Gå til innhold

Må baby ligge i sprinkelseng (10 mnd)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Har en jente på 10 mnd, samsovet med fri bar frem til for 2 uker siden.. er nå lagt på eget rom i sprinkelseng. Ammer i søvn for så å flytte over i senga. Første uken gikk dette strålende (har fortsatt ca 3 oppvåkninger,  men ikke noe problem å flytte over igjen). Nå siste uka går det greit ved legging, men etter 1-2 oppvåkning skal hun overhode ikke ligge i sprinkelsenga... det hender at hun blir så hysterisk at jeg ikke har hjerte til å flyttet henne over igjen og at hun slokner pga utmattelse (har madrass på gulvet som vi ammer på og sover på når det blir "håpløst"... Men må ungen sove i sprinkelseng egentlig?? Hva med å bare kjøpe juniorseng/ voksenseng (evt kappe/ skru av beina så det ikke blir så høyt), fortsatt ha madrass på gulvet tilfelle fall... da kan vi ligge sammen til hun sovner så kan jeg stille rolig snike meg bort istedet for å vekke henne ved forflytning?? Nå har det ikke vært umulig i mange dagene/ ukene altså, så kunne gitt det noen forsøk til, men noen erfaringer/ synspunkter?? Er det dumt å evt venne henne til å sovne ved meg?? Noen som har kastet sprinkelsenga tidlig? 😬 (vært kos å samsove, men derfor vi la på eget rom var fordi alle sover veldig urolig ifht tidligere, våkner av  hverandre tror jeg). 😊

Anonymkode: a54b6...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok tatt kampen og vendt barnet til å sove i sprinkelseng, samt finne søvnen selv. Det føles nok ikke sånn nå, men på sikt vil det antageligvis tjene både dere og barnet.

Man støter på forskjellige utfordringer med barn og noen må man bare jobbe seg gjennom og dette er i mine øyne en av de kampene man må bruke tid på å komme seg gjennom.

Jeg hadde hvertfall ikke valgt bort sprinkelseng til et barn som ikke er ett år enda(og i alle fall ikke på det grunnlag du beskriver). Men så vet jeg at her i huset hadde det ikke fungert, av mange grunner.

Anonymkode: 15ae1...383

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også hadde en sånn periode, men det gikk over. Når det er sagt må man ikke ha sprinkelseng, jeg hadde dog ikke kjøpt annen seng men holdt meg til madrassen på gulvet. Vår sov heller aldri godt i sprinkelsengen, så vi byttet til juniorseng når han var to

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt litt til, det kan ta tid å venne seg til nytt sovested. Men hvis du kjenner at det ikke går eller at det blir for mye styr er det ingenting i veien for å prøve vanlig seng heller - eller bare madrass på gulvet for den del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har lagt i senger de ikke kan trille ut av eller klatre ut av og skade seg i mange tiår. Dette har med sikkerhet å gjøre. 

Vil du prøve ut noe annet, så bør du sove så lett at du merker den minste bevegelse og eller ha et hjem som er supersikret for barn på egenhånd. En ti måneder gammel baby bør heller ikke sove i seng hun kan falle ut av i søvne. Selv små høyder kan gi hodeskader. 

Men ditt barn ditt valg. 

Anonymkode: b6c0f...6dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn har lagt i senger de ikke kan trille ut av eller klatre ut av og skade seg i mange tiår. Dette har med sikkerhet å gjøre. 

Vil du prøve ut noe annet, så bør du sove så lett at du merker den minste bevegelse og eller ha et hjem som er supersikret for barn på egenhånd. En ti måneder gammel baby bør heller ikke sove i seng hun kan falle ut av i søvne. Selv små høyder kan gi hodeskader. 

Men ditt barn ditt valg. 

Anonymkode: b6c0f...6dd

Lest om flere som byttet ved 1 år og barnet sov mye bedre.. nå er det jo snakk om madrasshøyde da, og evt en madrass på gulvet.. så blir ingen fall i den forstand. I værste fall ruller hun over på madrass.. vi sover vegg i vegg og ja jeg våkner av minste lyd... bare lurte om flere har erfaringer.. må man ta "kampen" liksom, hvis barnet sover bedre i annen seng.. 

 

hvordan sikrer folk barn i dobbeltsenger når de samsover?? 🤔

Anonymkode: a54b6...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedr dobbeltseng og samsoving med såpass stort barn: Sengen er bred, og oftest med ene siden plassert inntil en vegg. Barnet sover nærmest veggen. Kan da ikke ramle ut, og forelder vil våkne dersom barnet vil ut av senga og på ekspedisjon i boligen. 

Anonymkode: 5c8f7...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsov til ca to år, da fikk han storgutt-seng med sengehest. Det var stor stas. Sprinkelseng funket aldri. Han nektet og dengte hodet sitt mot sprinklene så han hadde en perlerad av blåmerker i panna. Da han var ferdig med det, klatret han over. Så var vi ferdig med sprinkelseng.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedr dobbeltseng og samsoving med såpass stort barn: Sengen er bred, og oftest med ene siden plassert inntil en vegg. Barnet sover nærmest veggen. Kan da ikke ramle ut, og forelder vil våkne dersom barnet vil ut av senga og på ekspedisjon i boligen. 

