Gå til innhold

Har du vært på utredning for habituell abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal bli henvist til Oslo universitetssykehus for utredning for habituell abort. Jeg har hatt to SA, en MA, en exu og et par kjemiske graviditeter. Jeg tror egentlig at vi har sjekket det meste/alt hos privatpraktiserende gynekolog. Karyotyping er normal hos begge og mannens sædprøve er normal. Blodprøver jeg har tatt, som alle er normale, er:

lupus

S-Anti-beta 2 glycoprot I IgG,

S-anti-beta 2 glycoprot I IgM

S-Anti-cardiolipin IgG

S-anti cardiolipin IgM

S-FSH

S-LH 

S-progesteron

S-SHBG

S-t4 fritt

S-TSH

S-østradiol

AMH (her er verdien 5, som er helt i nedre del av normalområdet)

 

Vet du om de tar andre prøver enn dette på utredningen?

Mitt siste svangerskap var utenfor livmoren og en eggleder ble da fjernet. Dessverre virker det som om jeg kun har eggløsning fra den siden der egglederen ble fjernet (alltid eggløsningssmerter på den siden og svangerskapene som har blitt sett på med ultralyd var fra den siden) og jeg mistenker derfor at det nå kan være vanskelig for meg å bli gravid naturlig (har ikke blitt gravid etter exu). Husker at jeg har lest at noen har fått IVF etter habituell abort-utredning. Ble du da overført direkte fra utredningen til IVF eller måtte ny henvisning bli sendt? Fikk du IVF pga habituell abort eller fordi du ikke hadde blitt gravid på lang tid (hvor lenge?)?

Lurer på alt, så fortell gjerne mer!

Anonymkode: 42a0c...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to prøver jeg tok som jeg ikke kan se at du har tatt

- faktor v leiden (men den går kanskje under karyotyping?)

 - vannscanning av livmor for å se etter f.eks. myomer, septum eller lignende. Da ble det også sjekket at egglederne var åpne.

Fastlegen tok i tillegg prøver for cøliaki, div vitaminer/mineraler (d-vit og magnesium tror jeg) og leververdier. Usikker på om dette hadde noe for seg siden ingen av gyn tok disse prøvene. Men fastlegen mente det var greit å utelukke disse tingene. 

Brukte ca 5-6 pp på å bli gravid hver gang. Det var aldri snakk om IVF hos meg, og det ville jeg heller ikke vært interessert i å prøve tror jeg. Det var tøft og stressende nok med gamlemetoden for oss.

Fra gyn på sykehuset fikk jeg beskjed om å bare prøve igjen og at det var ingenting de kunne gjøre for meg ettersom de ikke fant noe galt. Fra privatpraktiserende gyn fikk jeg prøve progesteron, albyl-e og prednisolon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, N85 skrev:

Det er to prøver jeg tok som jeg ikke kan se at du har tatt

- faktor v leiden (men den går kanskje under karyotyping?)

 - vannscanning av livmor for å se etter f.eks. myomer, septum eller lignende. Da ble det også sjekket at egglederne var åpne.

Fastlegen tok i tillegg prøver for cøliaki, div vitaminer/mineraler (d-vit og magnesium tror jeg) og leververdier. Usikker på om dette hadde noe for seg siden ingen av gyn tok disse prøvene. Men fastlegen mente det var greit å utelukke disse tingene. 

Brukte ca 5-6 pp på å bli gravid hver gang. Det var aldri snakk om IVF hos meg, og det ville jeg heller ikke vært interessert i å prøve tror jeg. Det var tøft og stressende nok med gamlemetoden for oss.

Fra gyn på sykehuset fikk jeg beskjed om å bare prøve igjen og at det var ingenting de kunne gjøre for meg ettersom de ikke fant noe galt. Fra privatpraktiserende gyn fikk jeg prøve progesteron, albyl-e og prednisolon.

Takk for svar! 

