Gå til innhold

Hvordan måle FSH?


sadia

Anbefalte innlegg

Hei jeg vil ta blodprøve for å sjekke FSH nivået mitt.

Har sjekket det før mange ganger i forbindelse med IVF og da fikk jeg et sånt ark  jeg skulle ta med til laboratoriet eller bare oppgi fødselsnr.

Spørsmålet mitt er at hvem kontakter jeg nå  for blodprøve?  Skal jeg bare dra til Fűrst?blir ikke det dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kontakte legen din som må rekvirere blodprøvene dine.

Anonymkode: 87cd1...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, sadia skrev:

Hei jeg vil ta blodprøve for å sjekke FSH nivået mitt.

Har sjekket det før mange ganger i forbindelse med IVF og da fikk jeg et sånt ark  jeg skulle ta med til laboratoriet eller bare oppgi fødselsnr.

Spørsmålet mitt er at hvem kontakter jeg nå  for blodprøve?  Skal jeg bare dra til Fűrst?blir ikke det dyrt?

Alle blodprøver rekvireres/bestilles av leger når det offentlige skal betale. Grunnen er at legene skal gå god for at det er medisinsk nødvendige utgifter for det offentlige å betale. 

Er det ikke medisinsk nødvendig å gjøre blodprøven får du nei hos fastlegen din. Om Furst eller andre private da vil utføre dette, er noe du må ta med Furst. De har vel gjerne priser på sidene sine? En annen ting er at om du tar prøven privat og betaler, så bør du sikre deg med at du har medisinsk ekspertise til å vurdere svaret du får. Ellers vil svaret og pengene ha liten verdi. Er det normalt, så er det ikke noe å bekymre seg over, men kommer du ut med en prøve som er unormal, så står du der. Derfor snakk med fastlegen din. 

Anonymkode: 4a281...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle blodprøver rekvireres/bestilles av leger når det offentlige skal betale. Grunnen er at legene skal gå god for at det er medisinsk nødvendige utgifter for det offentlige å betale. 

Er det ikke medisinsk nødvendig å gjøre blodprøven får du nei hos fastlegen din. Om Furst eller andre private da vil utføre dette, er noe du må ta med Furst. De har vel gjerne priser på sidene sine? En annen ting er at om du tar prøven privat og betaler, så bør du sikre deg med at du har medisinsk ekspertise til å vurdere svaret du får. Ellers vil svaret og pengene ha liten verdi. Er det normalt, så er det ikke noe å bekymre seg over, men kommer du ut med en prøve som er unormal, så står du der. Derfor snakk med fastlegen din. 

Anonymkode: 4a281...a25

Hei takk for at du svarte. Jeg er ingen medisinsk ekspertise nei...men jeg vil bare vite hvor fsh-en min ligger. Den har alltid vært forhøyet. Er den fortsatt rundt 32 så vet jeg at den er feil. Trenger ikke noe mere detaljer. 

 

Hva koster det å ta prøver hos fűrst uten rekvisisjon?

 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at noen kan troppe opp på eks Fürst og be om en blodprøve. Du får se på hjemmesidene deres.

Hvorfor kan du ikke gå til fastlegen din og be om en rekvisisjon for å måle FSH. Gi han en begrunnelse så får du nok det.

Anonymkode: 87cd1...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om at noen kan troppe opp på eks Fürst og be om en blodprøve. Du får se på hjemmesidene deres.

Hvorfor kan du ikke gå til fastlegen din og be om en rekvisisjon for å måle FSH. Gi han en begrunnelse så får du nok det.

Anonymkode: 87cd1...1cc

Han vet egentlig alt om min barnløshet. Og han vet godt hvor mange turer jeg har tatt til riksen dette året :-( så jeg tror det holder å ringe ham bare og få rekvisisjon tilsendt til person nr mitt over tlf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7/19/2017 den 20.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om at noen kan troppe opp på eks Fürst og be om en blodprøve. Du får se på hjemmesidene deres.

Hvorfor kan du ikke gå til fastlegen din og be om en rekvisisjon for å måle FSH. Gi han en begrunnelse så får du nok det.

Anonymkode: 87cd1...1cc

Ringte fastlegen, han holder stengt i ferien så fikk ikke tak i ham. Var innom fűrst og fikk tatt blodprøve uten rekvisisjon :-) kostet 188 kroner.

 

Ts

Anonymkode: d6f89...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ringte fastlegen, han holder stengt i ferien så fikk ikke tak i ham. Var innom fűrst og fikk tatt blodprøve uten rekvisisjon :-) kostet 188 kroner.

 

Ts

Anonymkode: d6f89...8d5

Og jeg vil få svar samme dag på sms.

 

Ts

Anonymkode: d6f89...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/25/2017 den 11.06, lillevenn17 skrev:

Hvordan gikk det? 😊

FSH lå på 36 😢

Anonymkode: d6f89...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2017 den 21.58, AnonymBruker skrev:

FSH lå på 36 😢

Anonymkode: d6f89...8d5

Da ligger du litt over normalen i midtsyklus. Snakket med lege? Bare FSH måling er ikke nok for å konkludere med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lillevenn17 skrev:

Da ligger du litt over normalen i midtsyklus. Snakket med lege? Bare FSH måling er ikke nok for å konkludere med noe.

Hat tatt andre prøver også som er normale. Kun fsh er problemet

 

Ts

Anonymkode: d6f89...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...