Gå til innhold

Skal det være slik? Mat og gravid..


Salmonella

Anbefalte innlegg

Jeg er bare 7 uker på vei. Jeg er ikke kvalm men jeg har ikke matlyst. Samtidig så kan jeg bli enormt sulten (spesielt på nattestid) og da blir jeg så sulten at jeg nesten blir kvalm.

Får nesten ikke i meg frokost fordi jeg ikke har matlyst. Lunsj går bedre. Er skrubbsulten når det er middagstid og spiser som regel godt da men så er det akkurat som om sulten bare vedvarer i etterkant av middagen med en blanding av sultfølelse og lett mageknip og lite matlyst igjen...

Blir nesten litt fortvilt. Spiser litt kjeks eller frukt innimellom for å fylle på men jeg blir gal av denne sultfølelsen/knipingen kombinert med ingen matlyst.

Veide meg idag og jeg har gått ned 1,5 kg den siste mnd. Ikke mye men jeg vil ikke gå ned når jeg er sånn akkurat innenfor på BMI-skalaen.

Noen råd eller tips? Er dette normalt? :icon_frown:

Endret av Salmonella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde dårlig matlyst i første trimester i mitt første svangerskap. Gikk ned noen kilo, men tok det igjen senere.

Jeg tenkte ikke så mye på å spise sunt i denne perioden, spiste det jeg måtte få lyst på der og da.

Anonymkode: b1362...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde dårlig matlyst i første trimester i mitt første svangerskap. Gikk ned noen kilo, men tok det igjen senere.

Jeg tenkte ikke så mye på å spise sunt i denne perioden, spiste det jeg måtte få lyst på der og da.

Anonymkode: b1362...cb3

Følte du allikevel sult og mageknip til tross for dårlig matlyst? Nei jeg fokuserer heller ikke så mye på sunn mat nå og lager akkurat det jeg har lyst på til middag. Samtidig så vil jeg gjerne ha mat som gir meg energi da jeg er så trøtt.

Takk for at du tok deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å spise hyppigere og jevnt utover dagen med maks 4 timer mellom måltidene og 4-5 måltider. Da unngår du gjerne sug/kvalme og behov for å spise deg opp på kvelden. Rundt der du er nå er det også normalt å begynne å føle seg litt "stinn" i magen, så man ikke føler for mat. Ville prøvd å ignorere det å spise litt likevel ved hvert måltid selv om det blir lite om gangen. Du blir nok sulten på natten fordi du rett og slett ikke spiser nok på dagen.

Anonymkode: e9180...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 hadde jeg null matlyst i starten. Var sulten, men ingenting fristet.. Klarte å spise litt yoghurt eller eple. Gikk over etter hvert, og da kunne jeg få dager hvor jeg spiste ekstreme mengder mat, ble aldri mett! Ble "normalt" igjen litt uti svangerskapet. :) 

Med nr 2 spiste jeg hele tiden i starten, småspiste alt mulig, for å holde kvalmen i sjakk. Så fikk jeg den samme "sulten" perioden hvor jeg ikke ble mett (kunne spiste 2-3 brødskiver 15 min etter en svær middagsporsjon). Nå er jeg 25 uker og spiser normalt :) 

Anonymkode: ecc33...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 6+3 og har det helt likt. Unntatt, jeg har skikkelig kvalme også egentlig, men har fått tommel opp for en halv postafen for å ikke være helt lammet av kvalme. Så da er jeg relativt kvalmefri men blir plutselig utrolig sulten, som om jeg holde rå å stryke med der og da. Husker dette fra forrige svangerskap også, skikkelig 1. trimester plage... Så det gikk over rundt uke 12-14 sist for meg. Får nesten noia av det hele og lurer på hvordan jeg orker å gjøre dette enda en gang, såpass ille oppleves det virkelig. Prøver å spise lite og ofte ofte og unngå å bli så sulten, men samme hva så er jeg sulten så jeg blir kvalm til middagstid.

Gleder meg vilt til å komme ut av dette om noen uker... og jeg mener å huske at jeg brukte litt tid på å finne ut hvordan å spise "riktig" sist også. Jobber med saken for tydeligvis funker ikke bare samme oppskrift som sist heller. Prøver meg fram med hva som funker og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke hvordan folk kommer igjennom dette...

