Gå til innhold

Hva er det som krymper tøyet i maskinen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et gulvteppe i bomull som jeg har lyst til å vaske fordi det kom inn en fugl å dreit på det. Prøvd å vaske den vekk for hånd, men det går ikke. Det står at det ikke skal maskinvaskes på lappen, men går det ikke greit på 30 grader finvask eventuelt uten sentrifugering? Er det sentrifugeringa, vaskemiddelet eller varmen som krymper det isåfall?

Anonymkode: 532e6...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vann kan krympe teppet. Derfor bør det nok leverers inn til rens.

Anonymkode: 65391...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt leie deg en tepperenser? Så kan du ta madrasser og sofaen i samme slengen 

Anonymkode: e9e4a...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 grader skånevask skal gå bra om det er en vaskemaskin som ikke er så veldig gammel. Dette er egentlig det samme som en håndvask, om det er håndvasksysmbol på teppet går det bra.

Anonymkode: 280ef...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et gulvteppe i bomull som jeg har lyst til å vaske fordi det kom inn en fugl å dreit på det. Prøvd å vaske den vekk for hånd, men det går ikke. Det står at det ikke skal maskinvaskes på lappen, men går det ikke greit på 30 grader finvask eventuelt uten sentrifugering? Er det sentrifugeringa, vaskemiddelet eller varmen som krymper det isåfall?

Anonymkode: 532e6...5cf

Varme og bearbeiding i trommelen på vaskemaskinen krymper plagg, særlig ull. 

Derfor anbefaler jeg deg å prøve ullvask, eller om du har maskin som håndvasker så er den og skånsom. 30 grader bør gå greit. 

Noen hevder at sentrifigurering krymper både ull og andre klær. Det er feil, fordi ved sentrifugering ligger klærne i ro i trommelen mens vannet slynges ut. 

Anonymkode: 0b890...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...