Gå til innhold

Hund i varmen, blir jeg anmeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare få luftet tankene litt. Jeg er en ganske så fersk hundeeier. Har en liten gutt på 9 mnd. Min første hund. Har ingen erfaring med hund fra tidligere. 

Det har vært ganske varmt her de siste dagene. Rundt 30 grader i skyggen, stekende sol og ingen vind. Det er først i dag at det blåser litt ute. Hunden min er en svart Pomeranian. Tykk og varm pels. Jeg skal til tante til helgen og hun skal trimme pelsen. Har ikke fått gjort det tidligere fordi hun har vært på ferie. Og det har ikke vært så varmt hittil. Hun har maskin til å klippe, for hun har selv hunder som hun klippes hele tiden. 
De siste dagene så har jeg gått korte turer. For jeg prøvde å gå som normalt første dagen. Vi går 30 min om morgningen. 1,5 time om dagen og 30 min om kvelden til vanlig. Etter ettermiddags turen å han på gulvet å pustet og peste for harde livet. Så nesten ut som at han var i koma, fikk nesten ikke kontakt med han. Vi gikk i bare 45 min før jeg snudde og gikk hjem. For han ble treg og virket overopphetet. Jeg var selv igjennom svett av varmen, så da valgte jeg å snu. Ringte veterinær og fikk beskjed om å avkjøle han. Han fikk en dusj og ble raskt seg selv igjen. Ringte tilbake og fikk beskjed om å følge med han. Jeg fortalte veterinær om planen som jeg vil nevne senere, og fikk beskjed om at det var lurest å gå flere korte turer enn få lange. 

Har vært nøye med kaldt og friskt vann hele dagen. Har vifte og slikt inne, så det er ikke så varmt inne. Pelsen hans blir glovarm etter få minutter, så jeg bruker nå vannflaske for å kjøle ned pelsen litt på tur. 

Jeg har nå gått flere men korte turer. På ca 10 min x ca 5-6 ganger om dagen. Holder meg nær huset i tilfelle han blir overopphetet. I går så var asfalten nesten for varmt for potene. Jeg kjente med hånden og asfalten var glovarm. Han gikk også på tre poter. Hadde da valget mellom å gå 1 time unna mot nærmeste park med gress... eller gå hjem. Gikk da hjem, for 1 time i varmen for han ble for mye. Det gikk bedre noen timer senere. Han hadde allerede gjort seg ferdig med tissing og slikt, så det var ikke krise. 
Hunden får nok trim, da vi har ekstra tid med mentaltrening inne og vi kaster ball inne i flere timer om dagen. Hunden får det den trenger av mosjon, bare ikke iform av gåturer. I går fikk vi gått en litt lengre tur på rundt 30-45 min, det var klokken 3 i natt. For først da var det litt kjølig ute. De siste dagene så har det vært nesten tropenatt, varme i luften og ingen vind. Verken på dagtid eller om natten. 

Problemet er. 
Utenfor blokken så sitter det en fast gjeng med litt eldre damer. 40-60 årene. Typiske sladderkjerringer som kommentere alt og får med seg alt. I går ble jeg skjelt ut og kjeftet på. Hun ene truet med å ringe politiet. Fordi hun har sett at jeg har gått så korte turer de siste dagene. Hun har bare sett 2-3 av alle de turene jeg har gått. Jeg har garantert vært ute mer enn 6 ganger, men jeg har mistet tellingen helt. Jeg prøvde å forklare, men hun trodde ikke på meg. 
Hva vil skje om hun faktisk anmelder meg? Jeg er som sagt fersk hundeeier, men jeg prøver så godt jeg kan. Jeg har snakket med veterinær og fått "godkjent" nødløsningen med flere korte turer. 
Har du som hundeeier noen andre tips? 

 

Anonymkode: e748f...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke anmeldes fordi du har gått flere korte turer i løpet av noen dager, det er ikke brudd på noen som helst lov. I absolutt verste fall (noe jeg tviler på kommer til å skje) så vi politiet ta kontakt med deg for en prat. Du forklarer situasjonen også er de ferdig med saken. I verste fall, jeg regner ikke med at politiet vil bry seg med noe sånt .Jeg tviler på at de damene vil anmelde heller, de liker nok bare å klage. Du har ditt på det rene.

Ellers ville jeg gått de litt lengre turer tidlig om morgenen og sent om kvelden, og alltid lagt de turene til steder hvor det er vann/bekk så han kan vasse. Gå i skogen, det er kjøligere. Jeg ville absolutt unngått glovarm asfalt.