Anonymkode: 5c8f7...1f4

Men i mitt hodet vil det være tryggere å ligge på "gulvet" enn i voksenseng.. Har jo hørt om barn som har falt ut av dobbeltsengen.. men nei, vi får se hva vi gjør 😊 Gir ikke opp sprinkelsengen enda, men vi sliter oss ikke ut på noe vi ikke må tenker jeg.. (ja da, få barn er slitsomt i perioder, DET har vi igrunn kjent på (kolikk-barn)  men samsoving er ikke veldig aktuelt lenger tenker jeg. 

 

Anonymkode: a54b6...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lest om flere som byttet ved 1 år og barnet sov mye bedre.. nå er det jo snakk om madrasshøyde da, og evt en madrass på gulvet.. så blir ingen fall i den forstand. I værste fall ruller hun over på madrass.. vi sover vegg i vegg og ja jeg våkner av minste lyd... bare lurte om flere har erfaringer.. må man ta "kampen" liksom, hvis barnet sover bedre i annen seng.. 

 

hvordan sikrer folk barn i dobbeltsenger når de samsover?? 🤔

Anonymkode: a54b6...4b4

Jeg holder rundt barnet mitt/det ligger tett, tett inntil. Samsoving så til de grader. Ligger i midten av sengen, med forelder på hver side. Skulle jeg føle for å snu meg (snur alltid barnet med meg), har jeg lagt en pute/sammenrullet dyne langs sengekanten. Innen de er eldre og samsoving har vært godt praktisert fra starten, så vil barnet hele tiden søke kroppskontakt og er i liten fare for å falle ut, vel og merke i sovende tilstand (man våkner tidsnok når ungen er våken - man passer godt på). Snakker man om barn som er sprelske selv i søvne, måtte i hvert fall jeg gi fullstendig opp samsoving. Fordi jeg ikke fikk sove, jeg ble sparket både opp og ned, ble "dyttet" helt til sengekanten hvor jeg nærmest vippet på kanten. Oppsto ingen situasjoner hvor barnet har holdt på å falle ut, men det ville vel skjedd før eller siden... Som det meste annet unger "skal" igjennom.

Anonymkode: 5eef0...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Vi har vurdert det samme, og kommer nok til å gå over til vanlig seng med sengehest i løpet av et par måneder (han er ett år nå). Sprinkelsenga er helt ubrukelig for oss, pga smerter greier ikke jeg å løfte gutten vår verken opp eller ned i senga.  

Mange må jo fjerne den ene siden på sprinkelsenga når barnet er ett år, fordi de greier å klatre ut av senga. Sprinkelseng uten den ene siden montert er jo ikke særlig annerledes enn en vanlig seng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også å ta bort ene siden på sprinkelsenga og bare ha sengehest og sprinkelbeskytter som kant. Det går bare an å flytte tilbake jenta en eller to ganger etter amming, og etter det havner hun i dobbeltsenga mi. Men siden vi sover så urolig er det verdt å prøve å gjøre det annerledes. Hun er ett år. Så lenge du har sikra ungen (feks med en madrass på gulvet hvis det er fare for å falle ut) så er det ingen lov som sier at du MÅ ha ungen i sprinkelseng hvis det ikke fungerer for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er snart to, klatrer ikke ut av sengen. Og den er høyst nødvendig, tør ikke la henne ha mulighet til å stå opp og finne på gud vet hva mens jeg sover...

Anonymkode: 1014c...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ammer dere virkelig så store barn på natten? På tide å innføre et ekstra grøtmåltid, kanskje?

Anonymkode: 5c8f7...1f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med sprinkelsenga er vel å holde barnet i senga. Et eldre barn kan allerede gå/krabbe rundt huset mens foreldre sover og ikke hører. Så jeg hadde prøvd å venne barnet til sprinkelseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ammer dere virkelig så store barn på natten? På tide å innføre et ekstra grøtmåltid, kanskje?

Anonymkode: 5c8f7...1f4

😂😂😂

Mange morsomme svar her inne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Tuesday, July 18, 2017 den 15.48, AnonymBruker skrev:

 Selv små høyder kan gi hodeskader. 

Anonymkode: b6c0f...6dd

Ehhmmm..... hæh???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ammer dere virkelig så store barn på natten? På tide å innføre et ekstra grøtmåltid, kanskje?

Anonymkode: 5c8f7...1f4

Ja, og nei. 

35 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Tanken med sprinkelsenga er vel å holde barnet i senga. Et eldre barn kan allerede gå/krabbe rundt huset mens foreldre sover og ikke hører. Så jeg hadde prøvd å venne barnet til sprinkelseng.

Det går jo an å for eksempel ha på babycall... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun sover når hun blir puttet i sprinkelsenga også våkner senere så er det ikke så rart hun skriker. Hun skjønner jo ikke hvor hun er, hun er redd. La henne finne søvnen selv i sengen. 

Anonymkode: c0779...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart babyen ikke må ligge i sprinkelseng :) Løs det slik det er best for dere! Mi er 17 mnd og vi har fortsatt sprinkelsenga bare som en bedside crib inntil vår seng og samsover på den måten. Prøvde den "vanlige" metoden med hel sprinkelseng da hun vra rundt 10-12 mnd, men hun haaaatet den. Leste meg raskt til at det er spesielt vanlig at de som har samsovet ikke takler sprinkelseng fordi det tydeliggjør avskjæringen fra foreldrene. Hadde aldri noe behov for å ta den kampen, hun kan sove med oss en god stund til, det er bare fint for oss uansett :) Koslig å våkne med lille bustetroll! Hun har eget rom som vi leker mye på, juniorseng som står klar til den dagen tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...