Gå til innhold

Hvor høyt gjerde på tomten for at hunden ikke skal hoppe over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en blandingshund av middels størrelse, og hun har skikkelig spenst! Kan hoppe opp på høye stener, er flink å hoppe opp skråninger i fjellet, har hoppet opp på et gjerde en gang osv...

Nå har jeg tenkt å gjerde inn tomten slik at jeg slipper å være bekymret for at hun kommer seg ut på egenhånd (bilvei nedenfor). Jeg lurer derfor på hvor høyt gjerdet bør være? Jeg vil ikke at det skal se ut som berlinmuren, men det må være trygt å slippe henne løs. 

Anonymkode: 00485...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har labrador som ikke er kjent for å hoppe høyt, men måtte ha gjerde på 1,5 meter. Hvis du har tispe er det vel kanskje like viktig å holde løse hannhunder ute...?

Anonymkode: 7ead4...a1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt gjerde på 180 cm. Husk også å sikre for at hunden kan grave seg ut. Husk å søke kommunen om tillatelse når gjerdet blir så høyt.

Prrsonlig hadde jeg heller valgt hundegård, samt løpestreng som går gjennom menneskenes uteplass. 

Anonymkode: f6dc8...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt gjerde på 180 cm. Husk også å sikre for at hunden kan grave seg ut. Husk å søke kommunen om tillatelse når gjerdet blir så høyt.

Prrsonlig hadde jeg heller valgt hundegård, samt løpestreng som går gjennom menneskenes uteplass. 

Anonymkode: f6dc8...9fc

Hvordan raser er det i henne? Om du vet da 😊 

Min Dvergpinscher hadde lett hoppet over 150. Han hadde enorm sprett, og var smart nok til å bruke beina på gjerdet for siste delen. 

Hannhunder vil du heller ikke ha på besøk. Så ville nok tatt 180.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund av rasen Shetland Sheepdog. Hun ville ikke drømme om å stikke av. Jeg hadde en hannhund av samme rase tidligere også, to hunder samtidig altså, og de gikk løse i hagen. Hagen var kun gjerdet inn med et lårhøyt gjerde, som hundene med letthet KUNNE ha bykset over om de virkelig ville. Men det virket som om de skjønte symbolikken i gjerdet, "Hit men ikke lenger", og de prøvde aldri å hoppe over og stakk aldri av. Må vel legge til at denne rasen er ekstremt opptatt av å være i nærheten av eieren sin, og begge mine holdt seg tett til meg på tur i skogen osv. Aldri stukket av når de er løse ute på tur.

Så i vårt tilfelle holdt det altså med et symbolsk gjerde. Hundene holdt seg pliktskyldig innenfor i flere år, så lenge vi bodde der. Selv om det kom spaserende en hund forbi utenfor tomten, og de satte i gang bjeffekoret og sto på bakbeina med forlabbene lent på gjerdekanten, så prøvde de ALDRI å hoppe ut og løpe etter andre hunder eller katter de så utenfor.

Jeg blir litt forundret over at ikke "alle" hunder er sånn :-) Men jeg skjønner jo at raser er forskjellige.

Er din hund en som lett kan finne på å stikke av, eller er hun egentlig ganske stedbunden og holder seg i nærheten av "mor"? Kunne det kanskje holde med et normalhøyt gjerde....? Husk at du må sjekke med kommunen hva som er maks høyde på tillatt gjerde, og evt søke om tillatelse til høyere gjerde om du trenger det.

Anonymkode: 392d5...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hopper ikke over, han graver under og så drar han ut på eventyr. Vet ikke hvorfor han gidder å grave, vi har kjempelavt gjerde.

Anonymkode: 3d4bb...ea8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det avhenger av flere ting. At hunden fysisk er i stand til å hoppe over betyr ikke at den gjør det. For eksempel er de fleste hunder lite tilbøyelige til å hoppe over hvis de ikke kan se hva som befinner seg på den andre siden. Du kan med andre ord sannsynligvis klare deg med et lavere gjerde dersom hunden ikke kan se gjennom det. En annen løsning er å ha hekk innenfor gjerdet. 