Det er kjempebra med mental stimulering, men jeg ville unngått å kaste masse ball inne. Det stresser veldig opp. Da ville jeg heller jobbet med å lære inn triks, godbitsøk, annet nesearbeid osv. Ting som roer ned og krever konsentrasjon. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bli anmeldt for sånt, Mattilsynet kommer uansett til å være enig med deg hvis de kommer å du sier hvorfor turene er så korte. Be kjerringene passe sine egne saker :P 

 

Anonymkode: e4ae3...8ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke få tur i det hele tatt når det er så varmt. Gå ut så han får gjort fra seg, det holder. Så går du litt lengre på morgen/kveld når temperaturen er ok. 

Og nei, du blir nok ikke anmeldt av politiet, for en sånn bagatell. Jeg har hatt politiutrykning til bilen min flere ganger pga noen var bekymra for hunden, men de sjekka bare at hunden ikke led noen nød og dro igjen. 

Anonymkode: 01507...0b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli anmeldt ja, men hva i alle tror du politet vil gjøre?


Saken blir jo henlagt pga bevisets stilling temmelig raskt! No worries

Anonymkode: cd85a...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer ikke til å skje noe.

kjerringene er på trynet! 

Har stor hund selv og han tilbringer de varme dagene i skyggen i gården sin, ute har vi et lite badebasseng eller så ligger han inne i gangen. 

Luftetur på morgen og langtur på kvelden.,går da helst i skogen for å unngå glovarm asfalt. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hundeeier kan du faktisk risikere å få mattilsynet på døra, vis damene eller andre sender bekymringsmelding, enten anonymt eller ikke, På meg høres du ut som du har gjort alt riktig altså bare så det er sagt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn liten hund, med tykk pels, blir fort overopphetet så du gjør helt rett i mindre turer :) Et lite tips bare. Om han blir overopphetet (kan også skje for erfarne hundeeiere) så fokuser på å kjøle ned poter og buk. Det hjelper fortest :)

Det er også mulig å kjøpe kjøledekken. Har prøvd det på vår sorte dvergschnauzer og syns det hjalp, Men det må kun brukes om du har tilsyn med hunden. Hurtta har et ålreit dekken :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tabris skrev:

Du kan ikke anmeldes fordi du har gått flere korte turer i løpet av noen dager, det er ikke brudd på noen som helst lov. I absolutt verste fall (noe jeg tviler på kommer til å skje) så vi politiet ta kontakt med deg for en prat. Du forklarer situasjonen også er de ferdig med saken. I verste fall, jeg regner ikke med at politiet vil bry seg med noe sånt .Jeg tviler på at de damene vil anmelde heller, de liker nok bare å klage. Du har ditt på det rene.

Ellers ville jeg gått de litt lengre turer tidlig om morgenen og sent om kvelden, og alltid lagt de turene til steder hvor det er vann/bekk så han kan vasse. Gå i skogen, det er kjøligere. Jeg ville absolutt unngått glovarm asfalt.

Det er kjempebra med mental stimulering, men jeg ville unngått å kaste masse ball inne. Det stresser veldig opp. Da ville jeg heller jobbet med å lære inn triks, godbitsøk, annet nesearbeid osv. Ting som roer ned og krever konsentrasjon. 

Nå ble jeg lettet. Vet aldri om de anmelder, men har hørt at de har laget problemer for en annen hundeeier. Hunden bjeffer på folk og hunder. Ble klaget inn så mange ganger at hunden flyttet til ekskona til eieren. Så det å ringe en bekymringmelding, det kan nok de damene finne på å gjøre. 

Morgningen er ganske varmt her, på grunn av beliggenhet og slikt. Husker ikke hva pappa sa, men han har kommentert det selv. Det kan være litt kjølig hvis det er vind i luften. Prøver å utnytte det og gå tur mens det blåser ute. 

Takk for tipset om ball, det viste jeg ikke. Vi trener på triks, jeg gjemmer godbiter rundt om kring i leiligheten osv. Har også kong og labyrint som han bruker en del. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt potesokker?

http://www.dyrevennene.no/2016/06/24/hunder-brenne-pa-varm-asfalt-enkle-trikset-pa-5-sekunder-forhindrer-sommer/

Ta med en skål også, så hunden kan drikke litt vann underveis om den vil det.

 

Anonymkode: 6bd98...353

Jeg har en slik flaske fra biltema. Er vannflaske med skål. 
Potesokker har jeg ikke prøvd, må ta en tur innom tropehagen i morgen. Takk for tipset og takk for link.

10 minutter siden, Lesehest skrev:

En sånn liten hund, med tykk pels, blir fort overopphetet så du gjør helt rett i mindre turer :) Et lite tips bare. Om han blir overopphetet (kan også skje for erfarne hundeeiere) så fokuser på å kjøle ned poter og buk. Det hjelper fortest :)

Det er også mulig å kjøpe kjøledekken. Har prøvd det på vår sorte dvergschnauzer og syns det hjalp, Men det må kun brukes om du har tilsyn med hunden. Hurtta har et ålreit dekken :) 

takk for tips, det viste jeg ikke. Fikk bare beskjed om å ta han i dusjen med lunket vann for å kjøle han ned. 