Faktor V leiden har jeg kanskje ikke tatt, nei. Heller ikke cøliakiprøver og vitaminer. Vitaminer/mineraler spurte jeg faktisk en privatpraktiserende gynekolog om å sjekke, men det ville han ikke! Det skal jeg passe på at jeg får gjort nå. Jeg har tatt hysteroskopi. Jeg vet ikke om vannscanning er nødvendig da? Det ble ikke funnet noe galt under hysteroskopien. Under operasjonen der de fjernet den ene egglederen, tittet de jo også inn i buken, uten at de fant noe galt, så vidt jeg vet. 

Har du klart å bli gravid og beholde etter abortene eller strever du fortsatt? Gikk det bedre med medisiner? Jeg er litt stresset pga alder og lav AMH-verdi og siden jeg mister hele tiden,  og nå har jeg bare egglederen på motsatt side av der jeg har eggløsning i behold. Er derfor jeg tenker på muligheten for IVF.

Anonymkode: 42a0c...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Faktor V leiden har jeg kanskje ikke tatt, nei. Heller ikke cøliakiprøver og vitaminer. Vitaminer/mineraler spurte jeg faktisk en privatpraktiserende gynekolog om å sjekke, men det ville han ikke! Det skal jeg passe på at jeg får gjort nå. Jeg har tatt hysteroskopi. Jeg vet ikke om vannscanning er nødvendig da? Det ble ikke funnet noe galt under hysteroskopien. Under operasjonen der de fjernet den ene egglederen, tittet de jo også inn i buken, uten at de fant noe galt, så vidt jeg vet. 

Har du klart å bli gravid og beholde etter abortene eller strever du fortsatt? Gikk det bedre med medisiner? Jeg er litt stresset pga alder og lav AMH-verdi og siden jeg mister hele tiden,  og nå har jeg bare egglederen på motsatt side av der jeg har eggløsning i behold. Er derfor jeg tenker på muligheten for IVF.

Anonymkode: 42a0c...b09

Hvis du har tatt hysteroskopi er sikkert ikke vannscanning nødvendig, nei.

På sjette forsøk, og med medisiner, satt spiren, og vi har en perfekt liten ettåring nå😊 men det er jo umulig å vite om medisinene haddr effekt eller om det var tilfeldig at det endelig gikk bra..

Hvor gammel er du da? Står litt om habituell abort og ivf her: http://www.klinikkhausken.no/problemer-med-habituell-abort-ivf-kan-hjelpe/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, N85 skrev:

 

Hvis du har tatt hysteroskopi er sikkert ikke vannscanning nødvendig, nei.

På sjette forsøk, og med medisiner, satt spiren, og vi har en perfekt liten ettåring nå😊 men det er jo umulig å vite om medisinene haddr effekt eller om det var tilfeldig at det endelig gikk bra..

Hvor gammel er du da? Står litt om habituell abort og ivf her: http://www.klinikkhausken.no/problemer-med-habituell-abort-ivf-kan-hjelpe/ 

Så flott at dere lyktes til slutt! :-)

Takk for link! Jeg er 38, så det begynner virkelig å haste, føler jeg...

Anonymkode: 42a0c...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at dere lyktes til slutt! :-)

Takk for link! Jeg er 38, så det begynner virkelig å haste, føler jeg...

Anonymkode: 42a0c...b09

Da kan det jo hende du er en god kandidat for ivf. Du får diskutere det med gyn på sykehuset. Jeg ville vært forberedt på å vise vedkommende den linken, for dessverre er det sånn som det står at mange (de fleste?) bare får beskjed om å prøve, prøve og prøve igjen. 

Jeg har lest at de aller aller fleste med hab abort lykkes til slutt. I ei av bøkene jeg har lest om temaet (ja, jeg har flere, ble ganske oppslukende kan man si) leste jeg om ei som hadde 14 mislykkede svangerskap bak seg, og plutselig lyktes de på det 15. forsøket - uten noen form for intervensjon som helst.

Kan anbefale boka «Coming to term» hvis du er interessert. Det finnes også en bbc-dokumentar om habituell abort «waiting for a heartbeat», tror den ligger på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...