Gå til innhold

Hvordan søke om fødeplass på Voss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 9 uker på vei,og synes tiden går så fort at jeg allerede har begynt å tenke mye på fødeplass.

Da jeg var til min fastlege i dag spurte jeg om hun kunne søke fødeplass for meg på Voss.(Jeg "tilhører" egentlig Haukeland geografisk sett). Legen svarte at dette ikke hastet,og vi kunne vente med til det blir tid for ordinær UL.Jeg synes dette høres litt sent ut,og er redd jeg risikerer å ikke få plass.Termin er i begynnelsen av mars.

Var inne på Helse-Norge.no og sjekket dette med fritt sykehusvalg nå.Det står man kan søke om fødeplass på egenhånd,men det er jo ikke mulig å gjøre elektronisk.Kan jeg sende brev med søknad og kopi av helsekort direkte til fødeavdelingen på Voss?

 

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg trudde dette med fødeplass var eit Oslo-fenomen grunna mange gravide? Eg har fødd på Voss 5 (!) gonger, og har aldri søkt fødeplass. Du kan jo ringe Voss sjukehus og spørje dei, sidan du eigentleg høyrer til Haukeland? Tvilar på at det er nødvendig å søkje.. 

Anonymkode: 8af52...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo ikke føde før etter OUL, så du kan like gjerne søke etter det. Du får nok plass uansett, trodde og at dette var et oslofenomen, men for alt i verden. Risikoen for SA er jo fremdeles stor, så viste ikke engang at du fikk helsekort for gravide så tidlig. Synes det virker litt desperat å søke om fødeplass så tidlig. Dette ordner seg jo egentlig automatisk, så lenge du sier til legen at du vil til Voss, så ordnes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 9 uker på vei,og synes tiden går så fort at jeg allerede har begynt å tenke mye på fødeplass.

Da jeg var til min fastlege i dag spurte jeg om hun kunne søke fødeplass for meg på Voss.(Jeg "tilhører" egentlig Haukeland geografisk sett). Legen svarte at dette ikke hastet,og vi kunne vente med til det blir tid for ordinær UL.Jeg synes dette høres litt sent ut,og er redd jeg risikerer å ikke få plass.Termin er i begynnelsen av mars.

Var inne på Helse-Norge.no og sjekket dette med fritt sykehusvalg nå.Det står man kan søke om fødeplass på egenhånd,men det er jo ikke mulig å gjøre elektronisk.Kan jeg sende brev med søknad og kopi av helsekort direkte til fødeavdelingen på Voss?

 

Anonymkode: 5a44a...faa

Voss har ikke så mange fødsler at det haster med å få plass. Særlig ikke i Mars måned. 

En annen ting er nok at legen din har tenkt at hun vil forsikre seg om at alt ser ok ut på ultralyd før hun søker plass på Voss. Er der den minste risiko for noe som helst, så får du ikke føde på Voss, særlig når du ikke i tillegg bor på Voss. 

Du kan alltids ringe Voss og høre hvordan praksisen er hos dem, men vent til uti august. De har ferietid også på sjukehuset på Voss. Og nå er vi midt i babyboom-tiden.

 

Anonymkode: 32e2d...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du heller vil til Voss? 

Anonymkode: 1ced7...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på det at selv om du får fødeplass på Voss ender du på Haukeland uansett dersom det blir komplikasjoner som tilsier at det er bedre å føde på Haukeland. 

Jeg har forresten født 2 ganger på Haukeland (en komplisert fødsel og en vanlig) og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Var veldig redd på forhånd etter å ha hørt mange skrekkhistorier, men jeg angrer ikke ett sekund på at jeg fødte der. Vurderte Voss med førstemann men fikk ikke lov pga medisinsk grunnlag. 

Anonymkode: 973ed...6a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke søke om plass på Voss. Er egentlig bare å ta kontakt når du går i fødsel. Evt kan du ringe de noen uker før dersom du ønsker å komme på omvisning. Men du må uansett vente til du har gått 36 fullgåtte uker, føder du før det tar de ikke mot deg, da må alle til Haukeland. 

Anonymkode: 6b02e...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veeldig godt at du vil til voss isteden for Haukeland 

Anonymkode: 2b9e6...656

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 17.7.2017 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Voss har ikke så mange fødsler at det haster med å få plass. Særlig ikke i Mars måned. 

En annen ting er nok at legen din har tenkt at hun vil forsikre seg om at alt ser ok ut på ultralyd før hun søker plass på Voss. Er der den minste risiko for noe som helst, så får du ikke føde på Voss, særlig når du ikke i tillegg bor på Voss. 

Du kan alltids ringe Voss og høre hvordan praksisen er hos dem, men vent til uti august. De har ferietid også på sjukehuset på Voss. Og nå er vi midt i babyboom-tiden.

 

Anonymkode: 32e2d...a24

Tenker på dette med risiko.Jeg har en 13 cm stor muskelknute utenfor livmor.Det ble oppdaget på tidlig UL i uke 10.Hun som tok UL mente det kunne bli nødvendig med KS.Men det kunne også hende vanlig fødsel gikk helt greit.

Kan muskelknuten i seg selv være grunn til at jeg ikke får føde på Voss?

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2017 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du heller vil til Voss? 

Anonymkode: 1ced7...771

Flere årsaker.

-Har hørt mange som er svært fornøyde med Voss,og mange som ikke er fornøyde med Haukeland.

-Enerom etter fødsel

-Barnets far får være mer tilstede enn på Haukeland etter at barnet er født.

-Mulighet for lengre liggetid,tenker det kan være fint å ha den muligheten.

