da hun som sagt er godt likt av våre felles kolleger. Noen av tingene jeg reagerer på er imidlertid ting jeg vet andre også hadde reagert på, men som de ikke ser, da dette er ting som blir sagt på tomannshånd eller som angår vårt samarbeid.

Vedkommende har ikke jobbet der lenger enn meg og har heller ingen overordnet rolle overfor meg, men oppfører seg som om h*n har det. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare misunnelse. Du skulle ønske du selv var like godt likt.

Anonymkode: 82f00...43d

Feil.

TS

Anonymkode: 08895...fce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti et par slike selv, og er veldig overrasket over hvor mange som faller for dem. De lager  bølger, spiller offerrolle og har en påklistret falsk personlighet.

Grunnen til at "alle" liker dem, er fordi slike personer lett klarer å skaffe seg makt og nye vennskap. Folk er dessuten redde for å komme skjevt ute med dem, og velger derfor å stå sammen med dem. Dermed har slike sin egen lille hær eller noe.

Så har du den gruppen personer som er slik selv, og som da finner sine likesinnede. 

Den siste gruppen er de som bare er naive og eller har lite erfaring med mennesketypene. De finner seg ofte personer som er veldig lette å manipulere(personer med lav selvtillit), og bruker dem som verktøy for å nå målet sitt:)

Jeg har blitt offer selv, og fikk problemer da de så at jeg ikke anerkjente dem slik de ønsket. 

Anonymkode: 679d6...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...