Nå har jeg vært våken i 3 timer pågrunn av en desperat sultfølelse. Jeg skynder meg opp og spiser litt druer, kjekse og knekkebrød. Fremdeles like forbanna sulten. Tenker jeg må forsøke å spise mer men så blir jeg ikke bare sulten men også kjempekvalm. Tok to tygg av ett pizzastykke og tygger og tygger og tygger og klarer ikke å svelge for jeg blir så kvalm. Forsøker med litt yoghurt men brekker meg nesten.

Er så frustrert at jeg griner. Og sånn holder jeg på fra midten av natten og utover dagen. Vet ikke min arme råd! 

Føler at jeg egentlig ikke burde klage da jeg faktisk ikke kaster opp..

:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve litt lettere mat? Og ikke spise meieriprodukter. For meg har frukt og grønt med lite lukt og smak vært redningen. 

Anonymkode: c6fe8...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve litt lettere mat? Og ikke spise meieriprodukter. For meg har frukt og grønt med lite lukt og smak vært redningen. 

Anonymkode: c6fe8...59e

Hva vil du betegne som lettere mat? Har forsøkt med banan, melon, druer og avokado. Men ender opp med enten druer eller melon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig i graviditeten var jeg superkvalm, hadde dårlig matlyst, men ble veldig fort sulten. Jeg måtte spise hver 2 time halve svangerskapet, ellers tok kvalmen overhånd. Jeg spiste ting som gulrøtter og grønne epler, tørr frokostblanding, knekkebrød, ristede skiver og annen lett mat. Te syntes jeg også kunne hjelpe, og iskaldt vann med en limeskive. Du må nesten bare prøve deg frem, men jeg synes ikke det høres unormalt ut det du opplever :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Salmonella skrev:

Hva vil du betegne som lettere mat? Har forsøkt med banan, melon, druer og avokado. Men ender opp med enten druer eller melon.

Ikke mat som er deigete, slik som pizza, brød, tykk grøt. Eller tunge å svelge, som banan, avocado, ost, kjøtt osv. 

Jeg måtte holde meg til melon, suppe, druer og slikt med høyt vanninnhold :)

Anonymkode: c6fe8...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/17/2017 den 21.14, Salmonella skrev:

Jeg er bare 7 uker på vei. Jeg er ikke kvalm men jeg har ikke matlyst. Samtidig så kan jeg bli enormt sulten (spesielt på nattestid) og da blir jeg så sulten at jeg nesten blir kvalm.

Får nesten ikke i meg frokost fordi jeg ikke har matlyst. Lunsj går bedre. Er skrubbsulten når det er middagstid og spiser som regel godt da men så er det akkurat som om sulten bare vedvarer i etterkant av middagen med en blanding av sultfølelse og lett mageknip og lite matlyst igjen...

Blir nesten litt fortvilt. Spiser litt kjeks eller frukt innimellom for å fylle på men jeg blir gal av denne sultfølelsen/knipingen kombinert med ingen matlyst.

Veide meg idag og jeg har gått ned 1,5 kg den siste mnd. Ikke mye men jeg vil ikke gå ned når jeg er sånn akkurat innenfor på BMI-skalaen.

Noen råd eller tips? Er dette normalt? :icon_frown:

Du "har ikke matlyst", men får i deg både lunsj og middag og har ekstrem matlyst utover natta? 

Anonymkode: 28b1b...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du "har ikke matlyst", men får i deg både lunsj og middag og har ekstrem matlyst utover natta? 

Anonymkode: 28b1b...0ed

Jeg fikk I meg litt til lunsj den dagen (en avokado) og fikk I meg tre fiskeboller til middag den dagen. Ja jeg får en enorm sultfølelse spesielt på natten og da får jeg i meg noen druer og kjeks før sulten vrenger seg sånn i magen at jeg mister matlysten. Og nå etterfølges det av en kvalme jeg aldri har opplevd før.

Så ja; magen vrenger seg av sult, kvalme og lite matlyst på en gang. Og det har forverret seg iløpet av denne uken. Spiser mindre og mindre for hver dag.

Jeg forstår at dette ikke gir mening til noen som aldri har opplevd det for dette var jeg ikke forberedt på selv i det hele tatt. Litt kvalme tenkte jeg skulle oppleve men ikke at det skulle bli så ille som dette.