-Ønsker ikke samlebåndsopplegget på Haukeland og det å bli tvunget til å f.eks være på Storken uten mulighet for medikamentell smertelindring.

Anonymkode: 5a44a...faa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2017 den 6.27, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår veeldig godt at du vil til voss isteden for Haukeland 

Anonymkode: 2b9e6...656

Har du egne erfaringer hører jeg gjerne fra deg:)

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på dette med risiko.Jeg har en 13 cm stor muskelknute utenfor livmor.Det ble oppdaget på tidlig UL i uke 10.Hun som tok UL mente det kunne bli nødvendig med KS.Men det kunne også hende vanlig fødsel gikk helt greit.

Kan muskelknuten i seg selv være grunn til at jeg ikke får føde på Voss?

Anonymkode: 5a44a...faa

Det kjem an på. Viss dei meiner det er nødvendig med planlagt KS kan du fint få dette på Voss. Viss dei meiner du har ein risikofødsel med stor fare for akutt KS tvilar eg på at du får føde på Voss.. Dei er veldig flinke her med å sende vidare alle kor dei har den minste mistanke om at noko ikkje kjem til å gå normalt. Viss dei trur du kan føde normalt får du gjere det på Voss. Dei har jo mulighet til å ta akutt KS, men dei vil ikkje ha fødande hvor det kan oppstå komplikasjonar. 

Anonymkode: 8af52...e6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2017 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Bare vær obs på det at selv om du får fødeplass på Voss ender du på Haukeland uansett dersom det blir komplikasjoner som tilsier at det er bedre å føde på Haukeland. 

Jeg har forresten født 2 ganger på Haukeland (en komplisert fødsel og en vanlig) og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Var veldig redd på forhånd etter å ha hørt mange skrekkhistorier, men jeg angrer ikke ett sekund på at jeg fødte der. Vurderte Voss med førstemann men fikk ikke lov pga medisinsk grunnlag. 

Anonymkode: 973ed...6a8

Fint at du fikk gode opplevelser på Haukeland :)

Kan jeg spørre hvilket medisinsk grunnlag som gjorde at du ikke fikk dra til Voss?

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på dette med risiko.Jeg har en 13 cm stor muskelknute utenfor livmor.Det ble oppdaget på tidlig UL i uke 10.Hun som tok UL mente det kunne bli nødvendig med KS.Men det kunne også hende vanlig fødsel gikk helt greit.

Kan muskelknuten i seg selv være grunn til at jeg ikke får føde på Voss?

Anonymkode: 5a44a...faa

Voss utfører planlagt keisersnitt og tar i mot fødende uten særlig forhøyet risiko. Veldig fin plass å føde, spesielt om en vil ha far værende noen dager :)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kjem an på. Viss dei meiner det er nødvendig med planlagt KS kan du fint få dette på Voss. Viss dei meiner du har ein risikofødsel med stor fare for akutt KS tvilar eg på at du får føde på Voss.. Dei er veldig flinke her med å sende vidare alle kor dei har den minste mistanke om at noko ikkje kjem til å gå normalt. Viss dei trur du kan føde normalt får du gjere det på Voss. Dei har jo mulighet til å ta akutt KS, men dei vil ikkje ha fødande hvor det kan oppstå komplikasjonar. 

Anonymkode: 8af52...e6d

Ok :) Takk for svar.

Har lest at muskelknuter kan gi komplikasjoner.Jeg satser på å ta ordinær UL på Voss,slik at de kan vurdere dette med muskelknuten fortløpende.Har hørt at gravide med slike knuter må gå oftere til kontroll og UL.Tenker at dersom jeg drar til ordinær UL på Haukeland,så blir jeg vel gående der på senere kontroller også,og blir nødt til å føde der.Og planlagt KS regner jeg ikke med at jeg får på Haukeland,uansett om muskelknuten kan være til hinder for en vanlig vaginal fødsel.

 

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Voss utfører planlagt keisersnitt og tar i mot fødende uten særlig forhøyet risiko. Veldig fin plass å føde, spesielt om en vil ha far værende noen dager :)  

Høres veldig bra ut.Håper jeg får lov å dra til Voss.

Anonymkode: 5a44a...faa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig bra ut.Håper jeg får lov å dra til Voss.

Anonymkode: 5a44a...faa

Ser du skriver over at du vil ta OUL på Voss, og jeg tror det er en god ide. Skal en del til for at du ikke skal kunne føde på Voss så det ordner seg nok skal du se :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du fikk gode opplevelser på Haukeland :)

Kan jeg spørre hvilket medisinsk grunnlag som gjorde at du ikke fikk dra til Voss?

Anonymkode: 5a44a...faa

Jeg hadde svangerskapsforgiftning og vekstreduksjon på baby, morkaken hadde begynt å få en del infakter. 

Anonymkode: 973ed...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på dette med risiko.Jeg har en 13 cm stor muskelknute utenfor livmor.Det ble oppdaget på tidlig UL i uke 10.Hun som tok UL mente det kunne bli nødvendig med KS.Men det kunne også hende vanlig fødsel gikk helt greit.

Kan muskelknuten i seg selv være grunn til at jeg ikke får føde på Voss?

Anonymkode: 5a44a...faa

Med denne problematikken såmskal du tilmet større sykehus enn Voss. 

Anonymkode: 32e2d...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med denne problematikken såmskal du tilmet større sykehus enn Voss. 

Anonymkode: 32e2d...a24

Det er dette jeg frykter...Har du hatt samme problematikk selv?

Kan Stord være et alternativ?

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...