Strengt tatt bør gjerdet uansett være høyest mulig, men de fleste kommuner har begrensninger på hvor høye gjerder som er tillatt. Her hvor jeg bor er f.eks. den grensen 90 cm. og man må uansett søke om å få sette opp gjerde. Jeg har også hunder og fikk derfor lov til å sette opp gjerde på 120 cm. siden det var snakk om et diskret nettinggjerde. Problemet med at hundene ser gjennom gjerdet har jeg løst delvis med hekk og med et lite stykke gjerde som man ikke kan se gjennom. Nå er problemet med mine heller at de graver seg ut enn at de hopper over selv om de ikke har noen som helst problemer med det siste dersom de vil siden de gjerne klatrer hvis de må. Løsningen på det er å alltid ha de under oppsyn selv om hagen er inngjerdet slik at de aldri får sjansen til å belønne seg selv med å grave seg ut eller får anledning til å kunne trene på å komme seg over gjerdet. 

Poenget mitt er at et gjerde uansett bare fungerer som en brems for mange hunder. Det er svært sjelden en 100% sikker løsning som tilsier at hundene kan overlates til seg selv uansett hvor høyt gjerde man har. Vil man ha en 100% sikker løsning må man ha hundegård med gulv, tak og låsbar dør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyest mulig + nede i bakken. Hunden skal IKKE bare plasseres ute alene uten null stimuli. Den skal ha lange turer og lek med andre hunder. 

Anonymkode: 13698...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2017 den 3.51, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt gjerde på 180 cm. Husk også å sikre for at hunden kan grave seg ut. Husk å søke kommunen om tillatelse når gjerdet blir så høyt.

Prrsonlig hadde jeg heller valgt hundegård, samt løpestreng som går gjennom menneskenes uteplass. 

Anonymkode: f6dc8...9fc

Hvordan gjøres dette? Må gjerdet settes godt nedi, eller finnes det andre løsninger?

Anonymkode: 00485...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en hund av rasen Shetland Sheepdog. Hun ville ikke drømme om å stikke av. Jeg hadde en hannhund av samme rase tidligere også, to hunder samtidig altså, og de gikk løse i hagen. Hagen var kun gjerdet inn med et lårhøyt gjerde, som hundene med letthet KUNNE ha bykset over om de virkelig ville. Men det virket som om de skjønte symbolikken i gjerdet, "Hit men ikke lenger", og de prøvde aldri å hoppe over og stakk aldri av. Må vel legge til at denne rasen er ekstremt opptatt av å være i nærheten av eieren sin, og begge mine holdt seg tett til meg på tur i skogen osv. Aldri stukket av når de er løse ute på tur.

Så i vårt tilfelle holdt det altså med et symbolsk gjerde. Hundene holdt seg pliktskyldig innenfor i flere år, så lenge vi bodde der. Selv om det kom spaserende en hund forbi utenfor tomten, og de satte i gang bjeffekoret og sto på bakbeina med forlabbene lent på gjerdekanten, så prøvde de ALDRI å hoppe ut og løpe etter andre hunder eller katter de så utenfor.

Jeg blir litt forundret over at ikke "alle" hunder er sånn :-) Men jeg skjønner jo at raser er forskjellige.

Er din hund en som lett kan finne på å stikke av, eller er hun egentlig ganske stedbunden og holder seg i nærheten av "mor"? Kunne det kanskje holde med et normalhøyt gjerde....? Husk at du må sjekke med kommunen hva som er maks høyde på tillatt gjerde, og evt søke om tillatelse til høyere gjerde om du trenger det.

Anonymkode: 392d5...937

Det er litt jakthund i henne og hun har stukket av før. Løper fort og langt, men kommer som regel tilbake mens jeg leter etter henne. Vil unngå dette siden det er bilvei nedenfor. 

Anonymkode: 00485...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt gjerde var 70 cm og boxerne mine hoppet aldri over. Noen er ekstreme hoppere og hopper over det meste. Da sier det seg selv at man må ha veldig hlyt gjerde. Lite pent i et boligfelt. 
Jeg lagde nytt gjerde nå, da ble det 125 cm høyt. Mine ville ikke drømme om å prøve engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

min hopper ikke over, han graver under og så drar han ut på eventyr. Vet ikke hvorfor han gidder å grave, vi har kjempelavt gjerde.

Anonymkode: 3d4bb...ea8

:fnise: 

Anonymkode: f8409...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...