Takk for svar til dere andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre ingen råd, men ville kanskje kontaktet lege om det bekymrer deg veldig. Vet ikke om det er noe hjelp å få der, men kan kanskje være greit å få det "på papiret"? :vetikke: 

Hår du (og dere andre som sliter med lignende) blir bedre snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 21.14, Salmonella skrev:

Jeg er bare 7 uker på vei. Jeg er ikke kvalm men jeg har ikke matlyst. Samtidig så kan jeg bli enormt sulten (spesielt på nattestid) og da blir jeg så sulten at jeg nesten blir kvalm.

Får nesten ikke i meg frokost fordi jeg ikke har matlyst. Lunsj går bedre. Er skrubbsulten når det er middagstid og spiser som regel godt da men så er det akkurat som om sulten bare vedvarer i etterkant av middagen med en blanding av sultfølelse og lett mageknip og lite matlyst igjen...

Blir nesten litt fortvilt. Spiser litt kjeks eller frukt innimellom for å fylle på men jeg blir gal av denne sultfølelsen/knipingen kombinert med ingen matlyst.

Veide meg idag og jeg har gått ned 1,5 kg den siste mnd. Ikke mye men jeg vil ikke gå ned når jeg er sånn akkurat innenfor på BMI-skalaen.

Noen råd eller tips? Er dette normalt? :icon_frown:

Er som å lese om meg. Hatt det sånn siden uke 5. Er 7+4 nå. 

Prøver å drikke smoothie, spise en is, ta litt kjeks, sjokolademelk gjennom dagen. Så etter kl 20 kommer matlysten og da bare spiser jeg så mye og lenge jeg kan. 

Tidligere har jeg slitt med spiseforstyrrelse og da jeg ble frisk lærte jeg meg å spise selv om jeg ble både kvalm av maten og psykisk. Så det jeg nå gjør er å bare spise. Jeg spiser fordi jeg vet det er bra for meg uten å tenke på smak og matlyst. 

Veier 67kg på 168 høy så jeg er ikke spiseforstyrret lengre 😊

Anonymkode: 15553...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Salmonella skrev:

Jeg fatter ikke hvordan folk kommer igjennom dette...

Nå har jeg vært våken i 3 timer pågrunn av en desperat sultfølelse. Jeg skynder meg opp og spiser litt druer, kjekse og knekkebrød. Fremdeles like forbanna sulten. Tenker jeg må forsøke å spise mer men så blir jeg ikke bare sulten men også kjempekvalm. Tok to tygg av ett pizzastykke og tygger og tygger og tygger og klarer ikke å svelge for jeg blir så kvalm. Forsøker med litt yoghurt men brekker meg nesten.

Er så frustrert at jeg griner. Og sånn holder jeg på fra midten av natten og utover dagen. Vet ikke min arme råd! 

Føler at jeg egentlig ikke burde klage da jeg faktisk ikke kaster opp..

:sukk:

Prøv med pasta med saus og slikt. Har opplevd at pizza/burger/pølser blir for tørt i munnen slik at jeg blir kvalm. Kyllinger mye bedre!

Anonymkode: 15553...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke ekstrem sult på natta, men hadde ekstremt manglende matlyst en god stund(i noen måneder). De som ikke virker å skjønner det konseptet har ikke opplevd det selv.

Når jeg orket å presse ned noe eller faktisk var sulten var gjerne om natten ja, da stod jeg ofte opp for å spise banan/nøtter. På dagtid var det klin umulig å få i seg noe annet enn noen få matvarer, og da kun i små porsjoner.

Av enellerannen grunn taklet jeg Weetabix, men særs lite annet. Og syrlige ting, men det måtte jeg jo unngå av hensyn til tannhelsen. Fantaserte om å spise en hel sitron, men det lot jeg heldigvis være med :P

Synes det var verst det første trimesteret, og så etterhvert var bare magsekken for liten til å ta imot særlige porsjoner.

Fikk ordentlig hunger/konstant sultfølelse rett etter fødsel, og spiste hele barseloppholdet. Ikke store mengder, men type nøtter og kjeks mellom måltidene. Gikk opp igjen de kiloene jeg mistet i graviditeten etter 6 mnd i permisjon.

Anonymkode: 2a26c...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...