Kjøledekken viste jeg ikke fantes en gang, får se om jeg finner mer om det. Takk for tipset. 

TS

Anonymkode: e748f...de9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så varmt som nå, så har jeg alltid med en liten sekk med halvannen liter vann. Da kan hunden få drikke, og jeg heller også litt vann på bryst, nakke, poter og mage. Også prøver vi å få gått de lengste turene tidlig på morgenen og sent på kvelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke feil i å gå korte turer i varmen. Hvis du skal gå litt lenge, ha alltid med vann som hunden kan drikke og som du kan helle over han, og som en over her sier, kjøligere i skogen og gå langs bekker og forbi vann. 

Neste gang sladrekjerringene klager, fortell at de får passe på sine egne saker. 

Anonymkode: 18e0e...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter er en "langtur" for en pomeraner, så 1,5 time er jo rene fjellturen!
Man kan få kjøpt potebeskyttere i dyrebutikk eller ebay eller lage noen provisoriske hjemme av gaffateip (tykt/mange lag i bunnen/under poten). Eller kjøpe babysokker og legge en papp  plate i bunnen som liksom blir "sålen".

Det som kan skje hvis du blir anmeldt for dyreplageri er at det vil vurderes hvor alvorlig det er, og så vil du kanskje få en inspeksjon av mattilssynet som politiet da eventuelt varsler. De som kommer på inspeksjon vil selvfølgelig ikke kalle det dyreplageri fordi du har gått korte turer pga varmen!

Anonymkode: e4717...b24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ingenting om pels på hund, men vet at langhårede katter er bra beskyttet mot varme og ikke bør klippes/barberes - så kanskje din er bedre beskyttet mot sola enn du tror også :)

Anonymkode: 7f683...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i kjerringene! Hvilket sted har så usympatiske drittkjerringer? Gode råd her. Jeg går der hvor det er mest skygge feks i skog og før sola har varma opp lufta - samt på kvelden. Og ja korte turer når det er 25+. Det er helt vanlig at den peser litt mer etter varme turer. Du lærer deg også mer om hundens begrensninger etc etterhvert. Slapp av og ha en goood sommer:nordvesta:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag skal man gi hunden 2-3 timers utendørs aktivitet i ukedagene, og 7-8 timer lørdag og søndag. Det skal være svært tungtveiende grunner til å fravike dette.

Anonymkode: b64f0...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På generelt grunnlag skal man gi hunden 2-3 timers utendørs aktivitet i ukedagene, og 7-8 timer lørdag og søndag. Det skal være svært tungtveiende grunner til å fravike dette.

Anonymkode: b64f0...de7

Bullshit. Det er snakk om 30+ i skyggen her. Smart å lese litt kanskje?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen drittkjerringer, hva vet de om din hunds behov? Helt OK om de spør, men da ville jeg heller spurt på en hyggelig måte, type: "Hei, ser du går kortere turer for tiden. Er det noe som har skjedd?"  Da får de et svar, og alle bør ha mulighet til å forklare seg. 

Selv måtte jeg gå kortere turer med mine da jeg forstuet ankelen kraftig for noen måneder siden. Turene ble kort, men jeg sørget for at e fikk gjort fra seg. Ble mer lek/trening inne den uken. 

En ide er jo å aktivisere hunden på stranden om den liker å bade?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2017 den 17.23, AnonymBruker skrev:

På generelt grunnlag skal man gi hunden 2-3 timers utendørs aktivitet i ukedagene, og 7-8 timer lørdag og søndag. Det skal være svært tungtveiende grunner til å fravike dette.

Anonymkode: b64f0...de7

Utfordrer deg til å ta med en St.Bernhard ut på en 8 timers tur i 30 plussgrader og se hva som skjer. Eller de fleste hunder i 42 minusgrader i 8 timer. Det blir stas vettu, artig tur for store og små

Anonymkode: 210a2...236

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2017 den 17.23, AnonymBruker skrev:

På generelt grunnlag skal man gi hunden 2-3 timers utendørs aktivitet i ukedagene, og 7-8 timer lørdag og søndag. Det skal være svært tungtveiende grunner til å fravike dette.

Anonymkode: b64f0...de7

Hahah!! Ja sikkert du. Prøv deg på sånn lengde på aktivitet du. Enten får du en hund som blir hinsides overstimulert ellers gir du den heteslag. Veldig lurt ja 

Anonymkode: e4ae3...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...